Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

Magnus skrev:De som egentligen borde klaga mest på "sniping" är säljarna.
För de får inte betalt av "marknaden" vad den egentligen är villig att betala.
Varje gång en sniping-situation dyker upp så förlorar de pengar, och en köpare får objektet för billigt.

Det vet jag inte om jag håller med om. Budkrig startas ofta av naiva köpare som tror att de skall få något under marknadspris medan den som snipar har koll på vad varan är värd. I åtskilliga fall kanske bättre koll än den som säljer. I serieoriginalbranschen är det många auktioner som det aldrig blir några bud lagda på. Troligen för att säljaren varit alltför optimistisk om varans värde. Av samma orsak är det så gott som alltid bättre att som säljare starta med ett lågt utgångspris så eventuella köpare vänjer sig vid tanken att få varan och därför lättare rycks med i budkrig. Undersökningar (som jag tvärr inte hittar länken till nu) visar att eBay tjänar mer på snipare som dels köper mer grejor och dels tydligen har en bättre betalningsmoral (även om det sista borde vara självklart jämfört med velpottor som inte ens vet vad något är värt för dem själva).

Skulle någon hitta en "lösning" på "problemet" med sniping misstänker jag att en dylik auktionssite skulle få lägga ner på grund av uteblivna köpare.

Sen kan naturligtvis en säljare tycka att något gått för billigt (som till exempel en seriehandlare i Malmö som i tråden med serieoriginal uttryckte missnöje med att ingen ville betala hans begärda priser för gamla svenska serietidningsomslagsoriginal), men till syvende och sist är något bara värt det någon är villig att betala för det (till förfång för alltför giriga handlare som spekulerat i förväntad efterfrågan på i deras ögon särskilt begärliga objekt). Marknaden kan ju aldrig ha fel, eller hur? [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Ellingen »

Magnus skrev:De som egentligen borde klaga mest på "sniping" är säljarna.
För de får inte betalt av "marknaden" vad den egentligen är villig att betala.
Varje gång en sniping-situation dyker upp så förlorar de pengar, och en köpare får objektet för billigt.


Det beror på hur många som försöker "snipa".
Är det mer än en spelar det mindre roll.
Mycket stor del av Traderas totala omsättning sker i auktionernas sista minut.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Farbror Kjell »

Jag är själv lite vän av marknaden och lägger ut det mesta för en krona, ibland får man långt mer än väntat för en vara, å andra sidan inbringar andra bara den begärda kronan.
För en tid sedan sålde jag en teakhyllekombinaton ( som jag inte nändes, eller orkade att slänga) för en krona. Det fick jag, och bortforslad likaså.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av madam_mim »

MagnusR skrev:
Magnus skrev:De som egentligen borde klaga mest på "sniping" är säljarna.
För de får inte betalt av "marknaden" vad den egentligen är villig att betala.



Varje gång en sniping-situation dyker upp så förlorar de pengar, och en köpare får objektet för billigt.


Ja, säljaren förlorar pengar då de missar en försäljning till överpris men nej, köparen får objektet till rätt pris, inte för billigt.


Givetvis är oftast säljarna förlorare vid sen budgivning, as we call it in swedish. Vet inte hur många gånger jag missat en vara till fyndpris för att jag i väntan på auktionsslut, suttit o kikat på nåt helt oväsentligt på nätet. Saker man villigt lborde bjudit 500 kronor för går för 20 kr bara för att man missade sluttiden. Och jag har väl även vunnit en hel del auktioner till priser som kanske är en femtedel av vad jag tyckte det var värt, så nog är det säljarna som drabbas. Men jag tycker det är en kul krydda att bida sin tid, men om man vill 'förstöra' lite av fynd-chansen så kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in. Det är ju så på många auktioner på nätet nu, lite trist men för den som säljer är det bra.

Justerade citeringen som hamnat lite fel.
/Admin
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

madam_mim skrev:...kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in. Det är ju så på många auktioner på nätet nu, lite trist men för den som säljer är det bra.

