Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Re: Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen

Inläggav K-E Lindkvist » sön 06 nov 2016, 17:42

Med både Halloween och Alla helgons dag passerade tog jag mig för att plocka fram alla halloween-kommissioner Bill Galvan skapat för min räkning. Vad som började med att jag ville se hur Sabrina Spellman skulle se ut om hon klätt ut sig till Samantha Stevens i TV-serien "Bewitched" kom sen att utvecklas till en årlig tradition:

Bild

De har alla visats tidigare på forumet, men jag tänkte att det kan vara trevligt att ha samtliga samlade på en och samma bild (det är bra med vidvinkelobjektiv ibland). Medurs uppifrån vänster: Sabrina & Zatanna vs. the forces of Evil (2016), United Girls Against Jughead (2014 men försenades till sommaren 2015), Too many witches? (DC:s Witching Hour möter Sabrina & hennes fastrar) (2013), Sabrina som Samantha Stevens (tuscning av Johan Andreasson) (2011) och sist det som nog får betraktas som min favorit: Sabrina vikarierar för Elvira på Halloween (2012). Den har jag som bakgrundsbild på mitt arbete så jag ser den varje dag. (2015 hade inget direkt med högtiden att göra.) Få se vad jag skall hitta på till nästa år?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 02 apr 2018, 19:13

Under påskhelgen har jag återvänt till serier författade av Bruce Jones under det tidiga 80-talet när independent-eran nådde sin högsta punkt:

Bild

Bild

Somerset Holmes håller än - och Cliff Hanger av Jones och Al Williamson var bättre än jag kom ihåg den. Utmärkt hommage till 30-talets seriefilmer.

Bild

Bild

Twisted Tales #1-10 samt den samling nya historier (bland annat den väldigt stämningsfulla "Termites From Mars") som i likhet med de två sista numren kom ut på Eclipse efter att Pacific gått överstyr.. Jones hade skrivit för Warren ett decennium och det märks. Dock fläskades det på med blod, våld och naket på ett sätt som inte setts tidigare i amerikanska skräckserierier. "Banjo Lessons" i nummer fem föregicks av vad som numera skulle kallas "trigger Warning" på grund av det något ..öh.. brutala innehållet. Både upp och ner, men mest upp. Skall nog inte sträckläsas, dock. Då blir det lite repetitivt.

Bild

Alien Worlds #1-4. De stora numren här är Aurora i nummer två och Princess Pam i nummer fyra av Dave Stevens som också bidrog med flera omslag. Även Al Williamson återvände i tre historier ( i 1, 4 & 5) till den genre han hade varit så framgångsrik hos EC Comics på 50-talet. Jag tröttnade dock och höll inte ut i de nio plus ett numren som kom ut. Nu när jag läser om det förstår jag varför. Jones var bättre på att skriva skräck än SF, men det är dock fina teckningar i många av historierna.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » ons 02 jan 2019, 19:41

Antagligen första gången det här årtusendet som jag plockar fram mina Atari Force:

Bild

#1-10

Bild

#11-20

Det var nog tillsammans med New Teen Titans den första amerikanska, icke-disney tidning jag försökte köpa regelbundet vilket i det tidiga 80-talet (den kom ut mellan 1983 och 1985) inte var det lättaste. I avsaknad av seriebutiker i Sverige blev det till att köpa från Fantask i Köpenhamn varannan månad ungefär. Den gick också i 100-sidorsversionen av Gigant (från 3/85) och det var där jag först kom i kontakt med den. Sen ville jag förstås veta hur det gick sen när Gigant upphörde...

Jag är normalt ingen science fiction-läsare, men Gerry Conways för tiden ovanligt intelligenta och action-späckade intrig (vissa nummer fick han manus-hjälp av tidningens redaktör, Andy Helfer, och Joey Cavalieri) parat med Jose Luis Garcia-Lopez teckningar gjorde den tämligen oemotståndlig. Bland annat var den långt före sin tid när det gällde jämställdhet och representation (som väl ingen vanlig människa tänkte på vid denna tid). Conways sista nummer blev #13 men då hade också Garcia-Lopez lämnat tidningen och ersatts av en för mig okänd förmåga vid namn Eduardo Barreto. Resten är, som man säger, historia... Att Ricardo Villagran fortsatte som tuschare gjorde att övergången inte märktes särskilt mycket ändå. (Jo, Barreto ägnade sig åt att objektifiera Dart, bland annat genom att visa henne i bara nattlinnet. Det hade aldrig Garcia-Lopez gjort. Men eftersom vackra damer är en av hans specialiteter klagar jag inte.)

Helfer höll en väldigt uppriktig ton i tidningens brevspalt och erkände villigt varför plotten verkade hoppa vilt utan styrsel ibland och vilka orsakerna till tecknarbyten och inhopp var (Ross Andru och Ed Hannigan tecknade var sitt nummer). Man drog också ner huvudserien från 23 till 16 sidor från nummer 12 med sjusidors serier med medlemmar i teamet på soloäventyr som utfyllnad. Också på grund av tidsnöd, antagligen.

I nummer 14 tog Mike Baron över skrivandet och det blev inte direkt sämre, men ganska annorlunda jämfört med Conways manus. Man lyckades till och med få till ett acceptabelt "slut" i nummer 20. Det kom under 1986 ut ett 48-sidigt specialnummer, men det brydde jag mig aldrig om att skaffa då Barreto inte var inblandad. Jag har nu läst om de tre första numren, och konstigt nog tycker jag att det håller riktigt bra fortfarande.

Tilläggas kan att Atari Force vol 1 som var fem miniserier som distribuerades med Atari-spel har återutgivits av Dynamite Comics för några år sedan. Författad av Conway & Roy Thomas samt tecknad av bland annat Ross Andru, Gil Kane, Dick Giordano, och Mike DeCarlo. Den har jag inte brytt mig om då man inte behöver ha läst den för att hänga med i vol 2.

Conway och Garcia-Lopez samarbetade igen 1988 med den för DC förvånansvärt vuxna actionserien Cinder & Ashe i fyra nummer. Den gick i Agent X9 samma år.

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 04 jan 2019, 18:22

Mike Baron skrev ju Nexus en serie jag tycker om.
Jag var inte så inne på de här Atari Force, de var väl först uaf baserade på Atari konsollspel?
Jag hade ingen Atari och vid det här laget npnstans hade jag en Commodore 64 så det var väl lite namnet i sig haha.

Nya tonprsgänget jagade jag efter dock, synd att mycket var svartvitt och att allt avbröts i utgivningen.
Betydande senare skaffade jag de amerikanska tidningar a att läggga i en låda och sättta på locket ich sen aldrig öppna mer:-)
Fast jag tror jag läste om dem, de gavs ju ut en omgång senare tid med bättre papper och tryck otroligt nog.

De är väl en serie som till stor del "räddade" DC comics, och det var imo ingen x-men kopia, de var ju tonåriga sidekicks, x-men var ju äldre till största del.
Snarare kopierade Marvel Titans med New Mutants isf.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 05 jan 2019, 04:58

Agentum skrev:Jag var inte så inne på de här Atari Force, de var väl först uaf baserade på Atari konsollspel?
Jag hade ingen Atari och vid det här laget npnstans hade jag en Commodore 64 så det var väl lite namnet i sig haha

Ja, de fem numren i vol 1 som distribuerades tillsammans med spelen byggde tydligen på dessa. Men volym 2 äger rum 25 år in i framtiden så då behöll Conway endast "huvudskurken" och delar av persongalleriet. I övrigt har de inget med spelen att göra.

- Alexander Lukas

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"