Seriesamlarprogramvara?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av efssweden »

Är det någon mer än jag som använder sig av programmet Comic Collector Cobalt Pro från Collectorz.com? Nu är man uppe i version 10.6 och jag måste säga att jag är glatt överraskad över hur lättarbetat det är men databasen saknar i princip allt jag sökt efter (det vill säga svenska serier och/eller serier utgivna i Sverige). Sysslar man däremot med amerikanska serier är det nog en annan femma...

Vad använder ni själva för att hålla ordning på era samlingar?
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av rdbulldozer »

http://www.samlaserier.nu/
Funkar men uppdateras aldrig nuförtiden.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Sifousab »

Jag använder Comic Collector. Tycker att den fungera bra att föra in info i i program.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Rufus »

Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt med en Word-fil eller Excel-fil för att hålla ordning på seriesamlingen. Funkar bra för mig i alla fall. Varför anser ni att det behövs en särskild programvara till detta?
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Marvel »

Jag använder också en word-fil.
Power is nothing without control!
efssweden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 25 feb 2015, 19:49

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av efssweden »

Anders1 skrev:Varför anser ni att det behövs en särskild programvara till detta?


"Behövs" är väl kanske att ta i - som metadatanörd tycker jag det är kul att enkelt kunna fylla i en massa värdelöst vetande och sen sortera och/eller plocka ut statistik. Å andra sidan skulle det nog inte vara en övermänsklig uppgift att göra något liknande i Excel.

Som sagt, hade man samlat på amerikanska serier hade nog i alla fall Comic Collector gjort mycket av jobbet åt en - jag fyller i själv.

Oooh, och så älskar jag Comic Collectors virtuella bokhylla med alla omslag! [;)]
Kompletta serier: 2000+ | Brök | Casablanca | Elixir | Epix | Lotus | Maxx | Parodi | Pox | Pox Special | Studio Epix | Topas | Tung Metall
Jagar exemplar: Etikett | Kapten Stofil | Martin Udd | Ratte | Velvet
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Simpukka »

Skaffade Comics Collector själv för kanske två år sedan men har inte använt den mycket på sistone (ouppdaterad sedan 1-års licens gick ut i början av året så ser att jag fortfarande "bara" har version Cobalt 8.4... hehe). Absolut rekommenderbar programvara om man vill dokumentera sin samling -- och just om man älskar att nörda sig med alla dessa små detaljer om varje serie som programmet uppmuntrar!

Gillar också att den är user-based alltså att man kan själv bidra med att lägga till serier i deras databas. Uppdaterade deras databas med utförligare information om mina tyska batman-serier ett tag... fast en gång så var det någon mupp som tog bort det jag hade lagt till.. så man får ta det för vad det är att det blir "tolkningskrig" ibland om innehållet i en serie..

Mjo precis som du säger så är det ju ganska så skralt med svenska serier, men det känns ju rätt så implicit att en vanlig användare kommer att använda programmet för att arkivera sin amerikanska (superhjälte)seriesamling. Tror det var nån svensk där som la till Fantomen, Herman hedning och andra svenska serier, men man undrar ju hur många som kommer söka på såna... :P
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Simpukka »

efssweden skrev:
Oooh, och så älskar jag Comic Collectors virtuella bokhylla med alla omslag! [;)]


Mm... det är riktigt sexig med alla omslag listade på detta sätt! [|)] Glas är väll mitt favorit "skin" då det för tankarna till fysiska glasskåp i butiker som förvarar samlingar! Har det kanske kommit nya skins nu med nyare versioner av Comics Collector?
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Simpukka »

Aha här har det varit lugnt sen senast..

Nu uppdaterade jag iallafall mitt collectorz konto till senaste versionen 15.5 nånting... bara för att upptäcka att inget fungerade längre haha..!!! Omslagen och all data fanns inte med längre och visades bara som "0"... så jag skriver till deras support och får svar på en gång nästa morgon: visar sig att deras senare version inte längre stöder mitt gamla mac osx, men får länken till den sista uppdateringen som fungerar på mitt os x och voila så fungerar allt igen. Och den uppdateringen är fortfarande från i juli i år!

Men gillar Collectorz verkligen även om det som sagt egentligen mest lämpar sig för amerikanska (superhjälte) serier. Den fransk-belgiska marknaden och manga verkar rätt så underprioriterade (läs obefintlig). Har ifs sökt lite på vilka svenska serier som finns i deras databas och någon eldsjäl har lagt in alla nummer av Fantomen faktiskt from 1996 och framåt!
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Coppas »

Det finns ett tyskt företag som heter Sammler Software och som har databasprogram för en drös med olika inriktningar (även då för seriesamlare) och som oftast även fungerar för både pc och mac. Finns även vissa grundprogram för samlingar rent allmänt. De flesta av dessa program liknar varandra till sin uppbyggnad, Själv samlar jag även på bl.a. fordonsmodeller och har ett par av dessa program för det. Se t.ex. då skärmklippen nedan (beklagar den taskiga upplösningen) som visar olika sidor från en av mina modellbilssamlingar. Serieprogrammet påminner då alltså om detta.

Bild

Bild

Är generellt sett ganska nöjd med dessa program, men en nackdel för vissa är att programmen i huvudsak är på tyska. I de flesta fall kan man dock numera byta ut rubriker, lägga till egen text i rullgardinsmenyer och annat så det är ganska enkelt att delvis fixa till programmen så att de passar för ens egna syften. En fördel är att dessa program sedan inte är så fasligt dyra samtidigt som det nästan alltid finns en kostnadsfri demoversion som man kan ladda hem och testa. Det finns alltså även ett program för seriesamlare, se nedan. Har dock inte provat just detta själv då jag har det mesta på excel och det är en hel del arbete med att lägga in allt i ett program.

Länk till Sammlersoftwares seriesamlingsprogram.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Simpukka »

Spännande! Skulle faktiskt testa demoversionen om det funnits till mac os x också -- kikade på hemsidan men som jag förstod det var det bara för windows. Det är ju bara nyttigt att träna tyskan och så har jag en hel del tyska batman tidningar oxå faktiskt! :D
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av morpa »

Efter att ha insett att jag har tre hyllor med serier, och det börjar bli svårt att ibland veta vad jag har och inte, så är det dags att skriva ner dem. Det var nog 20 år sedan jag kollade på något sådant här sist. Men blir lite förvånad - inget verkar ha hänt. Finns det ingen hyfsat aktiv, öppen communitybaserad wiki/databas där allehanda serieinformation trängs? Kikade på det som nämns i tråden här, men inget verkar vidare komplett.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriesamlarprogramvara?

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju diverse index som https://www.comics.org/ , https://comicvine.gamespot.com/ och http://comicbookdb.com/ . Vet inte om det är sånt du söker.

Svenska serier finns listade på http://seriekatalogen.se/ och http://www.seriesam.com/guide/ .
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar