Är det för höga priser i katalogerna?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Är det för höga priser i katalogerna?

Inlägg av Kung Orne I »

Alvjanne, som om jag förstått saken rätt ligger bakom Alvglans katalog, konstaterade i annan tråd att det går att fynda serier ordentligt på Tradera.

Av detta kan man ställa några frågor:

1. Är priserna alldeles för höga i katalogen/erna?
2. Har Tradera ökat utbudet markant vilket har fått priserna att sjunka?
3. Har seriehandlarna som är med och gör katalogen missat detta varvid dom har för höga priser?

Flyttade tråd från "Serier i allmänhet". /Erik S, mod.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De där priserna är väl huvudsakligen samlarpriser, hursomhelst, och professionella seriesamlare är ändå en minoritet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote]Ursprungligen postat av Kung Orne I

Alvjanne, som om jag förstått saken rätt ligger bakom Alvglans katalog, konstaterade i annan tråd att det går att fynda serier ordentligt på Tradera.

Av detta kan man ställa några frågor:

1. Är priserna alldeles för höga i katalogen/erna?
2. Har Tradera ökat utbudet markant vilket har fått priserna att sjunka?
3. Har seriehandlarna som är med och gör katalogen missat detta varvid dom har för höga priser?
[/quote]
Detta beror ju på det som jag tagit upp tidigare, katalogerna har endast värderingar för handlare till privatperson, inte p2p därav den skeva bilden till exempel jämför med Tradera, där privatpersoner står för majoriteten av auktionerna. Jag har redan efterlyst en guide/katalog som listar priserna för p2p istället för b2p men det verkar inte finnas något gehör för detta, så den hugade får väl använda miniräknare tills vidare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4097
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Om man jämför med andra samlarområden som frimärken och mynt, så är det trots allt ganska lite "luft" med i värderingen. Men det har blivit en del sånt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är hopplöst att följa alla upp och nedgångar ändå.

Man får väl mer se priserna som en indikation bara åt var det lutade när boken trycktes.

Marknaden är inte särskilt stabil som vi kan se, en del samlare öser pengar runt sig för att komma över vad de vill ha, sen när de toppat alla rekord och fått det de velat ha så sjunker priserna igen mot mer normal nivå.

Andra spekulerar, vi såg folk som köpte svenska Transformers nr1 för över 200 spänn har jag för mig när filmen kom, det var en missräkning, men en satsning antar jag på att det skulle bli tokpopulärt igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

kanske skulle vara en 4:a med
Arbetslöshet.

Har man inga extra pengar måste man lägga det på annat och jag skulle tro att serier hamnar långt ned då.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

En väsentlig skillnad är att om man går in i en butik och köper av en handlare så köper man en tidning man har sett innan man betalar. Köper man av någon man inte känner på tradera så är det ju lite mer som att köpa en lott, tidningen kan vara i det skick som beskrivs eller ännu bättre, men den kan också vara betydligt sämre ...
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Men det är kanske läge att sänka priserna i katalogerna på en del objekt som har blivit mycket vanligare pga Tradera.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Jag börjar med min vanliga käpphäst: Det finns inga priser på andrahandsobjekt! Varför? Därför att säljaren kan sätta vilket pris han/hon vill, och köparen alltid kan låta bli att köpa. Alla förstått det? Bra, då kan vi gå vidare.

Om vi jämför Alvglans med Overstreet de senaste femton åren, efter Internets ankomst, kan vi se att det Overstreet gjort är att man har sänkt en del, och höjt en del. Främst har man sänkt det lätta, och höjt det svåra. Självklart, säger du?

Det är inte så enkelt. Overstreet vet om sin ställning som Katalogen med stort K. Amerikanska seriesamlare värderar sin samling efter Overstreeet. De skulle bli väldigt irriterade om de hade köpt in något till höga katalogpriser, för att sedan se det nedvärderat i nästa katalog. På sikt skulle det rubba förtroendet för Overstreet, och kanske till och med skada samlarmarknaden.

Så därför är inte sänkningarna så markanta, och bara på sånt som man visste var övervärderat från början (minns någon 90-talet?).

