Bokbörsen

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Bokbörsen

Inlägg av ingvarj »

Varför är det ingen som skriver om bokbörsen?

http://www.bokborsen.se

Där finns ju en särskild flik för serier och det är väl drygt 13000 titlar uppe nu.
Till skillnad mot tradera så ligger de tills de blir sålda eller säljaren lessnar så utbudet ökar ju hela tiden.

Eftersom avgifterna dessutom är rätt låga finns det även massor av 'enklare' grejor men som ändå kan saknas i nåns samling.

Sen dyker det upp riktiga fynd ibland.
Häromsistens fanns de första Mumin-böckerna (serien alltså som vi (Jensen & Palmgren) gav ut) för 40 spänn styck.
Fast de försvann visst rätt fort...

Tråd flyttad till rätt avdelning och rubrik justerad till mera begriplig. Var god se till att posta på rätt ställe och ge trådarna förnuftiga rubriker.
/Admin
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ett vattenhål

Inlägg av APenny4YourThoughts »

ingvarj skrev:Varför är det ingen som skriver om bokbörsen?

http://www.bokborsen.se

Där finns ju en särskild flik för serier och det är väl drygt 13000 titlar uppe nu.
Till skillnad mot tradera så ligger de tills de blir sålda eller säljaren lessnar så utbudet ökar ju hela tiden.

Eftersom avgifterna dessutom är rätt låga finns det även massor av 'enklare' grejor men som ändå kan saknas i nåns samling.

Sen dyker det upp riktiga fynd ibland.
Häromsistens fanns de första Mumin-böckerna (serien alltså som vi (Jensen & Palmgren) gav ut) för 40 spänn styck.
Fast de försvann visst rätt fort...


Jag fick känslan av att det mest var desillusionerade (åtminstone prismässigt) antikvariatsägare som säljer serietidningar där? Men det kanske har bättrat sig?

Edit: Bara för att illustrera: http://www.bokborsen.se/-serie-till-salu-13586702_5.htm
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ett vattenhål

Inlägg av Labrador Road 26 »

ingvarj skrev:Varför är det ingen som skriver om bokbörsen?

Ingen? Den har ju tagit upp flera gånger, bland annat här:
viewtopic.php?f=26&t=717

Bara att skriva Bokbörsen här:
http://serienytt.se/om/sok/
för samtliga trådar där den omnämnts.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Ett vattenhål

Inlägg av Dude »

APenny4YourThoughts skrev:
ingvarj skrev:Varför är det ingen som skriver om bokbörsen?

http://www.bokborsen.se

Där finns ju en särskild flik för serier och det är väl drygt 13000 titlar uppe nu.
Till skillnad mot tradera så ligger de tills de blir sålda eller säljaren lessnar så utbudet ökar ju hela tiden.

Eftersom avgifterna dessutom är rätt låga finns det även massor av 'enklare' grejor men som ändå kan saknas i nåns samling.

Sen dyker det upp riktiga fynd ibland.
Häromsistens fanns de första Mumin-böckerna (serien alltså som vi (Jensen & Palmgren) gav ut) för 40 spänn styck.
Fast de försvann visst rätt fort...


Jag fick känslan av att det mest var desillusionerade (åtminstone prismässigt) antikvariatsägare som säljer serietidningar där? Men det kanske har bättrat sig?

Edit: Bara för att illustrera: http://www.bokborsen.se/-serie-till-salu-13586702_5.htm



"Mycket bra skick, omslag något sönder och nött" både skrämmande och roligt att se hur vissa har nollkoll på serier och skick. Har köpt serier en gång ifrån bokbörsen. Skicket stämde inte, priset var ganska högt och paketeringen värdelös (tidningen i ett vanligt kuvert). Men detta var från ett antikvariat, de andra behöver inte vara lika dåliga
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ett vattenhål

Inlägg av Ellingen »

Om det inte är en säljare jag personligen känner till skall det mycket till om jag skall köpa något på Bokbörsen.
Visst kan man fynda ala Mumin men det stora flertalet av det som ligger ute är övergraderat till överpris.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ett vattenhål

Inlägg av pogono »

Jag har handlat ett par gånger vid Bokbörsen, men generellt är det på tok för höga priser, framförallt för objekt i sämre skick.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ett vattenhål

Inlägg av jens-olof »

Ellingen skrev:Om det inte är en säljare jag personligen känner till skall det mycket till om jag skall köpa något på Bokbörsen.
Visst kan man fynda ala Mumin men det stora flertalet av det som ligger ute är övergraderat till överpris.


Har samma åsikt.
Hjälper ett bokantikvariat ibland, och varje gång de hämtar priser från
bokbörsen, så skäller jag på dom. Har fullt upp med att få dom att sluta
skriva priserna på sidan tre dessutom, vilket även det är grymt vanligt
hos antikvariaten... [:I]

Jens
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Ett vattenhål

Inlägg av ingvarj »

Jaså så lustigt. Jag har köpt då och då - mest böcker iofs - men något enstaka album.
Aldrig blivit blåst och skicket har varit som beskrivet.
Bokbörsen kan ju inget själva om serier så det är uppbyggt runt böcker.
Previewbilderna är alldeles för små och de flesta kan ju inte notationen F-G-VG-FN_NM-M

Men utbudet är ju stort. och blir större.
Nu tänkte jag inte i första hand på er som är handlare o vill göra fynd. utan på de som samlar.

Saker jag letat efter och varit för enkla. Typ första Pondus-bilagan. Första Berglin. Eller pocketboken 'Opus blir president' eller vad den nu hette.
Var hittar jag sånt utom på bokbörsen?

Inte fyndpriser eller första fantomen utan de där svåra men så-billiga-att-ingen-orkar-sälja-dem.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ett vattenhål

Inlägg av Labrador Road 26 »

ingvarj skrev:Men utbudet är ju stort. och blir större.
Nu tänkte jag inte i första hand på er som är handlare o vill göra fynd. utan på de som samlar.

Utbudet är väl ointressant om man kör vansinnespriser. Det spelar liksom ingen roll om de skulle ha varenda titel som någonsin tryckts i Sverige om de vill ha ett mindre lands BNP i betalning för ett exemplar. Överdriver nu förstås, men priserna där är ju överdrivna också. Faktum kvarstår att de tar för höga priser. Även vi samlare vill inte betala för mycket.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Bokbörsen

Inlägg av ingvarj »

Varför så generell? En del begär för mycket, en del rimligt och andra löjligt billiga.

Tro inte att de här typ 'Seriekatalogen' o liknande är nån sorts bibel. Det är väldigt mycket skåpmat i värderingarna.
Saker är värda vad nån betalar för dem.
Det som är för dyrt blir inte sålt. Det ligger en hel del dökött på bokbörsen. Om det är det du avser?

Men det kommer ju in typ 1000? nya objekt i månaden på bokbörsen.
utbudet är så stort att alla kan hitta pris/pryl som passar och till fast pris.
Utan att sitta och hårdbevaka nån auktion som går ut ungefär när jag lägger barnen.

Priserna ändrar sig fort nu tack vare att att utbudet och efterfrågan ökar utanför traditionella samlarkretsar.

Det här är ju rätt skoj. Kalle Anka 1/48. Hetaste objektet. Kan vem som helst köpa direkt på dagen bara hosta upp pengarna.

Men var kan du köpa ett udda nummer av Fantomen 1983 eller liknande om du saknar just det?
Bokbörsen har justnu 8 stycken till salu.
Sortimentet...
Matcha det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokbörsen

Inlägg av Labrador Road 26 »

ingvarj skrev:Men var kan du köpa ett udda nummer av Fantomen 1983 eller liknande om du saknar just det?
Bokbörsen har justnu 8 stycken till salu.
Sortimentet...
Matcha det.

Åtta stycken sa du, räcker dessa då kanske?
http://www.tradera.com/listing.mvc/item ... 3&catid=-1

Blir lite förvånad över att du säger att uppgifterna i eran sprillans nya seriekatalog är gammal skåpmat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokbörsen

Inlägg av pogono »

Jag tror absolut det finns en "long-tail"-fördel med Bokbörsen, men det finns ingen rimlig förklaring till att priserna är så groteska. Vem köper Swisch 1970-7 för 250 kronor? Vem köper 1-5 kronorstidningar för 30 kronor? Det är ju oftast inte ens bilder på objekten, utan beskrivningar som "super-topp-mega-fint skick med ett par stora revor, klotter och en klick gröt i mitten."

Det är ju illa nog att Traderas avgiftsstruktur gjort att enkronorstidningar läggs ut för 9 kronor i utrop och bara snurrar runt runt. Jag vet inte hur många gånger jag bläddrat förbi samma ex av Min Häst från Nickan134 eller EvilPixie.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Bokbörsen

Inlägg av Stefan_N »

Jag köper en väldigt stor del av mina böcker via bokbörsen. Vanliga antikvariatspriser, bra utbud. De flesta säljarna har bra service.

Ibland använder jag mig av antikvariat.net också, men den sidan verkar vara på väg utför, utkonkurrerad av bokbörsen kanske.

Det har dock bara hänt EN gång att jag köpt serier på bokbörsen och det var Franquins 'Svarta idéer'. Minns inte att jag kände mig lurad varken på pris eller skick, mest nöjd att jag fick fatt i den eftersom jag inte sett den på ett bra tag då.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bokbörsen

Inlägg av RioGrande »

Bokbörsen är ju inte en affär. Det är ju tusentals olika privatpersoner och antikvariat (och andra aktörer) som lägger in böcker där. Jag har hittills bara haft goda erfareheter som kund där. Har hittat en hel del sällsynta böcker (till hederliga priser). Är det någon bok som man behöver ha tag på hittar man ofta flera olika upplagor och även flera olika säljare av samma upplaga, och då kan man välja den billigaste (eller attraktivaste). Min erfarenhet är nog snarare att man kan få vissa objekt löjligt billigt (nu har jag förstås mest köpt vanliga romaner, men även något enstaka seriealbum...).
När det gäller gamla serietidningar, vanliga tidningar som Fantomen, Seriemagasinet, Agent X9 osv, brukar jag mejla till Seriecentrum i Trelleborg. Han som har Seriecentrum är otroligt hjälpsam, hederlig och snabb. Väldigt humana priser på lite halvgamla tidningar!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Bokbörsen

Inlägg av Ellingen »

RioGrande skrev:När det gäller gamla serietidningar, vanliga tidningar som Fantomen, Seriemagasinet, Agent X9 osv, brukar jag mejla till Seriecentrum i Trelleborg. Han som har Seriecentrum är otroligt hjälpsam, hederlig och snabb. Väldigt humana priser på lite halvgamla tidningar!

...dessutom med Sveriges (förmodligen) största utbud av serietidningar 1970 och framåt. Rekommenderas!!!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Bokbörsen

Inlägg av Schuberg »

Ellingen skrev:
RioGrande skrev:När det gäller gamla serietidningar, vanliga tidningar som Fantomen, Seriemagasinet, Agent X9 osv, brukar jag mejla till Seriecentrum i Trelleborg. Han som har Seriecentrum är otroligt hjälpsam, hederlig och snabb. Väldigt humana priser på lite halvgamla tidningar!

...dessutom med Sveriges (förmodligen) största utbud av serietidningar 1970 och framåt. Rekommenderas!!!


OT: Kan bara instämma med de två föregående talarna, rekommenderar Seriecentrum varmt! [^] Slut OT.
Skriv svar