Utropspris på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Utropspris på Tradera

Inläggav Kung Orne I » fre 24 okt 2008, 13:51

Jag har följt följande principer:

1. Om det är troligt att ett objekt kommer få många bud sätter jag ett lågt utropspris, då det förhoppningsvis innebär att fler är med och "slåss" under resans gång.

Frågan är dock om man ska sätta så lågt som 1 kr?

2. Om det troliga är att bara någon enstaka kommer bjuda, sätter jag ett "minsta-pris-jag-kan-tänka-mig"-utgångsbud. Risken är då att ingen bjuder alls.

Vad säger ni andra säljare? Gör ni likadant? Eller startar ni på högre nivåer även om det kommer att bli många bud? Sätter ni lågt även om få bjuder, med risken att ni säljer "för billigt"?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 24 okt 2008, 14:34

Enklast är att sätta ett pris du vill ha för att sälja/släppa den. Att ha "bevakning" skrämmer bort köpare, dom tröttnar på att försöka nå vad du vill ha. Rekommenderas inte.

När jag säljer, lägger jag grejorna i det pris "Detta vill jag ha". blir den inte såld då får jag överväga "sänka eller ligga ett år på den?"

Det är ALLTID köparens marknad och hur dom resonerar vet man aldrig, det är det som gör det roligt. Går det bra eller åt H...te?

här har du ett exempel hur det kan gå.

http://www.tradera.com/PinUp_50_60_tal_Plat_Figur_Skridskor_Veedol-auktion-74967882

http://www.tradera.com/Veedol_Plat_Pin_Up_AKTA_50_tal_Sommar-auktion-75741374

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 24 okt 2008, 15:04

Nä, bevakning (Reservationspris?) är ju en idiotisk idé.

Jag tror dock att om man sätter ett för högt utropspris, så skrämmer man bort många. Om man sätter ett lågt, så är det några som ger några skambud, men sen kanske är med och bjuder i allafall.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
monroe
Fine

Inläggav monroe » fre 24 okt 2008, 15:17

Sedan så kostar väl reservationspriset 25:- !![:0]
Jag brukar sätta det pris som jag kan tänkas släppa sakerna för.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 24 okt 2008, 15:20

Ett exempel på att det lönar sig att gå ut med lågt (nåja) pris:

http://www.tradera.com/Boggle_Original_124_typ_Scrabble_Alfapet_Ordbox_124_SVENSKA_REGLER-auktion-74308512
http://www.tradera.com/BOGGLE_ORDRASSEL_ORDBOX-auktion-72814861

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 24 okt 2008, 15:45

Framför allt så gäller det att det är mer än 1 som vill ha det just då!!![:)]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 24 okt 2008, 15:53

Som renodlad köpare gör jag dessa bedömningar inför mina köp, kanske kan vara användbart, eller inte.

Undersöker hur många som tittat på auktionen, för att göra ett överslag på ungefär var slutpris hamnar.

Är budcirkus redan igång, går jag någon annanstans. Föredrar ett högre utrop och färre budare, även om detta förstås inte alltid är av godo för säljaren.

Reservationspris är fullständigt trippelkorkat, jag är inte intresserad av budfight med andra köpare, och att ha en slags dold fight med säljaren tänker jag verkligen inte. Har vid några få tillfällen skickat mail och frågat om reservationspriset, för att se om det är någon som helst idé att jag lägger ett bud alls. Jag ser det endast som att säljaren fiskar efter info om vad en sak är värd. Kan man inte sätta det man vill ha betalt som utrop får det baske mig vara, i alla fall för mig.

Är det något verkligt intressant som redan har flertal bud, kollar jag hur dessa ser ut. Verkligen avskyr när folk lägger in 20 bud med 2 kronorshöjningar. Då får pajaserna hållas och jag går till en annan auktion.

Jag är inte det minsta intresserad av adrenalinkicken i budfight, jag ser mina köp på Tradera, som just köp. Vill jag ha en sak, betalar jag vad jag tycker den är värd, med 1 bud.

På sätt och vis blir det aldrig någon riktigt känsla av "Yiipiee jag fick saken för 1 krona" när det är en så fånigt låg summa, och den gnagande irritation som infinner sig när frakten är dyrare än varan. Just denna faktor tror jag kan spela in om det blir fler framtida köp från samme säljare (förutsatt att allt annat varit bra förstås), om första köpet hade mycket dyrare frakt än vad själva varan kostade så begravs det på något sätt i mitt undermedvetna om att hos den säljaren blev det inte ett kap, utan bara ett hyfsat köp. Självklart förstår jag att fraktkostnaden inte kan påverkas as säljaren, men utropspriset kan ju sättas så det inte rejält understiger frakten.

Detta är förstås väldigt mycket känsla, men kanske kan generera fler och högre affärer om man har dem i åtanke i alla fall. Känns det som säljaren satt ett bra och rimligt pris är chansen att jag lägger mitt bud klart mycket större. Skulle jag försöka räkna ut något slags medelpris på samtliga saker jag köpt på Tradera skulle jag tippa på att jag hamnade på 30-40 kr per vara. Hur mycket Posten fått under åren förtränger jag i största möjliga mån.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 24 okt 2008, 15:56

Om jag vill sälja till dig är det alltså bättre att börja på 20 kr än 1 kr? Intressant...

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 24 okt 2008, 16:05

[quote="Kung Orne I"]

Om jag vill sälja till dig är det alltså bättre att börja på 20 kr än 1 kr? Intressant...
[/quote]
Absolut, om 20 kr är ett fullt rimligt pris, som gärna får gränsa till lågt men inte passera nivån för högt. Detta förstås generellt, sedan finns det ju som alltid avvikelser. De gånger jag pratat med Tradera-anställda har de dock påpekat tydligt att väldigt få gör sina köp på "mitt" sätt. Det är nog bara kolla i valfri klädauktion och den fullständigt obegripliga kalabalik av bud som florerar där. Femtio lagda bud och prylen har inte ens passerat 100 kr.

EDIT: hmm, märks att jag inte har koll på prisnivåer gällande kläder. men i alla fall, och den första som enfaldigt nog tror att hejsan här kan man få en klänning för 1 kr.
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=75407782
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
KRax
Fine

Inläggav KRax » fre 24 okt 2008, 21:18

Hehe, när jag lägger ett lågt utropspris får det bli ett som passar frakten om bara ett bud kommer, Dvs om frakten är 22 kronor får utropspriset bli åtta kronor... Det är väl inte vettigt, men lite roligare för mig än bara en krona. Jag säljer iofs inte serier (jo, ibland när jag rensat i bokhyllan), utan musikinstrument och dito tillbehör, men i alla fall, det är min princip.

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se

Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inläggav AlexZ » lör 25 okt 2008, 10:42

Jag brukar alltid vänta med att bjuda på objekt som är utlagda för 1kr, för jag vet att andra kommer bjuda på dem. Men om det är ett objekt som är utlagd för ett pris i rätt prisklass eller strax under/över lägger jag ett bud direkt. Känns jobbigt med objekt som är utlagda för 1kr tycker jag.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » sön 26 okt 2008, 16:58

Brukar starta på inköp, så får köparna bestämma priset sen.
Oftast funkar det bra.

Ibland funkar det bättre

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=72715413

Ibland går det inte fullt lika bra.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=75317858

med gratis emballage, auktionskostnad, inköp m.m. hamnade jag på minus 3 kr på denna auktionen, plus lite arbete/tid.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
bas03
Fine

Inläggav bas03 » sön 26 okt 2008, 17:46

intressant tråd, har funderat på att börja sälja lite saker. Lägga utrop på det man vill ha eller strax under låter som sagt vettigast och försöka undvika att gå minus på affären [;)].
En sak jag funderar på, genererar bild i auktionslistan (bilden framför titeln) så pass mycket mer besökare att det är värt det?

Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inläggav AlexZ » sön 26 okt 2008, 17:55

[quote="bas03"]
En sak jag funderar på, genererar bild i auktionslistan (bilden framför titeln) så pass mycket mer besökare att det är värt det?
[/quote]
Från egna erfarenheter så drar sig folk till objekt med bild framför texten mer än till dem utan. Så bra bilder som möjligt är också en fördel.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723

Användarvisningsbild
bas03
Fine

Inläggav bas03 » sön 26 okt 2008, 18:35

det kan vara värt det alltså, har inte koll på hur mycket tradera vill ha i avgift för det just nu dock.

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » sön 26 okt 2008, 18:51

Minibild kostar 80 öre + 20 öre i skatt= 1 kr. [:)]
Då ingår också bildgalleri i priset.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 26 okt 2008, 22:58

[quote="bas03"]

[/quote]
Glöm inte en intresseväckande rubrik också. När jag sitter och går igenom 40+ sidor med figurer så hajar man till när man ser en rubrik i stil med "Förbaskat fult monster", då går man in och kollar bara för att se vad tusan det är.

Bara man funderar lite så går det att få till en bra rubrik till samtliga saker, som hamnar i standardsökningar men också står ut.

Gällande småbilderna, händer det nog att jag klickar för att se vad som finns, om jag anar att det är något spännande på den lilla bilden. De flesta ser man inte direkt vad de föreställer ändå, då folk inte plåtar mot vit bakgrund.

Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inläggav AlexZ » mån 27 okt 2008, 09:51

Det gäller också att få med så många beskrivande och olika ord i rubriken som möjligt. Till exempel när jag söker på "Turtles". Vissa har bara skrivit "TMNT" och vissa "Turtles". Alltså gäller det att få med båda två i ens rubrik när man lägger ut saker för att så många ska hitta dit som möjligt. Och när jag söker på "Nintendo 8-bit" så får jag absolut inte upp alla Nintendos. Vissa har ju lagt ut rubriker såsom "Nintendo NES", "NES", "8bitars NES" och "Nintendo 8bit". Om man söker på "Nintendo" så får man ju inte med de som bara heter "NES" osv. Värt att tänka på.

Och sedan alla dessa felstavningar i rubriker. "Smurf" blir "smufr" till exempel.. Inte för att det händer ofta, men det händer!

Användarvisningsbild
Rhododendron777
Very Good

Inläggav Rhododendron777 » fre 07 nov 2008, 10:38

Jag sätter ett lägsta pris, för jag vill inte förlora för mycket.
Reservationspris har jag aldrig haft.
Tror inte på att ha 1 krona som utropspris, risken är att man förlorar och får betala därtill. Har ni sett den auktionen som lagt ut söndriga Heimofigurer till högt pris? Vem vill t ex ha Panchito med bara ett ben? Idioti, eller hur?
Mina Heimofigurer som ligger på Tradera just nu, är alla hela och i fint skick trots att de är fr 1960-70-talet.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » fre 07 nov 2008, 11:08

Beror lite på vad det är för något. Lägger man ut en vara som normalt får många bud, kan det löna sig med ett lågt utropspris för att locka många att bjuda i början, som förhoppningsvis är med och bjuder i slutet oxå.

Menar du denna?

http://www.tradera.com/HEIMO_WALT_DISNEY_60_TALET_PANCHITO_OCH_UPPFINNAR_JOCKE_-auktion-76722133

Verkar idiotiskt ja, men å andra sidan är Panchito väldigt ovanlig i Sverige.

Återgå till "Tradera, Ebay och Blocket"