Fynd man hittar hemma.

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Fynd man hittar hemma.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tänkte starta en ny tråd. Jag tänkte man kunde ta upp saker som man hittar i sin samling som man inte hade koll på att man hade. Jag vet ju att många av Er har hur mycket serier som helst och jag kan tänka mig att ni inte har koll på allt ni har.

Själv blev jag överlycklig häromdagen när jag hittade en serie som jag letat efter länge och så visade det sig att jag redan hade den. Jag samlar lite på Elektras egna tidningar. För något år sen var jag helt säker på att jag hade alla hennes egna tidningar men så såg jag på någon sajt att det fanns någon serie som hette Elektra On the Rise, jag fattade inte vad det var för serie. Jag kunde inte hitta den någonstans. Så jag tänkte, skit i den den finns säkert inte. Det är bara någon som hittat på den för att man skall bli extra sur. Jag beslutade mig för att den inte fanns.

För en vecka sen var jag inne på Milehigh Comics sida, letade lite efter Elektra tidningar, tänkte kolla hur många som kommit ut av Elektra Dark Reign. Så ser jag denna Elektra on the Rise i deras sortiment. Va f-n är detta tänker jag. Den är rätt dyr. Så kommer jag på att jag har en Elektra Director's Cut dvd hemma och där var det ju en serie i den. Jag kollar i dvdn och vad heter serietidningen i den om inte Elektra on the Rise. Snackade om att jag var nöjd att jag hade den själv.

En annan serie jag letat efter för några månader sen var Spider-Man & Doctor Strange The way to dusty death tror jag den heter. I alla fall hittade jag en ashäftig bild på Gwen Stacy ifrån denna serie. Jag tänkte den tidningen måste jag bara ha. Så kom jag på att jag faktiskt hade den hemma, jag köpte den typ för 10 år sen. Sånt tycker jag är kul när man hittar små guldklimpar hemma.

Har ni några liknade händelser som ni vill berätta om. När ni har hittat något fynd hemma som ni inte hade koll på att ni hade?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej tyvärr då jag gav bort eller slängde alllt i superserier och barnserieväg nångång i början av 90-talet.

Jag sparade bara album jag hade, de höll sig helt enkelt bättre så de är allt jag har kvar sen förr.

Tråkigt ibland då en massa serieminnen är borta för en, ibland råkar man skaffa samma story igen och mins igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Det svåraste är att köpa tebax allt man sålde (folkölspengar eller nya serier) eller gav bort (yngre släktingar). Man står och bläddrar i en serielåda nånstans och så kommer det upp ett gammalt finn och fiffi album... hmm känner jag igen den för att jag äger den.... eller för att jag läste den när jag var liten... hmmm.

Har på fullaste allvar funderat på att skaffa en modern smartphone bla för att kunna ha minna serier listade i en excell fil som jag alltid har med mig :)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Nördvarning här: Jag hade samma problem med att komma ihåg vad jag hade / inte hade när jag var ute och shoppade. Hemma har jag allt i en prydlig databas (behövs också för försäkringens skull en lista på vad jag har), men hur få med mig den? För att inte tala om, hur få en sökbar/sorterbar lista eftersom det inte alltid är så lätt att säga vad titeln är på en serie?

Så det bidde till att skriva en egen app för att läsa CSV-filer (CSV = comma-separated values, ett vanligt exportformat från databaser) som jag nu använder flitigt på min iPhone; fungerar perfekt för mig med att kunna söka på godtycklig text i titel/artist/serienamn :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag orkar inte ta reda på vad jag inte har längre så jag köper bara saker som jag är bombsäker på att jag inte har.
Ni kan ju gissa hur många dubletter det blir när jag är bombsäker [xx(]

Nä man skulle allt ha registrerat allt från början när man började känna att det var mer än lite veckoläsning av serier man höll på med.

Gick nogrant igenom mina Fantomen en gång och skrev upp noga för att kunna köpa på marknader för löjligt låga priser, funkade några år.

Sen förra året så hitade jag inte den lappen längre, och jag orkar bara inte gå igenom det igen nu[:)]

Jag får bara köpa 2008or i år de vet jag att jag har noll av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Jo, det är tur att jag inte köper så mycket tidningar; det är lättare att komma ihåg seriealbum, definitivt!

Men apropå fynd man hittar hemma: Jag läste nyligen om min Planetary Absolut Edition och gillade den lika skarpt som förra gången. När jag sen ställde tillbaka den i hyllan fick jag syn på ett litet Prestige-album, Planetary / Batman som jag helt glömt att jag hade (köpte det innan Absolute Edition). Läste, och blev riktigt glad: Cross-overs brukar vara rätt usla, men det här var riktigt bra. Oerhört snyggt (såklart!), och en smart tvist på Batman-temat. Rekommenderas!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hmm grumble grumble :-(

Den hann jag aldrig köpa inan den var slut(Absolute Planetary).

Tyvärr reprintas de aldrig heller, eller det har inte hänt ännu iaf.

Jag ar den crossovern du snackar om där de möter en mssa varianter av Batman, hyfsad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Peos specialbok, Peos glada julkalas från 1970.
Ingen höjdartitel precis, men det var intressant
att det gavs ut ett specialnummer så tidigt från
Dennis förlag. Kunde f ö inte hitta den i någon
katalog, och det var ju kul, får säkert en miljon
kronor för den på Tradera...[:D]

Jens
Användarvisningsbild
Kraiken
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 15:03

Inlägg av Kraiken »

Hej, är det någon som skulle vilja sälja "Planetary/Batman"?

Likväl man inte diskuterar fiskmåsens föda i en tråd om H C Andersens verk är det inte korrekt att försöka sig på köp-och sälj-diskussioner i en tråd som inte alls har med det att göra. Detta deklareras klart av [url="http://serieforum.se/rules.asp#rulesid3"]regel 1.05[/url]. Och reglerna är till för att läsas och följas för forumets bästa.
Men välkommen till formet.
/Erik S., mod.

EDIT: Här är den avdelning som är för köp och sälj.
http://www.serieforum.se/forum.asp?FORUM_ID=13
Har du svårt att hitta rätt ställe för något skicka ett pm till någon moderator så lotsar vi dig rätt, läs dock reglerna Erik länkat till ovan. LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Hittade Kalle Ankas Guldbok nr 3 i en låda med bortglömda böcker i garderoben.[:)]
Nemesis
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Den här sidan påminde mig om att jag hade några välgömda Amerikanska serietidningar från en studentresa 1978, och visst hade jag kvar dom. Kalle Anka - Spindelmannen - och Green lantern. Så nu ska vi återstifta bekantskapen.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Farbror Kjell skrev:
Den här sidan påminde mig om att jag hade några välgömda Amerikanska serietidningar från en studentresa 1978, och visst hade jag kvar dom. Kalle Anka - Spindelmannen - och Green lantern. Så nu ska vi återstifta bekantskapen.


Trevligt. Alltid härligt när man hittar tillbaka till guldklimparna. [:)] Har själv letat runt lite i kartonger och funnit lite allt möjligt intressant i hyfsat skick. Sen kan man ibland också bli lite lätt sur att man inte har den där tidningen som man trodde att man hade. Men då är det ju bara att beställa den igen.[:)] Jag funderar på om jag skall sätta igång och läsa gamla 80-tals Spidey, man fascinerades myckat av att läsa dem som barn undra om känslan sitter kvar? Nu blir det lite OT här igen sorry.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Förresten så hittade jag en massa Vertigo tidningar hemma häromdagen. Hade ingen aning om att jag hade dem hemma. Jag tror jag fick dem gratis någon gång när jag handlade på Outland i Norge. De tyckte väl jag borde läsa något annat än Marvel. Neil Gaimans Neverwhere är bra som serie den låg där i bunten. Läser den också som bok. Finns väl tydligen på dvd och vhs också, i olika versioner. Kul som sagt när man hittar guldklimpar som man inte har koll på att man har. Har en massa Nick Fury tidningar hemma, ingen aning vilka de är. Får nog börja sortera bättre, men det är rätt jobbigt att ha koll på allt. Imponerad av Er som har allt i datorn. Man lär ju ha en hel del dubbletter och en del har man väl 3/4/5 st av samma. Nej jag skall nog börja sälja lite så småningom. Det mesta är ju inplastat och cardboard och luktar tidning gör de med. [:)]

De är ju bra med en del tidningar man beställer från USA då det står, NM etc, då vet man ju vad som gäller, slipper man betygsätta varenda tidning. Imponerade av alla som bedömmer minsta lilla detalj. Visst lite koll har man väl, men man måste lägga ner mycket jobb för att kunna bedömma rättvist, så är det ju. Oj lite OT till.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

"Hittade" (visste ju iofs. att de fanns här...) drygt 4 fulla flyttkartonger och 4-5 papperspåsar med serier hemma i mammas källare. De har legat nerpackade i över 15 och det är de tidningar som inte fick följa med när jag flyttade upp till Umeå. Mycket "skräp" (eller snarare bra tidningar utan värde, typ 91:an, Seriemagasinet, Buster, X9 osv.) men en hel del som var väldigt kul att återbekanta sig med. Rymdens hjältar (hade visst alla utom en som släpptes i Sverige) var nästa lika bra som jag minns dem, Gigant likaså. Kul. Synd bara att jag inte kan få med mig tidningarna upp den här gången heller...får bli någon påse bara.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Nimrodil skrev:Gigant likaså. Kul. Synd bara att jag inte kan få med mig tidningarna upp den här gången heller...får bli någon påse bara.


Gigant ja. Sentimentalt, tyckte om den serien för en massa år sen. Synd att jag sålde mina sådana serier. Hur många Gigant serier kom det ut egentligen? Kan inte varit många va?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

spindelmannenelektra skrev:
Gigant ja. Sentimentalt, tyckte om den serien för en massa år sen. Synd att jag sålde mina sådana serier. Hur många Gigant serier kom det ut egentligen? Kan inte varit många va?


Om jag inte räknar fel i hastigheten kom det 130 nummer mellan 1963 och 1985. Plus sex nummer 2001.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

UlfK skrev:
spindelmannenelektra skrev:
Gigant ja. Sentimentalt, tyckte om den serien för en massa år sen. Synd att jag sålde mina sådana serier. Hur många Gigant serier kom det ut egentligen? Kan inte varit många va?


Om jag inte räknar fel i hastigheten kom det 130 nummer mellan 1963 och 1985. Plus sex nummer 2001.




Oj rätt mycket, tackar så mycket för snabbt svar. 1963, är de värda något de första som kom ut? Slut OT.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »



Oj såpass mycket. Nej någon Gigant lär man väl inte hitta hemma. Jag sålde alla mina icke-marvel serier för några år sen. Tur är väl det annars hade väl inte barnen fått plats i detta lilla huset. Nej man får väl leta vidare och se om man kan finna lite guldkorn i någon kartong. Alltid nice att hitta egna fynd.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Hittade en banankartong som jag trodde hade kommit bort på något vis.Det visade sig att den stod längst inne i bastun. Hade förmodligen blivit ställd där "tillsvidare" när vi flyttade in i huset, men blev nog snabbt gömd av andra "tillsvidare"lådor.
Bild
Skriv svar