Plastfickor o backerboards..?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Vzzzzbx »

Jag vet att plastfickor har diskuterats flera gånger på forumet. Men jag har inte kunnat hitta riktigt det jag funderar på och jag orkar i ärlighetens namn inte leta runt mer :)

Har börjat köpa lite billiga lösnr, Batman och lite Marvel från 80 o 90-talet (samlaridén e väl att köpa lite lösnr från min levnadstid) Funderar på om jag ska köpa backboards till alla nr. Hur gör ni? Har ni backboards till alla nr även de billigaste som inte e så speciella? Hur klarar de sig om man bara har en plastficka? Och satsar på board till de lite mer speciella.. Då jag inte köper några dyrgripar och heller inte är någon stenhård skicksamlare så vill jag ju inte lägga ut mer pengar på fickor o kartong än vad jag lägger på tidningar. Men det e ju kul om de bevaras hyfsat iaf :)

Kom gärna med lite tips och råd om hur ni gör och hur man bör göra. :)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Magnus »

För vanliga tidningar i mellanskick och lägre tycker jag backerboard är lite onödigt.
Risken är dock att om de står länge i en låda så börjar de böja sig, även om lådan är full.
Det är dock inga veck, bara böjning. Om de får ligga några dagar så rätar de ut sig igen.
Är lådan dåligt fylld kan tidningarna ramla så mycket att det blir riktiga veck.
Men om det är tidningar som redan är lästa så kanske inte det spelar så stor roll.
Simma lugnt!
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ok tack för det svaret. Bekräftade mina egna funderingar. Kändes som sagt lite overkill då det inte är några värdefulla tidningar och alla läses. Det e mest för att skyddda dem nåt o nåt för yttre slitage.. Är som sagt inte jättenoga med skick men det e ju kul om de ser hyfsade ut iaf..
Får bli att köpa ett packe plastfickor då!
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av frankjw »

Så, var har dom de billigaste plastfickorna? .. som duger?
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Wakuran »

frankjw skrev:Så, var har dom de billigaste plastfickorna? .. som duger?


Hur definierar du "duger"? Jag tror majoriteten av mina plastfickor knappast är arkivbeständiga, men jag har de mest för att förhindra veck och liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av frankjw »

Wakuran skrev:
frankjw skrev:Så, var har dom de billigaste plastfickorna? .. som duger?


Hur definierar du "duger"? Jag tror majoriteten av mina plastfickor knappast är arkivbeständiga, men jag har de mest för att förhindra veck och liknande.


Duger = arkivbeständig, skyddar mot damm och har utrymme för en ev. kartongbit som stöd.

Sen om den är tjock, tunn, går att försluta m. tejp, ziplock osv osv.. spelat ingen roll!
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Labrador Road 26 »

frankjw skrev:Duger = arkivbeständig, skyddar mot damm och har utrymme för en ev. kartongbit som stöd.

Då är det någon polyesterficka du ska ha med andra ord, Mylar, Melinex eller något av de andra produktnamnen. Billigast blir nog bulk-beställning från USA, alltså några hundratal. Då kan du nog komma ner i 2-3 kr per ficka om du får till en låg frakt.
http://www.google.se/#sclient=psy&hl=sv ... a7d7c40c32
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Krusty »

Mycket billiga fickor hittar du på plastfickor.se. Där påstås dom vara arkivbeständiga, och det litar jag på. Arkivbeständighet är f.ö. ett grepp som det finns definitioner om, se länken nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkivbest%C3%A4ndighet

Det man kan undra är ju om plastfickan i sig är arkivbeständig, eller om man syftar på dess förmåga att förvara dokument!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Magnus »

Mylar är lyxförvaring. Den vanliga Polypropen-fickan anses som tillräcklig för allt utom dyra tidningar. Den kostar inte mer är ca 70 öre/st.
Simma lugnt!
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Vzzzzbx »

Den vanliga Polypropen-fickan anses som tillräcklig för allt utom dyra tidningar


Lite OT. Vad anser ni då vara dyra tidningar? Hur mycke får en tidning kosta? (en som ni vill ha i samlingen men inte trånar efter kontra en som ni verkligen verkligen verkligen vill ha).
Personligen kollar jag lite efter McFarlanes nummer av Amazing Spider-Man. Men dom jag kan hitta på tradera kostar typ 40 spänn. O 40 spänn för en tunn amerikansk tidning tycker jag e dyrt. Men jag e ju o andra sidan en snål smålänning :)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Magnus »

Vzzzzbx skrev:Lite OT. Vad anser ni då vara dyra tidningar? Hur mycke får en tidning kosta? (en som ni vill ha i samlingen men inte trånar efter kontra en som ni verkligen verkligen verkligen vill ha).


Jag lämnade det öppet för egen bedömning.
Hur mycket pengar man lägger på förvaring varierar.
Själv förvarar jag väldigt få tidningar i Mylar.
Det mesta ligger i Polypropen-fickor (med backers om tidningen är i bra skick, ca FN->)
Simma lugnt!
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av frankjw »

Magnus skrev:Mylar är lyxförvaring. Den vanliga Polypropen-fickan anses som tillräcklig för allt utom dyra tidningar. Den kostar inte mer är ca 70 öre/st.