Vad man däremot gjort, som vi än så länge saknar i Sverige, är att mna har lyckats få upp priserna på det som verkligen är svårt - äldre objekt i VF och högre. I Sverige har vi det än så länge så fantastiskt att man kan köpa 30-, 40- och 50-tal i toppskick för hundralappar, även om man handlar katalogpriser! Visst, det finns inte så många som samlar, och nästan ingen som gör det som investering, men ändå. Vi har det billigt och bra!

Sammanfattat:

1. Nej. Snarare för låga på många objekt. OK, pris på många album 70-tal till nuet är alldeles för höga, men det beror på vad som för tillfället är populärt och är väldigt svårt att hantera rättvist i en värderingskatalog. Linda och Valentin, Blueberry m. fl. är små mikro-börs-bubblor som på lång sikt knappast kommer att hålla toppvärdena.

2. Nej. Tradera är i första hand en marknad för läsexemplar. De toppex jag ser är inte vanliga och går för höga priser, både strax under och långt över katalog.

3. Kanske. Jag skulle gärna se en justering á la Overstreet, där man sänker priserna på det som går att få tag i, dvs objekt upp till FN(6.0) på 70-tal och senare, och höjer "VF-och-upp"-priserna.


Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="UlfK"]



1. Nej. Snarare för låga på många objekt. OK, pris på många album 70-tal till nuet är alldeles för höga, men det beror på vad som för tillfället är populärt och är väldigt svårt att hantera rättvist i en värderingskatalog. Linda och Valentin, Blueberry m. fl. är små mikro-börs-bubblor som på lång sikt knappast kommer att hålla toppvärdena.

2. Nej. Tradera är i första hand en marknad för läsexemplar. De toppex jag ser är inte vanliga och går för höga priser, både strax under och långt över katalog.

3. Kanske. Jag skulle gärna se en justering á la Overstreet, där man sänker priserna på det som går att få tag i, dvs objekt upp till FN(6.0) på 70-tal och senare, och höjer "VF-och-upp"-priserna.

[/quote]

Nja, håller inte riktigt med.

1: Tycker inte priserna på många av albumen är för höga och det skulle förvåna mig om priserna på sikt skulle gå ner. Tvärtom.
Varför?
Jo, för på dessa objekt, till skillnad mot 50-talstidningar, tillkommer det hela tiden samlare/läsare som av nostaligiska skäl köper dem. Dessutom är många av dessa album tryckta i låg upplaga och ingår i serier (te x Lucky L och Spirou) som fortfarande ges ut och därmed lockar nya läsare hela tiden.
Nya läsare som gillar serien har en tendens att söka sig bakåt och köpa tidigare utgivna album och när du då har allt utom Lucky Luke 77 eller Marsupilami 9 så...
...till sist köper du dem.
Dyrt, även skicket är lågt.
Vissa serier såsom vissa nr av Blueberry och alla Linda & Valentin är bara tryckta i en upplaga och så länge det förblir så kommer dessa album vara dyra.
Riktigt dyra.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="UlfK"]

Vad man däremot gjort, som vi än så länge saknar i Sverige, är att mna har lyckats få upp priserna på det som verkligen är svårt - äldre objekt i VF och högre. I Sverige har vi det än så länge så fantastiskt att man kan köpa 30-, 40- och 50-tal i toppskick för hundralappar, även om man handlar katalogpriser! Visst, det finns inte så många som samlar, och nästan ingen som gör det som investering, men ändå. Vi har det billigt och bra!

Sammanfattat:

1. Nej. Snarare för låga på många objekt. OK, pris på många album 70-tal till nuet är alldeles för höga, men det beror på vad som för tillfället är populärt och är väldigt svårt att hantera rättvist i en värderingskatalog. Linda och Valentin, Blueberry m. fl. är små mikro-börs-bubblor som på lång sikt knappast kommer att hålla toppvärdena.
[/quote]

Du menar alltså att man ska höja priserna på vissa äldre objekt som är svåra att få tag på, bara för att dom BORDE vara dyrare pga sin ovanlighet? Att sedan väldigt få samlar på dom och inte vill betala de högra katalogpriserna spelar ingen roll?

