Omdömeslämnande på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Mithroth »

Tänkte göra en diskussionstråd om omdömeslämnande på tradera. Vad tycker ni är rätt eller fel? Vad kan man begära? Vad ska man tänka på?
De omdömen man kan lämna är från 1-5 och på frågorna:

1. Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?
2. Är du nöjd med säljarens kommunikation?
3. Hur snabbt levererade säljaren varan?
4. Var fraktkostnaden rimlig?

Lite funderingar...
1. Om det inte finns någon beskrivning att tala om? Otydliga bilder?
2. Oftast bara ett mail med kontouppgifter, ska man titta på hur trevligt formulerat det är?
3. Vad är snabbt/rimligt? Om säljaren kräver inbetalning efter x antal dagar betyder det då att jag förväntas få varan lika snabbt efter betalning.
4. Hur mycket "får" tas ut i extra avgifter? Säljaren har valt ett dyrare fraktalternativ (t.ex. posten över Schenker)? Säljaren har använt mer porto än nödvändigt?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Ursprungligen postat av mithroth

Tänkte göra en diskussionstråd om omdömeslämnande på tradera. Vad tycker ni är rätt eller fel? Vad kan man begära? Vad ska man tänka på?
De omdömen man kan lämna är från 1-5 och på frågorna:

1. Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?
2. Är du nöjd med säljarens kommunikation?
3. Hur snabbt levererade säljaren varan?
4. Var fraktkostnaden rimlig?

Lite funderingar...
1. Om det inte finns någon beskrivning att tala om? Otydliga bilder?

Ingen beskrivning alls är knappast bra.
Är dessutom bilden inte bra är det riktigt dåligt och väldigt svårt att bedöma det man skall köpa.
Jag värderar dessutom högt om beskrivningen är skriven på ett trevligt sätt och inte innehåller krav, hot och dylikt.
Ursprungligen postat av mithroth


2. Oftast bara ett mail med kontouppgifter, ska man titta på hur trevligt formulerat det är?

Jag tycker absolut det är värt att värdera om mailet är trevligt formulerat. Men viktigast är att alla uppgifter (kontonr och totalsumma, fraktkostnad) finns med på ett tydligt sätt.
Ursprungligen postat av mithroth


3. Vad är snabbt/rimligt? Om säljaren kräver inbetalning efter x antal dagar betyder det då att jag förväntas få varan lika snabbt efter betalning.

Absolut. Jag ogillar säljare som kräver snabb betalning och sedan tar veckor på sig att posta vinsterna. Tycker det är onödigt att överhuvudtaget ha en tidsgräns för inbetalning.
Ursprungligen postat av mithroth


4. Hur mycket "får" tas ut i extra avgifter? Säljaren har valt ett dyrare fraktalternativ (t.ex. posten över Schenker)? Säljaren har använt mer porto än nödvändigt?

Inget alls i extra avgifter, definitivt inte om det inte står skrivet i auktionsbeskrivningen.
Mer porto än angett är inte heller okej och bör absolut ge avdrag, men endast om säljaren inte vill betala tillbaka det som du betalat extra.
Misstag kan ske, det är lätt att väga alt, skriva fel.
Avdrag för att säljaren väljer ett dyrare fraktalternativ är inte heller fel. Själv föredrar jag både att få och skicka försändelser med posten och betalar gärna extra för det.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Ursprungligen postat av mithroth

Tänkte göra en diskussionstråd om omdömeslämnande på tradera. Vad tycker ni är rätt eller fel? Vad kan man begära? Vad ska man tänka på?
De omdömen man kan lämna är från 1-5 och på frågorna:

1. Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?
2. Är du nöjd med säljarens kommunikation?
3. Hur snabbt levererade säljaren varan?
4. Var fraktkostnaden rimlig?

Lite funderingar...
1. Om det inte finns någon beskrivning att tala om? Otydliga bilder?
2. Oftast bara ett mail med kontouppgifter, ska man titta på hur trevligt formulerat det är?
3. Vad är snabbt/rimligt? Om säljaren kräver inbetalning efter x antal dagar betyder det då att jag förväntas få varan lika snabbt efter betalning.
4. Hur mycket "får" tas ut i extra avgifter? Säljaren har valt ett dyrare fraktalternativ (t.ex. posten över Schenker)? Säljaren har använt mer porto än nödvändigt?


Svårt. Tradera liknar eBay där idén är att man skall vara glad ifall säljaren gör precis minsta möjliga och inte mer. Bara direkta felaktigheter kan dra ner betyget och säljare som gör mer än vad som kan förväntas finns det ingen chans att ge högre betyg. Tyvärr är nog hela samhället på väg åt det hållet förresten, men nu skall jag inte låta som den gamla gubbe jag är.

Så, utifrån denna praxis, snarare än utifrån vad jag verkligen tycker:

1) För samlarföremål skall skavanker speciellt omnämnas. Görs inte det så skall föremålet vara felfritt. Annars är det att betrakta som ett fel i beskrivningen som skall sänka omdömet. Bilder skall också visa skavanker. I övrigt är det upp till köparen att ställa frågor innan man bjuder.

2) Trevlig är ett plus man inte kan räkna med. Det viktiga för omdömet är att kommunikationen är korrekt och komplett.

3) Såpass många går till posten bara en gång i veckan att man nästan måste acceptera det, men helst snabbare.

4) Inget extra utöver packmaterial (i Sverige alltså, från USA skall man inte acceptera kostnader för packmaterial säljaren får gratis). Fraktalternativ som meddelas i listningen måste accepteras, hur dåliga de än är. Kan säljaren ordna billigare är det ett plus, men plus kan man inte belöna på Tradera. Har säljaren listat ett porto och det sedan blir dyrare för honom får han stå för det. Har säljaren inte listat något alternativ skall han inom rimliga gränser välja vad köparen föredrar.

Bara några tankar...

/Magnus
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det jag saknar i dessa 4 punkter är en 5:e!!
Hur är det packat!!!
hade denna varit med i listan tror jag det varit ytterst få som hade kommit över 3.0[:(]

Men jag får hålla med dom som svarat hitintills på punkterna 1.2.3
4:e är lite vansklig. För oftast så kommer det något insmygande extra i mailet som gör att man blir förbannad, men man säger inget för då kanske det inte kommer fram helt och säljaren skyller på posten. det är då man får en blänkare av Tradera att "man ska ta kontakt med säljaren om man lägger under 3.0 i omdömet, men det syns inte från vem den negativa posten kommer i från. I denna nr 4:a finns även "underfrankeringen" som man blir tokig på. Säljaren vill ha 48:- och det sitter 24:- och man frågar vad dom andra24:- är? Emb kostnader får man till svar.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Objektsbeskrivningen: Om objektsbeskrivningen är obefintlig köper man på egen risk och är varan trasig, ja då kan man inte göra avdrag för det, eftersom det inte finns någon objektbeskrivning. Invändning, den som beskriver bra, men som gör ett misstag, den får sänkt betyg för objektsbeskrivningen. Orättvist! Ja, det är orättvist, men det är så det fungerar i praktiken och så det alltid kommer att fungera, vad man än kommer överens om, för det är så traderas fråga är ställd! Frågan lyder tyvärr inte "Var objektbeskrivningen god?" utan den är jämförande.

Kommunikation: Det är en mer subjektiv fråga, är jag personligen nöjd? Om jag betalar, men varken får bekräftat att pengarna hamnat rätt eller att varorna är skickade, bara plötsligt ett paket i brevlådan efter någon vecka, då blir det avdrag där. Oftast blir det en fyra, men någon gång när vinnarmejlet varit näst intill ohyfsat, har det blivit en trea.

Snabbhet: Närmar vi oss två veckor, då börjar man bli grinig.

Fraktkostnad: Postens avgifter är en femma, mer pengar också, om det står i auktionstexten.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Kung Orne I »

Jag blir verkligen inte klok på betygssättningen på Tradera. Jag har alltid legat på 4,9 - men plötsligt har jag sjunkit till 4,8.

4,8 får jag i leveranstid - jag skickar alltid så fort jag ser pengarna, oftast samma dag. Jag får även 4,8 på portokostnaden trots att jag alltid lägger på exakt vad Posten eller Schenker tar.

Nu är ju inte 4,8 dåligt, men jag tycker ändå det är märkligt när betyget sjunker helt omotiverat.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Grumme »

Kung Orne I skrev:Jag blir verkligen inte klok på betygssättningen på Tradera. Jag har alltid legat på 4,9 - men plötsligt har jag sjunkit till 4,8.

4,8 får jag i leveranstid - jag skickar alltid så fort jag ser pengarna, oftast samma dag. Jag får även 4,8 på portokostnaden trots att jag alltid lägger på exakt vad Posten eller Schenker tar.

Nu är ju inte 4,8 dåligt, men jag tycker ändå det är märkligt när betyget sjunker helt omotiverat.


Betänk dock att när du har ett så högt snitt som 4.8-4.9 så har ju alla betyg utom femmor en sänkande inverkan på snittet.
Det räcker m.a.o. att du får några fyror (vilket inte är dåligt på något vis) för att det ska synas. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Kung Orne I »

Jo, det är ju sant. Hur Ellingen lyckas hålla snittet 5 är imponerande!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Looding »

Jag kan inte annat än att hålla med Burnout om en 5:e punkt! Hur många gånger har man inte fått sin VF/NM-tidning i ett vanligt kuvert, gärna med tidningen i kuvertet INNAN adressen skrivits (!!). Fraktkostnadspunkten ser jag som irrelevant. Antingen är den rimlig eller ej. Om det står i beskrivningen att det kostar si och så mycket så är det inget snack. Om det inte står så kan man kolla postens hemsida när paketet väl är framme. Är det då rimligt så är det, och då blir det positivt omdöme. Är det inte rimligt så hör man av sig till säljaren och försöker lösa det.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad anser ni övriga är rimligt omdöme för en auktion där man tagit 65 kr i frakt men det bara var frankerat med 45 kr och "förpackningen" bestod av en tejpad vanlig plastpåse, inget annat? Jo förresten en påtejpad adresslapp också. Säljaren har tidigare fått negativt omdöme för en liknande "saltad" frakt.

Själva objektet kostade 40 kr.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Mithroth »

Tycker absolut att 20 kr för "extraarbete" är på tok för mycket, om det inte specifikt har framgått i auktionenstexten, och bör påverka omdömet negativt. 30% extra på frakten kan kanske resultera i -30% på omdömet? [;)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det stod att frakten var 65 kr, vilket jag också betalade in. Jag trodde dock att varan var större och tyngre än den visade sig vara. Den var inte ömtålig så egentligen spelade in den spartanska packningen någon roll. Det var den här "Indy-väskan" som det gäller.
http://www.tradera.com/axelvaska-auktio ... _172094925

Fick inget mail över huvud taget från säljaren. Betalade in enligt auktion och Traderas vinnarmail, berättade när pengarna var insatta men fick inget svar alls från köparen. Däremot har jag fått ett positivt omdöme, utan text.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Maila och fråga hur det kan skilja så mycket om det inte är bra packat. Får du inget vettigt svar så lägg endera lågt på omdömet eller så lägger du neg hela vägen på han, utom på det som är bra om det finns något bra vet jag inte. Kanske väskan. Han har redan lagt så det blir inget hämnd tillbaka. men ta kontakt i alla fall.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:Det stod att frakten var 65 kr, vilket jag också betalade in. Jag trodde dock att varan var större och tyngre än den visade sig vara. Den var inte ömtålig så egentligen spelade in den spartanska packningen någon roll. Det var den här "Indy-väskan" som det gäller.
http://www.tradera.com/axelvaska-auktio ... _172094925

Fick inget mail över huvud taget från säljaren. Betalade in enligt auktion och Traderas vinnarmail, berättade när pengarna var insatta men fick inget svar alls från köparen. Däremot har jag fått ett positivt omdöme, utan text.


Att utge frakten för att vara 65 kr när de bara ligger på 45 kr tycker jag är bedrägligt om det inte framgår i texten att "Jag tar ut en packningskostnad på 20 kr, för att lägga objektet i en plastpåse och tejpa igen, vilken är inkluderad i det angivna fraktpriset". I det aktuella fallet då, skickar man ömtåligare grejer som behöver packas ordentligt får man räkna med att säljaren tar ut lite extra för material. Enligt Traderas regler är det inget fel att inte ange vad fraktpriset består av så det blir väl mer av en moralisk fråga. Men som Burnout skriver, det bästa är att kontakta säljaren och uttrycka missnöje och sedan agera efter svaret man får.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Grumme »

Jag lånar tråden för att ställa en annan fråga om omdömeslämnande.

Jag har köpt en plåtburk på Tradera och är inte nöjd med skicket. Har efter lite och bristfällig kommunikation ledsnat och tänker ge honom ett negativt omdöme.
Vill dock inte riskera ett hämndomdöme och undrar därför exakt när tiden för att lämna omdöme går ut? Det borde vara vid en viss tidpunkt efter auktionens avslutande, men hittar inte informationen på Tradera.
Har förstått att vissa härinne sitter med klockan i handen när det ska läggas negativt just för att slippa hämndomdöme.

Tacksam för info.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har för mig att det är 60 dagar efter auktionsslut, på det klockslaget auktionen gick ut. Kanske är 30 dagar, Burnout vet har jag för mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Wakuran »

Hämndomdömen är ett jävla oskick. Man ser ju vem som lämnar omdömena iallafall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Har för mig att det är 60 dagar efter auktionsslut, på det klockslaget auktionen gick ut. Kanske är 30 dagar, Burnout vet har jag för mig.


30 dagar är det inte, då det redan gått mer än det sedan auktionen avslutades.
Får se om Burnout eller någon annan vet mer precis.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Mithroth »

http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=1326

Varje gång du har köpt eller sålt något och affären är slutförd har du möjlighet att lämna ett omdöme till din säljare eller köpare. Omdömet ska beskriva hur affären har fungerat. Både köparen och säljaren har 60 dagar på sig att lämna sitt omdöme från tidpunkten för köpet.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

59,23,59,59 har du på dig [:o)]
eller 59 dagar,23 timmar och 59 min och 59 sek. Det knepiga är att veta hur många minuter före man ska lägga. Väntar du 60 dagar är det för sent.
Det är bara att börja räkna dagen efter när auktionen slutade och 59 dar framåt. blir lite knepigt när det är olika långa månader.

Jag lägger inget neg längre (om det inte är skitgrejor som kommit eller trix med porto/embalage) utan matar minus i dom 4 elementen man har att välja på,
Hur man ser på objekt beskrivning,frakt,snabbhet.
Skriv svar