Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

MarvelParveln skrev:Burnout, jag kan meddela att fuktnivån definitivt inte stiger! Efter att ha haft anläggningen igång i fem dagar är fuktnivån nu nere på 48 procent [:)] Jag kan verkligen rekommendera den som är lite osäker på fuktnivån att införskaffa en avfuktare. Funkar klockrent. Man nästan känner hur tidningarna trivs där nere [:o)]


Vilka kulturbevarare vi är!
Kan riktigt se framför mig hur MarvelParvelns tidningar av ren glädje rycker upp sig en halv skickgrad. [:)]
Simma lugnt!
Simon
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 21 apr 2012, 21:38

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Simon »

Jag har en fråga angående förvaring av serietidningar i olika temperaturer. Eftersom att jag har mina serietidningar liggandes på mitt rum där det ofta förekommer ganska kraftiga temperaturskiften. Alltså kanske inte överdrivna temperaturskillnader men lite iallafall. Påverkar det papperet mycket eller så?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Utan att vara någon expert, så gissar jag att fukt påverkar mer än temperatur. Så om du inte utsöndrar vätska på extremt oregelbunden basis över dygnet, så tror jag inte att det är någon fara.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av UlfK »

Simon skrev:Jag har en fråga angående förvaring av serietidningar i olika temperaturer. Eftersom att jag har mina serietidningar liggandes på mitt rum där det ofta förekommer ganska kraftiga temperaturskiften. Alltså kanske inte överdrivna temperaturskillnader men lite iallafall. Påverkar det papperet mycket eller så?


Om du kan vara på ditt rum är det ingen fara. Temperaturskillnader som skadar papper hittar du ofta på oisolerade vindar, där det kan vara upp över 40 grader på sommaren, och minus tjugo på vintern. Vanlig innetemperatur som för det mesta pendlar mellan 18 och trettio plusgrader är ingen fara - även om en konstant låg temperatur är att föredra. Men du kommer inte att märka någon skillnad förrän efter tjugo år eller mer.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:Utan att vara någon expert, så gissar jag att fukt påverkar mer än temperatur. Så om du inte utsöndrar vätska på extremt oregelbunden basis över dygnet, så tror jag inte att det är någon fara.


Just det. Sov inte på tidningarna.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Simon
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 21 apr 2012, 21:38

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Simon »

Hahaha ah okej... tack!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av rkaj »

De senaste dagarna har jag letat runt på både i Stockholm och på nätet efter tidskriftssamlare i a5-format (jag börjar ha rätt många fanzines i det formatet) helt utan framgång. Är det någon här som har något tips eller rent av kan sälja såna?
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av pogono »

Jag har också varit på jakt efter en vettig förvaring av mina A5-fanzine, men gav till slut upp och ställde dem dubbelt i magazine-lådor.
Fortran
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 21:57

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Fortran »

Man kan köpa A5 tidskriftssamlare på Granit, http://www.granit.com/?id=3831
Den har dock nitar i botten men de går ju att lägga i en pappbotten om man vill.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fortran skrev:Man kan köpa A5 tidskriftssamlare på Granit, http://www.granit.com/?id=3831
Den har dock nitar i botten men de går ju att lägga i en pappbotten om man vill.

Storleksmässigt är de säkert bra, men de är nästan garanterat inte gjorda i syrafritt papper. Fast är det amatörserier man ska förvara spelar det kanske ingen större roll heller. Är det ashcan editions eller liknande är det nog av större vikt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av rkaj »

Fortran skrev:Man kan köpa A5 tidskriftssamlare på Granit, http://www.granit.com/?id=3831


Låter lovande, men varken jag eller personalen på Granit kunde hitta något sånt, och produkten du länkar till är "serietidningsformat", som är betydligt större än A5. För serietidningar i vanligt serietidningsformat har jag Fantomens samlarmappar, och några stycken aningen större i hårdplast som funkar för tidningar i plastficka med backboard.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Looding »

Finns det någon som har erfarenhet av solskyddsfilmer? Jag vill inte gömma mina serier bakom tyg längre, men vill inte att de ska bli blekta över en sommar. En plastskiva som inte släpper igenom det farliga ljuset skulle vara optimalt. Skulle vanlig skyddsfilm för bilar funka (solfilm) eller är det de där exklusiva museumfilmerna som gäller? Jag är väl medveten om att om det finns ljus så bleks saker (inget skyddar till 100 %), men det är det väl värt om det blir en tillräckligt utdragen process. Några rekommendationer, tankar eller reflektioner (roligt skämt, eller hur)?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av UlfK »

Jag har sett exempel där folk har testat olika solskydd/UV-skydd. Efter det är min uppfattning det enda som skyddar är plywood.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

UlfK skrev:Jag har sett exempel där folk har testat olika solskydd/UV-skydd. Efter det är min uppfattning det enda som skyddar är plywood.


Armerad betong eller en bit frontpansar från en T-34 skyddar nog bra också. [^]

Jag har aldrig hängt serierariteterna på mina väggar. Men jag har några äkta bioaffischer uppsatta.
Har inget speciellt solskydd, utan jag har placerat dyrgriparna på väggar som aldrig får solljus direkt på sig.
Jag byter också affischer regelbundet, de får inte hänga i flera år på samma ställe.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:
UlfK skrev:Jag har sett exempel där folk har testat olika solskydd/UV-skydd. Efter det är min uppfattning det enda som skyddar är plywood.


Armerad betong eller en bit frontpansar från en T-34 skyddar nog bra också. [^]


Eller säljer bort det och låter någon annan få problemen, eller så flyttar man bokhyllan till en annan vägg. [:)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Mithroth »

burnout skrev:Eller säljer bort det och låter någon annan få problemen, eller så flyttar man bokhyllan till en annan vägg. [:)]


Eller sätter dem framför fönsterna [;)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Dude »

Gällande att ha sina fina serier på väggen ska man nog vara väldigt försiktig. Jag skulle inte ta en första numret av Läderlappen i NM och hänga upp. Däremot ett exemplar några nummer senare i VG som inte kostar jätte mycket hade jag inte tvekat. Men det beror på vad du har för syfte. Är det att du vill visa upp vilka fina dyrgripar du har eller är det att du tycker det är vackra motiv som gör sig bra som tavlor på väggen? För mig är det sistnämnda och då finns det många lösningar [:)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

Dude skrev:Jag skulle inte ta en första numret av Läderlappen i NM och hänga upp. Däremot ett exemplar några nummer senare i VG som inte kostar jätte mycket hade jag inte tvekat.


Utan tvekan! Omslagen från 50 och 60-talet är estetiskt tilltalande idag. Man kan nästan ta vad som helst från tiden, det är snyggt och kult och lite till. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Wakuran »

Man kan väl trycka upp en poster utifrån ett omslag också, tycker jag... Det kan väl iofs bli en hel del ljus och liknande när man scannar, antar jag, men det är en engångsföreteelse...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Man kan väl trycka upp en poster utifrån ett omslag också, tycker jag... Det kan väl iofs bli en hel del ljus och liknande när man scannar, antar jag, men det är en engångsföreteelse...


Men det är väl ingen elak UV-strålning från scanners m m?

Finns det någon fysikkunnig här?
Innehåller ljuset från scanners, kamerablixt någon strålning som är skadlig för omslagen?
Simma lugnt!
Skriv svar