Finns det ställen som kör med förlängda tider om någon lägger bud sista minuten alltså? Trodde bara det var en hypotetisk lösning som föreslagits i diverse diskussioner men inte att några faktiskt applicerat finessen också. För att simulera verkliga auktioner då antar jag, där folk kan ropa tills dess klubban slagits.

För en del är det nog just tjusningen i auktionshetsen som är lockelsen, men för oss andra är det nog snarare varan i sig som utgör dragkraften. Det förstnämnda är nog klart närmare spel om pengar, som typ enarmade banditer medan det andra handlar mer om samlarmanin. Båda har sina bevekelsegrunder men skiljer sig lite åt, och båda kan förstås gå över styr och bli mer av ett missbruk.

Varianten som MagnusR nämner med bara ett bud per person och vara skulle jag själv se som positivt, men många skulle nog opponera sig mot det, framför allt säljare. Men nog skulle det tvinga folk till att tänka igenom sina bud och köp lite mer och det tror jag ger en förnuftigare verklighet i slutändan. Det skulle vara extremt effektivt sätt att minimera budtrissning från säljare själva också, de skulle behöva 20-30 konton i så fall vilket skulle bli väldigt omständligt.

Som tur är har seriehandeln klarat sig rätt lindrigt undan budtrissning, lär vara klart värre inom andra områden.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av burnout »

madam_mim skrev: om man vill 'förstöra' lite av fynd-chansen så kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in.


Det fanns en annan sait tidigare eller om det var Tradera i början som hade om man lade bud sista min. så förlängdes auktionen med 2 min. och när den som blev överbjuden matade sakta uppåt tills man blev överbjuden med några kr och den förlängts för 3.e gången då hade man tröttnat, fast man ville ha saken och lagt rätt höga bud.

Det hoppas jag inte kommer någon mera gång.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Ellingen »

Labrador Road 26 skrev:
madam_mim skrev:...kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in. Det är ju så på många auktioner på nätet nu, lite trist men för den som säljer är det bra.

Finns det ställen som kör med förlängda tider om någon lägger bud sista minuten alltså? Trodde bara det var en hypotetisk lösning som föreslagits i diverse diskussioner men inte att några faktiskt applicerat finessen också. För att simulera verkliga auktioner då antar jag, där folk kan ropa tills dess klubban slagits.

Det finns. Danska QXL har det och även en del nystartade nätauktioner här i Sverige.
Jag gillar det inte alls - det gynnar bara säljaren.
Labrador Road 26 skrev:Varianten som MagnusR nämner med bara ett bud per person och vara skulle jag själv se som positivt, men många skulle nog opponera sig mot det, framför allt säljare. Men nog skulle det tvinga folk till att tänka igenom sina bud och köp lite mer och det tror jag ger en förnuftigare verklighet i slutändan. Det skulle vara extremt effektivt sätt att minimera budtrissning från säljare själva också, de skulle behöva 20-30 konton i så fall vilket skulle bli väldigt omständligt.

Nja, nej. Det skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att låta storleken på plånboken bli helt avgörande för vem som skulle vinna auktionen.
Dessutom tror jag de flesta säljarna skulle tröttna rätt fort om där bara blev ett bud = utropet på auktionerna.
Själva tjusningen med auktion skulle försvinna, utropen skulle tvingas upp.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av K-E Lindkvist »

madam_mim skrev:men om man vill 'förstöra' lite av fynd-chansen så kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in

Fullständigt vansinnigt koncept som troligen stöter bort alla seriösa köpare och lämnar kvar de stackare som enbart är ute efter auktions-kicken. Nej, verklighetens folk måste någon gång lära sig att nätauktioner följer en helt egen metodik som inte har något gemensamt med auktioner IRL. Det spelar ingen roll om man har haft högsta budet i dagar, det är ändå bara det som händer de sista tjugo sekunderna son räknas. I fallet Tradera finns det ytterligare en poäng med att snipa: Eftersoms budgivarnas identiteter är offentliga går det med historikens hjälp snabbt att kartlägga deras budgivningsmönster och anpassa sitt eget sniping-bud efter detta (tyvärr omöjligt på eBay nuförtiden, men det går att hålla koll på folks feedbacksiffror och identifera dem med hjälp av dessa. [:p] ) MagnusR:s förslag har onekligen sina poänger, men bortsett från när det utbryter ett budkrig på ett tidigt stadium och driver upp priset bortom all vett och sans är jag ganska nöjd med hur det fungerar idag.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Wakuran »

Ellingen skrev:
Labrador Road 26 skrev:Varianten som MagnusR nämner med bara ett bud per person och vara skulle jag själv se som positivt, men många skulle nog opponera sig mot det, framför allt säljare. Men nog skulle det tvinga folk till att tänka igenom sina bud och köp lite mer och det tror jag ger en förnuftigare verklighet i slutändan. Det skulle vara extremt effektivt sätt att minimera budtrissning från säljare själva också, de skulle behöva 20-30 konton i så fall vilket skulle bli väldigt omständligt.

Nja, nej. Det skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att låta storleken på plånboken bli helt avgörande för vem som skulle vinna auktionen.
Dessutom tror jag de flesta säljarna skulle tröttna rätt fort om där bara blev ett bud = utropet på auktionerna.
Själva tjusningen med auktion skulle försvinna, utropen skulle tvingas upp.

Nu är jag ju inte medlem på några auktionssajter själv, men håller med Ellingen, här. Det låter helt poänglöst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ellingen skrev:Nja, nej. Det skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att låta storleken på plånboken bli helt avgörande för vem som skulle vinna auktionen.
Dessutom tror jag de flesta säljarna skulle tröttna rätt fort om där bara blev ett bud = utropet på auktionerna.
Själva tjusningen med auktion skulle försvinna, utropen skulle tvingas upp.

Det är ju alltid den som är villig att lägga högst bud som vinner så där blir det ingen skillnad mot idag. Det som skiljer är att de som börjar på två kronor, höjer 30 gånger med en femma per bud kanske lär sig att lägga ett maxbud redan från början istället för att hålla på och tramsa. Om man är villig att betala 200 kr finns det ingen som helst anledning till varför man ska lägga två kr som första bud för att sedan höja det ett antal gånger, den typen har liksom ingen koll på vad de sysslar med krasst sagt.

Är det fem intresserade köpare skulle det bli fem bud, så där är heller egentligen ingen skillnad mot idag.

Låter som du med tjusningen menar just det där spelmissbrukarsymptomet. Hmm, det räckte inte med 20 kr, testar 40 kr då, inte det heller, 100 kr då borde väl för tusan räcka. Skit, inte ens 100 kr, 210 då, och så vidare. Som renodlad köpare ser jag hellre att de sitter på lokala pizzerian och spelar bort sina stålar på Jack Vegas än trissar upp priserna på saker på Tradera som de egentligen inte vet vad de är villiga att betala för. Jag förlorar gärna till en samlare som vet vad han är villig att betala för sin samling men folk som "spelar" på auktioner skiter jag fullständigt i, de trissar bara upp priserna i onödan för att ge utlopp för speldjävulen, det har inte med samlande att göra, och det är vad jag sysslar med.

För mig är Tradera en butik med intressanta varor inte auktioner, för det ger mig ingenting.

Wakuran: Nej helt poänglöst är det inte, inte för alla. Oavsett om man är auktionist eller samlare så vill nog alla ha bort budtrissning, alltså den sorten där säljaren själv myglar upp priset med falska bud. Ett problem alla nätauktioner dras med och som de tyvärr inte gör så mycket åt. Blir ju högre intäkter till företaget också så de blundar lite för detta fast de säger en annan sak.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av madam_mim »

K-E Lindkvist skrev:
madam_mim skrev:men om man vill 'förstöra' lite av fynd-chansen så kan man väl förlänga auktionen med några minuter när sent bud kommer in

Fullständigt vansinnigt koncept som troligen stöter bort alla seriösa köpare och lämnar kvar de stackare som enbart är ute efter auktions-kicken. Nej, verklighetens folk måste någon gång lära sig att nätauktioner följer en helt egen metodik som inte har något gemensamt med auktioner IRL. Det spelar ingen roll om man har haft högsta budet i dagar, det är ändå bara det som händer de sista tjugo sekunderna son räknas. I fallet Tradera finns det ytterligare en poäng med att snipa: Eftersoms budgivarnas identiteter är offentliga går det med historikens hjälp snabbt att kartlägga deras budgivningsmönster och anpassa sitt eget sniping-bud efter detta (tyvärr omöjligt på eBay nuförtiden, men det går att hålla koll på folks feedbacksiffror och identifera dem med hjälp av dessa. [:p] ) MagnusR:s förslag har onekligen sina poänger, men bortsett från när det utbryter ett budkrig på ett tidigt stadium och driver upp priset bortom all vett och sans är jag ganska nöjd med hur det fungerar idag.



Vansinnigt eller ej, det förekommer på en massa nätauktioner redan idag. Jag gillar det inte men en seriös köpare lägger väl ändå ett relevant bud, så jag förstår inte varför det skulle skrämma bort seriösa köpare? Och att analysera andra budgivares 'budgivningsmönster' faller ju platt om ditt internet segar sej just när du ska bjuda. Sånt händer här på bonn-vischan i alla fall [:)]
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av madam_mim »

Labrador Road 26 skrev:
Ellingen skrev:Nja, nej. Det skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att låta storleken på plånboken bli helt avgörande för vem som skulle vinna auktionen.
Dessutom tror jag de flesta säljarna skulle tröttna rätt fort om där bara blev ett bud = utropet på auktionerna.
Själva tjusningen med auktion skulle försvinna, utropen skulle tvingas upp.

Det är ju alltid den som är villig att lägga högst bud som vinner så där blir det ingen skillnad mot idag. Det som skiljer är att de som börjar på två kronor, höjer 30 gånger med en femma per bud kanske lär sig att lägga ett maxbud redan från början istället för att hålla på och tramsa. Om man är villig att betala 200 kr finns det ingen som helst anledning till varför man ska lägga två kr som första bud för att sedan höja det ett antal gånger, den typen har liksom ingen koll på vad de sysslar med krasst sagt.

Är det fem intresserade köpare skulle det bli fem bud, så där är heller egentligen ingen skillnad mot idag.

Låter som du med tjusningen menar just det där spelmissbrukarsymptomet. Hmm, det räckte inte med 20 kr, testar 40 kr då, inte det heller, 100 kr då borde väl för tusan räcka. Skit, inte ens 100 kr, 210 då, och så vidare. Som renodlad köpare ser jag hellre att de sitter på lokala pizzerian och spelar bort sina stålar på Jack Vegas än trissar upp priserna på saker på Tradera som de egentligen inte vet vad de är villiga att betala för. Jag förlorar gärna till en samlare som vet vad han är villig att betala för sin samling men folk som "spelar" på auktioner skiter jag fullständigt i, de trissar bara upp priserna i onödan för att ge utlopp för speldjävulen, det har inte med samlande att göra, och det är vad jag sysslar med.

För mig är Tradera en butik med intressanta varor inte auktioner, för det ger mig ingenting.

Wakuran: Nej helt poänglöst är det inte, inte för alla. Oavsett om man är auktionist eller samlare så vill nog alla ha bort budtrissning, alltså den sorten där säljaren själv myglar upp priset med falska bud. Ett problem alla nätauktioner dras med och som de tyvärr inte gör så mycket åt. Blir ju högre intäkter till företaget också så de blundar lite för detta fast de säger en annan sak.


Håller med, men för mej är Tradera mest en auktion(hatar alla dessa s.k. butiker som spyr ut auktioner med ett fast och löjligt högt pris, som gör att intressanta auktioner 'försvinner' i mängden),
till skillnad från en butik så ska man kunna göra riktiga fynd, d.v.s det ska vara som på en auktion.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Magnus »

Förslaget att förlänga auktionen med en minut när det kommer in ett nytt bud tycker jag låter vettig.
Borde vara lätt att genomföra med programmering också.
Och det skulle inte väsentligt förlänga auktionstiden, utan de flesta auktionerna skulle antagligen bara bli några minuter längre. Då förutsätter jag att man använder budsteg som avspeglar vilken prisnivå man befinner sig på.

Enda nackdelen jag ser är att ev. kommer andra auktioner som köparen också vill bjuda på att hinna gå ut samtidigt. Så det kan ev. bli lite stressigt om man har många auktioner man vill bjuda på.

Någon anförde att det skulle bli överpriset om man inte kan snipa. Varför skulle det bli det? Om man har en hel minut på sig att fundera igenom om man vill höja budet eller inte, det räcker väl?

Som någon annan så klokt har skrivit så är det en väldigt god idé att i förväg ha bestämt vad man vill bjuda. Men det gör man väl alltid när man är klar efter en auktionsvisning, eller?

Sen har anförts att köpare som inte snipar är naiva och t o m nästan idioter. Det tycker jag är rätt mycket bullshit, rent ut sagt.

Givetvis styr plånboken, eller vad man är beredd att ge, om plånböckerna är ungefär lika stora.
Jag har aldrig handlat på Bukowskis, men jag har varit på bondauktioner många gånger. Man måste ju veta var gränsen går.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Förslaget att förlänga auktionen med en minut när det kommer in ett nytt bud tycker jag låter vettig.
Borde vara lätt att genomföra med programmering också.
Och det skulle inte väsentligt förlänga auktionstiden, utan de flesta auktionerna skulle antagligen bara bli några minuter längre. Då förutsätter jag att man använder budsteg som avspeglar vilken prisnivå man befinner sig på.

Enda nackdelen jag ser är att ev. kommer andra auktioner som köparen också vill bjuda på att hinna gå ut samtidigt. Så det kan ev. bli lite stressigt om man har många auktioner man vill bjuda på.

Det finns troligen ytterligare nackdelar. Risken för att fler då hamnar i den så kallade lyxfällan är större. Har auktioner en fast sluttid som inte påverkas av eventuella nya bud så kan man inte fortsätta att lägga bud efter bud oändligt. Med tanke på ökningen av folk som har skulder hos Kronofogden så visar det en rätt tydlig bild att fler och fler har svårt att inte överkonsumera, vilket blir än lättare när det bara handlar om siffror i datorer och inte att man faktiskt står där med sedlarna i handen.

Detta struntar ju förstås företag som Tradera i, men det finns nog egentligen inga direkta fördelar med den typen av lösning. Visst skulle det bli fler bud och högre slutsummor på rätt många auktioner, men det skulle också bli klart fler auktioner som faktiskt aldrig heller betalades i slutändan. Med tanke på att en del av säljarna på Tradera är företag så ökar nog även risken för just inkasso och Kronofogden med denna typ av upplägg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:Förslaget att förlänga auktionen med en minut när det kommer in ett nytt bud tycker jag låter vettig.
Och det skulle inte väsentligt förlänga auktionstiden, utan de flesta auktionerna skulle antagligen bara bli några minuter längre. Då förutsätter jag att man använder budsteg som avspeglar vilken prisnivå man befinner sig på.



Ser detta trevligt ut i början på buden?
http://www.tradera.com/auction/auction_ ... =145943234
eller denna avslutade
http://www.tradera.com/auction/auction_ ... =145026548
Man kan fundera vilka som bjuder. Nej det ska matas 2-5:- i taget istället för att lägga ett bud vad du vill ge, 2:- mannen(kvinnan) kunde lagt 100:- och sett om det räckte eftersom dom vill ha den

sista min. på spindel så brakar den iväg nästan 100:-. vist är det en tjusning och ett mörker samtidigt, för du vet aldrig om du vinner. [:)]
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av sverre »

