Veckans skickkod: Tekniska fel

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Veckans skickkod: Tekniska fel

Inlägg av UlfK »

Idag skall vi titta på fel från trycket.

Upplägget för de som inte vet: Sätt en skickkod på vart och ett av felen. Ta inte hänsyn till något annat på bilden än det påpekade felet. Motivera ditt beslut! Hänvisa gärna till litteraturen, Alvglans, Overstreet, annat. Ange gärna både kapitel och vers, dvs upplaga, sida eller Internet-länk.

Exemplen:

A: Svärtan brister i vänsterkant.

Bild

B: Omslaget är skuret utanför trycket.

Bild

C: Det röda trycket är felcentrerat.

Bild

Och så en bonusfråga för ankisterna: Vilket nummer är exempel B hämtat från?

Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Fel i trycket tycker jag inte påverkar skicket i dessa 3 ex. Tror inte samlare bryr sig om dessa fel i större utsträckning. Det är sånt som man oftast ser på äldre tidningar. Jag kan inte påminna mig att jag någon gång har läst det i obj.beskrivningar heller.

Ex. A Passera obemärkt
Ex. B går att skära till hos ett bokbinderi för en kaffepeng.
Ex. C Kunde ha legat över flera sidor, men det lilla passerar obemärkt.

Mitt skick blir
A: Nm- (9,5)
B: Nm- (9,5)
C: Vf+ (9,3) Osäker på siffrorna [:(]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Exempel 1 tycker jag personligen är hemskt.
Typisk makulatur som inte borde kommit med i upplagan.
Förlåtande möjligen att det är på inlagan men nej..
Med hänvisning till Bamsesamlarnas/Frank Blekenbergs excellenta skickguide
http://www.bamsesamlarna.com/level2-skickkoder.html
där "tillverkningsfel" som detta är både "märkbart och störande" och därmed ger en "trea" i avdrag
kan detta ex inte nå mer än FN 5.5 hos mig.

Exempel 2 kan jag inte riktigt se vad som hänt.
Är det felskuret så det saknas en hörnbit?
UlfK skrev:
B: är felskuret, det skulle skurits en dryg mm längre ner. av någon anledning går den blå och gula färgen upp utanför tryckytan på nästan hela bladet sånär som övre högra hörnet. Den gula går lite längre åt höger än den blå.

EDIT:
Mycket svårbedömd. Om detta är enda defeketen på ett i övrigt perfekt ex MT 10.0 vetetusan om jag gjort något dramatiskt avdrag.
Möjligen beroende på humöret den dagen till VF/NM 9.0
Förklaring/fråga:
Hade samma defekt på en mindre iögonfallande färg, tex vit eller grå, renderat till motsvarande avdrag??

Exempel 3 är en mycket vanlig defekt, speciellt på äldre tidningar.
Ställer mig tveksam till avdrag pga misspass i färgerna såtillvida det inte är på omslaget på ett ex som i övrigt är i absolut toppskick.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Ursprungligen postat av UlfK

Och så en bonusfråga för ankisterna: Vilket nummer är exempel B hämtat från?


Kalle 50-1968
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Hmm, inte alls lika många som provat på uppgiften denna veckan? Är ni på semester eller vågar ni inte uttala er? [:p]

Mina egna grader kommer här, men jag avvaktar med min egen diskussion till senare i veckan.

A: FN(6.0)
B: VG/FN(5.0)
C: FN/VF(7.0)


B: är felskuret, det skulle skurits en dryg mm längre ner. av någon anledning går den blå och gula färgen upp utanför tryckytan på nästan hela bladet sånär som övre högra hörnet. Den gula går lite längre åt höger än den blå.

En avstickare: Att nyskära en kant är på gränsen till falskmynteri i min bok. Det är ett klassiskt sätt att fixa fräsha hörn = konstgjort mintskick. Även om syftet här är ett annat, bör det absolut undvikas.

Varför man så sällan sker kommentarer om trycket i objektbeskrivningar tror jag har att göra med att folk är idioter inte kan så mycket om skickgradering som de vill framstå, än mindre om tryck och tryckfel. Vad tror ni andra?

EDIT: Glömde såklart att gratta Germund; helt rätt. Naturligtvis. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

En ny kul uppgift!

