Skillnad pris/värde?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Thomas E"]

Ser inget samband mellan frågorna: att någon smutskastar privatpersoner på ett forum som google-indexeras (inte bra), och att många hemsidor länkar till seriesam (vilket ger en hög page rank = bra).
[/quote]
Lustigt, jag förstod nästan att du inte skulle se en koppling. Jag ser en koppling, och har en idé om varför. Men det spelar ingen roll. Jag släpper detta nu.

Har några frågor om webbguiden som jag tänkte passa på att fråga, då jag har så otroligt dålig koll på svenska serier.
1. Hur pass komplett skulle du säga att guiden är i dagens läge?
2. Jag menar inte gällande enskilda nummer utan snarar titlar, vet du om det saknas många?
3. Vilket är knepigast, tidningar eller album?
Dessa frågor gäller inte så mycket värdet utan snarare just tidningarna/albumen i sig själva.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om Thomas visste att det saknades några skulle det knappast saknas några... [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Kung Orne I"]

Om Thomas visste att det saknades några skulle det knappast saknas några... [:p]
[/quote]
Man kan ha en generell uppfattning om hur många som bör saknas utan att veta exakt vilka det är. Har man goda kunskaper i vilka förlag som varit aktiva och ungefär hur mycket de spottade ur sig under olika epoker kan man göra en bedömning av hur många som man saknar i sitt register. Så det så. [:p]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag är förvånad att det finns luckor som fylls ut via info på serieforum t.ex. Min inställning är att guiden är "komplett" 1908-2004. Det innebär att det kan finnas en handfull fel, kanske 10-20 saknade tidningar, av 50.000 + lika många som är "helt okända" och kommer att upptäckas. Inga hela titlar eller seriealbum (av någorlunda kända tecknare) bör saknas.

Efter 2004 så finns det ingen som har perfekt koll. Anders gjorde ju en bra insats i somras, men jag har fått in ganska många även efter det. Jag kan tänka mig att det fattas 50-100 enskilda tidningar i webbguiden 2006. Kanske tom någon titel som saknas. Det är extremt svårt att hålla koll på den nya utgivningen, inte ens förlagen bryr sig om det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det var som tusan, hade jag gett mig på att gissa (utan särskilt bra koll ska tilläggas) hade jag nog dragit till med komplett till cirka 70 procent. Imponerande. Vad hände 2004 som gör att det blir svårt att hålla koll efter det?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="Thomas E"]

Jag är förvånad att det finns luckor som fylls ut via info på serieforum t.ex. Min inställning är att guiden är "komplett" 1908-2004. Det innebär att det kan finnas en handfull fel, kanske 10-20 saknade tidningar, av 50.000 + lika många som är "helt okända" och kommer att upptäckas. Inga hela titlar eller seriealbum (av någorlunda kända tecknare) bör saknas.

[/quote]

Vet att jag skrev ett brev (så länge sedan är det) till författaren av
serieguiden 96/97, Anders Andersson, där jag snabbt rabblade upp 30
tidskrifter som saknades i katalogen. Detta är ju tio år sedan, så
jag uppskattar att jag sedan dess kanske skaffat tjugo till som
kommit ut före 1997, och som ej finns med.

Har nog en kopia på detta brev på någon bränd skiva någonstans,
ska se om jag hittar det, och kan jämföra med "Seriesams" uppdaterade,
antar att en del har hamnat där redan.

Jens
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="labrador road 26"]

Det var som tusan, hade jag gett mig på att gissa (utan särskilt bra koll ska tilläggas) hade jag nog dragit till med komplett till cirka 70 procent. Imponerande. Vad hände 2004 som gör att det blir svårt att hålla koll efter det?
[/quote]
Det finns inga etablerade samlare av tidningar efter 2000. Om det fanns det skulle de kunna skicka listor på vad som kommit ut. Om man inte är ambitiös samlare går det inte att veta vad som ges ut. Det räcker inte att titta i butiker och på hemsidor. Många tidningar och album har skumma sätt att distribueras. Det är bara att titta på SeFs lista över seriealbum som gavs ut 2006. Jag tror inte ens hälften går att hitta på adlibris + bokus, som ju borde ha "allt" listat. Finns man inte där kan man inte sälja.
Användarvisningsbild
Claes2uall
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 13 feb 2007, 23:16
Ort: Sverige

Inlägg av Claes2uall »

opps
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det dröjer dessutom ofta ett litet tag innan nyare serier dyker upp som begagnade i störe mängd, sen har vi ju det med att upplagorna blivit väldigt små på tex amerikanska tidningar vilket kan göra det riktigt jobbigt att hitta tidningar från runt 2000 tex.
De är inte värdefulla på nåt sätt men de finns inte att köpa helt enkelt.

Det är ju som det vanliga fenomenet att det kan vara rena helsiket att hitta tidningar från slutet av en run, de står ofta lågt i värde men såldes i få ex. och tidningen lades sen ner eller nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Ett annat bra exempel på skillnaden mellan värde och pris är frimärken (mitt andra samlar område). Den katalog som gäller för Sverige är Facit Special (http://www.facit.se/), priserna är imo ganska galna på det mesta, för du får i de flesta fall aldrig ens ut halva katalogvärdet. Normalt är 10-25% ...
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar