![Grin [:o)]](./images/smilies/icon_smile_clown.gif)
![Glad [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vad anser ni är det högsta skick en blaska med visst färgavskrap (diskret, men det finns där) och en 3 x 6 mm stor rostfläck på framsidan kan få? Grundstrukturen är jättefin (för att var en 68:a), men den är helt klart läst och hanterad. Tankar?
MarvelParveln skrev:Ja, man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, och så är det nog verkligen i det här falletJag kan inte svara på om det är syrafläckar (hur ser dom ut?). Min lekmannabedömning gör gällande att det är rost, sannolikt från tidningens egna klamrar eller från en kompis som legat ovanpå. Fläcken sitter dock inte i direkt anslutning till klamrarna utan ca 1 cm in, i höjd med "the clammers" visserligen!
Nästa blaska kräver också lite hjälp vad det verkar. Här snackar vi en riktigt fin blaska i grund; limmad, platt, spänstig med lyster, även denna från 68:a. Skulle säga nära på VF (eller definitivt VF enligt den gamla skola jag gick i). Problemet är att framsidan s.a.s smugit sig bak till ryggen, så att den även agerar rygg (ca 3 mm tjock). Hur bedömer man detta? Jag menar, det är ju inte hantering, etc, som påverkat exet utan hur den blivit skuren och limmad hos tillverkaren!
MarvelParveln skrev:Jag kan inte svara på om det är syrafläckar (hur ser dom ut?).
MarvelParveln skrev:Thx boys, intressanta reflektioner.
Och så kör vi sista frågan för ikväll. Hur mycket drar man av för att ett buntband (eller vad det nu heter), e.d., har gjort ett avtryck i tidningens baksida (typ som en diskret försänkning längs hela baksidan, 1-2 cm in från ryggen), utan att för den saken skull ha skrapat av färg eller påverkat tidningens utseende i övrigt?
MarvelParveln skrev:Jag förstår att det är svårt att säga något via text, men hur skulle ni bedöma detta? "från 1958, mycket fin struktur, något bucklig rygg, liten rostfläck i anslutning till klammern, minimalt hörnveck".
Eller detta? "från 1958, mycket fin struktur, skavd rygg, maskinskriven liten adresstext på baksidan"
Eller precis som ovan men med en glipa på 2 cm nertill?
Tacksam för alla tankar...