Generellt sett så är jag mycket tolerant när det gäller tryckfel. För mig så påverkar de inte skicket mycket.

A: Jag vet inte riktigt vad man kallar felet? Men jag tar det som en dålig färgpassning. Då går det igenom i Near Mint.

B: Som du mycket riktigt säger så är det en felskärning. Dock är den obetydlig. Jag sätter VF på den.

C: Här är jag säker. Det är dålig färgpassning. Mint på den. Anser att det är obetydligt.

Skall bli kul att se motiveringar till din hårda gradering, Ulf. Jag baserar mina omdömen på Alvglans-katalogen. Kanske det har kommit nya, hårdare rön från Overstreet?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Magnus skrev:

A: Jag vet inte riktigt vad man kallar felet? Men jag tar det som en dålig färgpassning. Då går det igenom i Near Mint.

Near Mint.... Ohhh Neeeej... Ajajaj....
Det gör ont i min yrkesstolthet.[:0] [:o)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

ellingen skrev:
Near Mint.... Ohhh Neeeej... Ajajaj....
Det gör ont i min yrkesstolthet.[:0] [:o)]


Du är miljöskadad av ditt jobb. Blunda med ett öga.[:D] [:D]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Då skall vi se vad litteraturen säger om detta...

A:
Det ÄR svårt att hitta stöd i litteraturen för lite mer udda fel, som detta. Den engelska termen är ink skip, dvs att något har brustit i färgmatningen till tryckvalsen för en eller flera färger.

Det enda jag hittar som stöd är Overstreets generiska "hur stort är felet"-tabell, som säger att ett fel som är drygt 8 cm långt räknas som extensive. Den högsta klass som tillåter extensive i tryck/bindning är VG+(4.5).

Vad man sedan får tänka på är att fel i inlagan alltid har räknats betydligt lägre än fel på omslag. I och med att felet inte är klart uttalat i litteraturen tror jag att man kan hitta det upp till högsta grader, och den enda grad där man klart kan invända mot felet är GM(10.0). :-(

B:
Felskuret omslag, av typen 1c (not1). Det här var den största överraskningen för mig när jag kollade upp litteraturen. Overstreet tillåter detta hela vägen upp till NM+(9.6) så länge misspassningen ligger inom 1/32" till 1/16", dvs 0,8 till 1,6 mm. Nu har jag inte tillgång till mitt exempelexemplar, men jag misstänker att misspassningen inte är mer än 2 mm, vilket ändå skulle klara sig på ett NM(9.4) exemplar.

C:
Felcentrerat tryck i inlagan. Även här är Overstreet dessvärre tyst. Konsensus tycks vara ungefär detsamma som för B, att ett fel som ligger inom 1,6 mm som i exemplet, klarar sig upp till NM+(9.6). Förmodligen kan man argumentera för en ännu högre grad, då det ligger i inlagan, och felcentrering inte är lika störande på tvåfärgstryck som fyrfärg.


Så för att sammanfatta, rätt rad denna gång är:
A: MT(9.9) - VG+(4.5)
B: NM(9.4)
C: NM+(9.6)

Är ni överraskade? Jag är absolut överraskad. [:0]

(not1)
De olika typerna av felskär listas på sid 354 i Official Overstreet Comic Book Grading Guide Third Edition - Gemstone Publishing 2006
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

UlfK skrev:

Är ni överraskade? Jag är absolut överraskad.


Jag måste tyvärr säga.
Nej.
Jag tycker fortfarande att felen är så små att det gör inget på skicken.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag tycker också att felen är minimala.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

UlfK skrev:
Då skall vi se vad litteraturen säger om detta...
A:
Det ÄR svårt att hitta stöd i litteraturen för lite mer udda fel, som detta. Den engelska termen är ink skip, dvs att något har brustit i färgmatningen till tryckvalsen för en eller flera färger.

