Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nytt i januari:

Bild

Be Careful What You Wish For, Harley Quinn #1. En utökad variant av den "loot crate special" som kom ut för något år sen. Amanda Conner har tecknat till 18 nya sidor som en avskedspresent till sina läsare och det gör denna fullständigt snurriga historia till något alldeles extra: Min favoritknasboll får fatt i en flaska med en ande som kan uppfylla ett obegränsat antal önskningar. Precis vad en flicka med livlig fantasi och obefintlig impulskontroll behöver - inte! Här kommer fröken Quinzels andliga släktskap med Pippi Långstrump verkligen i dagen. Det bästa jag läst hittills i år!

Bild

Harley & Ivy meet Betty & Veronica #2-4, The Girl Who Handcuffed Houdini #1-2, Hellboy Krampusnacht.

Bild

Sink #2-3, Charlton Arrow #2, Normandy Gold #5, Hysteria #6, The Fix #10.

Bild

Black Magick #9, Kill or be Killed #14, Love Hurts deluxe, Love & Rockets #4.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Så levererades den Kickstarter för Die Kitty Die: Hollywood or Bust som initierades i oktober 2016:

Bild

Bild

Bild

Inbunden samlingsvolym med massor av extramaterial signerad av både Dan Parent & Fernando Ruiz samt färgporträtt av huvudpersonen, kreerat av Fernando.

Bild

Två större färgtryck av Dan respektive Fernando.

Bild

Större färgtryck av Gisèle Lagacé, tre mindre färgbilder.

Bild

En färgbild till, tolv samlarbilder och fyra bokmärken.

Bild

Die Kitty Die Summer Vacation #1, DKD #1 NYCC-variant, Dumb-Ass Express #1 (av Dan tillsammans med Bill Golliher) och DKD Christmas Special #1 i två varianter.
Resten av vad som låg i försändelsen redovisar jag i serieoriginal-tråden.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Jag vill bara säga att för att just inga kommentarer skrivs är det inte bortkastat att visa upp det senaste, iaf jag brukar titta här och ibland hittar man nåt man får kolla upp själv.

Så fortsätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av mib »

K-E Lindkvist skrev:Nytillskott senaste månaden:

De två första samlingarna med Harley Quinn efter DC Rebirth (då tidningen kom ut TVÅ gånger i månaden), Harley and Ivy Meet Betty and Veronica #1,


Är dessa lika stora i formatet som Delux Ed?
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

mib skrev:Är dessa lika stora i formatet som Delux Ed?

De är på 168 respektive 144 sidor i vanligt TP-utförande (6"5/8 x 10"1/8) och innehåller nummer 1-7 och 8-13. Jag vet inte om det skiljer sig från någon exklusivare utgåva, men det ingår dessutom ett omslagsgalleri varje volym med 7 & 6 variantomslag.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av mib »

Utökning av Tintin samlingen kom igår [:)]

Bild
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

mib skrev:Utökning av Tintin samlingen kom igår [:)]

Vad är det för utgåva? Var det den där lyxutgåvan i större format, eller faksimilutgåvan eller något sånt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av mib »

Wakuran skrev:
mib skrev:Utökning av Tintin samlingen kom igår [:)]

Vad är det för utgåva? Var det den där lyxutgåvan i större format, eller faksimilutgåvan eller något sånt?


Nej det är den Kartago Förlag började med för ett par år sedan. Det har varit ganska varierande kvalite på böckerna tyvärr, någon av de tidigaste hade så tunt papper att man kunde se serien på motsatta sida av bladet och en har varit snett limmad. [B)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

mib skrev:
Wakuran skrev:
mib skrev:Utökning av Tintin samlingen kom igår [:)]

Vad är det för utgåva? Var det den där lyxutgåvan i större format, eller faksimilutgåvan eller något sånt?


Nej det är den Kartago Förlag började med för ett par år sedan. Det har varit ganska varierande kvalite på böckerna tyvärr, någon av de tidigaste hade så tunt papper att man kunde se serien på motsatta sida av bladet och en har varit snett limmad. [B)]


Vilka översättningar använder Kartago sig av? De klassiska av makarna Janzon eller Björn Wahlbergs?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Wahlbergs, skulle jag gissa. De har väl använts i alla olika fall sen han fick jobbet. (Ibland med diverse småfixar och tillägg i nyare utgåvor, tror jag.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av mib »

Rufus skrev:
mib skrev:
Wakuran skrev:
mib skrev:Utökning av Tintin samlingen kom igår [:)]

Vad är det för utgåva? Var det den där lyxutgåvan i större format, eller faksimilutgåvan eller något sånt?


Nej det är den Kartago Förlag började med för ett par år sedan. Det har varit ganska varierande kvalite på böckerna tyvärr, någon av de tidigaste hade så tunt papper att man kunde se serien på motsatta sida av bladet och en har varit snett limmad. [B)]


Vilka översättningar använder Kartago sig av? De klassiska av makarna Janzon eller Björn Wahlbergs?


Det är reviderat förord av Björn Wahlberg. Vet inte om översättningen också är reviderad dock.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inhämtat månadsskiftet februari/mars:

Bild

Hungry Ghosts #1-2 från Berger Books (inte imponerad, Karen B borde kunna bättre än så här), Sink #4 (mardrömmen fortsätter), Black Magick #6 & 10, Kill or be Killed #16.

Bild

Harley and Ivy meet Betty and Veronica #5, The Girl Who Handcuffed Houdini #3 , Kalle Anka Extra 1/2018 med den av Joakim Gunnarsson restaurerade "Ungarna och hjulångaren Pludrik" i repris för första gången sen 1961! En underbar kulturgärning!. Och i undre raden ytterligare två samlingar av Harley Quinn, nummer 3 och 4 i ordningen (de innehåller tyvärr inte backup-serien författad av Paul Dini, jag hoppas de samlas någon annanstans för det är de värda).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Serieguden »

Vad innebär ”med den av Joakim Gunnarsson restaurerade ungarna och hjulångaren Pludrik”?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

"Ungarna och hjulångaren Pludrik" är ett gammalt Kalle Anka-avsnitt av Bob Gregory och Tony Strobl. Det finns länk i posten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Serieguden skrev:Vad innebär ”med den av Joakim Gunnarsson restaurerade ungarna och hjulångaren Pludrik”?

Det här skulle antagligen Joakim svara på själv, men eftersom jag var lite insyltad både i översättningsprocessen och restaureringen tror jag att jag kan göra det i hans ställe. Så här var det:

Vid originalpubliceringen på våra breddgrader var serien både i Sverige och Danmark uppdelad i tre avsnitt fastän den var avsedd att läsas i ett stycke (alltså inte vad som brukar omtalas som "äkta fortsättningar") och det innebär att två rutor redigerades bort för att ge plats åt resumén som inleder avsnitt två och tre. De tryckoriginal som fanns tillgängliga inför repriseringen saknade alltså dessa. För att råda bot på detta blåste Joakim upp rutorna från DD73 till lagom storlek och placerade dem troligen på sitt ljusbord där han med sin Winsor & Newton Series 7 (?) tuschade om dem så de blev publiceringsbara. Då Joakim är en skicklig tuschare går inte resultatet att skilja från originalet. Antagligen kommer ingen som inte vet om detta se någon skillnad, och historien går för första gången att läsa i sin helhet på ärans och hjältarnas språk (av naturliga skäl vet vi ej vad P A Westrin skulle skrivit i dessa rutor så här har Stefan Diös fått fritt spelrum enligt de kopior från DD73 jag tillhandahöll honom).

(Och naturligtvis har jag köpt loss rutorna av Joakim. Strobl tuschad av Gunnarsson är tämligen unikt i disneyseriernas värld.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Serieguden »

K-E Lindkvist skrev:
Serieguden skrev:Vad innebär ”med den av Joakim Gunnarsson restaurerade ungarna och hjulångaren Pludrik”?

Det här skulle antagligen Joakim svara på själv, men eftersom jag var lite insyltad både i översättningsprocessen och restaureringen tror jag att jag kan göra det i hans ställe. Så här var det:

Vid originalpubliceringen på våra breddgrader var serien både i Sverige och Danmark uppdelad i tre avsnitt fastän den var avsedd att läsas i ett stycke (alltså inte vad som brukar omtalas som "äkta fortsättningar") och det innebär att två rutor redigerades bort för att ge plats åt resumén som inleder avsnitt två och tre. De tryckoriginal som fanns tillgängliga inför repriseringen saknade alltså dessa. För att råda bot på detta blåste Joakim upp rutorna från DD73 till lagom storlek och placerade dem troligen på sitt ljusbord där han med sin Winsor & Newton Series 7 (?) tuschade om dem så de blev publiceringsbara. Då Joakim är en skicklig tuschare går inte resultatet att skilja från originalet. Antagligen kommer ingen som inte vet om detta se någon skillnad, och historien går för första gången att läsa i sin helhet på ärans och hjältarnas språk (av naturliga skäl vet vi ej vad P A Westrin skulle skrivit i dessa rutor så här har Stefan Diös fått fritt spelrum enligt de kopior från DD73 jag tillhandahöll honom).

(Och naturligtvis har jag köpt loss rutorna av Joakim. Strobl tuschad av Gunnarsson är tämligen unikt i disneyseriernas värld.)


Ok, tack! Joakim har en snygg Disneystil!

/Formatfix. Admin
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Linus van Pelt »

Varför "Ungarna" och inte knattarna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:Varför "Ungarna" och inte knattarna?

Det är den gamla titeln. Du får väl arrangera en seans med Westrin...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Jag läste en sån Die Kitty Die tidning, hade ingen aning var det var än att det ju syns tecknat som Archies comic i stil.
Det är en serie om Kitty och det bolag som ger ut bla hennes serier och lite hur serier idag ser eller sett ut i form av gimmickar och kortsiktiga events mm. För att sälja.
Riktigt underhållande humor om gamla serier man mins, det är lite av allt inom klassiska serier vi iaf lite äldre läste som barn/unga blandat med dagens seriekoncept.
Särskilt de snällare Archie comics(särskilt Sabrina)och Harvey comics de med Casper osv.
Kitty är alltså både en riktig figur och en fiktiv seriefigur, men serien bryter mellan dessa rätt friskt.
Kitty serier säljer dåligt så de tänker döda henne för det säljer, därav namnet.

Så det är ingen barnserie på nåt sätt, utan kopplingar till de serierna skulle den ju inte funka för läsaren, och huvudpersonen har stooora boobs [:o)]

Inte så dum [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Veteranmarknad i Västerås, det blev lite serier med bla hittade jag några Amerikanska Marvel och DC blaskor, inget märkvärdigt Superman och Black Panther runt 1980 hela iaf, bästa var Fantomen från 2017 med bilagorna Kings Watch, nån verkar ha gillat det iaf.

Några X-en som de ju hette först i bra skick och några nyare Spiderman att läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar