Tradera ---> eBay?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Tradera ---> eBay?

Inlägg av Kung Orne I »

Nu när eBay äger Tradera förstår jag inte varför dom inte konverterar Tradera till eBay. Det skulle ju vara bra för både köpare och säljare. Som säljare är det ju jättebra om köpare från hela världen hittar ens prylar, och som köpare av udda prylar är det ju inte dumt att hitta godbitarna, även utanför Sverige.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag mailade Tradera och fick följande "uttömmande" svar...

Överlag är båda företagen väldigt lika varandra beträffande erbjudanden, målsättning, företagsfilosofi och det viktigaste - fokus på sina medlemmar. Men som det ser ut nu så är Tradera ett företag som ägs av E-Bay och om det blir eventuella ändringar i hur Tradera kommer att fungera är något som som vi naturligtvis inte kan svara på.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ebay vågar inte göra samma misstag en gång till med en svensk auktion sait, det kostar för mycket att låta Tradera gå upp i ebay.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Men det är ju bara att låta Tradera finnas kvar, men ändå ha en sökning över hela världen?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nu är det saker på gång!

http://global.ebay.com/

Skulle inte förvåna mig om Tradera integrerars här snart!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:
Nu är det saker på gång!


Det var skönt att det hände något. Det har varit lite jobbigt att behöva gå till ett annat land för att kunna logga in. Men samtidigt har det varit lite bra träning av olika språk. Det kan vara rätt bra för utlänningar som kommer från E-bay och hamnar på tradera när dom klickar Sverige att nu kanske dom får bra beskrivning på eget språk.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det är ju positivt för både köpare och säljare. Säljarna hittar fler kunder och köparna fler objekt. Men vi får väl se om det blir så, Tradera är ju inte där än.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Kung Orne I skrev:
Jag mailade Tradera och fick följande "uttömmande" svar...

Överlag är båda företagen väldigt lika varandra beträffande erbjudanden, målsättning, företagsfilosofi och det viktigaste - fokus på sina medlemmar. Men som det ser ut nu så är Tradera ett företag som ägs av E-Bay och om det blir eventuella ändringar i hur Tradera kommer att fungera är något som som vi naturligtvis inte kan svara på.


Sedan när har Tradera någon fokus på sina medlemmar? [?] De skickar enbart ut standardsvar på mail (de gånger man får svar) och de har struntat fullständigt i sina kunder de senaste fyra åren. De har avgifter så att det knappt lönar sig att sälja enstaka billigare objekt, såsom serier. Powerlistern borde de över huvud taget inte ha övergett innan Prolistern verkligen fungerade som den skulle, om de hade brytt sig ett dugg om sina kunder.
De har massor av småfel och problem som de över huvud taget inte bryr sig om att fixa (t.ex. att det står "2 minut" istället för "2 minuter" när det är 2 min kvar tills en auktion slutar) och deras nya forum är dessutom en enda röra - massor av frågor och klagomål, men inga svar alls. Sedan det öppnades har jag inte sett en enda Traderaanställd posta där, utan enbart Traderas moderatorer ( = helt vanliga medlemmar).
Mina sidor är inte anpassade för säljare över huvud taget. T.ex. tar det en evighet att hitta den person man ska lämna omdöme på om man har haft hundratals auktioner - i den gamla versionen behövde man bara skriva in köparens alias eller auktionsnumret. De har även lyckats designa en packlista i utskriftsformat som är omöjlig att kopiera till notepad utan att den blir oläslig på grund av en massa radbrytningar.
Dessutom har de ingen vettig drift- eller felinformation, utan tycker att det är viktigare att upplysa om meningslösa jippon som att kändisar säljer saker på Tradera eller att någon organisation har utsett spikmattor till årets julklapp.

