Mitt serieläsande/-samlande går i vågor under åren, milt uttryckt.
När jag inte är inne i det, så kan jag känna att alla serier bara tar en massa plats, och att jag borde sälja av och göra/köpa något roligare för pengarna.
När jag är inne i det, så köper jag nya album hejvilt till höger och vänster om jag tycker att de verkar intressanta.
Som exempel kan jag nämna att jag på seriemässan i Uppsala förra våren, köpte en hel skrälldus med serier varav endast ett fåtal har blivit lästa.
Samtliga dittills utgivna album med Dylan Dog, första samlingsvolymen med Linda & Valentin, samt flertalet album från Albumförlaget står fortfarande olästa i bokhyllan. Lägg därtill den nya Absoluta Sandman-boken, en samlingsvolym med Bamses söndagssidor (inköpt för flertalet år sedan), hela Valhall-serien samt den kompletta utgåvan av Carl Barks Samlade Verk, inklusive de fyra blåa volymerna som gavs ut efteråt.
När det gäller CBSV, Valhall och Bamse, så vet jag att jag gillar serierna (flera av dem har jag läst tidigare i andra utgåvor), och kommer att uppskatta dem när jag väl sätter mig ner och läser, men jag tar mig liksom aldrig tid. Till och med när jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på, så väljer jag allt som oftast att slökolla på något tv-program eller slösurfa istället.
Ofta kan jag känna att det är själva införskaffandet/ägandet som triggar, och att läsandet därefter blir ett slags måste eftersom jag nu har köpt albumen.
Nu låter det som att jag inte läser något av det jag köper, men det stämmer inte.
Vissa seriealbum, som t.ex. Berglins, Pondus, Zelda, Nemi, Rocky, Carpe Diem, #Sverige och Arne Anka, kastar jag mig över så fort jag fått hem dem.
På seriemässan köpte jag även tre album med Ellen Ekmans "Lilla Berlin", och ett med Johanna Kristiansson & Joakim Gunnarssons "Katten Nils", och har både läst och roats av dem. De signerade Lucky Luke-albumen av Achdé var klart läsvärda. Albumförlaget har också under åren skänkt mig många timmars underhållning genom Det tredje testamentet, Bouncer och inte minst Zorn & Dina. (Metabaronerna har jag kommit en bit på, medan många andra album fortfarande väntar på att läsas)
Hur ska jag förhålla mig till mitt seriesamlande? Ska jag kanske skapa en regel om att jag inte får köpa något nytt förrän jag läst det jag har? I så fall skulle jag definitivt tvingas att rannsaka mig själv om vad jag egentligen vill läsa.
Införa "ett album in, ett album ut" och på så vis fasa ut de serier jag inte läser?
Inse att det är så här jag är, och glatt fortsätta? (Vi ska antagligen flytta från lägenhet till hus under året)
![Nudge nudge [8]](./images/smilies/icon_smile_8ball.gif)
Att jag är en samlarnatur och komplettist gör inte saker lättare, och inte heller det faktum att vissa album faktiskt försvinner från bokhandlarna om man inte köper dem hyfsat fort.
Min erfarenhet säger mig också att om jag säljer när jag inte är inne i det, så kommer jag sannolikt att vilja köpa tillbaka om/när jag kommer in i det igen.
För den som undrar, så kan jag också nämna att jag samlar nästan uteslutande på album och inbundna samlingsvolymer. Det ligger ett antal serietidningar i ett par lådor i källaren från en tidigare period, men de jag köper idag är enbart för läsning.
Det blev en lång text, och under skrivandet så började jag fundera på om jag inte har författat något liknande inlägg tidigare?
Vara som det vill med den saken, nu vill jag läsa er syn på samlande och ägande av serier.
![Glad [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)