Kan vara en orsak ja men sannolikt nej.
Inkompetent/slarvig operatör eller att mängden vatten kontra färg inte varit i balans är sannolikt orsaken i de allra flesta fallen. [8D]

UlfK skrev:
Då skall vi se vad litteraturen säger om detta...
Så för att sammanfatta, rätt rad denna gång är:
A: MT(9.9) - VG+(4.5)
B: NM(9.4)
C: NM+(9.6)

Nr 1 tycker jag (som sagt) själv är förfärlig.
Möjligen förlåtande då det är på inlagan men ett omslag med samma defekt bör aldrig nå över VG!!

Nr 2 hade jag inte själv gjort något direkt avdrag för så den köper jag.

Nr 3 är en så vanlig defekt på äldre tidningar så skulle avdrag göras för detta kunde vi avskaffa NM..

UlfK skrev:

Är ni överraskade? Jag är absolut överraskad. [:0]

Tyder bara på att kompetensen på de som ligger bakom graderingsskalan inte är topp på alla område..... [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Inlägg av Farbror Kjell »

Inom filatelin (frimärkssamlande) används en tresifrig kvalitetsbedömning, varav den mellersta siffran avser centrering, kanske användbart även i seriekretsar ? ( den tredje siffran avser stämpel,något jag bedömer som mindre användbart )
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

ellingen skrev:

Nr 1 tycker jag (som sagt) själv är förfärlig.
Möjligen förlåtande då det är på inlagan men ett omslag med samma defekt bör aldrig nå över VG!!

Nr 2 hade jag inte själv gjort något direkt avdrag för så den köper jag.

Nr 3 är en så vanlig defekt på äldre tidningar så skulle avdrag göras för detta kunde vi avskaffa NM..



Instämmer till punkt och "pricka" på punkt 1 och 3, nr 2 hade jag dock gjort ett "smärre" avdrag för.. Låt säga 0.5-1.0 beroende på hur störande jag skulle tycka att det aktuella felet var på den aktuella tidningen![B)] Vad tycker ni andra!? Igång med debatten nu!! [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ajabaja med att beskära tidningar för att höja skicket, det brukar det vara surt över på diverse USA forum, det räknas som att man har restatuerat tidningen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Och "restaurering" är i sig negativt? När det gäller film, konst m.m. brukar restaurering ofta anses vara positivt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Inom serier så dumpar det värdet avsevärt.

Det kanske kommer ändras den dag tidningarna håller på att upplösas men nu så räknas restatuering som nåt som är lika med lägre värde.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ursprungligen postat av UlfK

Idag skall vi titta på fel från trycket.
C: Det röda trycket är felcentrerat.

Bild


Hade trycket varit som nedan Då hade det påverkat skicket. Råkade hitta det på en auktion nu.
http://images.tradera.com/799/85743799_1.jpg
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av svammelman »

burnout skrev:

Hade trycket varit som nedan Då hade det påverkat skicket. Råkade hitta det på en auktion nu.
http://images.tradera.com/799/85743799_1.jpg


Skulle bara vara roligt att få tag i en tidning med rejäl felcentrering [:D] den skulle ju vara ett i sitt slag och fortfarande ett orginal eftersom den blev trykt så.

Bedömmer man inte tex mynt med felcentrering eller dubbel tryck som mycket högre värderade?
Så borde det inte i någon form vara helt ok eller positivt på en tidning också?

Vist skulle det i någon mån vara irriterande om det var just av det exet jag letade efter och inte hade någon mer utav men skulle jag ha ett fint ex och en med feltryck så skulle det vara klart ok för min del [:o)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

svammelman skrev:
burnout skrev:

Hade trycket varit som nedan Då hade det påverkat skicket. Råkade hitta det på en auktion nu.
http://images.tradera.com/799/85743799_1.jpg

Bedömmer man inte tex mynt med felcentrering eller dubbel tryck som mycket högre värderade?
Så borde det inte i någon form vara helt ok eller positivt på en tidning också?


När det gäller mynt och frimärken ökar det värdet, ja. Därför att både mynt och frimärken är PENGAR, och därför har mycket hårt kontrollerade kvaliteskrav.

När det gäller serietidningar och mycket annat kan vad skit som helst komma ut i konsumentleden. Därför är tekniska fel inte alls lika sällsynta som tekniska fel på mynt och frimärken. Visst är det, som du säger, kul att ha någon riktig höjdarmiss i samlingen, men det är bara kuriosa, inget värde.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar