Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inläggav Wakuran » mån 18 nov 2019, 15:15

K-E Lindkvist skrev:Joëlle Jones fick löfte om att hon när hon tog över tidningen efter det inställda bröllops-debaclet med Batman skulle få flytta Selina Kyle till en ny stad och där ha möjlighet att bygga upp hennes tillvaro med nya fiender och allierade. Staden påminner väldigt mycket om Los Angeles (på samma sätt som Gotham City om New York) och den första historien gick i stort sett åt att etablera Catwoman i de nya omgivningarna.

Vad är det för stad? Är det någon som kanoniserats i DC-universumet tidigare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 18 nov 2019, 18:54

Wakuran skrev:Vad är det för stad? Är det någon som kanoniserats i DC-universumet tidigare?

Den kallas Villa Hermosa och har inte förekommit någon annanstans än i Joëlle Jones Catwoman.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 20 nov 2019, 14:31

Tack för svar, kanske värt att titta på då.

Visst är det kul att fler kvinnor finns i branchen, tyvärr har du väl rätt om villkoren, många nya utnytjas hejdlöst bara för att de stora vet att deras dröm är att bli etablerade i serievärlden, tom gratisjobb har utförts för att få fler chanser.

Det gäller väl att komma till den nivån där alla vill ha dig och din serie mer eller mindre och relativt få når ju dit och ofta har det tagit väldigt lång tid även för män som du nämner.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » lör 04 jan 2020, 12:56

Lite smått efter helgerna:

Bild

Herman Hedning 2019/6, nu har den första årgången från Evil Ink Förlag fullbordats, Kalle Anka Extra 2019/6, sista numret i denna form, Kickstarter-utgåvan av Painkiller Jane: Trust the Universe med Amanda Conner-omslag samt Kalle Ankas Pocket De Luxe, den med hårda pärmar. Med tanke på den i annan tråd beskrivna problematiken med tjocka omnibusvolymer är merkostnaden nog väl investerade pengar. Det är bara att buga och bocka inför vad Joakim och Germund åstadkommit. Den här kommer jag att kräva autografer i av er vid tillfälle!

- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » sön 05 jan 2020, 11:17

Ang. Kalle Ankas Pocket Deluxe: Den här boken ska Joakim ha mest cred för. Jag har skött praktiskt kringjobb och valt några serier (Johnny och sjödrottningen, till exempel, som är en av mina sentimentala favoriter), men det är främst Jockes urval, Jockes arbete med restaureringen av serierna, Jockes texter.

(Jag har - tyvärr - sällan tid att gräva ner mig i enskilda böcker så som Jocke gör; stora undantaget var bokserien med Samlade MAD som gick i graven nu efter bok 7 (1965). Sen väljer jag några få projekt varje år som jag jobbar med på detaljnivå, annars intar jag mest projektledarrollen och drar i trådar mer än jag pysslar redaktionellt. Det var länge sedan jag gjorde grovjobb och hade inte haft en chans/möjlighet att t ex skriva texter motsvarande förorden till Hall of Fameböckerna, vilka jag älskade att knåpa ihop men som tog löjligt mycket tid i anspråk.)

trimble
Very Good

Inläggav trimble » sön 05 jan 2020, 12:07

Ska "Samlade MAD" -s årsböcker gå i graven? Synd, har alltid uppskattat den utgivningen eller för att citera ett känt MAD-citat "Vi har inte haft för få läsare utan för få köpare".

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » sön 05 jan 2020, 16:42

trimble skrev:Ska "Samlade MAD" -s årsböcker gå i graven?
Troligen en fråga för en annan tråd, men ja, bok 7 med de sista sex tidningarna från 1965 blev den sista. Som det ser ut nu. De finns troligen flera skäl till avslutet, men det känns trist.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tis 28 jan 2020, 19:37

Fick hem signerade exemplar av Kenneth Larsens serie "Bästis" idag. Såväl det nya albumet #Friendshipgoals, som hans egenutgivna debutalbum.
Han bifogade till och med lite extramaterial. [:)]

Bild

Bild

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » sön 23 feb 2020, 06:18

Jag hade ärende till huvudstaden i tisdags och passerade då Staffars Serier för att plocka upp vad som samlats där sen sist. Dessutom har Jonas Darnell inlett sitt andra år som serieförläggare och Egmont har som utlovat ändrat namn på Kalle Anka Extra:

Bild

Herman Hedning 1/2020, Kalle Anka Klassiker 1/2020 (med den aldrig i Sverige publicerade favoriten "Skiing Clock Bandit" av Dick Moores), Black Canary - Ignite av Meg Cabot & Cara McGee samt samling 2 & 3 av Blue Monday.

Bild

Criminal #8-12 (nu kan jag börja läsa den).

Bild

Catwoman #17-20, Superman #17 (enbart för Kevin Maguires teckningar) samt The Ride: Burning Desire #5.

Bild

Staffar hade stoppat undan denna promotion-poster åt mig eftersom han vet att jag gillar Adam Hughes. Som Wakuran tidigare noterat skulle Gwen kunna passera som Sabrina Spellmans okända tvillingsyster...

Bild Bild

Och så kunde jag mindre än en vecka efter att den kommit ut i butik lägga vantarna på årets troligen (av mig) mest efterlängtade publikation: Harley Quinn and the Birds of Prey #1. Promotionaffischen säger allt väsentligt , men här är en intervju ur Hollywood Reporter för den som vill veta mer. (Tidningen är i magasinsformat vilket får mig att undra över vilken storlek det är på originalen? Inte för att jag har ekonomi för dylika, men ändå...)

- Alexander Lukas

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"