Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Vi kollade väggarna när vi flyttade in och då såg man att fuktnivån var aningen förhöjd på de väggar som ligger under jord s.a.s. Isolering och reglar är utbytta där. Jag trodde iofs att fukten tog sig utifrån och in, genom leca-blocken, och att en avfuktning av det inre inte skulle ha någon påverkan på fuktnivån i väggarna?! Nåväl, känns inte riktigt som ett ämne för ett serieforum [:)] Nu vet jag iaf att det inte blir tal om att lagra mina tidningar där så länge fuktnivån ligger där den ligger...
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av frankjw »

MarvelParveln skrev:Vi kollade väggarna när vi flyttade in och då såg man att fuktnivån var aningen förhöjd på de väggar som ligger under jord s.a.s. Isolering och reglar är utbytta där. Jag trodde iofs att fukten tog sig utifrån och in, genom leca-blocken, och att en avfuktning av det inre inte skulle ha någon påverkan på fuktnivån i väggarna?! Nåväl, känns inte riktigt som ett ämne för ett serieforum [:)] Nu vet jag iaf att det inte blir tal om att lagra mina tidningar där så länge fuktnivån ligger där den ligger...


Nej, det är sant, finns säker gott om byggforum för det ämnet. Jag reagerade just för att nivån låg på 65-70% vilket jag försöker uppnå i mina humidorer där jag förvarar cigarrerna och jag får verkligen kämpa för att nå 65%, även på sommaren.

För att det inte ska bli helt OT (sorry) så bifogar jag dessa två cigarr- och serierelaterade länkar! :)

http://www.google.se/imgres?q=svarte+petter+cigarr&um=1&hl=sv&safe=off&biw=1024&bih=655&tbm=isch&tbnid=rQwjGBps9aFg2M:&imgrefurl=http://blogg.aftonbladet.se/4180midkat%3Fpage%3D3%26pageSize%3D20&docid=TQ7pHirx0npdmM&imgurl=http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/13/92/64/19686/2da2b5ed049d615a&w=298&h=260&ei=R-SfTueZKZD64QS-wZnyBA&zoom=1

http://www.thecigarstore.com/Cigars/Macanudo/Macanudo-Diplomat-Maduro.htm

De cigarrer jag hittat som mest liknar de Svarte Petter röker! :)

Fixade länken.
Mod/Kungnima
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av mohsart »

När gjordes dräneringen om senast?
Det låter som att det är den som knasar och att bästa (ända) sättet att komma tillrätta med väggfukten är att se över den.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

mohsart, det var nog ett bra tag sedan (har själv bott i huset i fem år). Har funderat på att titta till dräneringen i flera år utan att komma till skott. Är ju ingen jättekul utgift. Resten av huset är torrt som fnöske, så det är liksom inget jag lider av till vardags. Dessutom har vi inte upplevt att kläder, o.d., som förvarats i källaren har tagit skada, så det är liksom lite nytt för oss att vi typ har en bassäng i källaren [B)] Nu är det riktigt dålig ventilation där nere också, vilket kanske bidrar till den höga nivån. Blir till att dra i alla möjliga spakar m.a.o [xx(]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

MarvelParveln skrev:Nu är det riktigt dålig ventilation där nere också, vilket kanske bidrar till den höga nivån. Blir till att dra i alla möjliga spakar m.a.o [xx(]


Där har du något du kan börja titta på, du kan troligen sänka fuktigheten genom att cirkulera luften bättre.
Men det är lurigt, det finns mikrofickor som kan vara svåra att komma åt med ventilation.

Det är inte kul att gräva om dräneringen, men det kan vara trasiga rör i gamla installationer som är fyllda med jord m m.
Ta en funderare hur huset ligger också, rinner vattnet mot eller från huset när det regnar?

