Knoll och Tott 1921

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Knoll och Tott 1921

Inlägg av spidercrazy »

Finns det någon som har en färgbild på omslaget till Knoll och Totts julalbum från 1921? Den enda bilden jag har sett är den lilla svartvita från Seriekatalogen 1990. Vad jag har hört så ska det bara finnas två kända ex, varav det ena numera är 'försvunnet' (ägaren dog och ingen vet vad som blev av samlingen). Vem har det andra exet?
Söker också bilder på albumen från 1930 och 1931. Dessa kanske är lättare att hitta...
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

Finns det någon som har en färgbild på omslaget till Knoll och Totts julalbum från 1921? Den enda bilden jag har sett är den lilla svartvita från Seriekatalogen 1990. Vad jag har hört så ska det bara finnas två kända ex, varav det ena numera är 'försvunnet' (ägaren dog och ingen vet vad som blev av samlingen). Vem har det andra exet?
Söker också bilder på albumen från 1930 och 1931. Dessa kanske är lättare att hitta...


Seriehuset sålde ett VF-exemplar ca 1990. Jag tror stele har ett GD-ex. Det är de enda två kända exemplaren. Utöver Kungliga Biblioteket vars ex väl finns avbildat i katalogen. Hoppas någon här kan tipsa om ett tredje ex.

Knoll o Tott gavs troligen ut i Danmark 1922-26, jag har för mig att jag haft ett ex.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E



Seriehuset sålde ett VF-exemplar ca 1990. Jag tror stele har ett GD-ex. Det är de enda två kända exemplaren. Utöver Kungliga Biblioteket vars ex väl finns avbildat i katalogen. Hoppas någon här kan tipsa om ett tredje ex.

Knoll o Tott gavs troligen ut i Danmark 1922-26, jag har för mig att jag haft ett ex.




Det finns lite mer information i denna tradera-auktion.

http://www.tradera.com/auction/aid_23891783

Eftersom auktionen försvinner efter ett tag tar jag mej friheten att klippa ur texten. Källan är Blekenberg:

Knoll och Totts julbok 1929

Unikt julalbum!!! Mycket sällsynt!!!

Knoll och Tott utkom första gången 1921. Det albumet är idag bara känt i ett säkert exemplar (Fair). Ett andra - och bättre (VG-) - vet ingen hur det har gått med sedan ägaren - Kent Wahlqvist från Göteborg - avled i slutet av 1998. Trots att flera seriösa försök gjordes för att köpa loss detta unika objekt, förblev albumet kvar i Wahlqvists ägo. Wahlqvist krävde ständigt mångdubbelt mer än någon var beredd att betala.

Det dröjde till 1928 innan Knoll och Tott började utkomma igen. Utgåvorna 1928, 1929 och 1930 är alla extremt sällsynta.

Detta exemplar från 1929 kan vara Sveriges bästa kända exemplar. Grundskicket är runt VF, tycker jag, men en liten, liten bit (några kvadratmillimeter stor) saknas i nedre kanthörn. I ryggen syns vissa ofullkomligheter. Slutskicket torde ändå bli FN eller rent av bättre (tycker jag).
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den informationen motsäger Franks egen berättelse till mig ca 1990, när Seriehuset sålde ett VF-ex. Det är möjligt att det var Wahlqvists exemplar som de bara försökte få loss.

Jag har sålt Knoll och Tott 1929 i NM till stele för 4000 kr, så Franks auktionsex är inte bäst. Konstigt att de inte är värda mer, de är ändå rätt ovanliga.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Den där annonstexten motskriver sig själv: Om det inte är det säkra (Fair) exemplaret och inte Wahlqvists (VG), det här påstås ju vara FN, så måste ju ett tredje exemplar vara känt åtmindstone för säljaren ...

Thomas E verkar också måtsäga sig själv, men det kanske finns en förklaring? Stele kanske har sålt vidare NM-exemplaret (då är vi uppe i fyra ex, om det inte är det exemplaret som har blivit lite slitnare och säljs av Blekenberg).

Sen har vi VF-exemplaret som Seriehuset sålde 1990, är det det Blekenberg har nu? Och så slutligen Steles eventuella GD-exemplar, är det ytterligare ett, eller är det Blekenberg kallar fair?

Hur som hellst verkar det finnas mer än två exemplar i alla fall ... Och ingen har nämnt att det rimligtvis borde finnas ett (troligen VF-Mint) hos kungliga biblioteket ...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

stele har 1929 i NM, den som finns i annonsen är 1929 VF, den som bara är känd i två ex är 1921 alltså ett helt annat år.

Jag kollade med stele, han har inte den. Det kan då möjligen vara Öfwerlund (känd samlare sedan 70-talet) som har det slitna exemplaret av 1921.

KBs exemplar av sällsynta böcker är ibland i uselt skick. Deras Kalle Anka-samling 1948 var när jag såg den i poor-skick, Kalle Ankas jul 1941-45 fanns inte alls (stulna av en sommarjobbare).
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Jag kollade runt lite på nätet, hittade inga bilder på de svenska utgåvorna jag söker - däremot en hel drös norska, och deras utgåva från 1921 har samma omslagsbild:
[url]http://www.tegneserie.info/Knold%20og%20Tot%201921%20N.jpg[/url]
Det finns enligt www.tegneserie.info norska utgåvor från 1912 samt 1918-1940 (en från varje år), förmodligen även senare utgåvor.

Kan det därmed finnas fler svenska utgåvor, före 1921 och/eller mellan 1921-1928, som ännu inte är dokumenterade? Finnas och finnas, förresten... vid det här laget kanske man bör säga ha funnits...
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Thomas E; Ok, mitt missförstånd. Beklagar om jag lät anklagande ...

Spidercrazy; Du kanske skulle kunna ersätta bilden med en länk till bilden, åtminstone i min brusare blir det ganska dåligt med en så stor bild i forumet (all text får rader som är mycket längre än min skärm är bred) ...
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy
Det finns enligt www.tegneserie.info norska utgåvor från 1912 samt 1918-1940 (en från varje år), förmodligen även senare utgåvor.

Kan det därmed finnas fler svenska utgåvor, före 1921 och/eller mellan 1921-1928, som ännu inte är dokumenterade? Finnas och finnas, förresten... vid det här laget kanske man bör säga [i]ha funnits

Det är ju ett av de större mysterierna bland svenska serier, varför man inte hittat något ex av Knoll och Tott 1922-27. Det är ologiskt att de gavs ut i Danmark och Norge men inte i Sverige, som normalt bör haft betydligt högre upplaga.

Om de funnits så hade värdet dock inte varit så stort. Adamson från samma år får man bara någon 100-lapp för i normalskick.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Enl. Seriekatalogen gavs utgåvan 1921 ut av något som hette Förlags AB Hemmet och från 1928 var det Hemmets Journal. Någon som vet om Förlags AB Hemmet var en föregångare till HJ?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

rkaj: Jag försökte ändra storlek men det gick inte, så nu finns det bara en länk till bilden. Hoppas det funkar.

Vissa av de norska omslagen från 1922-27 är rätt våldsamma, kanske det avskräckte de svenska utgivarna? Men det var väl också så att Cornelius Bull, den norske skeppsredaren som grundade Bulls presstjänst, var den som 'upptäckte' Knoll och Tott och han hade kanske del i att det gavs ut fler utgåvor i Norge. Och vad Danmark beträffar så har de väl alltid haft en bättre seriekultur än Sverige.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

unika samlar ex

Inlägg av burnout »

Fick ett mycket intressant mail idag som publiceras i sin helhet. God läsning. Inga namn publiceras.

#
Unik serietidning spårad

På Lasse Åbergs museum i Bålsta (i Håbo kommun, Uppsala län) hänger ett exemplar av Knoll och Totts julbok 1921. Det har länge förmodats vara det enda kända exemplaret. Åberg förvärvade detta exemplar för ett antal år sedan av en välkänd samlare från Upplands Väsby.

Det fanns ytterligare ett ex som ägdes av en man från Göteborg, men det befarades ha gått förlorat när ägaren avled i december 1998. Det senare exemplaret var dessutom i bättre skick än det som finns på Åbergs museum. Mannen från Göteborg var känd för att hela tiden begära långt mer än vad någon var villig att betala. Han fick bud på runt 10000 kr men ville inte sälja under 30000 kr. Detta trots att han då var svårt sjuk. I samlarkretsar har Göteborgs-exemplarets öde varit höljt i dunkel. Ingen har hittills trätt fram och sagt sig äga albumet i fråga. Flera samlare har jagat Knoll och Totts julbok 1921 och det kan vara lika värdefullt som de bästa exemplaren av Kalle Anka & Co nr 1 1948.

Nyligen företogs en utredning som skulle bringa klarhet i vad som egentligen hände med Göteborgs-exemplaret. En dödsboanmälan från Riksarkivet beställdes och i denna omnämns en släkting till den avlidne Göteborgs-mannen. Efter kontakter med släktingen visade det sig att det sällsynta julalbumet fortfarande existerar. Släktingen sålde det för runt tio år sedan för 15000 kr till man i Stockholmstrakten. Mannens identitet har bekräftats av släktingen och mannen själv har erkänt att han i hemlighet förvärvade dyrgripen. Ingen har hittills fått veta att han äger denna superraritet. Om den nuvarande ägaren vill sälja sitt ex, det bästa kända, kan han räkna med ett rekordbelopp.

Den man som sålde sitt ex till Åbergs museum och den man som äger det spårade exemplaret är samma person.
#
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: unika samlar ex

Inlägg av Serieguden »

Intressant!
Lika värdefullt som Kalle 1-48 får nog tas med några väldigt stora nypor salt [;)]
Låter som engagerade samlare som begär ut dödsboförteckningar. [:)]
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: unika samlar ex

Inlägg av Dude »

Bara jag som väntade på tvisten att denna mysteriske man är Burnout [;)]

Intressant läsning. Vilka andra tidningar är det som är så extremt få kända nummer kvar av?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: unika samlar ex

Inlägg av Wakuran »

Burnout bor väl alldeles för långt norrut för att vara aktuell, vad jag förstått...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: unika samlar ex

Inlägg av burnout »

Dude skrev:Bara jag som väntade på tvisten att denna mysteriske man är Burnout [;)]

Intressant läsning. Vilka andra tidningar är det som är så extremt få kända nummer kvar av?


Fråga 1
Jag är oskyldig, Jag skulle aldrig lägga ned så mycket jobb på att spåra ett ex som jag glömt bort namnet på som hade det från början. Jag har hört talas om denna person som avled (en samlare som varit med länge), Jag vet nu vem som är den nya ägare till detta ex i fråga. även om jag har varit med länge i dessa kretsar, så vissa personer vet man vilka det är när man hör namnen.

Fråga 2

Den absolut svåraste är dels dom från slutet av 1800 talet (om man ska kalla dom serier) dom ligger i gränszonen.

I mitt tycke så är det Lekstugan 3 1/2 (den är inte renodlad). Den har jag koll på.
Det finns 2 kända ex (kanske 3, det 3:e är jag osäker på) och 1 förlagsinbundet (med 4nr, hela årgången)
Det 3:e ska finnas i ett dödsbos samlingar som blev uppköpt av en samlare/handlare, men jag har aldrig fått detta ex bekräftat på bild.
Dom 2 andra är mitt ex och en storsamlare i min närhet. Den inbundna finns kring sthlm och det kommer inte att säljas vidare, (har försökt byta åt mig det mot mitt ex). Det är vad som finns nu som jag vet om.

Tidningen Prinsess är också en svår sak men där finns det några fler kända ex.

Tjejtidningen Barbie 60-talet alla nr

Överlag kan man säga att barn/flicktidningar från 60-Talet är dom värsta att hitta.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: unika samlar ex

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Finns en gammal tråd i ämnet här: viewtopic.php?t=646.
(Med namn på fd ägare etc.)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: unika samlar ex

Inlägg av burnout »

Joakim Gunnarsson skrev:Finns en gammal tråd i ämnet här: http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?t=646.
(Med namn på fd ägare etc.)



Där ser man, viste inte att det fanns en äldre tråd om detta ex. Jag har fått tillstånd att publicera hela historien om detta ex. Jag återkommer i morgon. om "moderatorn" vill flytta detta inlägg till "Knoll&Tott" så går det bra, men det ligger bra under nyheter med eftersom det är ett ex som varit borta i 20 år.
Nu ska jag på rockkonser.

Infogat i äldre tråd. /Admin
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Knoll och Tott 1921

Inlägg av burnout »

Detaljerade uppgifter kring utredningen av Knoll och Totts julbok 1921
Frank Blekenberg skrev:För att undvika ryktesspridning och missförstånd, vill undertecknad lämna följande redogörelse:

Jag träffade Kent Wahlqvist från Göteborg 1971. Jag var då 18 år gammal. Kent brukade ta in på enklare hotell. Med sig hade han en resväska full med serietidningar. Dessa sålde han antingen från sitt hotellrum eller vid besök hos olika samlare. Han var som gårdfarihandlare i seriebranschen, skulle man kunna säga.

I början av 1980-talet visade Kent upp ett exemplar av Knoll och Totts julbok 1921 för mig. Det var ett hyggligt ex, cirka VG. Fram tills då trodde man att det första albumet utkom 1928 eller 1929. Normalt var det lätt att göra affärer med honom. Det gick alltid att komma överens. Men det gällde hans ex av Knoll och Tott 1921, var det helt annorlunda. Han kände på sig att det var något speciellt med den. Kent ville i början ha 1500 kr för sitt album, en mycket hög summa på den tiden. Jag var själv inte så intresserad men lyckades ta en fotostatkopia av dyrgripen. Den bilden användes sedermera som förlaga, när Knoll och Totts julbok 1921 avbildades i Seriekatalogen 1985 och 1990. Senare fick jag veta att inte ens Kungliga biblioteket hade något ex av denna julbok.

Efter några är höjde Kent Wahlqvist priset på sitt åtråvärda album till 10000 kr, en summa som då var långt högre än vad någon ville betala. Åren gick och till slut började en del samlare inse att de nog var tvungna att krypa till korset om de skulle få köpa Kents raritet. Det kom bud på 7000 kr och till slut bud på 10000 kr. Men då hade Kent redan höjt priset till 30000 kr. Någon deal kom aldrig till stånd. Han blev i denna veva svårt sjuk i cancer, men trots sjukdomen fortsatte han att begära ett överpris för julalbumet. Den 27 december 1998 avled Kent Wahlqvist i en ålder av 57 år. En av de sista som träffade honom var seriesamlaren Henrik Serafin. Han besökte Kent, när denne låg på sjukhus. Det fick jag veta nyligen. Serafin visste dock ingenting av albumets öde. I snart 20 år har omständigheterna kring detta unika ex varit ett mysterium.

Ytterligare ett ex av Knoll och Totts julbok 1921 dök upp under 1990-talet. Det var dock i mycket dåligt skick. Bara i Poor eller Fair. Det köptes av seriesamlaren Bo Öfverlund. Denne lät en bokbindare reparera albumet, så att det fick ett anständigt utseende och höll ihop. Vem som sålde det till honom är dock oklart, men jag utesluter inte att det faktiskt kan ha varit Kent Wahlqvist. Denne man kan alltså ha varit inblandad båda gångerna. Bo Öfverlund hade goda kontakter med konstnären och filmregissören Lasse Åberg. Han startade upp ett museum i Bålsta (Uppsala län) 2002. På hans museum finns unika Disney-föremål och andra serierelaterade artefakter. Öfverlund bytte bort sitt slitna ex av Knoll och Totts julbok 1921 mot saker som Lasse Åberg hade. Det skedde runt 2008. Därmed försvann det enda säkert kända exemplaret av Knoll och Totts julbok 1921 från samlarmarknaden.

Under årens lopp har jag, och många med mig, undrat över vad som egentligen hände med Kent Wahlqvists ex. Det bästa kända. Det befarades helt enkelt ha slängts i samband med Wahlqvists död. Ingen har ju under nästan 20 år trätt fram och sagt sig äga detta ex.

I somras hade jag kontakt med en samlarkollega och vi kom då att tala om Knoll och Tott 1921, som är ett av de absolut svåraste objekten på den svenska samlarmarknaden. Jag blev triggad av vårt samtal och sa att jag skulle göra en grundlig research. Vi hade båda sett TV-programmet ”En samling samlare” som sändes tidigare i somras. I programmet medverkar bl a Lasse Åberg, Erik Penser och Lars Wingefors. De visar upp och berättar om sina samlingar. Under en kort sekvens syns Lasse Åbergs ex av Knoll och Tott 1921.

Den 20 augusti kontaktade jag Greger Nässén, som är en av grundarna till Nafs(k). Nässén ägnar sig även åt släktforskning och har tillgång till s k dödböcker. Jag visste att Kent Wahlqvist var född 1941 och att hans senast kända adress var Januarigatan 18 i Göteborg. Jag behövde dock hela hans personnummer för att kunna gå vidare. Nässén hittade snabbt de uppgifter jag sökte. Kent Walqvist var född den 9 mars 1941.

Dagen därpå kontaktade jag Skatteverket och folkbokföringen. Långa telefonköer utan möjlighet att bli uppringd, gjorde att jag fick återkomma nästa dag, alltså den 22 augusti. Folkbokföringen hade inga uppgifter om några släktingar till Wahlqvist. Han var ogift och hade inga barn Jag fick bara reda på att hans mor avled 1994 och att det helt saknades uppgifter om fadern.

Jag beslutade då att kontakta Riksarkivet som bl a har sin verksamhet förlagd i Marieberg i Stockholm. Dit kan man bege sig och själv söka efter bouppteckningar i ett digitalt arkiv. En arkivarie hjälpte mig och vi fick till slut en träff på Kent Wahlqvist. Dock handlade det inte om en bouppteckning, utan en s k dödsboanmälan. En sådan upprättas när dödsboets tillgångar enbart täcker begravningskostnaderna. En kopia av handlingen skrevs ut och av denna framgick det att en kvinnlig kusin till den avlidne var förmånstagare till en kapitalförsäkring. Försäkringen skulle betalas ut oavkortat, oaktat kostnader och eventuella fordringsägare. Kusinens personnummer framgick av dödsboanmälan, men födelsedatumet var delvis felaktigt angivet. Efter nya efterforskningar fick jag fram det korrekta personnumret på Kent Wahlqvists kusin.

Kusinen var fortfarande i livet och bodde i Lerum i Västra Götalands län. Jag ringde upp henne den 24 augusti. Hon stod då i begrepp att resa iväg till utlandet, men jag hann ändå få veta att hon hade sålt Kents album runt 2008 för 15000 kr till en man i Stockholmstrakten. Jag bad henne beskriva mannen och hon berättade då att han var i 50-årsåldern, bar glasögon och var tunnhårig. Hon sa också att han hade uppträtt korrekt och vänligt samt att han kommit i sällskap med ytterligare en person. Vidare fick jag veta att mannen betalade den begärda summan i förskott. Han fick inte med sig albumet under sitt besök i Lerum. Han sa att han kände till det väl och hade sett det tidigare. Albumet skickades senare i en rekommenderad eller assurerad försändelse. Kusinen sa till mig att hon kunde leta upp ett postkvitto eller åtminstone en notering som kunde styrka köparens identitet. Hon bad mig återkomma i mitten av september, när hennes utlandsvistelse var över. Det visade sig att Kent Wahlqvist hade informerat sin kvinnliga släkting om att albumet var värt en hel del. ”Sälj det inte under 15000 kr”, hade han sagt kort före sin död. Julalbumet förvarades därför i bankfack.

Under tiden kontaktade jag ett antal samlare som eventuellt kunde bidra med information i ärendet: Kenneth Häggström från Stockaryd sa att han hade försökt köpa albumet, men att Wahlqvist hade nobbat ett bud på 10000 kr. Bengt Sollenby från Göteborg visste mycket väl vem Kent Wahlqvist var men hade inga uppgifter om julalbumet. Lars-Einar Otterström på Dolores serier i Göteborg berättade att Kent Wahlqvist bl a sålde serier från en vagn som han gick runt med på gator och torg i centrala Göteborg. En uteliggare eller lodis jagade senare iväg honom och tog över hela verksamheten. Nils-Erik Berg från Stockholm berättade att han hade träffat Kent Wahlqvist i en mindre lokal. Där hade Berg fått inspektera ett ex av Knoll och Tott 1921. Men enligt honom var detta ex absolut inte i VG, utan snarare i FR. Det var då jag fattade misstankar om att det ex som Nils-Erik Berg såg faktiskt kunde vara det ex som idag hänger på Åberg museum. Mycket talar för det. Lars-Göran Andersson på Skrot och Korn i Stockholm säljer bl a gamla veckotidningar och serier, men han hade inget att bidra med i ärendet. Olle Dahllöf från Uppsala kände till Kent Wahlqvist väl. Dahllöf köpte serier av Wahlqvist redan på 1970-talet. Han har besökt Åbergs museum och sett det ex av Knoll och Tott 1921 som hänger där. Anders Andersson från Uppsala gjorde i slutet av 1998 ett sista fruktlöst försök att köpa loss Wahlqvists ex. Genom min förmedling för övrigt. Budet avvisades. Sedan försvann detta ex helt från radarn i 19 års tid.