Själv tycker jag snipning är ett av de mest irriterande fenomenen med nätauktioner. Det som är irriterande är dock inte att andra snipar, utan att alla velpellarnas beteende gör att jag känner mig tvingad att snipa själv. Jag skulle mycket hellre vilja i lugn och ro lägga mitt när jag har tid och sedan invänta resultatet av auktionen. Lösningen som jag ser det är att alla bud hålls hemliga till auktionen är genomförd.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av madam_mim »

sverre skrev:Själv tycker jag snipning är ett av de mest irriterande fenomenen med nätauktioner. Det som är irriterande är dock inte att andra snipar, utan att alla velpellarnas beteende gör att jag känner mig tvingad att snipa själv. Jag skulle mycket hellre vilja i lugn och ro lägga mitt när jag har tid och sedan invänta resultatet av auktionen. Lösningen som jag ser det är att alla bud hålls hemliga till auktionen är genomförd.



Men då är ju auktioner inget för dej? Egentligen vet jag inte vad du retar dej på, du kan väl göra som du vill, lägga ett bud och stilla invänta auktionens slut? Lägger man ett seriöst bud(det man tycker en sak är värd) så kan man ju göra det när som helst under auktionens 'levnadstid'. Om någon sedan bjuder högre 7 sekunder eller 7 dagar innan auktionen slutar är väl inte så intressant egentligen.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av sverre »

madam_mim skrev:Men då är ju auktioner inget för dej?

Jo, jag tycker om känslan av att ha chansen att göra ett klipp.
madam_mim skrev:Egentligen vet jag inte vad du retar dej på, du kan väl göra som du vill, lägga ett bud och stilla invänta auktionens slut? Lägger man ett seriöst bud(det man tycker en sak är värd) så kan man ju göra det när som helst under auktionens 'levnadstid'. Om någon sedan bjuder högre 7 sekunder eller 7 dagar innan auktionen slutar är väl inte så intressant egentligen.

Jag skall ta ett exempel som visar när jag känner mig ”tvungen” att snipa.

Säg att jag och en velpelle är intresserade av samma objekt med ett utropspris på 10 kronor. Jag är villig att betala max 100 kronor. Om jag lägger mitt bud i god tid kommer Pelle att bjuda 20 kronor och när han märker att det inte räckte höja till 30, 40 50 och så vidare tills han antingen nått sin maxgräns eller till 110 kronor vilket slår mitt bud.

Om jag i stället väljer att snipa kommer Pelle att bjuda 10 kronor, i auktionens sista minut lägger jag mitt bud och får varan för 11 kronor.

Med ett system där alla bud hålls hemliga tills efter auktionen kommer antagligen Pelle att lägga sitt maxbud med en gång, och jag antingen förlora auktionen eller betala ett högre pris på samma sätt som om jag med dagens system lägger ett tidigt bud. Skillnaden är att eftersom jag inte har möjligheten att snipa slipper jag gräma mig över att jag om jag avvaktade med att bjuda kunna få en bättre deal.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av jedi tomas »

Brukar säga dom oerfana håller på och bjuda och bjuda med små summor hela tiden.
På det viset höjer dom priset på auktionen hela tiden.

Dom mer erfarna väntar till sista sekunderna innan dom lägger bud.
Då slipper dom alla dom här små buds höjarna under resans gång.

En sak man lär sig med tiden att missar du ett objekt så kommer det igen längre framåt.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Detta retar mig som köpare/säljare på Tradera

Inlägg av Grumme »

Jag vet mycket väl att det inte kommer att ske, men jag saknar verkligen möjligheten att filtrera bort vissa säljare och deras objekt från sökresultaten.
Det går ju att bara välja privatpersoner och det är bra, men när vissa privatpersoner envisas med att lägga ut vanliga tidningar i normalskick i mängder för en tia + frakt, och sedan låter annonserna förnyas gång, på gång, på gång, ja då blir jag less och scrollar snabbt förbi vilket kan leda till att jag missar något som smugit sig in emellan hans spammande. [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar