Vilket skick anser ni att detta är?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Wakuran »

På den franska beskrivningen står det "så gott som nya", och upplagan lär ha varit ganska liten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av RioGrande »

Åtminstone Krabban är ju tufsig i ryggen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Upplaga har inget med skick att göra, ett fanzin kan vara i NM och ett album med 20.000 i upplaga kan vara i PR. Jag undrar vad folket här bedömer dem i, inte vad pajaserna som säljer anser.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av RioGrande »

Men den ryggen måste väl sänka rejält? Om det varit en serietidning i alla fall....
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Vilka skickgrader skulle ni säga att dessa fem Tintin-album är i? Kan säga att jag motsätter mig att de skulle vara i NM.
http://www.artcurial.com/en/asp/fullCat ... o=10384188


Det var ju inte mycket till bild (eller fanns det mer än framsidorna i zoommanicken?), det sönderslagna örat ser jag inga fel på, så den skulle kunn vara NM. Angående de andra drar jag till med den regel som säger att om jag kan urskilja fel (slitage, främst i över- och underdelen av ryggarna) på så små bilder så är det inte NM.

(Vilket inte hindrar att priset kan bli högt om de är ovanliga och åtråvärda)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Agentum »

Men du kan inte gradera efter sådant, bilden är inte direkt super, men kantstötta är flea stycken ser man lätt.

Det är dock inte katastrof det ser man ju, och visst åtråvärt höjer själva priset, men ajja bajja och vara snällare med skickgradringar pga sådant.

Det som med problemet man ofta möter "mycket fin för att vara så gammal" det fins inget sånt o mmna bedömer det seriöst, sen kan man själv givetvis insere att man kanske inte kan hitta en tidning från 30-talet i NM och ta det för vad det är.

Men annars kvittar 1935 eller 2012.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är alltså endast ute efter vilket skick dessa är i, inte om de är ovanliga eller inte. Ren skickgradering inget annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av UlfK »

Det är för dåliga bilder för att kunna bedöma. Det kan vara vad som helst från 0.5(PR) upp till 8.0(VF), eller strax över. Beroende på vad vi inte ser tydlig nog, eller inte ser alls. Oavsett slutlig skickgrad ser det ut att vara väldigt fina exemplar, vilket bör få övertag över graderingen vid en värdering.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Beskrivningarna för 34 och 35 på franska (och Google-översatt engelska) är:

34. Sublime album quasi neuf voir neuf
(Sublime album almost see nine nine)

35. Très bel album aux tranches du 1er plat légèrement frottées, les coiffes du dos, les coins supérieurs légèrement cognés. Le 4eme plat légèrement sali. L'intérieur avec traces de scotchs en gardes, une étiquette de libraire en 2eme garde, des déchirures importantes restaurées en page 7, 35, 59, de petites déchirures en garde 2, page de titre et en page 31.
(Very nice album to the first flat slices lightly rubbed, back caps, top corners slightly bumped. The 4th dish slightly soiled. The interior with traces of scotch in guards, a label of bookseller in 2nd guard, tearing large restored on page 7, 35, 59, of two small tears in custody, title page and on page 31.)

Översättningen till engelska blir förstås väldig knackig men jag kan verkligen inte få detta till NM, någon annan som gör den graderingen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Wakuran »

"Quasi neuf voire neuf" - är snarare "nästan ny - så gott som ny", "neuf" kan betyda både "nio" eller "ny" beroende på sammanhang.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Agentum »

Hehh de är inte bättre där mao, ungefär som misstaget många gör i Sverige och uppger Good liksom för att det låter ju som et tfint ex. egentligen är det ju i det närmaste katastrof, kanske lite synd att deen låga graderingen fick ett sånt namn.

Inte aktuellt hät men "som ny" är ju så där svävande det med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Ellingen »

Vad anser expertisen om denna? [:)]
Härligt oläst känsla med råttfällespänst i omslaget, inga skönjbara tumningar.
Bild
Platt som en pannkaka, stabil som en plywoodskiva.
Bild
Bild
Men. [:I]
Bild
En liten, svag bläckkrumelur i nedankant på bakre pärmen... [B)]
Bild

Vilken skickgrad sätter ni? [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av jens-olof »

Suck, vad jobbigt!

Har ju principen att en bläckkrumelur per automatik sänker till Fair (med extremt
få undantag, "G").
Med reservation för att jag inte stirrat mig blind på fotona, hade jag nog beskrivit
den som "G" med grundskick "VF" och sedan förklarat varför den inte är VF.
Fast då är vi inne och pillar på grundskicksdebatten igen... [B)]

Erkänn att du gjorde krumeluren själv bara för att jäklas! [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Wakuran »

Själv tycker jag tjejens näsränna är värre än det där lilla bläcket...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Ellingen »

Wakuran skrev:Själv tycker jag tjejens näsränna är värre än det där lilla bläcket...


Nu har jag letat igenom all tänkbar litteratur på området men hittar ingenstans vilket avdrag en rejäl nästäppa gör på skicket.. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av rkaj »

Tror jag håller med Wakuran. Jag ser inte riktigt vad det är på bilden, men något är det precis till höger om tjejens näsa i annonsen på baksidan. Ett veck? Smuts? Eller bara någon märklig artifakt i fotot?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Ellingen »

rkaj skrev:Tror jag håller med Wakuran. Jag ser inte riktigt vad det är på bilden, men något är det precis till höger om tjejens näsa i annonsen på baksidan. Ett veck? Smuts? Eller bara någon märklig artifakt i fotot?


Är en tryckteknisk defekt. "Skit" på tryckplåten.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


trex
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 08:46

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av trex »

jag skulle nog sätta good- på den. Men tidningen är ju mycket finare än vad ett good ex är i mina ögon

[?] Kollegieblock fanns dom inte 1950?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ta bort bläcket och kalla den för "Restaurerad Fantomen-etta VG+ 4.5, bläckkladd borttaget på omslagets baksida." kanske?
Nej, just det. Restaurering är mer hatat i samlarkretsar än att övergradera en tidning för att man anser att felet är "taskigt" mot tidningen.
Då får det bli GD- 1.8 från mig också, tyvärr.

Cynismer åsido, extremt tråkig defekt på en fantastisk tidning. Om det handlar om att sälja tidningen gäller det ju bara att undvika de anala skicksamlarna så får man antagligen 10000kr+ av någon mindre nogräknad med för mycket pengar. Men det vet du ju redan. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

trex skrev: [?] Kollegieblock fanns dom inte 1950?

OT.

Med tanke på det här svaret så bör de nog funnits sedan 1920-talet eller så, då skolväsendet var i full gång med universitet, internat och liknande.
http://www.ask.com/questions-about/When ... r-Invented
Slut OT.

EDIT: Vet inte om jag skulle hålla med om restaurering är så hatat, bara det framgår att det gjorts och vad. Många typer av restaureringar kräver ju någon typ av expertkunskaper och det lönar sig nog sällan att anlita den typen av expertis och fackmän, det är nog snarast därför det är så ovanligt med restaurerade exemplar. I alla fall sådana som är genomförda av någon typ av yrkesfolk.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar