Att hålla koll på samlingen..

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="braxtallrik"]

[quote="bromolla"]

[quote="braxtallrik"]

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?

[/quote]

Vilket sinnessjukt sammanträffande! Jag sitter just nu och kodar PHP-validering av forms till min nya databasapplikation som så småningom ska innehålla allt jag samlar på (serier, Blu-rayfilm och PS3-spel).

När jag har något att visa, kan jag posta lite länkar. Just nu är det mest backsite-grejer och jag har inte CSS-mallat nånting.

Enda systemkravet är att man kör applikationen under PHP5/MySQL (antingen på dedikerad server online, eller på en WAMP-server lokalt).


[/quote]
Tjofadderittan [:(][:(] Där hängde man med....... [;)] Excel kanske man klarar av. Men man kanske lär sig nåt nu. Ska bli kul och se vad du har hittat på för något[:)]
[/quote]

Hehe, när det är klart kommer det att vara click'n'play bara. Helt självförklarande. Inga krav, mer än att man kan läsa. [:o)]
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Inlägg av Marhulken »

Håller på att skapa en databas i Access över mina serier just nu. Där lagrar jag all data i tre olika tabeller; Förlag, Serie (alltså titel) och Nummer (alltså varje enskilt nummer av en titel).
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

glöm inte samlaserier.nu som faktiskt fungerar utmärkt. Något begränsad dock och det var ett tag sedan den uppdaterades.....
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="bromolla"]

[quote="braxtallrik"]

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?

[/quote]

Vilket sinnessjukt sammanträffande! Jag sitter just nu och kodar PHP-validering av forms till min nya databasapplikation som så småningom ska innehålla allt jag samlar på (serier, Blu-rayfilm och PS3-spel).

När jag har något att visa, kan jag posta lite länkar. Just nu är det mest backsite-grejer och jag har inte CSS-mallat nånting.

Enda systemkravet är att man kör applikationen under PHP5/MySQL (antingen på dedikerad server online, eller på en WAMP-server lokalt).

[/quote]

Kodar du PHP på fritiden, eller som jobb? [:)]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="Olof Gustafsson"]

[quote="bromolla"]

[quote="braxtallrik"]

Hittade på den här gamla tråden när jag skulle kolla hur ni andra håller ordnig på serierna.Själv har jag ingen ordning alls, men skulle vilja ha det. Vore kul att höra om ni så här tre år senare har kvar era gamla system med svarta böcker,pärmar, lappar, excelfiler m.m eller har ni gått över till något nytt? I så fall vad?

[/quote]

Vilket sinnessjukt sammanträffande! Jag sitter just nu och kodar PHP-validering av forms till min nya databasapplikation som så småningom ska innehålla allt jag samlar på (serier, Blu-rayfilm och PS3-spel).

När jag har något att visa, kan jag posta lite länkar. Just nu är det mest backsite-grejer och jag har inte CSS-mallat nånting.

Enda systemkravet är att man kör applikationen under PHP5/MySQL (antingen på dedikerad server online, eller på en WAMP-server lokalt).

[/quote]

Kodar du PHP på fritiden, eller som jobb? [:)]
[/quote]

Bara hobby! Men har hållit på i 15 år med det. [:)]
Användarvisningsbild
noregrets
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 15:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av noregrets »

[quote="Kalle-samlaren"]

Roligt att få inblick hur ni andra har koll på era samlingar :P
Jag själv hade Excel som min trygghet ett bra tag. Sedan så övergick jag till mysql och skapade en webplats som jag lätt kan använda mig av... sök osv. Sen har jag en annan del av webbplatsen som är till för allmänheten, typ en enkel sökfunktion m.m. Trycker ni på min www så finner ni webplatsen... Men som sagt, kul att få lite tips!
[/quote]

bra jobbat med hemsidan, måste ha tagit längre tid än en kvart att slänga upp den va? =)
Användarvisningsbild
noregrets
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 15:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av noregrets »

Ni som samlar på Kalle Anka, hur många tidningar har ni? jag hittade precis några kassar i föräldrarnas garage.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="rdbulldozer"]

glöm inte samlaserier.nu som faktiskt fungerar utmärkt. Något begränsad dock och det var ett tag sedan den uppdaterades.....
[/quote]

Vilka uppdateringar saknar du? När jag saknat en tidning har jag mailat, och då har det ofta blivit en uppdatering av databasen efter en veckas tid. Jag håller med dig, sidan är jättebra för att ha koll på sin samling.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="impeesa"]

[quote="rdbulldozer"]

glöm inte samlaserier.nu som faktiskt fungerar utmärkt. Något begränsad dock och det var ett tag sedan den uppdaterades.....
[/quote]

Vilka uppdateringar saknar du? När jag saknat en tidning har jag mailat, och då har det ofta blivit en uppdatering av databasen efter en veckas tid. Jag håller med dig, sidan är jättebra för att ha koll på sin samling.
[/quote]

Nja det är väl ingen speciell serie; de viktigaste är ju med. Det jag tänkte på var att det var full fart i början men nu har takten avtagit..
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Att hålla koll på samlingen..

Inlägg av Dude »

En gammal tråd med en ständigt aktuell fråga. Jag använder sedan många år excel och det funkar fint. De flesta serier köper jag via internet (tyvärr faktiskt) och då finns mitt exceldokument alltid tillgängligt. Jag har flikar för repsektiver serie alt kategori beroende på hur omfattande utgivningen har varit samt hur många tidningar jag har.

Mitt nästa projekt är att skapa en söklista som är länkad till de olika tidningarna. Är fältet nr 3 år 1971 tomt vill jag att den dyker upp på söklistan. Hur jag ska gå tillväga har jag ingen anning om, någon här som är en fena på excel som jag kan bolla med? Att skapa en egen databas i access kanske kan fylla mitt behov, men det är över tio år sedan jag lekte med det programmet och jag orkar inte flytta in hela min samling i ett nytt system.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Att hålla koll på samlingen..

Inlägg av Rufus »

Själv använder jag vanligt Word-dokument istället. Funkar jättebra, tycker jag.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Att hålla koll på samlingen..

Inlägg av Mu-Bai »

Har ni kollat GCD:s online-samlingssida?
Finns här:
my.comics.org

Jag har blrjat lägga in min samling där, men vet inte om den håller för tillfället.
Ta gärna en kik och säg vad ni tycker.
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Skriv svar