Jag tycker snarare marknaden ska sätta priserna, och i så fall är priserna alldeles för HÖGA på t ex gamla julalbum som Gyllenbom och Knoll & Tott. Om ingen vill betala de höga katalogpriserna är dom ju knappast "värda" så mycket, förutom i prissättarnas/handlarnas drömmar/förhoppningar.

Sen får man verkligen inte hoppas att varför visa priser i katalogerna är höga idag eftersom dom var höga i går, i Sverige, beror på handlarna/prissättarnas PRESTIGE? Det vore ju verkligen att bygga luftslott!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Kung Orne I"]

[quote="UlfK"]

Vad man däremot gjort, som vi än så länge saknar i Sverige, är att mna har lyckats få upp priserna på det som verkligen är svårt - äldre objekt i VF och högre. I Sverige har vi det än så länge så fantastiskt att man kan köpa 30-, 40- och 50-tal i toppskick för hundralappar, även om man handlar katalogpriser! Visst, det finns inte så många som samlar, och nästan ingen som gör det som investering, men ändå. Vi har det billigt och bra!

Sammanfattat:

1. Nej. Snarare för låga på många objekt. OK, pris på många album 70-tal till nuet är alldeles för höga, men det beror på vad som för tillfället är populärt och är väldigt svårt att hantera rättvist i en värderingskatalog. Linda och Valentin, Blueberry m. fl. är små mikro-börs-bubblor som på lång sikt knappast kommer att hålla toppvärdena.
[/quote]

Du menar alltså att man ska höja priserna på vissa äldre objekt som är svåra att få tag på, bara för att dom BORDE vara dyrare pga sin ovanlighet?[/quote]

Nix. Det ingen vill betala för skall naturligtvis ingen betala för. Jag menar att inom ett och samma objekt borde priserna på toppskick vara betydligt högre. Linjära prislinjer, typ
[code] GD VG FN VF NM
100 200 300 400 500[/code]

har jag svårt att tänka mig svarar mot tillgången. Snarare
[code]
GD VG FN VF NM
1 5 25 125 625[/code]


[quote="ellingen"]

[quote="UlfK"]



1. Nej. Snarare för låga på många objekt. OK, pris på många album 70-tal till nuet är alldeles för höga, men det beror på vad som för tillfället är populärt och är väldigt svårt att hantera rättvist i en värderingskatalog. Linda och Valentin, Blueberry m. fl. är små mikro-börs-bubblor som på lång sikt knappast kommer att hålla toppvärdena.

2. Nej. Tradera är i första hand en marknad för läsexemplar. De toppex jag ser är inte vanliga och går för höga priser, både strax under och långt över katalog.

3. Kanske. Jag skulle gärna se en justering á la Overstreet, där man sänker priserna på det som går att få tag i, dvs objekt upp till FN(6.0) på 70-tal och senare, och höjer "VF-och-upp"-priserna.

[/quote]

Nja, håller inte riktigt med.

1: Tycker inte priserna på många av albumen är för höga och det skulle förvåna mig om priserna på sikt skulle gå ner. Tvärtom.
Varför?
Jo, för på dessa objekt, till skillnad mot 50-talstidningar, tillkommer det hela tiden samlare/läsare som av nostaligiska skäl köper dem. Dessutom är många av dessa album tryckta i låg upplaga och ingår i serier (te x Lucky L och Spirou) som fortfarande ges ut och därmed lockar nya läsare hela tiden.
[/quote]

Där har du en poäng. Dessutom innehåller ett Tintin-album bara Tintin, medan Fantomen och seriemagasinet från 50-talet innehåller en mängd skräp som inte överlevt dusten med tidens tand. Dessutom som följetong.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="UlfK"]


Nix. Det ingen vill betala för skall naturligtvis ingen betala för. Jag menar att inom ett och samma objekt borde priserna på toppskick vara betydligt högre. Linjära prislinjer, typ
[code] GD VG FN VF NM
100 200 300 400 500[/code]

har jag svårt att tänka mig svarar mot tillgången. Snarare
[code]
GD VG FN VF NM
1 5 25 125 625[/code]

[/quote]
Vi jobbade ett tag mycket med en diffrentierad parameter för priserna men våra begränsade kunskaper inom matematiken satte stopp för vidare utveckling.. [8D]

Skämt åsido.
Det är något vi diskuterat mycket och som säkert kommer finnas.
När vetetusan. [:)]

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

vet inte men något ligger långt bak i skallen och sveper. Har för mig att det har diskuterats tidigare (eller berörts.
Facitkatalogen(frimärken) ges ut varje åt och priserna i den ligger skyhögt och det är bara affärerna på "fina gatan som tar det", resten har ca 40-50%. Att jämföra ower med sv.katalog är nog som att jämföra äpplen och päron.

men det måste till någosånära priser på dom svåra obj.
men då är frågan vilka är svåra?
Dom från 1900 till 40-talet (som finns i mycket små mängder) eller 50-tal och framåt???
Sv, jultidningar från 30-40 ligger rätt högt, men det är ingen som vill ha dom och dom som har dom vill inte byta upp sig,
Rätta mig om jag har fel.

hur vi ska komma till rätta med det vet jag inte.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

I den här tråden diskuterades lite om NM-priser: http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=2693
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="burnout"]

hur vi ska komma till rätta med det vet jag inte.
[/quote]

De amerikanska priserna är ju odrägligt höga därför att de har tillräckligt många samlare som a) har obegränsat med pengar och b) ser samlandet som en bra pengaplacering.

Jag tror inte att vi nåonsin kommer att få se vare sig a) eller b) i Sverige. Och det kanske vi skall vara glada för. Jag själv är rätt nöjd, det innebär t ex att jag har råd att köpa gamla tidningar.

Men samtidigt gör det att alla våra prisguider vilar på en alldeles för liten bas för att kunna anses helt tillförlitliga när det gäller priser.

En annan sak jag tänkte på som jag tror jag sagt tidigare. Väldigt många av dem som köper serier på Tradera vet inte om att det finns en katalog med priser. De vill bara läsa om gamla serietidningar. Och säljarna vet heller inte om priserna, de vill bara bli av med gammalt skräp. Därför låga priser. Att tro att priserna på Tradera är låga därför att katalogen har övervärderat är nog en lite för hastigt dragen slutsats.





Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="UlfK"]

De amerikanska priserna är ju odrägligt höga därför att de har tillräckligt många samlare som a) har obegränsat med pengar och b) ser samlandet som en bra pengaplacering.
[/quote]
Det tror jag håller på att dö ut i och med DCP och fildelning. När det är så lätt att få tag på ett specifikt nummer från 40-talet exempelvis så krymper marknaden rejält för dem som tänkt sälja samma nummer för flera tusentals dollar. Om man tror att digitala tidningar bara drabbar förlagens dagsfärska utgivning så misstar man sig nog rejält. Handlare av äldre tidningar bör redan känna av effekterna, i alla fall i USA. Det går liksom inte att sälja Wienerkorv för 100.000 när folk kan få en varmkorv gratis.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Men samlare av den kalibern verkar inte intresserad av att läsa serierna ändå, det är snarare faksimilmarknaden som drabbas...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Fildelning kan nog innebära att värdet på de serier folk köper för att läsa sjunker. Men folk köper inte tidningar för 500:- eller 50000:- för att läsa dem. En handfull galningar som några av oss här på forumet kan köpa en gammal serietidning för kanske 200:- eller till och med ett album för uppemot 700:- för att faktiskt läsa, men där någonstans går gränsen och över den gränsen upphör serietidningen att vara serietidning och övergår i att vara "objekt".

Det fildelningen kan innebära är att betydligt flera kan få läsa de klassiska tidningarna. Och då är en viss värdeminskning i de lägre graderna faktiskt ett lågt pris för den kulturspridningen!

Fast det här var ganska OT.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="rkaj"]

En handfull galningar som några av oss här på forumet kan köpa en gammal serietidning för kanske uppemot 700:- för att faktiskt läsa, men där någonstans går gränsen och över den gränsen upphör serietidningen att vara serietidning och övergår i att vara "objekt".
[/quote]

Det spelar mig ingen roll om jag ger 10:- eller 5000:- för en tidning, jag köper den för att i första hand läsa och sen lägga i samlingen.
Skriv svar