Tror inte jag behöver flera hundra stycken, snarare 20-30 och då kanske det inte priset blir så stor faktor... ?!
Ska kolla på plastflickor.se så länge...
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av tlaago »

De flesta s.k. arkvbeständiga backingboards är inte arkivbeständiga utan är bara bestrukna på en sida, vilket gör deras PH-grad neutral. På längre sikt åldras den trähaltiga pappersmassan och avger gaser. Se denna undersökning på collectors-society:
http://boards.collectors-society.com/ub ... ost4534727

Jag har inte hitta några helt syrafria backingboards i Sverige och frakten från USA blir dyr. Med tjocka mylars klarar du dig utan backingboards, fast det jag inte gillar med dem är att de är öppna upptill och på lång sikt gulnar tidningen mer på ovansidan.

En sak som ofta är förbisedd är MicroChamber Paper. Principen verkar vettig då de skyddar omslaget från att påverkas av inlagans papper av sämre kvalité.
http://www.conservationresources.com/Ma ... n15_03.htm
Har inte använt mig av det själv, men planerar att använda det till en del tidningar.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Allt som är i mina samlingar (ca 700 tidningar kanske) sitter två och två i E.Gerber Mylites+ med tillhörande syrafria (dubbelstrukna) backing boards. Går att köpa via Seriebörsen i Linköping. Kostar ungefär 2,50 kr/tidning i förvaring och tveklöst värt varenda krona.

Den här metoden klarar tidningar upp till 150 sidor ungefär. Från 132 sidor och uppåt använder jag inga backingboards
Tidningar upp till 52 sidor (totalt 104) kan sitta två och två med backing board mellan sig.

Stabilt och välpackat. Mylites+ håller sig snygga över år och är inte känsliga för damm eller blekning.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Johan Sundman
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 maj 2008, 09:08
Ort: Sverige

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Johan Sundman »

Jag har alla mina tidningar i Mylites+, billigaste och tunnaste Mylarfickan utan backing board i fullpackade kartonger med indexkort i plast mellan titlarna. Indexkorten stagar tillräckligt så att man slipper backing board (som dessutom tar en massa plats). Jag försöker hitta en bra plastficka till album men det verkar inte finnas någon Mylarvariant för seriealbum.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Johan Sundman skrev:Jag har alla mina tidningar i Mylites+, billigaste och tunnaste Mylarfickan utan backing board i fullpackade kartonger med indexkort i plast mellan titlarna. Indexkorten stagar tillräckligt så att man slipper backing board (som dessutom tar en massa plats). Jag försöker hitta en bra plastficka till album men det verkar inte finnas någon Mylarvariant för seriealbum.


Mylites+ finns i magasinsstorlek. De funkar säkert bra till album om det inte är oversize.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av pumbaaerik »

Någon som vet vilka plastfickor man ska använda till Pytons stora nummer, de som kom i början? Funkar det med albumfickor eller måste jag göra en tredje beställning?
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av burnout »

pumbaaerik skrev:Någon som vet vilka plastfickor man ska använda till Pytons stora nummer, de som kom i början? Funkar det med albumfickor eller måste jag göra en tredje beställning?


Album plastfickorna hos http://www.plastfickor.com/index.html finns i 3 olika storlekar skulle tro att 210 är närmast (tror det är dom jag har till Mad) Bara att mäta tidningen
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av pumbaaerik »

Nu ska jag se till att göra en beställning på plastfickor, men jag behöver lite professionell hjälp eftersom det är min första beställning.
Det som ska plastas in är:

Pyton - Både det stora och det mindre formatet.
Kapten Stofil - Vanligt tidningsformat, men vad är det för bredd och höjd?

Starke Staffan/Blake och Mortimer/Blårockarna/Blueberry - Har alla album samma bredd och höjd?

Dracula Lever / Mindre format än andra album?

Rocky

Hacke Hackspett 1950-tal i samma format som Vilda Västern och de där. Men de stod visst listade som Prärieserier så de har jag koll på.

Detta är vad de har att erbjuda på Seriebörsen, vilka av dem ska jag köpa?


New/Current
174x266

Silver
181x266

Gold
196x266

Magazine
222x279

Album (sv)
228x318

Album (eu)
235x300

Album (HC)
255x335

special
410x310
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Plastfickor o backerboards..?

Inlägg av Labrador Road 26 »

pumbaaerik skrev:Detta är vad de har att erbjuda på Seriebörsen, vilka av dem ska jag köpa?

Silver passar bra till vanliga svenska standardtidningar från 70-talet och senare, Gold för de tjockare typ Agent X9, Western, Seriemagasinet Special. New/Current riskerar att bli lite för små då svenska tidningar oftast är tjockare (har fler sidor) än amerikanska. I övrigt får du nog mäta det som ska plastas in och köpa därefter, se till att inte ta för tajt bara, hellre aningen för stort än för litet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar