Längd på auktioner på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Kung Orne I »

Nu har jag läst två artiklar om säljare på Tradera i DN den senaste veckan, och båda ger rådet att ha korta auktioner, och dom påstår att detta skulle ge fler bud.

Jag tror detta är ett feltänk, eftersom det innebär att alla presumtiva köpare är inne på Tradera varje dag.

Om jag har en auktion på 14 dagar är det ju bara dom som ser auktionen dag 1 som får vänta 14 dagar. De som ser auktionen dag 10 behöver ju bara vänta 4 dagar.

Vad tror ni som är köpare? Undviker ni långa auktioner?

Vad tror ni som är säljare? Märker ni att ni får fler bud på korta auktioner?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av jedi tomas »

Kör alltid full tid 14 dagar .
Om jag har en auktion 3 dagar eller 14 dagar så blir osåld avgiften den samma
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Vad tror ni som är köpare? Undviker ni långa auktioner?

Kan inte säga att jag skulle undvika en lång auktion. Tror att ju längre exponeringstid som möjligt är av godo. Många kör nog om sakerna ändå om de blir osålda första gången. Så nej jag tror inte mycket på "exklusiviteten" med att ha korta auktioner, men det är klart att människor över lag är lättpåverkade så möjligtvis kan det trigga igång vissa att lägga bud på saker de inte ens tänkt att löpa.

Själv blir jag lite avogt inställd till upplägg som är gjorda för att påverka lättstyrda människor, tycker det känns lite fult på sätt och vis.

Är inte helt säker på att tricks för att få köpare till en auktion är så smart i långa loppet. När väl köparen vunnit saken kommer det nog efter ett tag att ge en viss känsla hos denne att köpet inte alls var så bra som intrycket först gav, och frågan är om en sådan kund återkommer. Tror över lag att det är bättre att knyta till sig stammisar som köper regelbundet och det gör man knappast med olika typer av tricks. Utan där är det snarare kunden/köparen som även framöver som ska känna sig som vinnare.

Har inte läst artiklarna men tycker allt som oftast att Traderatips bara gäller tills dess sista budet är lagt och sällan om hur man tar hand om sina kunder i långa loppet. En riktigt nöjd kund är oftast villig att spendera mer pengar och väljer den säljaren som han/hon kännt sig nöjdast med.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Bufkin »

Jag undviker auktioner med lång tid kvar... men det gör ingen som helst skillnad för säljaren eftersom det är samma odds att jag ser en auktion som precis kom upp på kort tid som en auktion som legat ute ett tag och kommit ner till kort tid. Jag ser ingen poäng med att lägga ut saker på kort tid ur försäljarens synpunkt (med undantag för att de behöver pengar fort).
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bufkin skrev:Jag undviker auktioner med lång tid kvar... men det gör ingen som helst skillnad för säljaren eftersom det är samma odds att jag ser en auktion som precis kom upp på kort tid som en auktion som legat ute ett tag och kommit ner till kort tid. Jag ser ingen poäng med att lägga ut saker på kort tid ur försäljarens synpunkt (med undantag för att de behöver pengar fort).


Håller generellt med här. Eventuellt slänger jag något i minneslistan emellanåt för att bli varskodd när auktionen har två timmar kvar till avslut. Som säljare förstår jag inte alls varför man skulle använda kort auktion som lockelse? All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet och lång exponeringstid borde inte vara något undantag.

En annan grej som också känns tveksamt ur säljperspektiv är att sätta ut ett Köp-nu-pris. Jag förstår om man bara vill sälja och göra det snabbt, men för slutpriset måste ju bud vara mer effektivt i slutändan? Speciellt när utropspriset ligger en krona under köp-nu.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av burnout »

Jag har max 11-12 dagar, Så försöker jag anpassa att det går över 2 helger (avslutas den 2:a) Det har passat mig bra. korta är nog inte så bra har känslan att man inte hinner se/tänka efter/kolla riktigt och för långa då glömmer man bort den även om man har den i minneslistan.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Offissa Pupp »

Är inte tanken bara att den presumtive köparen ska se en kort auktion och känna stressen över ett tillfälle som han/hon inte får missa. Mycket forskning visar just att köpare i högre grad köper om han/hon tror att det gäller att passa på. I en auktion torde detta innebära ett möjligt budkrig. Under en lång auktion kanske köparen däremot kommer på bättre/andra tankar.

(Men vad vet jag, jag har bara handlat en gång på Tradera och då med benägna tips från Labrador road. Tack för det!)

(Förresten firade jag igår ett år som serieforummedlem. Hurra för mig [V] )
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Kung Orne I »

Jo, men det stämmer ju bara om alla ser den dag 1, vilket förutsätter att alla är inne på Trader alltid.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kung Orne I skrev:Jo, men det stämmer ju bara om alla ser den dag 1, vilket förutsätter att alla är inne på Trader alltid.


Jag skulle förvisso anta att de flesta av oss som använder Tradera här tar en snabbtitt på våra intresseområden i princip varje dag?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Offissa Pupp »

Nu känner jag mig visserligen lite som snillet spekulerar men; kanske uppvägs det faktum att få hinner se auktionen med att deras köpbeteende påverkas?
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av jens-olof »

Standardgrejer (modeller, serier) kör jag med en vecka, sällanköpsvaror
(som nu, min mors guldklocka) 14 dagar. Inbillar mig att de kunderna
inte kollar lika ofta!

Jens
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Kung Orne I »

Jag ska testa med två likadana objekt.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av burnout »

jens-olof skrev:Standardgrejer (modeller, serier) kör jag med en vecka,
Jens



Ahh, det är nog därför jag upptäcker dina auktioner när jag söker avslutade. [^] [^]
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av sverre »

APenny4YourThoughts skrev:En annan grej som också känns tveksamt ur säljperspektiv är att sätta ut ett Köp-nu-pris. Jag förstår om man bara vill sälja och göra det snabbt, men för slutpriset måste ju bud vara mer effektivt i slutändan? Speciellt när utropspriset ligger en krona under köp-nu.

Köp-nu-pris en krona över utgångspris tolkar jag som ett sätt för säljare som egentligen tänkt sälja till fast pris att få sina varor att även visas i listan för auktioner. Jag blir då lite förbannad på beteendet i mindre benägen att köpa den varan än en likadan vara med samma pris som endast syns bland fast pris-varorna.
prekrasna
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 03:38

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av prekrasna »

Jag tror faktiskt att DN kan ha en poäng.

Två saker avskräcker budgivare; tidigare bud, och lång tid kvar.

Om det är 4 dagar kvar men inga bud, är den attraktivare än 13 dagar inga bud, och 4 dagar 2 bud.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Längd på auktioner på Tradera

Inlägg av Jocke S »

http://nyheter.tradera.com/post/Korta-a ... -pris.aspx

119 auktioner, och det räknar man som bevismaterial? [:D]
Ligger ju över 16000 auktioner bara i kategorin Serier Sverige...
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Skriv svar