Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har lite prylar som jag tänkte sälja på eBay, och jag undrar om det är någon som kan tipsa lite. Är det ungefär som på Tradera? Finns det något program motsvarande Prolister? Vad är smart att tänka på?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Jag har lite prylar som jag tänkte sälja på eBay, och jag undrar om det är någon som kan tipsa lite. Är det ungefär som på Tradera? Finns det något program motsvarande Prolister? Vad är smart att tänka på?


Har upptäckt att man måste ha paypal annars verkar det inte gå att sälja. Bilder är bra har jag märkt.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Nima »

hur är det när man ska köpa från ebay då?
jag skaffade paypal för nån timme sen. hur mycket blir det ungefär i frakt för nån tidning från staterna till jönköping? förstår att det måste variera rätt rejält, men om man ska säga på rak arm? är det tullavgifter osv?
hoppas det är ok att ajg ställde en egen fråga i din tråd, kung orne:)
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av burnout »

kungnima skrev: hur mycket blir det ungefär i frakt för nån tidning från staterna till jönköping? förstår att det måste variera rätt rejält, men om man ska säga på rak arm? är det tullavgifter osv?


Det brukar variera, men kanske 3-6 dollar till Sverige. En del brukar ta ut statlig skatt när det lämnar staten, om dom ska göra det eller om det är blåsning???
Tull ska du inte ha på enstaka serietidningar .
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av germund »

Jag skulle nästan direkt avråda från att sälja på eBay. De har lagt om avgifterna så många amerikanska samlare börjar dra sig därifrån (de kan du naturligtvis kolla upp), för eBay verkar också vilja ha säljare som säljer nyproducerat skräp i mängder istället för udda samlarobjekt. Dessutom, vi européer är vana vid att få saker skickade över Atlanten, men det är inte amerikaner och skepsisen till postsystemet och risken att paket kan komma bort är stor – och det finns gott om skräckhistorier, som gör att amerikaner sällan bjuder på objekt i Europa (såvida de inte är helt unika). Riktigt fina grejer som säljs av européer kan ibland gå för en spottstyver, bara för att de tappar hela amerikanska marknaden.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Nima »

tack för svar: )
känns ju att det blir rätt mycket frakt för nån tidning..:/
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Kung Orne I »

Man kan ju undvika amerikanska eBay och sälja på engelska och tyska, t ex, så slipper man problemet med att skicka över Atlanten.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Kung Orne I »

På engelska eBay:

Startkostnad, gratis om man börjar under £1 (ca 11 kr)
£0,15 om man startar på £1-£4,99

Slutkostnad, gratis om varan blir osåld
10% om den säljs
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av germund »

Kung Orne I skrev:Man kan ju undvika amerikanska eBay och sälja på engelska och tyska, t ex, så slipper man problemet med att skicka över Atlanten.


Det är sant, det är jag som tänker på USA direkt, men många amerikanska grejer ger mest pengar i USA och, framför allt, är det sällsyntare samlargrejer är det större chans att även européer hittar dem på amerikanska eBay än på brittiska/tyska. Jag har handlat en del på italienska eBay och även om det är långt ifrån alla som är entusiastiska över att skicka utomlands brukar det funka om man ber snällt.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Nima »

är fraktskillnaden på engelska och amerkinaska ebay stor? blir ju inte lika långt att skicka..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har handlat en del från USA, och fraktkostnadsskillnaden är väldigt stor. Ibland har jag betalt $2 i porto för en figur, men ibland vill dom ha $10 och då blir det naturligtvis ingen affär. Varför det är så stor skillnad förstår jag inte.

Om man skickar FRÅN Sverige är skillnaden inte så stor:

Upp till 500 gram:
Till Euroga 75 kr
Till USA 85 kr

Men å andra sidan är det ovanligt dyrt att skicka till utlandet från Sverige.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Att sälja på eBay

Inlägg av Kung Orne I »

Är det någon/några som har sålt på eBay som kan komma med råd?

* Kan jag som svensk sälja på t ex engelska eBay eller mådste jag ha en adress i England?

* Är det ungefär som på Tradera, eller något man måste tänka på?

* Finns det något program liknande Prolister?

Flyttar inlägget till den befintliga tråden, som du ju faktiskt själv har skapat.
Mod/Kungnima
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Att sälja på eBay

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev: som kan komma med råd?

* Kan jag som svensk sälja på t ex engelska eBay eller mådste jag ha en adress i England?


Du kan sälja på vilken ebay sait som helst, du behöver inte ha en adress för tex. England bara för du säljer där. Du kan rikta till ett spec. land.(om det inte är omgjort, tror inte det) Men enklast är att ta bara Europa i så fall.

Kung Orne I skrev:
* Är det ungefär som på Tradera, eller något man måste tänka på?


Du måste ha ett konto/kreditkortsnr, så ebay kommer åt pengar från dig, annars är det som tradera. Bör nog ha paypal och ett Iban nr (internationellt banknr) färdigt.
Tror inte det är omgjort (länge sedan jag sålde där, köper bara)

Kung Orne I skrev:
* Finns det något program liknande Prolister?


Det måste/bör finnas, kolla Sv ebay saiten.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Kung Orne I »

Tack Kungnima, det är Alzheimern som gör sig påmind... [B)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Agentum »

Faktum får jag säga är att fraktpriserna inte är så enormt olika mellan tex UK och USA, men däremot frakttiden.

Men ändå är det väl osäkert att sälja nåt här till nån i USA där de troligen har 111 fler av samma grej så Europa är nog bästa valet ändå att hålla sig till och då kommer ju Sverige med också av bara farten.

Paypal nämnde nån, en hejdlös fördel att ha fast man kan varas sur över hur det är kopplat till det hela, men hur än man surar är andra överföringar krångligare och inte sällan också dyrare.

Sen beror det ju på vad du vill ha sålt, Det mesta funkar ju i Europa medans intresset ju blir svalt i staterna pga att de skiter i våra grejor och allat annat redan finns där i större urval, då ska det nog vara nåt väldigt speciellt.

Som att tex. försöka sälja tillbaka USA serier till USA är nog rätt dött:-)

Men det tror jag inet du tänker göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Att sälja på eBay - tips & råd, tack!

Inlägg av Nima »

Kung Orne I skrev:Tack Kungnima, det är Alzheimern som gör sig påmind... [B)]


Inga problem. Därför det finns moderatorer [;)]
Mod/Kungnima
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar