Omslagsvarianter - papper och färg

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Hittade bara en tråd i ämnet på forumet, men då den tar upp en annan form av omslagsvarianter tänkte jag att jag kunde starta en ny tråd som täcker papperskvalitet och äkta färgvarianter.
En tråd där man kan fråga andra vilken variant som är den ovanliga eller om de är lika vanliga båda två, kort och gott.

Gick igenom mina Teddy-tidningar häromdagen och hittade nummer 28/60 i två varianter. En ljusgrön som matchade färgen på nummer 27 och 29 och så en mörkgrön tryckt på annat papper. Kändes inte lika glättad som de andra tidningarna utan mer sträv. (Ska försöka få upp jämförande foton under morgondagen.)
Så jag kastar ut frågan till er andra Teddy-samlare. Hur ser era ex ut? Ljusgröna eller mörkgröna? Nån variant som är mer ovanlig än den andra?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Här är förresten ett foto på de två varianterna av 28/60.
Bild

Får inte bildlänkningen att funka, så här är länk: http://s1065.photobucket.com/user/J_Gun ... r.jpg.html
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av rkaj »



Spontant skulle jag säga att tryckaren upptäckte att priset knappt syntes (på den undre) och helt enkelt skippade det blå sticket för resten av upplagan?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Får inte bildlänkningen att funka, så här är länk: http://s1065.photobucket.com/user/J_Gun ... r.jpg.html

Det här borde gå bättre.

Bild

Håller i övrigt med Kaj. Den nedre bilden är för otydlig och dov.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av germund »

Jag har svårt att se om det finns något pris alls på den blå varianten, men det lilla "Jul" vid ryggen saknas i alla fall helt på den blå så det bör verkligen vara två helt olika varianter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - papper och färg

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Jag har svårt att se om det finns något pris alls på den blå varianten...

Det gör det, men den dova färgen gör det mer svårläst även utan skugga.

(Jag gillar förresten framsidan, med en antropomorf kanin som jagar en icke-antropomorf.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar