Fynd man hittar hemma.

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Fick in en bunt Tintin-album som jag fått in för att värdera.
Som ersättning skulle jag få byta ut mina egna mot bättre
exemplar, för jag visste att en del av mina var ganska
skruttiga, som älskade seriealbum gärna blir, lästa av
barn. Tog fram dem för första gången på många år, och
upptäckte att två tredjedelar var förstaupplagor. De flesta
övriga var andra till femte. Inte hade jag hjärta att byta
ut mot vackrare (senare) upplagor, för precis som för Farbror
Joakims gamla pengar, så hade varje album en historia/minne
att berätta.

Jens
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

braxtallrik skrev:
Hittade en banankartong som jag trodde hade kommit bort på något vis.Det visade sig att den stod längst inne i bastun. Hade förmodligen blivit ställd där "tillsvidare" när vi flyttade in i huset, men blev nog snabbt gömd av andra "tillsvidare"lådor.


Vilken tur att ni inte bastat på länge... [:o)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

När jag plockade bland mina grejor i källaren i föräldrahemmet i Riddarhyttan hittade jag den här som jag alldeles glömt bort[:)]:

Bild

Det är ett originalfärglagt omslag till Stålmannen 5/81. Mannen bakom verket är dansken Søren Håkansson vars visitkort med datum och signatur kan ses ovanför den färdiga tidningen. Han är väl annars mest känd för att ha färglagt de åtta första Valhall-albumen. Det var min gode vän Anders Berglund som köpte detta samt ett 91:an(?)-omslag på ett möte med Seriefrämjandet Stockholm i början av 80-talet (rätta mig om jag har fel, Anders).

91:an behöll han själv men sålde Stålmannen vidare till mig för en summa som jag absolut inte kan komma ihåg. Det var hursomhelst kul att hitta det igen (fast nu ångrar jag förstås att jag monterade det på kartong och kapade ner det med skärmaskin i ungdomligt oförstånd[:p]).
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Snygg var den i vart fall, och det ser inte ut som du kapat n¨got väsentligt. Vad är det för teknik? Ser ut som rätt tjock färg?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:
Snygg var den i vart fall, och det ser inte ut som du kapat något väsentligt. Vad är det för teknik? Ser ut som rätt tjock färg?


Oj, sånt är jag dålig på, men det är definitivt frågan om någon vattenlöslig färg som täcker bättre än akvarell. Är det det som brukar kallas "gouache" månne?
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:
Snygg var den i vart fall, och det ser inte ut som du kapat något väsentligt. Vad är det för teknik? Ser ut som rätt tjock färg?


Oj, sånt är jag dålig på, men det är definitivt frågan om någon vattenlöslig färg som täcker bättre än akvarell. Är det det som brukar kallas "gouache" månne?


Det ser ut att vara väldigt likt en metod jag sett. En kopia av tuschet på vanligt papper monteras på styvt papper för att behålla formen och målas sedan med tjock akvarell (tex Dr Martin's dyes). Vore kul med mer detaljer om tekniken.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

I det här fallet är det målat direkt på tjockare papper och sen finns de svarta linjerna på en plastfilm som ligger ovanpå. Vad jag kan se finns det ingen kopia av tuschningen under färgen. Som kuriosa kan nämnas att jag skrev till Christian Hammarström strax efteråt och frågade om det var möjligt att köpa liknande färgläggningar från Gigant. Svaret (som trycktes i tidningen) blev att det gick nog, men skulle bli dyrt! Så jag drev inte ärendet vidare.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:
I det här fallet är det målat direkt på tjockare papper och sen finns de svarta linjerna på en plastfilm som ligger ovanpå. Vad jag kan se finns det ingen kopia av tuschningen under färgen. Som kuriosa kan nämnas att jag skrev till Christian Hammarström strax efteråt och frågade om det var möjligt att köpa liknande färgläggningar från Gigant. Svaret (som trycktes i tidningen) blev att det gick nog, men skulle bli dyrt! Så jag drev inte ärendet vidare.


Ah, blue-line eller liknande (http://groups.google.com/group/original ... rt-l-f-a-q sektion 2.3.4).

Tack för titten. Vackert.

/Magnus
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

K-E Lindkvist skrev:
[...] Det var min gode vän Anders Berglund som köpte detta samt ett 91:an(?)-omslag på ett möte med Seriefrämjandet Stockholm i början av 80-talet (rätta mig om jag har fel, Anders).

91:an behöll han själv men sålde Stålmannen vidare till mig för en summa som jag absolut inte kan komma ihåg. [...]


Det var nog ett Fantomenomslag jag behöll från den auktionen, publicerat i #18/73:

Bild

Ett 91:an-omslag ropade jag in en annan gång, och för den minns jag hur mycket jag gav: 91 kronor. [:p]
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Snygg! Grymt klar! Är det Gohsan?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

AndersB skrev:Det var nog ett Fantomenomslag jag behöll från den auktionen, publicerat i #18/73


Tänk att jag kunde minnas så fel...[:p]
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Wakuran skrev:
Snygg! Grymt klar! Är det Gohsan?


Jovisst är det Rolf Gohs. Jag tycker också mycket om den.
Anders Berglund
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Tänk att jag kunde minnas så fel...[:p]


Ja, det är ju sannerligen inte vanligt!
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Vid noggrannare läsning av seriekatalogen noterade jag "Robinson" från 1943. Och visst fanns den i gömmorna, knappast i nyskick, men den fanns, och jag som aldrig sett den som en serietidning trots att den funnits i hemmet sedan......alltid.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Hoppas det är ok att skriva om fynd man hittar hos någon annan här också... Var med om en så osannolig sak idag. Trodde nästa det var Dolda Kameran:-). Jag var hemma hos några bekanta idag. Vi satt och fikade och kom in på olika samlarföremål (mannen i paret samlar på vinylplattor). Plötsligt frågade han om jag visste ifall det var något värde på gamla Hulk. Nja, jo, sådär kanske tänkte jag. Det finns ju en del gamla amerikanska 70-talsnummer som är värda en del men jag trodde han menade lite skrynkliga svenska tidningar från Atlantics utgivning eller något. Så sprang han ner i källaren och hämtade en resväska full av gamla tidningar och kommer upp ur källaren med en kommentar att han som grabb direktbeställde en hel del Hulk från staterna som barn. Och högst upp i den digra bunten av av toppexemplar ligger Hulk 181 (alltså Wolverines första framträdande). För er som inte känner till nummret så är den alltså värd ett flertal tusenlappar. Det känns såklart helt rätt att vara ärlig (jag berättade hur det låg till och visade prisbilden på ebay), men måste erkänna att jag är grymt avis som samlare av amerikanska serier med speciellt försmak för gammal Marvel. Jag är en dålig människa...men jag övervägde i alla aldrig att dra en rövare och erbjuda mig att köpa "bunten" med värdelösa tidningar för ett par hundra...:-). Men det ska liksom inte ligga ett fint ex. av ett så eftertraktad amerikanskt nummer i en källare i norra Sverige sedan över 20 års tillvaro i en resväska.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det där är seriebranschens motsvarighet till det som upphittas i gamla lador och uthus i veteranbilshobbyn... Ärlighet brukar vara längst, trots allt. Du kanske får första tjing om ägaren bestämmer sig för att sälja? Till kompispris... [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Jo, du har helt rätt, jag försöker att leva lite efter principen att det aldrig kan gå bra (i längden alltså;-) att börja "smutsa" ner sig med tvivelaktigt beteende som att exempelvis lura folk. Dessutom handlar det om folk jag gillar så då skulle man ju dessutom få skämmas ännu mer inför sig själv ifall man försökte lura dem. Roligare då att kunna hjälpa dem att "upptäcka" ett riktigt fynd.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

De ytterst få gånger jag drabbas av liknande, så brukar jag
tala om att det är värdefullt, ge ett hyfsat anständigt bud
eller erbjuda mig att sälja åt dem på kommision.

Hatar att skambuda okunniga människor, en (av flera) orsaker
till att jag slutade handla av "lord Voldemort" innan Tradera!
Han berättade nämligen hur han införskaffat gamla fina seriealbum
från trettiotalet från ett gammalt par. Det var inte skambud, inte
bedrägeri utan det han betalade borde betraktats som stöld...

En del har mer pengar än samvete, så jag hoppas ibland att det
finns ett helvete för oseriösa samlare, där de hela tiden får
se sina dyrgripar gå upp i rök, i all evighet...

Jens
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Blev idag erbjuden att sälja Hulk-tidningarna på kommision! Samtidigt är jag själv lite sugen på dem (är ju trots allt seriesamlare med Hulk och Wolverine som gamla favoriter:-) så nu står jag inför dilemmat om jag bör sälja dem och göra mig en slant eller erbjuda att köpa dem själv. Men det känns lite OT så jag skapar en ny tråd i stället så kanske jag kan få lite tips, synpunkter och feedback från er andra.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Fick mig en glad överraskning när jag kom upp till föräldrarna över julen. Farsan hade städat fram en låda med seriealbum jag trodde var förlorade förevigt. [:)]
Skriv svar