Vem köparen av kusinens ex än var, så måste han ha fått ett tips om att det existerade och hos vem det fanns. Kanske var tipsaren en person utanför seriebranschen. Wahlqvist handlade även med andra samlarobjekt än serier, t ex vykort, filmisar, bilder, majblommor, gamla aktiebrev och kuriosa. Hur skulle vederbörande annars ha fått kontakt med Wahlqvists kusin? Kretsen av tänkbara kandidater var ytterst begränsad. Den person som stämde in bäst på kvinnans signalement var Bo Öfverlund. Han var visserligen äldre än 50 år 2008, men om man bortsåg från den uppgiften så föll pusslet på plats. Jag beslöt att skicka ett brev till Wahlqvists kusin och bifogade även en bild på Bo Öfverlund. Det kunde kanske friska upp hennes minne när hon kom hem igen.

Den 12 september klockan 09.06 ringde det på min mobiltelefon. Det var kusinen som ringde. Hon kunde nu bekräfta att det var Bo Öfverlund som var köparen. Hon hade hittat en posthandling och mindes även det ovanliga efternamnet.

Den 18 september sms:ade jag Öfverlunds fru, då Bo själv inte var nåbar på någon mobil. Dagen därpå, den 19 september, ringde Bo Öfverlund upp mig och undrade vad som var i görningen. Jag berättade vad jag hade kommit fram till och Öfverlund erkände utan omsvep att det var han som hade köpt albumet av Kent Wahlqvists kusin. Nu var dimman skingrad och fallet avslutat: Case Closed!

Varför valde Bo Öfverlund att tiga om denna historia? Jag har flera gånger pratat med honom om Knoll och Totts julbok 1921, men inte någon gång har han antytt att han förvärvade det ex som Kent Wahlqvist begärde så mycket för. Tvärtom har han på direkt fråga nekat till att ha köpt rariteten. ”Den var alldeles för dyr”, lär han ha sagt till en samlare. När han gjorde sig av med sitt sämre ex till Åbergs museum sa han att han ”offrade” sitt eget och enda ex. Jag tolkade det som att han gjorde så för en god sak. Mycket talar dock för att han sålde en sämre dubblett och aldrig nämnde att han hade ett bättre ex undanstoppat åt sig. På Lasse Åbergs museum finns ett anslag som säger att detta förmodligen är det enda kända exemplaret. Ytterligare ett ex har funnits, men det befaras ha gått upp i rök. Uppenbarligen visste inte Lasse Åberg något om Öfverlunds andra ex. Det är inget fel att tiga. Man behöver inte berätta allt. Men i detta fall verkar det handla mer om mörkläggning än om personlig integritet. Det är så jag ser det.

Vad kan då det bästa exemplaret av Knoll och Tott 1921 vara värt? Det har talats om 100000 kr och till och med om 200000 kr. Att betala så mycket kan dock straffa sig. Om det dyker upp ytterligare ett ex torde värdet sjunka direkt. Särskilt om det kommer fram ett ex i toppskick. Knoll och Tott 1921 är mytomspunnet och det har hajpats en hel del under de gångna åren. Helt klart är marknaden för detta album väsentligt mindre än den är för t ex Kalle Anka & Co nr 1 1948. Jag utesluter dock inte att det ändå kan komma att säljas för en rekordsumma. Det finns trots allt bara ett känt ex som kan omsättas, men flera aktörer som skulle vilja ha det i sin samling. Framtiden får utvisa vad som händer.

Frank Blekenberg


/Förtydligar att meddelandet är från Frank Blekenberg. Admin
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Knoll och Tott 1921

Inlägg av Rufus »

Intressant läsning! Angående frågan om varför Knoll & Tott uppenbarligen gavs ut 1921, men att det sen var ett uppehåll fram till 1929, så lär det ju ha berott på att albumet från 1921 sålde dåligt och förlaget trodde inte på lönsamhet förrän till 1929, då man uppenbarligen gjorde ett nytt försök.
Skriv svar