Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt år, ny läsning!

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hur många episoder är det med i den där "Canteen Kate" och planeras det fler samlingar?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Boken samlar samtliga episoder som finns, 22 st. De kom ut i en handfull olika tidningar 1951-1953 under Koreakriget, för att hålla moralen uppe på manskapet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Nya Blacksadalbumet ser kul ut. Jag såg att när man lade alla Blacksad-omslag bredvid varandra var de baserade på varsin primärfärg (dvs. svart, vit, röd, gul, blå). Intressant idé.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Verkar vara gjort helt i akvarell denna gång. Lite för mycket för min smak.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av UlfK »

Upptäckte av en slump att Akademibokhandeln hade lagt min bok i ett samlarobjekt. [:)]

(För dig med dålig syn - kassen är full med Martin Kellermans figurer från serien Rocky. Sveriges bästa serie, oavsett vad just *du* tycker. [;)]


Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Ojsan, den måste man ju fixa...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Köpte två kartor med Tintin-gnuggisar som ska vidare ut på Tradera.
Jag gissar att de hör ihop med en bakgrundsbild där de ska fästas, kan det stämma?
Undrar också om någon vet vad ett slutpris på Tradera kan tänkas landa på?

LR kanske har koll? [:)]

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ser ut som en typ av gnuggisar som var vanliga mellan 1980 och 1985 i min lokala ICA-butik. Fanns i många olika stilar och utförande. Det var ofta ett målat landskap med bakgrunder av olika slag (rymden, medeltiden, Bamse, Tintin osv) och så gnuggade du egna scenarion. Senare kom klistermärken som var flyttbara.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Det som jag tycker är intressant är att man är tvungen att utgå från Hergés originalmaterial, så istället för att "rätta till" figurerna, så har man massa halva figurer som saknar kroppsdelar... Känns litet smått surrealistiskt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det är för att de ska passa in i bakgrunderna, gissar jag? Alltså för att det ska se tredimensionellt ut med kroppsdelar som är gömda bakom objekt i bakgrunderna så att säga.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Nja. Det skulle ju innebära att det bara finns en exakt plats för flera av figurerna, vilket förtar en stor del av poängen med gnuggisar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jo, det är sant, men det var så det var. Det var en del gnuggisar som inte gick att använda hur som helst. En gubbe som var "halv", tänkt att stå bakom en mur eller en buske, till exempel.

Den här minns jag att jag sett som barn i något sammanhang:

Bild
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har sett de där gnuggiskartorna från Tintin på Tradera, minns inte vilket utrop de haft men kanske 10 kr eller så, vill också minnas att de blivit osålda minst en gång i alla fall, kanske fler. Den övre ser ut att vara från Tintin hos gerillan och den undre från Det hemliga vapnet.

Jag har tagit upp Kalkitos någon gång tidigare på forumet vilket nog är den enda tillverkaren jag haft från. Letraset som Penny länkar gjorde framför allt gnuggbokstäver, på den tiden man använde sådant i den grafiska branschen.

Det följde även med mindre ark av gnuggisar i flingpaket, Kalaspuffar om jag minns rätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Och Bamse hade gnuggisar i julnumren några år. Tidningar med oanvända gnuggisar ska vara ganska värdefulla.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev: Jag har tagit upp Kalkitos någon gång tidigare på forumet vilket nog är den enda tillverkaren jag haft från.



Kalkitos tror jag inte att dom tillhör, dom är mycket mindre och jag har för mig att dom seriefigurer som ingick var Karl-Alfred och Flinta om jag inte missminner mig fel. Jag har några liggande i någon kartong . Ska ha dom i åtanke när jag hittar det.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag menade inte att Tintin var från Kalkitos, bara att jag tagit upp de från dem tidigare här på forumet. Jag har/hade (inte säker om de finns kvar i samlingarna) Kalkitos med Spindelmannen och eventuellt även någon annan Marvelhjälte.
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... f=8&t=8827
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MagnusR »

En lite udda godbit. Passande den här veckan. Valiant sponsrar amerikanska rodel-landslaget och har tom gjort ett alternativomslag med dem (kanske inte helt förvånande så som de gödslar med omslag). Så rodelförbundet passade på att sälja signerade omslag. Första gången jag fått tag på en tidning signerad av idrottare.

Bild

15.30 skall de tävla om jag förstått rätt. Dräkterna som syns på omslaget är designade med X-O Manowar som förebild. I en del tävlingar har de dräkterna stoppats som reklam men i andra har det varit ok. Vet inte hur det blir i OS. Hur som helst verkar det tyvärr inte som TV3 tänker visa rodeln. Det hade varit skoj att se en superhjältedräkt i OS.

Några andra godbitar i samma paket:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Magnus
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Cadial »

Jim Calafiores sida, som dedikerat till "Pat" 1994 gor att jag spontant undrar om dedikeringar far saker att sjunka i varde nar och om de byter hander. Klart, ar det dedikerat till Marilyn Monroe sa hojs kanske vardet, men till Pat?
Tror forresten att Calafiore var pa vag mot nagot sorts genombrott vid tiden for signeringen; 1996 (om jag inte helt misstar mig) var han med I tidningen Wizard's lista over tecknare att halla utkik efter. Snygg sida hursomhelst.
Skriv svar