Hur många meter serier har ni?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Gus1963
Fine
Inlägg: 210
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 22:24
Ort: Sverige

Inlägg av Gus1963 »

jens-olof skrev:
Gus1963 skrev:
Pratade med en man idag som jag eventuellt skall köpa av ett antal serier just pga att han skall flytta samt att hans sambo har fått nog. Med tanke på ert prat om hyllmeter (enhet för seriesamlande) så ställde jag frågan om hur mycket det rörde sig om
- Mellan en och en och en halv kubik.

En ny enhet är alltså uppfunnen:-)


Lite grovt räknat, om man vill ha lite luft mellan tidningarna,
sisådär en 16 meter alltså!

Inte illa pinkat i ett köp[:o)]

Jens

Jo, de låg i plastfickor så det bygger bra:-) Är väl bara att lägga fram Vingkatalogen till frun.............
Dessa 16 skall ju läggas till det som enligt frun redan är tillräckligt, men där har vi ju lite skilda åsikter liksom:-)
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sifousab »

har 6m tror jag att har.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Bufkin skrev:
Vad som händer den dag man får barn och måste börja förvara grejerna på mer säkra sätt törs jag inte ens tänka på.


Min dotter har kommit upp i gå-läget och utforskar allt som finns inom räckhåll (detta räcker allt längre dessvärre[:(]). När pappa upptäckte henne med att dragit ner en rejäl trave Epix med ovarsam hand, blev det genast nya prioriteringar. Superviktiga saker höööögt upp, mindre viktiga högt upp och resten... resten fick gå.

Hela episoden har begrundats med viss tillfredställan av min sambo som sett samlingen krympa. [^]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Lite snabbt uppskattat får jag det till ungefär 25 m.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Uj-uj, hemskt det här...

Tidningar: 10 m i lägenheten efter att jag förpassat så gott som alla dessa till källaren; kommer nog göra mig av med dem snart eftersom det inte är mycket poäng att ha litteratur som jag inte kan komma åt att läsa (är ingen samlare, bara en flitig läsare).
Album: 54 m i lägenheten, inklämda i 8 bokhyllor (högt i tak = mycket praktiskt).

Låt oss nu inte prata om böcker ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Har ingen aning faktiskt.
Jag har ju mina serier i lådor och i högar så det blir svårräknat.

Men runt 7-8 meter med trades och serieböcker på engelska blir det väl, jag har liksom kaserat allt svenskt til att ligga i högar, men det är nog kanske bara en 6-7 meter totalt ändå skulle jag tro, + - nån meter.

Sen har vi de amerikanska serierna, kanske 12-14 meter nånstans.

Så jag är långt ifrån vad många här har, men visst är det ändå en hel del man lyckats samla på sig, och tyvärr fort med då jag ju kasserat en massa gammalt jag hade när jag ledsnade på serier förra gången.

Men om man avrundar till 30m totalt, vilket det säkert är då jag har en viss förmåga att underskatta hur mycket elände jag har.
Serier tar verkligen inte liten plats när det drar iväg.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Den här tråden ska jag hänvisa till nästa gång sambon säger något.

Har för närvarande jämförelsevis magra sex meter album och minst lika mycket tidningar och pockets. Tidningarna är p g a tvååringen förpassade till papperskassar i förråd och därför svåra att uppskatta hyllängden på. Kanske dags för en ny enhet, papperskassen?

Sambon är nog mer skeptisk till de uppskattningsvis sextio-sjuttio hyllmetrarna skön- och facklitteratur som jag har i lägenheten. Mycket i förråd även där...
Användarvisningsbild
comicaze
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 00:04
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av comicaze »

Hur mäter vi meter? Är det det utrymme staplade tidningar tar på bredden - oavsett höjd i staplarna? Jag har mina serier i vanliga Ivar-hyllor. Räknar man i meter lär jag hamna på dryga 200 meter - och då får jag inte plats med allt. Har säkert dryga 1 kubikmeter packat i kartonger...
Hustrun är "förstående". Vi byggde ut garaget när vi byggde nytt. Jag har 30 kvm för mig själv. Dessutom har jag fått ett kontor i huset som är tapetserat med serieaffischer. Jag måste vara lyckligt lottad.
comicaze
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

comicaze skrev:
Hur mäter vi meter? Är det det utrymme staplade tidningar tar på bredden - oavsett höjd i staplarna? Jag har mina serier i vanliga Ivar-hyllor. Räknar man i meter lär jag hamna på dryga 200 meter - och då får jag inte plats med allt. Har säkert dryga 1 kubikmeter packat i kartonger...
Hustrun är "förstående". Vi byggde ut garaget när vi byggde nytt. Jag har 30 kvm för mig själv. Dessutom har jag fått ett kontor i huset som är tapetserat med serieaffischer. Jag måste vara lyckligt lottad.

Är det därför det tar så lång tid innan tidningar man beställer på din hemsida kommer fram? [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Oj, vad mycket serier alla har.. Just nu har jag ca 11-12 meter serier.
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Imponerande att läsa om hur mycket serier ni har, har mellan 40-50meter skulle jag tro,börjar få samma problem som flera andra här att det tar för mycket plats, men, men vad ska man göra, är ju fast i samlarträsket och har ingen önska att ta mig där i från ;)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Sparsamma 12-13 meter. Nöjd med urvalet och har inga större planer på att börja samla hejdlöst på någon mer. Köper väldigt måttligt nuförtiden.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, jag tror och hoppas inte att meterlängden serier på nåt sätt är avgörande för statusen.

Allt beror ju på vad man är intresserda av och att då vara det av amerikanska serier innebär ju att du kan bygga en 10rumsvilla av tidningar om du skulle vilja.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bufkin skrev:
Vad som händer den dag man får barn och måste börja förvara grejerna på mer säkra sätt törs jag inte ens tänka på.


Det är rätt intressant det där med barn och serier. Jag tänkte att nu går det åt helvete med de serier jag har på lägsta hyllan. Men faktum är att ungarna vet svad som är mitt och vad som är deras. Än så länge har det varit hur lungt som helst. Men de vill ofta att jag skall läsa serier till dem. Och ibland kan det vara svårt att förklara att vissa av serierna är inte så lämpliga för deras ålder.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Agentum skrev:
Jo, jag tror och hoppas inte att meter längden serier på nåt sätt är avgörande för statusen.
Allt beror ju på vad man är intresserad av


Ligger mycket i det, är man intresserad av en hel del blir det mycket.

Någon status är det inte, möjligen att man blir Idiot förklarad.[:D]
#
"Det är bara småbarn som läser Serietidningar"
Det får man ofta höra INNAN man har berättat var man har, men man är fortfarande en idiot som lägger pengar på det.[:o)] När man kan lägga dom på något annat kul som dom säger.
"som vadå, säger jag"
Resa,ny bil och en del annat värdelöst i mitt tycke.[8)]
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

burnout skrev:Resa,ny bil och en del annat värdelöst i mitt tycke.[8)]


Ja. Hur ofta har man inte fått höra att man skall köpa ny bil istället för tidningar. Tröttsamt. Läser mycket hellre serier än att ha en ny bil.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

spindelmannenelektra skrev:Och ibland kan det vara svårt att förklara att vissa av serierna är inte så lämpliga för deras ålder.

Skall jag gå efter hur jag själv var som ung blir det tamefan lås på delar av samlingen. Kul att komma hem och se en 8åring sitta och blädra i ennis crossed tex.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hahaha, men det är väl en fin lite saga "pappa, varför gör farbrorn sådär i baken på den andra farbrorn?"
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

spindelmannenelektra skrev:
burnout skrev:Resa,ny bil och en del annat värdelöst i mitt tycke.[8)]


Ja. Hur ofta har man inte fått höra att man skall köpa ny bil istället för tidningar. Tröttsamt. Läser mycket hellre serier än att ha en ny bil.


Många tycker att jag är snål som aldrig hänger med ut
och käkar på lunchen. Fast jobbar man deltid på kontor,
så tar jag hellre en lunchlåda hemifrån och använder de
cirka 40 spänn jag sparar på en tidning eller ett album!

Det är en jäkla skillnad på att vara snål att prioritera,
för jag blir lika mätt som de som går ut, maten jag äter
är nog nyttigare, och dessutom får jag något jag gillar
som är bestående! Och JAG blir snål- och idiotförklarad! [:D]

Jens
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag har cirka 14 meter - Fantomen! (ej räknat dubletterna, som är på annan ort)
www.albumforlaget.se
Skriv svar