Serier är till för att LÄSAS...

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Ferm65 »

Eftersom serier är nostalgi för mig, så läser jag dem. Men jag är försiktig med dem, hanterar dem varsamt och efter läsning så åker de tillbaka till min klädskrubb som jag har gjort om till ett litet bo för min seriesamling. Där får sedan mina album, tidningar och pockets stå ifred i mörkret tills nästa gång jag hämtar någon av dem för lite läsning. Ibland tänder jag lyset och tittar till dem och gottar mig åt min samling. Ibland flyttar det även in ett nytt album eller liknande efter en lyckad auktion på Tradera eller ett loppisrace.
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Fletcher »

Serier är till för att läsas och vårdas.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av rkaj »

Det finns ju ingen anledning att vara onödigt ovarsam, men det slitage som serierna råkar ut för genom att läsas, det får de tåla ...

Inte för att jag har något emot er som har ett rent nostalgiskt förhållningssätt till serier, Ferm65 och andra. Men jag hoppas ni vågar prova något nytt ibland också! Dels för att marknaden för nya serier behöver alla kunder den kan få, men framförallt för att ni missar väldigt mycket väldigt läsvärt annars!
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av yngvek »

Jag läser alla mina serier (många är i ganska slitet skick så det gör inte så mycket om man skulle råka skada dem).
Men sedan plastar jag in dem [:D]
Och jag läser faktiskt,med mycket stor varsamhet Carl barks samlade verk. :shock:
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Robrocker »

Samlare av alla slag vare sig det är sserier, kameror, frimärken eller böcker osv som vill ha bästa skick kommer att vilja ha saker oöppnade eller oanvända. Det finns ju de som både samlar NM och som vill läsa men man får nog ta och respektera de som vill läsa och de som vill samla i värdeskåp. Jag hade nog inte slickat på mina ostämplade frimärken från 1800-talet bara för att de ska användas...om jag nu hade samlat på frimärken dvs..=)

Jag förstår både de som samlar i hyllan och de som läser allt de kommer över och inte bryr sig om skicket. Jag är lite både och själv faktiskt. Vissa ex är samlarex och vissa läsex. Nu har jag inte köpt serier på länge och sålt mycket men jag älskar att samla saker och läsa serier.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av luckylök »

Jag samlar på serier som jag läser. Alla mina tidningar ska läsas igenom, men med ytterst varsamhet. Så länge det inte saknas sidor, eller är i oläsligt skick, så stoppas de undan. Alla serier skall läsas, även en kalle etta, som bubba börjar.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av jens-olof »

luckylök skrev:Jag samlar på serier som jag läser. Alla mina tidningar ska läsas igenom, men med ytterst varsamhet. Så länge det inte saknas sidor, eller är i oläsligt skick, så stoppas de undan. Alla serier skall läsas, även en kalle etta, som bubba börjar.


Har precis sammainställning, inget hamnar i samlingen som inte är läst.
Finns ett undantag, Tintins "Albabetskonsten" hamnade i samlingen utan
att ha lästs innan, men det var enbart för att jag läst ett låneex precis innan,
så jå jäkla bra var den inte så jag ville läsa den igen direkt!

En orsak till att jag "vill" ha F/G skick på gamla tidningar (femtiotal sådär).

Jens
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av UlfK »

luckylök skrev:Alla serier skall läsas, även en kalle etta, som bubba börjar.


Jag måste erkänna att jag inte är familjär med uttrycket "som bubba börjar". Vad betyder det? [:(]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Patrik A »

UlfK skrev:
luckylök skrev:Alla serier skall läsas, även en kalle etta, som bubba börjar.


Jag måste erkänna att jag inte är familjär med uttrycket "som bubba börjar". Vad betyder det? [:(]



Mest troligt åsyftas användare Bubbas första inlägg i denna tråd.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av luckylök »

seriegranskningen skrev:
UlfK skrev:
luckylök skrev:Alla serier skall läsas, även en kalle etta, som bubba börjar.


Jag måste erkänna att jag inte är familjär med uttrycket "som bubba börjar". Vad betyder det? [:(]



Mest troligt åsyftas användare Bubbas första inlägg i denna tråd.

Exakt!! Läste det i en hast, och såg att Bubba startar tråden, och att han påpekade att kalle ettor också ska läsas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av captainknut »

Att samla på serier och inte läsa dem är som att samla på tavlor och förvara dem i en låda i källaren, att samla på film men aldrig titta på dem, samla på böcker men aldrig läsa dem...

Att samla på uttryck för en viss konstart och sedan inte avnjuta dem som konstarten är avsedd att njutas är skevt. Då är samlandet inte något uttryck för ett uppskattande av konsten, utan bara en ren mani. En sådan person skulle med lika stort utbyte kunna samla på ölkapsyler eller tändsticksaskar, eftersom det inte är avnjutningen av konsten som är det viktiga, utan bara habegäret.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av RioGrande »

Samlar på cigarrer utan att röka dem!
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Serier är till för att LÄSAS...

Inlägg av Ferm65 »

Visst finns det nya serier som jag också läser och samlar på, men de är få. Det mesta är rena skiten. Men Pondus och Ut i vår hage älskar jag och har allt som har givits ut på svenska med dessa.
Skriv svar