Det bästa som kan hända är förmodligen att de övergår till Ebay, för då skulle de behöva fixa alla problem som de har orsakat de senaste åren, istället för att fortsätta köra sitt eget konstiga lilla race. Men som Burnout säger så vågar de nog inte göra det.. de har ju redan misslyckats fullständigt med Ebay.se en gång tidigare.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av svammelman »

Endå så är det den sidan som jag använder och älskar mest av allt på internet [:o)]
Användarvisningsbild
aemon
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 01:00

Inlägg av aemon »

Det har väl skitit sig för ebay förut i sverige. Den där andra auktions-sajten som fanns innan tradera bazaar eller något blev väl uppköpt av ebay och sen försvann den.
GuitarPlaya
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 12:18

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av GuitarPlaya »

Det är frustrerande att surfa på Ebay utan att kunna sätta bud på saker man vill ha.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av jedi tomas »

Bara att registera sig på ebay ju.
Har varit medlem där i snart 12 år
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av bas03 »

försökte dom inte stänga ner tradera för att öppna ebay.se istället men det sket sig rejält? Kanske därför dom går lite försiktigare fram i omvandlingen till ebay.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av burnout »

bas03 skrev:försökte dom inte stänga ner tradera för att öppna ebay.se istället men det sket sig rejält?


Nej, E-bay köpte annan stor sait (kommer inte ihåg namnet,men vi har behandlat det förr) Den blev E-bay.se och alla försvann till Tradera som var en liten skit grej och blev jättestora över en natt. Vilket E-bay måste köpa med, men att den fick vara kvar som Tradera. Dom ville inte göra samma misstag 2ggr, vilket Budera hoppas på [^]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av Kung Orne I »

eBay är ju SÅ mycket bättre än Tradera. T ex:

1. Man kan som säljare avbryta en auktion med motiveringen att man skrev fel eller varan gått sönder.
2. Man kan som budare ta tillbaka ett bud. (Inte så kul för säljaren, men ibland klantar man sig och ångrar sig.)
3. Om en köpare inte betalar så håller eBay reda på det och öppnar automatiskt upp en case efter en tid och mailar köparen. Hör köparen inte av sig får man avgiften för såld auktion tillbaka.
4. Jag sålde en vara som försvann på vägen. Köparen ville ha pengarna tillbaka. Eftersom jag har 100% positiva omdömen så fick köparen pengarna tillbaka, men eBay/Paypal stod för detta! Jag fick behålla pengarna!
5. Etc etc.

Snälla eBay, ta över Tradera nu............ [}:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av germund »

Kung Orne I skrev:eBay är ju SÅ mycket bättre än Tradera. T ex:
1. Man kan som säljare avbryta en auktion med motiveringen att man skrev fel eller varan gått sönder.
2. Man kan som budare ta tillbaka ett bud. (Inte så kul för säljaren, men ibland klantar man sig och ångrar sig.)

Arrrgh, eBay har många fördelar men detta är inte några av dem. Det är alldeles för vanligt att säljare lägger upp topp-objekt på eBay utan någon som helst avsikt att sälja dem där - de letar intressenter och tar sen ner auktionen och säljer privat. Det är FRUKTANSVÄRT irriterande för oss som likställer ett auktionsutlägg med ett bindande avtal. Och varför skulle inte bud vara bindande? Jag kan köpa att bud går att korrigera inom några minuter om man skrivit fel, men annars får väl katten ha så bra koll att man vet vad man gör.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av Looding »

Håller helt med Germund på de första två punkterna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av Ellingen »

Jag också.
Skulle allvarligt överväga andra säljkanaler om de inför dem här.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:eBay är ju SÅ mycket bättre än Tradera. T ex:

2. Man kan som budare ta tillbaka ett bud. (Inte så kul för säljaren, men ibland klantar man sig och ångrar sig.)



Det kan man även göra på tradera till en viss del. Om man lagt för högt bud så kan man minska det till en rimlig gräns som man själv tycker, men man är kvar som högsta budgivare tills man blir överbjuden. Sen har man sig själv att skylla om man klantar till det, det är därför skylten dyker upp efter budläggningen om man vill ändra sig innan man godkänner det, Man har faktiskt 2 chanser innan man godkänner det
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Tradera ---> eBay?

Inlägg av germund »

germund skrev:annars får väl katten ha så bra koll att man vet vad man gör.
(host) En kommentar till mitt eget inlägg: jag hade uppenbarligen ställt rätt höga krav på min katt, om jag hade haft en. [:D]
Skriv svar