Men som sagt var, det här är inget forum för fastigheter. Det finns bättre för det.
Simma lugnt!
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av frankjw »

MarvelParveln skrev:mohsart, det var nog ett bra tag sedan (har själv bott i huset i fem år). Har funderat på att titta till dräneringen i flera år utan att komma till skott. Är ju ingen jättekul utgift. Resten av huset är torrt som fnöske, så det är liksom inget jag lider av till vardags. Dessutom har vi inte upplevt att kläder, o.d., som förvarats i källaren har tagit skada, så det är liksom lite nytt för oss att vi typ har en bassäng i källaren [B)] Nu är det riktigt dålig ventilation där nere också, vilket kanske bidrar till den höga nivån. Blir till att dra i alla möjliga spakar m.a.o [xx(]


Eller så bygger du en sådan här:

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg1.htm

Notera effekten han får ut! [:0]
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Ha, ha, vilken snubbe! Jag gjorde det enklare för mig och köpte en luftavfuktare på Tretti.se. Får hem den i nästa vecka. Håll tummarna för gott resultat. Som info (har läst på lite) kan jag nämna att mögel trivs vid >70% och att många har en luftfuktighet på upp mot 85% i sina källare. Så 65% är inte tokmycket, men mer än vad serietidningar mår bra av. Även huset mår förstås bättre av en något lägre nivå. Tydligen rekommenderar man mellan 40% och 60%.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

Luftfuktare är bra,
Lite tips. [:)]
Sätt på en "tvättmaskinsslang (finns på soptippar (uttjänta tvättmaskiner är bra) Koppla in den i stället för behållaren som finns (risk för översvämning annars) och led ner i avloppet.

Om du ska dränera om så satsa på Isodrän/Pordrän I stället för platonmatta (är bara skit, vad än försäljaren än säger) Is/por drar ur fukten ur väggarna och höjer temp i källaren. Vi dränerade om och lade på det och temp. höjdes med 7grader och ihop med en luftfuktare så slipper du den rå källarlukten. lite dyrare men oj vad bra. Det är enkelt att göra själv om inte tummen är inflyttad i mitten på handen. [;)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av UlfK »

Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att seriesamlare är den samhällsgrupp som sitter på de största och mest uppdaterade kunskaperna om dränerings- och ventilationsteori/praktik här i landet. [:o)]

Och för att dra mitt strå till stacken - det är bra att ha en värmekälla i källaren - ved/oljepanna är bäst, det torkar ut överskottsfukten som kommer under hösten, + att luftavfuktaren blir effektivare vid högre temperaturer.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av pumbaaerik »

Jag kollar på lite olika plastfickelösningar till min växande samling. Var inne på plastfickor.se och såg att de hade ett par olika alternativ. Vilket av dem ska man köra på?
Mylar såg jag var väldigt dyra, är det hårdplast eller?
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Labrador Road 26 »

pumbaaerik skrev:Vilket av dem ska man köra på?
Mylar såg jag var väldigt dyra, är det hårdplast eller?

Mylar är inte hårdplast i stil med akryl (plexiglas) eller hammarplast utan det är polyester, samma som i 35mm-film. Jag har valt polypropylen (PP) till mina ordinarie tidningar. Vilket är snäppet dyrare än polyetylen (PE) men ganska mycket billigare än Mylar. Till PP- och PE-fickor får du nog räkna med att det kommer att behövas backboards också, vilket oftast inte behövs för Mylar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av pumbaaerik »

Labrador Road 26 skrev:Mylar är inte hårdplast i stil med akryl (plexiglas) eller hammarplast utan det är polyester, samma som i 35mm-film. Jag har valt polypropylen (PP) till mina ordinarie tidningar. Vilket är snäppet dyrare än polyetylen (PE) men ganska mycket billigare än Mylar. Till PP- och PE-fickor får du nog räkna med att det kommer att behövas backboards också, vilket oftast inte behövs för Mylar.


Tack för att du reder ut begreppen, LL! Det är en djungel innan man kommer in i det här [:)]
Jag tänker att det antagligen är bäst att köpa bra plastfickor till min växande samling Illustrerade Klassiker, eftersom de flesta marknadsstånd har gamla, tjocka, smutsiga plastfickor till sina tidningar.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

pumbaaerik skrev:Tack för att du reder ut begreppen, LL! Det är en djungel innan man kommer in i det här [:)]
Jag tänker att det antagligen är bäst att köpa bra plastfickor till min växande samling Illustrerade Klassiker, eftersom de flesta marknadsstånd har gamla, tjocka, smutsiga plastfickor till sina tidningar.


Rekommenderar bestämt att du bytet dem snarast. De har förhoppningsvis gjort sitt, hålla bort smuts från vägarna, dammiga utomhusstånd och hundratals människor som bläddrar bland dem.
Simma lugnt!
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Glada nyheter från fiskodlingen:

Jag har nu haft min luftavfuktare igång i källaren i lite drygt två dygn, och hör och häpna, luftfuktigheten har gått ner från nästan 70% till 55% [:o)] Riktigt nice! Temperaturen har stigit en aning dock, till ca 17 grader. Men även om tidningar trivs bäst när det är rätt kallt så tror jag inte att 17 grader bör ställa till några problem. Under vintern bör väl temperaturen dessutom sjunka en aning. Tror faktiskt att temperaturen sett över hela året kommer att bli mer optimal då skillnaden mellan sommar och vinter inte kommer att bli lika påtaglig som tidigare. Hursomhelst är det väl inte mycket jag kan göra, om jag inte ska installera en AC förstås [:)] Skönt om man har en kyl- och avfuktningsanläggning som kostar mer än hela samlingen! Hela utrymmet bör ju dessutom förslutas med ett brandsäkert skal. Begagnatpriset på asbest lär väl vara rätt ok idag, så där kanske man kommer undan hyfsat billigt [:D]
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Kollade precis till anläggningen, 54 procent! [:)]
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av yngvek »

MarvelParveln skrev:Glada nyheter från fiskodlingen:

Jag har nu haft min luftavfuktare igång i källaren i lite drygt två dygn, och hör och häpna, luftfuktigheten har gått ner från nästan 70% till 55% [:o)] Riktigt nice! Temperaturen har stigit en aning dock, till ca 17 grader. Men även om tidningar trivs bäst när det är rätt kallt så tror jag inte att 17 grader bör ställa till några problem. Under vintern bör väl temperaturen dessutom sjunka en aning. Tror faktiskt att temperaturen sett över hela året kommer att bli mer optimal då skillnaden mellan sommar och vinter inte kommer att bli lika påtaglig som tidigare. Hursomhelst är det väl inte mycket jag kan göra, om jag inte ska installera en AC förstås [:)] Skönt om man har en kyl- och avfuktningsanläggning som kostar mer än hela samlingen! Hela utrymmet bör ju dessutom förslutas med ett brandsäkert skal. Begagnatpriset på asbest lär väl vara rätt ok idag, så där kanske man kommer undan hyfsat billigt [:D]

Va!? Spelar temperaturen också roll nu?
Min seriesamling ligger ju i mitt (väldigt) varma sovrum. [?]
Bör den flyttas?
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

yngvek skrev: Va!? Spelar temperaturen också roll nu?
Min seriesamling ligger ju i mitt (väldigt) varma sovrum. [?]
Bör den flyttas?



Nej, tycker jag inte . Den trivs bra där. [:)]
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Temperaturen är helt avgörande för hur dina tidningar mår! Frysen är det enda stället som gäller [:o)] Skämt åsido, jag tror inte att det spelar så himla stor roll. Läste någonstans att tidningar mår bäst om det är torrt och kallt, men det skrevs också om tidningar som legat oskyddade i en källare i typ 20 år. Ligger dom mörkt och torrt bör inte temperaturen spela någon roll, så länge vi snackar rumstemperatur. Jag har haft tidningar på en vind i 25 år där temperaturen skiftat mellan 5 och 35 grader, typ, och dom verkar ha klarat sig skapligt. Inget att rekommendera kanske, men det funkar för den dumdristige...

Vill passa på att tacka alla som kom med tankar och idéer om hur jag skulle lösa mitt fuktproblem. Det fina med det hela är att jag inte bara hjälpt min samling till ett drägligare liv utan jag har sannolikt också räddat huset från fuktskada. Och frugan som hävdar att seriesamlande inte är något att pyssla med [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

MarvelParveln skrev: Frugan som hävdar att seriesamlande inte är något att pyssla med [:)]


Tänk vad det är roligt att samla serier, det räddar en från en massa tråkiga arbeten som kostar ÄNNU större pengar, Fuktproblem,dränering och odling av Akvariefiskar. [:o)] Nu kan du ta det lugnt fram till Jul,Du måste kolla fukten så den inte ökar nu. [^]
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av MarvelParveln »

Burnout, jag kan meddela att fuktnivån definitivt inte stiger! Efter att ha haft anläggningen igång i fem dagar är fuktnivån nu nere på 48 procent [:)] Jag kan verkligen rekommendera den som är lite osäker på fuktnivån att införskaffa en avfuktare. Funkar klockrent. Man nästan känner hur tidningarna trivs där nere [:o)]
Skriv svar