Hur många meter serier har ni?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Hur många meter serier har ni?

Inlägg av Bufkin »

Jag satt och funderade över ett rimligt sätt att mäta mängden serier man har. Började räkna lite men gav ganska snart upp. Så kom jag på att jag läst nånstans om folk som mäter mängden Lp skivor i meter. Snabbt fram med ett måttband och börja mätta.

Jag fick 9.3m hur mycket har ni?
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Ursprungligen postat av Bufkin

Jag satt och funderade över ett rimligt sätt att mäta mängden serier man har. Började räkna lite men gav ganska snart upp. Så kom jag på att jag läst nånstans om folk som mäter mängden Lp skivor i meter. Snabbt fram med ett måttband och börja mätta.

Jag fick 9.3m hur mycket har ni?


Det är ju en metod. Är på semester, men vet hur hyllorna ser ut. Så ca 8m tidningar (plus 1m CGCs), 2m färgoriginal och 1m tuschoriginal.

/Magnus
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Ursprungligen postat av Bufkin

Jag satt och funderade över ett rimligt sätt att mäta mängden serier man har. Började räkna lite men gav ganska snart upp. Så kom jag på att jag läst nånstans om folk som mäter mängden Lp skivor i meter. Snabbt fram med ett måttband och börja mätta.

Jag fick 9.3m hur mycket har ni?


Har inte en chans (eller lust) att kolla detta med måttband,
men en uppskattning är (lågt räknat) + 70 meter.

Fast efter att tagit hem samlingen från mitt föräldrahem (där
den fanns två våningar upp (gammal kåk, varje våning hade över
tre meter takhöjd) så ser jag inte höjden, utan snarare vikten,
och inser att en frimärkssamling hade varit attans mycket mera
behändigt[:D]

Jens
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag saknar också stoppknapp. Det rör sig om minst 60 hyllmeter och en proppfull klädkammare. Vad håller jag på med.[:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

20 m ca serier. (sålde massa serier förra året men jag har väl runt 20m kvar nästan bara marvel)

14m ca dvd/vhs serietidningsrelaterat.

Svårt att veta exakt, har inte kontrollmätt men på ett ungefär blir det 20m serier plus 14 m dvd/vhs serierelaterat.

Man försöker att hålla nere på det, men hur lätt är det när det finns så mycket gott, gott.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Herregud!!! Det måste ligga på 70-80 meter, har jag otur så är det mer(vilket jag befarar).[:(]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

burnout skrev:
Herregud!!! Det måste ligga på 70-80 meter, har jag otur så är det mer(vilket jag befarar).[:(]


Hmm... Detta får ju mina typ 5 meter att verka ganska futtigt [;)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

FredrikLähnn skrev:Hmm... Detta får ju mina typ 5 meter att verka ganska futtigt [;)]


Efter ca 25-30 års samlande till/från så blir det mycket och misströsta INTE det ökar fort efter "6" meter, hur vete f..n.[:p]
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Har precis börjat "samla".Hade några banankartonger från när jag var liten som jag hämtade hem från farsan, plus att jag har köpt några enstaka album nyligen, så det kanske är 2-3 meter, men mycket är nog inget "jag" ska ha kvar(frugan tycker det tar plats ;)).Vad säger era frugor/sambos om era 70-80 meter? Har dem gett upp eller mutar ni dom?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

braxtallrik skrev:
Har de gett upp eller mutar ni dom?

Jag mutar hejdlöst. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

braxtallrik skrev:
Har precis börjat "samla".Hade några banankartonger från när jag var liten som jag hämtade hem från farsan, plus att jag har köpt några enstaka album nyligen, så det kanske är 2-3 meter, men mycket är nog inget "jag" ska ha kvar(frugan tycker det tar plats ;)).Vad säger era frugor/sambos om era 70-80 meter? Har dem gett upp eller mutar ni dom?


Hon har gett upp, jag har ett rum + en garderob med serier, problemet
är nog att jag även är modellbyggare, så jag har ett inte litet
antal byggmodeller också. Med tre tonårsbarn och boende i lägenhet
så brer jag nog ut mig, fast även hon med sina böcker tar plats
(jo, en och annan bok har nog jag också). Största problemet
är nog ändå att jag samlat ihop en drös poliiska uppdrag, så det
där med tid är som med utrymme, det finns inte tillräckligt...[:I]

Har även insett att, om jag skulle bli ensamstående, så skulle jag
nog förbli det. För det vet-i-tusan om jag skulle kunna hitta en
ny respektive som skulle stå ut,och om jag hittar henne, skulle jag
verkligen vilja ha henne, uppenbarligen skulle hon vara ganska
knäpp?! [:D]

Jens
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

jens-olof skrev:
Har även insett att, om jag skulle bli ensamstående, så skulle jag nog förbli det. För det vet-i-tusan om jag skulle kunna hitta en
ny respektive som skulle stå ut,och om jag hittar henne, skulle jag
verkligen vilja ha henne, uppenbarligen skulle hon vara ganska
knäpp?! [:D]

Jens

Av just den anledningen mutar jag hejdlöst. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag sålde för ett tag sedan ett gäng tidningar till en av de större, kanske inte i kvantitet men i kvalitet, samlarna i Sverige.
Han berättade att hans fru hade gett honom x antal hyllmeter till förfogande. Det som ramlade ur i den andra sidan när nytt tillfördes i den ena, blev han helt enkelt tvungen att sälja... [:0]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

braxtallrik skrev:Vad säger era frugor/sambos om era 70-80 meter? Har dem gett upp eller mutar ni dom?


Ingenting (troligen gett upp). Hon har större samling än vad jag har(andra grejor) Men mindre platskrävande. jag har ca.35kvadrat och jag börjar bli trångbodd, men det kanske beror på att man precis som J-E samlar annat än bara serier.[:D]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

burnout skrev:
FredrikLähnn skrev:Hmm... Detta får ju mina typ 5 meter att verka ganska futtigt [;)]


Efter ca 25-30 års samlande till/från så blir det mycket och misströsta INTE det ökar fort efter "6" meter, hur vete f..n.[:p]


Känns tryggt... tror jag [B)]
Frugan läser oxå de flesta serierna (hon har precis läst igenom mina serier av Mike Mignola med positivt resultat) så jag hör inga klagomål där - det kommer kanske när man ska flytta nästa gång [:p]
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Skönt för alla Er att ni har sådana fruar/flickvänner som står ut med samlandet och kanske t.o.m tycker om det. Då har ni alla valt rätt.[:)]

Mina två ex har väl inte varit allt för positiva till samlandet, men det har fungerat ok i alla fall. Vi får se om det bli någon mer tjej, känns som man är väldigt nöjd att vara själv.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Förr hade jag ett eget samlarrum. Då var det inga problem eftersom allt var samlat bakom en stängd dörr.
Exet kallade det för "Magnus kontor", så hon hade mer eller mindre förträngt vad som fanns där.[:D]
Nu är jag singel och bor i en 2:a. Det skulle nog vara ganska omöjligt att en ny person flyttade in här, om samlingen skall vara kvar. Men den dagen den sorgen.[:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag visste att jag inte var en storsamlare men nästan 10m serier känns ändå som ganska mycket.. särskilt i pengar. 70 meter är absurdt mycket om man inte skulle ha en affär. Jag har problem att få plats med mitt.... det är 12 fulla hyllplan... hur mycket 70meter blir vill jag inte ens tänka på. :)

Kanske borde sätta plastfickor och backerboards på allt för att få några meter till att hävda sig med :)

Lite gnäll blir det hemma hos mig iallafal.. men jag har burit ner enorma mängder rollspel i källaren som kompensation och dessutom har hon massor med fantasyböcker i bokhyllorna :) Måste skaffa större lägenhet oavsett. Vad som händer den dag man får barn och måste börja förvara grejerna på mer säkra sätt törs jag inte ens tänka på.

Mest gnäll är det annars för att hon inte hittar de bra serierna i minna hyllor... och att hennes egna album (typ 5-10st) har blivit "uppätna" av minna grejer :)
Användarvisningsbild
Gus1963
Fine
Inlägg: 210
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 22:24
Ort: Sverige

Inlägg av Gus1963 »

Pratade med en man idag som jag eventuellt skall köpa av ett antal serier just pga att han skall flytta samt att hans sambo har fått nog. Med tanke på ert prat om hyllmeter (enhet för seriesamlande) så ställde jag frågan om hur mycket det rörde sig om
- Mellan en och en och en halv kubik.

En ny enhet är alltså uppfunnen:-)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Gus1963 skrev:
Pratade med en man idag som jag eventuellt skall köpa av ett antal serier just pga att han skall flytta samt att hans sambo har fått nog. Med tanke på ert prat om hyllmeter (enhet för seriesamlande) så ställde jag frågan om hur mycket det rörde sig om
- Mellan en och en och en halv kubik.

En ny enhet är alltså uppfunnen:-)


Lite grovt räknat, om man vill ha lite luft mellan tidningarna,
sisådär en 16 meter alltså!

Inte illa pinkat i ett köp[:o)]

Jens
Skriv svar