Ensamma killar

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Ensamma killar

Inläggav Kung Orne I » sön 11 okt 2009, 14:49

(Jag letade efter tråden som handlade om huruvida flickvänner uppskattar seriesamlande, men jag hittade den inte. Någon moderator får gärna slänga den här tråden om det går att hitta den gamla!)

[img]http://www.piu.se/bilder/wanloo.jpg[/img]

Själv har jag nog gett upp hoppet att hitta hon som samlar på svenska plastfiguer... [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 11 okt 2009, 15:16

Är det denna tråd du menar möjligen?
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=2173
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » sön 11 okt 2009, 15:48

Tänk problemen du slipper med att ha en flickvän som samlar på samma saker. Det är nog inte bara kul.

Ni åker på en loppis ihop, båda får syn på samma korg där det ligger fullt med plastfigurer som kostar 5 kr/st. Båda springer fram dyker ner i korgen och får syn på samma dyra/svåra figur som båda saknar...

Vem ska få den? [:p]

Ska du komplettera samlingen efter flera års letande eller släppa den för familjefridens skull?

Ska man bjuda emot varandra på Tradera om det är en ovanlig figur som väldigt sällan är ute som båda saknar? [|)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 11 okt 2009, 16:08

[quote="Jocke S"]

Tänk problemen du slipper med att ha en flickvän som samlar på samma saker. Det är nog inte bara kul.

Ni åker på en loppis ihop, båda får syn på samma korg där det ligger fullt med plastfigurer som kostar 5 kr/st. Båda springer fram dyker ner i korgen och får syn på samma dyra/svåra figur som båda saknar...

Vem ska få den? [:p]

Ska du komplettera samlingen efter flera års letande eller släppa den för familjefridens skull?

Ska man bjuda emot varandra på Tradera om det är en ovanlig figur som väldigt sällan är ute som båda saknar? [|)]
[/quote]
Jag blir litet orolig, här. Ett förhållande ska väl bygga på att man delar ett liv tillsammans, och inte konkurrerar inom det? [:I]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » sön 11 okt 2009, 16:30

Jepp, men allt är nog inte roligt att dela heller.

Risken finns att det blir konkurrens om man samlar exakt samma saker.
Båda samlar Princess tidningar.
Första numret dyker upp för första gången på flera år, på en vanlig gårdsauktion ni är på, båda saknar den, och inga andra samlare närvarar.

Det är uppbyggt för lite tråkig konkurrens där.

Blir noll egna intressen/Hobbys om man delar allt.
Gärna någon som samlar, fast inte på exakt samma titlar/saker.
De får gärna ha förståelse för att man samlar. [:)]

Eller menar ni delad/gemensam samling?
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » sön 11 okt 2009, 16:39

Det vore ju det optimala!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 11 okt 2009, 17:36

Om båda samlar på samma saker så bör man naturligtvis ha en delad samling! I de fall mina och min flickväns samlingar överlappar så är de i alla fall delade.

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » sön 11 okt 2009, 23:11

Jag har en riktigt söt tjejsingelkompis som har massor av seriealbum. Samlar kanske hon inte direkt gör, men dom står fint uppradade i bokhyllan. Hon har en stor snurrbar GB-gubbe i sitt kök också. [:D]

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 12 okt 2009, 00:19

[quote="Lofty Peak"]

Jag har en riktigt söt tjejsingelkompis som har massor av seriealbum. Samlar kanske hon inte direkt gör, men dom står fint uppradade i bokhyllan. Hon har en stor snurrbar GB-gubbe i sitt kök också. [:D]
[/quote]

Får mig att minnas en Robert Crumb-teckning jag såg en gång, bildtext ungefär: "Oh my god! A cute girl reading a comic!"

Crumb hade flyttat till Frankrike och fick nästan en chockupplevelse över den franska kulturen. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » mån 19 okt 2009, 16:44

[quote]Ursprungligen postat av Kung Orne I
Själv har jag nog gett upp hoppet att hitta hon som samlar på svenska plastfiguer... [:p]
[/quote]

Dessutom är du ju redan gift. [:)]

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tis 20 okt 2009, 08:35

Jo. Och hennes brinnande intresse för plastfigurer är obefintligt, så det får duga med den trevliga samvaron här! [:)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 24 okt 2009, 19:05

Hahaha, jo plastfigurer förblir nog på den lägsta pinnen över navelludden:-)

Sen har vi kommersiella leksaker som Turtles, He-man och liknade över det sen kommer serier ovanpå det ungefär.

Chansen för er att hitta nån som delar ert intresse med plastfigurer ur gamla cornflakeskartonger är nog liten om ni är hetero iaf.

Serier kan säkert vara möjligt ändå då jag stöter på en del tjejer som rotar främst efter sånt som Bamse och Kalle Anka, även album från de franskspråkiga länderna ser jag att de tittar på.

Men en He-man samling är nog ganska lågt rankat:-D

Äh, vi får väl inse att vi är nördiga, men vi är ju iaf ganska harmlösa och stör sällan någon annan med våra samlingar.

9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » sön 25 okt 2009, 09:38

Jag har massor med tjejkompisar som är nördar. De spelar wow, läser sandman, går på lajv och samlar på hello kitty.

Jag har sett tjejer i princip alla hobbys jag haft, tom 2a världskrigs spel med små pappbrickor.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 26 okt 2009, 09:53

Massor också, klart unikt.

Här på forumet finns de iaf inte.

lajv tycks ju dock vara bredare, inte för att det intresserar mig iofs som bara spelade vanliga rollspel och där var det förekommande med tjejer men inte mer än så egentligen.

Det finns ju alltid undantag till allting.

Jo mer beräknande och analyserande ju fler killar tycker jag och ju socialare (för oss kanske väl ytliga intressen som shopping osv) ju fler tjejer.

Elakt? ja kanske men så tycker jag det ser ut just kring hobbys, samlande är nog mer jämt fördelat bara att det är på vitt olika saker.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » mån 26 okt 2009, 10:13

[quote="Bufkin"]

Jag har massor med tjejkompisar som är nördar. De spelar wow, läser sandman, går på lajv och samlar på hello kitty.

Jag har sett tjejer i princip alla hobbys jag haft, tom 2a världskrigs spel med små pappbrickor.
[/quote]

Mina tjejkompisar är intresserade av helt andra saker, t.ex. aerobics. Vi umgås tydligen med helt olika typer av tjejer. [:)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 26 okt 2009, 11:14

Jo, jag antar att han menar en massa föreningar och liknade för ändamålen, annars låter det fullständigt som uppochnedvända världen:-)

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 28 okt 2009, 00:56

[quote="Agentum"]

Massor också, klart unikt.
[/quote]
Är det? Är det inte snarare en fråga om hur mycket människor man känner och vilka kretsar man rör sig i?

Men visst massor är givetvis ett relativt begrepp men jag känner nog faktiskt fler tjejer som köper serier än killar... men jag är oandra sidan inte medlem i några serieföreningar.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » ons 28 okt 2009, 05:15

Tjejer som läser serietidningar känner jag några men inga som samlar på dem. Däremot tjejer som sparar på andra typer av tidningar, t ex mat, inredning och föräldrarskapstidningar. Men det är inte samma typ av samlande som vi håller på med. Mer en praktisk sparform, eftersom de tidningarna är bra att kunna använda även vid senare tillfällen. (Tror de ivf, och eftersom de alltid får bärhjälp vid flytt så slängs de sällan[:)])

Tjejer som samlar serietidningar måste vara väldigt sällsynt. Det är ivf min bedömning efter att ha jobbar några år i seriebutik.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 28 okt 2009, 05:59

Vart man anser gränsen mellan samlare och köpare går är ju en knepig fråga men visst självklart är det vanligare med killar. Det jag tyckte mest var konstigt var att det skulle vara så sällsynt med tjejer (jag är medveten om att minna kompisar är lite märkliga).

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 28 okt 2009, 07:30

Har man tidningar i plastficka med eventuell backboard skulle jag säga att man definitivt är samlare. Visst man kan vara samlare utan att plasta in, men har man gjort det är man en samlare utan tvekan. Skriver man listor på vilka serier (eller vad man nu samlar på) man har och vilka som saknas är man samlare också. Tror nog de flesta här åker dit som samlare på ett eller annat sätt.

Jag har både plastfickor, backboards (dock inte på allt än så länge) och register över vilka serier jag har, dock inga listor på saknade nummer.

Det där syndromet Magnus beskriver ovan, att spara för att det-kan-vara-bra-att-ha-någon-gång (som dock sällan infinner sig) dras jag också med själv, vet att det gäller för andra här också.

Jag känner nog några få tjejer som läser serier, men ingen som plastar in och skriver listor på vad de har.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"