Seriebutikers skickgradering

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Seriebutikers skickgradering

Inlägg av spidercrazy »

Jag har ett ex av Marvelserien #1 som jag bedömer är i skick VG, kanske VG-FN som bäst. Seriebörsen i Linköping, en skickgraderare jag litar på, har tittat på den och kommit fram till samma bedömning men vill inte sträcka sig längre än till VG+. Bara för skojs skull tog jag med den till en seriehandlare i Norrköping och frågade honom vad han tyckte den höll för skick. Han tittade på den ingående och sa till slut: -Tja... någonstans mellan VF och NM!
Givetvis hade han totalt fel. Nu debatteras det ju skick här ganska ofta och många klagar på olika säljare på Tradera som inte kan skickgradera, utan att tänka på att de flesta är privatpersoner som inte har så lång erfarenhet. Handlar man av privatpersoner anser jag alltså att man får lita till sitt eget omdöme och ställa frågor om skicket istället för att lita på vad som står skrivet i auktionsbeskrivningen. Men vad kan man egentligen kräva av erfarna seriehandlare/seriebutiker? Min erfarenhet är att det bara är ett fåtal butiker i Sverige som tillämpar en korrekt skickgradering. Många av butikerna i Stockholm t ex ligger ofta flera grader fel i bedömningen, alltid till kundens nackdel. Är det okunskap, slarv eller medvetet fusk för att lura pengar av nytillkomna, oerfarna samlare?
Skulle vara intressant att höra era åsikter om vilka butiker i Sverige som har bäst/sämst skickgradering.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

För det första så tror jag en åtstramning av reglerna kan behövas här och var, folk verkar inte förstå vilka regler som gäller utan ser tidningen "hel o ren" ut så är det genast toppskick fast det är brytveck hä och var och den är kantstött.

Sen har folk en tendens att bedöma sina egna tidningar högre än andras, med mer givna regler för hur en bedömning bör gå till så borde det ju inte hända.

Vi vet ju om en person (farlig att namnge på detta forum) som säljer massor av tidningar på Tradera som har en egen typ av graderingsregler, men han säljer tydligen fortfarande mycket vad jag förstår.

Det finns böcker om serietidningsgraderande och vore jag handlare skulle jag definitivt skaffa en sådan, det är ju liksom bara att föra ner alla defekter man ser på tidningen och sedan kolla vad som är tillåtet och inte i de olika graderingsstegen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]Ursprungligen postat av spidercrazy

Jag har ett ex av Marvelserien #1 som jag bedömer är i skick VG, kanske VG-FN som bäst. Seriebörsen i Linköping, en skickgraderare jag litar på, har tittat på den och kommit fram till samma bedömning men vill inte sträcka sig längre än till VG+. Bara för skojs skull tog jag med den till en seriehandlare i Norrköping och frågade honom vad han tyckte den höll för skick. Han tittade på den ingående och sa till slut: -Tja... någonstans mellan VF och NM!
Givetvis hade han totalt fel. Nu debatteras det ju skick här ganska ofta och många klagar på olika säljare på Tradera som inte kan skickgradera, utan att tänka på att de flesta är privatpersoner som inte har så lång erfarenhet. Handlar man av privatpersoner anser jag alltså att man får lita till sitt eget omdöme och ställa frågor om skicket istället för att lita på vad som står skrivet i auktionsbeskrivningen. Men vad kan man egentligen kräva av erfarna seriehandlare/seriebutiker? Min erfarenhet är att det bara är ett fåtal butiker i Sverige som tillämpar en korrekt skickgradering. Många av butikerna i Stockholm t ex ligger ofta flera grader fel i bedömningen, alltid till kundens nackdel. Är det okunskap, slarv eller medvetet fusk för att lura pengar av nytillkomna, oerfarna samlare?
Skulle vara intressant att höra era åsikter om vilka butiker i Sverige som har bäst/sämst skickgradering.
[/quote]
Var det han med hunden, på Deckare & Western (har jag för mig att den heter) ? Honom skulle jag inte lita på vad gäller skickgradering.
Den bästa i Göteborg skulle jag säga är Serieknodden.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag har själv bara erfarenhet via "postorder". Serieknodden har hållit på längst av alla och har för länge sedan "hittat rätt". När jag köper av honom brukar jag räkna med en halv grad diff mot min åsikt. I allmänhet tror jag att de som sålt länge, och som säljer via post, har större omsättning till noggranna samlare och är därmed tvingade att hålla att mer korrekt skick. Men 90% av alla butiker säljer bara via sin butik, och då kan det vara si och så med skick-kunskaperna.

När det gäller stele så har han en mycket god kunskap om skick-värdering, när han använder den. Jag har låtit honom värdera affärer upp till 30.000 kr åt mig, utan minsta problem. I övrigt behöver han inte diskuteras i den här tråden.

Skick-kunskaper får man via stor omsättning. Finns det någon butik utan postorder som har många dyrare (över 200 kr) tidningar? Jag känner bara till Seriemagasinet i Malmö.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]
Skick-kunskaper får man via stor omsättning. Finns det någon butik utan postorder som har många dyrare (över 200 kr) tidningar? Jag känner bara till Seriemagasinet i Malmö.

[/quote]
Skulle vara Dolores i Göteborg då.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Köper man i en butik går det ju att göra en egen bedömning, men det är ju inte kul att butiken gjort en högre bedömning, och satt priset därefter. Jag har varit på en affär i Jönköping, Klasses skivor och tidningar. Innehavaren har gjort väldigt bra skickgraderingar på det relativt lilla utbud han har, trots att butiken i huvudsak säljer skivor.
Är inte så ofta i Seriebutiker, men tycker verkligen att de borde bättra sej för att skapa trovärdighet.

Kom och tänka på en grej som kan vara lite OT men som ändå borde tas upp. Sist jag besökte serieboden i Stockholm var jag och rotade lite i hyllan dom kallar "reahyllan", med en text liknande "fynda, alla tidningar 10:-". Hittade en lite rolig tidning som jag köpte. Gick och ställde mej i kassan, och han började räkna ihop priserna. Jag nämnde att jag hittat just den tidningen, som f.ö. var en "Hasse Hare", i reahyllan men när han kom fram till den tidningen började han ändå slå i sin katalog. Jag påpekade återigen att den låg i reahyllan, men fick det lite abrupta svaret: Neej, det är det ju inte.. Nu hittade han inte tidningen i listan och det rörde sej ju inte om stora summor (jag fick den för 10:-), men det känns verkligen trist och nonchalant.



[quote]Det finns böcker om serietidningsgraderande[/quote]

Vet du möjligtvis var man kan köpa en sån bok, vilken rekommenderar du?
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Krusty"]

[quote]Det finns böcker om serietidningsgraderande[/quote]

Vet du möjligtvis var man kan köpa en sån bok, vilken rekommenderar du?
[/quote]

Det här är den som finns. Den illustreras med bilder i färg.

http://www.bokus.com/b/9780380769100.html?pt=search_result
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="Krusty"]

Kom och tänka på en grej som kan vara lite OT men som ändå borde tas upp. Sist jag besökte serieboden i Stockholm var jag och rotade lite i hyllan dom kallar "reahyllan", med en text liknande "fynda, alla tidningar 10:-". Hittade en lite rolig tidning som jag köpte. Gick och ställde mej i kassan, och han började räkna ihop priserna. Jag nämnde att jag hittat just den tidningen, som f.ö. var en "Hasse Hare", i reahyllan men när han kom fram till den tidningen började han ändå slå i sin katalog. Jag påpekade återigen att den låg i reahyllan, men fick det lite abrupta svaret: Neej, det är det ju inte.. Nu hittade han inte tidningen i listan och det rörde sej ju inte om stora summor (jag fick den för 10:-), men det känns verkligen trist och nonchalant.
[/quote]

Påminner lite grann om förra gången jag var där. Han hade 3st obegagnade Fantomenkrönika nr. 1 i butiken för 35kr/st (förmodligen nya eftersom ingen annan hade hunnit köpa dem), men jag fick bara köpa de första två. Den tredje ville han ha kvar.
Jag krånglade inte eftersom jag ändå var ganska nöjd med de båda jag köpte, men om man har satt ett pris så tycker jag att man ska hålla det.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="lennon"]
Var det han med hunden, på Deckare & Western (har jag för mig att den heter) ? Honom skulle jag inte lita på vad gäller skickgradering.
Den bästa i Göteborg skulle jag säga är Serieknodden.
[/quote]

Jag tror inte att någon av de båda butikerna i Norrköping är avsedda för samlare, kanske är det därför som de inte är så insatta i skickgradering. Bokgalleriet säljer mest hyfsade, billiga läsexemplar (jag har själv handlat massvis av 4-kronorstidningar där men bara några enstaka serier för över 20kr/st). Och mannen med hunden brukar inte ha särskilt många serier i toppskick, utan den butiken är lite mer som det inre rummet i Serieboden. Så de har antagligen inget behov av att kunna fastställa skickgrader. Framförallt som serierna bara står för en liten del av deras affärer (den ena butiken säljer ju deckare och den andra är bokantikvariat/galleri/mynthandel).
- - AndersL - -
Skriv svar