Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Mathon

Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inläggav Mathon » ons 10 aug 2011, 20:42

Hej alla glada forumläsare [:)]
Jag är rätt ny här på forumet även om jag läst en hel del av de intressanta ämnen som avhandlas. Själv är jag typen som samlar på serier för att läsa och jag har följaktligen inte någon större koll på detta med skickgradering. Nu har jag dock hittat ett gammalt album i min fars föräldrahem, Jocke från 1929 och undrar om det finns några vänliga själar som kunde hjälpa mig med skickgradering? Nedan följer lite bilder av albumet som jag hoppas ska räcka till en vettig bedömning. Vet inte om det framgår av bilderna men det finns inga lösa blad i albumet. Tack på förhand [:)]

Bild
Framsida

Bild
Framsida övre hörn

Bild
Framsida nedre hörn

Bild
Första uppslag

Bild
Tyvärr finns det skrift på insidan av pärmen

Bild
Rygg

Bild
Det här är ett exempel på sämsta skick av en sida i boken

Bild
Sista uppslaget

Bild
Baksida

Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inläggav rdbulldozer » ons 10 aug 2011, 21:04

Det är lite orättvist att gradera de riktigt gamla utgåvorna enligt samma mall som de senare, men skicket är G (Good) vad jag kan se. Tror inte att det existerar något NM-ex (knappast något VF heller) av dessa gamla serieböcker, då begreppet att "samla på serier" inte existerade när det begav sig. Därför tror jag att de som samlar dessa 1900-1940-talare inte är intresserade av skick på samma sätt som de som samlar senare utgåvor.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » ons 10 aug 2011, 21:07

Stor reservation för att jag inte har den i hand, men så här ser jag på din bok:

* Skriften påverkar inte skicket i det här fallet. Det finns annat som är "värre".
* Groparna/skrapet på nedre vänsterhörnet bak (här skulle man rentav kunna mäta djupet, Ellingen!) är belastande.
* Pärmen ser ut att vara bruten, även om sidorna fortfarande sitter kvar är det nog en tidsfråga om man fortsätter att läsa/bläddra.
* Smuts/fläckar sänker en del.

Man ska givetvis ha respekt för en publikation som har över 80 år på nacken och det är alltid kul att se såna här grejer. Samtidigt är skicket inte jättebra. Skrapmärkena/groparna i kombination med smuts/fläckar gör att jag tycker det är svårt att sätta den här över 3.0 Good/Very Good. Det är svårt att bilda sig en uppfattning kring hur illa bruten ryggen är. Men någonstans mellan 2.5 Good+ och 3.0 Good/Very Good. Fortfarande ett helt okej läs-ex.

Värde någonstans runt 600-700kr enligt Seriekatalogen.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » ons 10 aug 2011, 21:08

rdbulldozer skrev:Det är lite orättvist att gradera de riktigt gamla utgåvorna enligt samma mall som de senare, men skicket är G (Good) vad jag kan se. Tror inte att det existerar något NM-ex (knappast något VF heller) av dessa gamla serieböcker, då begreppet att "samla på serier" inte existerade när det begav sig. Därför tror jag att de som samlar dessa 1900-1940-talare inte är intresserade av skick på samma sätt som de som samlar senare utgåvor.

Det är för den här typen av böcker/album som skicken PR-VG finns. :)

Mathon

Inläggav Mathon » ons 10 aug 2011, 21:42

APenny4YourThoughts skrev:Stor reservation för att jag inte har den i hand, men så här ser jag på din bok:

* Skriften påverkar inte skicket i det här fallet. Det finns annat som är "värre".
* Groparna/skrapet på nedre vänsterhörnet bak (här skulle man rentav kunna mäta djupet, Ellingen!) är belastande.
* Pärmen ser ut att vara bruten, även om sidorna fortfarande sitter kvar är det nog en tidsfråga om man fortsätter att läsa/bläddra.
* Smuts/fläckar sänker en del.

Man ska givetvis ha respekt för en publikation som har över 80 år på nacken och det är alltid kul att se såna här grejer. Samtidigt är skicket inte jättebra. Skrapmärkena/groparna i kombination med smuts/fläckar gör att jag tycker det är svårt att sätta den här över 3.0 Good/Very Good. Det är svårt att bilda sig en uppfattning kring hur illa bruten ryggen är. Men någonstans mellan 2.5 Good+ och 3.0 Good/Very Good. Fortfarande ett helt okej läs-ex.

Värde någonstans runt 600-700kr enligt Seriekatalogen.

Tusen tack för ett snabbt och utförligt svar [:)]

Sammantaget var det väl ungefär som jag trodde men eftersom jag inte har någon riktig kunskap på området så känns det bra att få ett utlåtande från en som vet vad han pratar om.

Än en gång, stort tack!

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » ons 10 aug 2011, 21:48

Mathon skrev:
Sammantaget var det väl ungefär som jag trodde men eftersom jag inte har någon riktig kunskap på området så känns det bra att få ett utlåtande från en som vet vad han pratar om.

Än en gång, stort tack!

Råder starkt delade meningar om det där. [:D]

Lycka till med albumet under alla omständigheter.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » ons 10 aug 2011, 21:58

APenny4YourThoughts skrev:
Mathon skrev:

Än en gång, stort tack!

Råder starkt delade meningar om det där. [:D]

Att man är snabb och kan uttrycka sig väl är inte detsamma som kunskap. [8D]

Skämt åsido, tycker det är en högst rimlig bedömning du gjort.

Möjligen brister det här:
APenny4YourThoughts skrev:Samtidigt är skicket inte jättebra.

Med tanke på objektets ålder är skicket riktigt bra. I vanlig ordning stirrade du dig blind på skickgraden..
APenny4YourThoughts skrev:Lycka till med albumet under alla omständigheter.

Det gör även jag! Kul att få se det!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » ons 10 aug 2011, 22:04

Ellingen skrev:Med tanke på objektets ålder är skicket riktigt bra. I vanlig ordning stirrade du dig blind på skickgraden..

Jag tycker inte det finns någon större anledning att ta objektets ålder i ytterligare beaktande. :)

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » ons 10 aug 2011, 22:16

Ellingen skrev:Med tanke på objektets ålder är skicket riktigt bra. I vanlig ordning stirrade du dig blind på skickgraden..

Jag tycker inte det finns någon större anledning att ta objektets ålder i ytterligare beaktande. :)

Om du bortser från stolthet och prestige tror jag du förstår vad jag menar.
Det är ett trevligt album. För sin ålder ett mycket trevligt album.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » ons 10 aug 2011, 22:58

Ellingen skrev:

Absolut, jag är helt enig.

Jag tror kanske inte du är en anhängare av den, men det är en orimlig tanke att tro att ALLA publikationer finns (eller ens har funnits) i alla skick.

Man får inse att vissa publikationer helt enkelt bara existerar i vissa graderingsintervall. Det finns ingen poäng med att göra den finaste kända kopian av en publikation till 10.0 och den fulaste till 0.5 och sen peta in alla andra däremellan på en fallande skala.

Samma bedömningsgrunder för alla publikationer i alla tider, med undantag för eventuella tryckfel som av olika anledningar inte gick att undvika med äldre teknik.

Om den bästa Jocke, inbunden från 1929 är 5.0 Very Good/Fine, so be it. Det gör ovanstående exemplar till ett jättefint exemplar, även om skicket inte är jättebra. Det är min kontext.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » tor 11 aug 2011, 07:50

Ellingen skrev:

Absolut, jag är helt enig.

Jag tror kanske inte du är en anhängare av den, men det är en orimlig tanke att tro att ALLA publikationer finns (eller ens har funnits) i alla skick.

Känns som du inte riktigt läst vad jag skrivit i andra trådar på forumet. Det är precis det här det handlar om.
APenny4YourThoughts skrev:Man får inse att vissa publikationer helt enkelt bara existerar i vissa graderingsintervall. Det finns ingen poäng med att göra den finaste kända kopian av en publikation till 10.0 och den fulaste till 0.5 och sen peta in alla andra däremellan på en fallande skala.

Med andra ord: Det handlar om hur du beskriver objeketet. Skickgraden är alltså egentligen av mindre betydelse.
APenny4YourThoughts skrev:Samma bedömningsgrunder för alla publikationer i alla tider, med undantag för eventuella tryckfel som av olika anledningar inte gick att undvika med äldre teknik.

Halleluja!
APenny4YourThoughts skrev:Om den bästa Jocke, inbunden från 1929 är 5.0 Very Good/Fine, so be it. Det gör ovanstående exemplar till ett jättefint exemplar, även om skicket inte är jättebra. Det är min kontext.

Se där! Du kan ju om du vill!

Mathon

Inläggav Mathon » tor 11 aug 2011, 08:58

Har förstått att detta med skickgradering inte är någon lek här på forumet och diskussioner är ju alltid trevligt, bara ni inte blir ovänner [;)]

Fast nu verkar ni ju ändå ha kommit till någon gemensam ståndpunkt [:)]

Själv resonerar jag som så att om jag nu eventuellt skulle vilja lägga ut boken på tex Tradera så vill jag kunna skriva en skickgradering enligt en allmänt vedertagen skala, dvs 0.5-10 skalan. Själv har jag som sagt inte kunskapen att göra en sådan bedömning men med hjälp av er här på forumet bör jag kunna skriva att den är någonstans strax under 3 utan att ljuga allt för mycket. Detta blir så att säga ett referensvärde enligt en "absolut" skala som de flesta/alla samlare känner till. Sen antar jag att en eventuell köpare av ett sådant här album själv har koll på att bästa kända exemplar av detta album förmodligen håller skickgrad 5-6 enligt samma "absoluta" skala. Sen är det väl den eventuella köparens egen uppgift att bedömma den "fakta" han har och omvandla den till en egen "relativ" skala för att bedömma hur mycket pengar han kan tänkas betala för albumet.

Å det där var väl ungefär vad ni också kom fram till fast ni gjorde det på ett par rader [:o)]

Tack än en gång båda två för informationen och trevlig läsning [:)]

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » tor 11 aug 2011, 09:47

Jag börjar lite offtopic:

Mathon skrev: bara [Ellingen och Penny] inte blir ovänner [;)]

Blir? BLIR?

Mathon skrev:Fast nu verkar ni ju ändå ha kommit till någon gemensam ståndpunkt [:)]

Det verkar så, va? Jag trodde först det var något fel på min datorskärm.

[:o)] [:o)] [:o)]

/Slut OT

Och så till min egen input:

Det ser ut att vara ett riktigt trevligt exemplar, skall man gradera hamnar man troligen runt 2.0-3.0 som redan sagts. Om du tittar på titeln på Seriekatalogen.se ser du att vi inte ens tror att det finns bättre exemplar av den här titeln än 6.0/FN - http://seriekatalogen.se/edit.php?v=1576

Gammalt är inte alltid lika med värdefullt, men seriehistoriskt är det en väldigt trevlig sak du hittat. Det är en av de alla första svenska serierna - naturligtvis lite beroende på hur man definierar serier - själv skulle jag hävda att den är nummer tre, efter Fridolf Celinder och Adamson. Upplägget är ju en variant av de amerikanska bus-ungeserierna à la Buster Brown och The Katzenjammer Kids, och kanske inte särskilt originella. Men man läser inte Jocke för historierna. Lindroths teckningar är väldigt linjesäkra, och trycken från den här tiden är ju så snygga att man går åt. Grattis till ett trevligt fynd!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » tor 11 aug 2011, 10:33

Mathon skrev:Har förstått att detta med skickgradering inte är någon lek här på forumet och diskussioner är ju alltid trevligt, bara ni inte blir ovänner [;)]

Själv resonerar jag som så att om jag nu eventuellt skulle vilja lägga ut boken på tex Tradera så vill jag kunna skriva en skickgradering enligt en allmänt vedertagen skala, dvs 0.5-10 skalan. Själv har jag som sagt inte kunskapen att göra en sådan bedömning men med hjälp av er här på forumet bör jag kunna skriva att den är någonstans strax under 3 utan att ljuga allt för mycket. Detta blir så att säga ett referensvärde enligt en "absolut" skala som de flesta/alla samlare känner till. Sen antar jag att en eventuell köpare av ett sådant här album själv har koll på att bästa kända exemplar av detta album förmodligen håller skickgrad 5-6 enligt samma "absoluta" skala. Sen är det väl den eventuella köparens egen uppgift att bedömma den "fakta" han har och omvandla den till en egen "relativ" skala för att bedömma hur mycket pengar han kan tänkas betala för albumet.

Å det där var väl ungefär vad ni också kom fram till fast ni gjorde det på ett par rader [:o)]

Om du ska lägga ut på på Tradera, så ska du nog undvika, eller ha det enbart som komplement
till Poor-Mint skalan (som är oerhört mer etaberad hos "Gemene man"), sifferskalan!
Den är inte särskit etablerad, utom för en kärna utav de närmast sörjande.. [:D]

Ska du få in kulor, så måste du lägga ut en produkt som "gemene man" kan relatera till, och om
du kallar albumet enbart "2,5", så kommer de flesta tycka "Va?" och kanske i värsta fall undviker
att bjuda.

Jens
Senast redigerad av 1 UlfK, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fixat citeringstaggarna - //UlfK

Mathon

Inläggav Mathon » tor 11 aug 2011, 12:24

UlfK skrev:Jag börjar lite offtopic:

Mathon skrev: bara [Ellingen och Penny] inte blir ovänner [;)]

Blir? BLIR?

Mathon skrev:Fast nu verkar ni ju ändå ha kommit till någon gemensam ståndpunkt [:)]

Det verkar så, va? Jag trodde först det var något fel på min datorskärm.

[:o)] [:o)] [:o)]

/Slut OT

Och så till min egen input:

Det ser ut att vara ett riktigt trevligt exemplar, skall man gradera hamnar man troligen runt 2.0-3.0 som redan sagts. Om du tittar på titeln på Seriekatalogen.se ser du att vi inte ens tror att det finns bättre exemplar av den här titeln än 6.0/FN - http://seriekatalogen.se/edit.php?v=1576

Gammalt är inte alltid lika med värdefullt, men seriehistoriskt är det en väldigt trevlig sak du hittat. Det är en av de alla första svenska serierna - naturligtvis lite beroende på hur man definierar serier - själv skulle jag hävda att den är nummer tre, efter Fridolf Celinder och Adamson. Upplägget är ju en variant av de amerikanska bus-ungeserierna à la Buster Brown och The Katzenjammer Kids, och kanske inte särskilt originella. Men man läser inte Jocke för historierna. Lindroths teckningar är väldigt linjesäkra, och trycken från den här tiden är ju så snygga att man går åt. Grattis till ett trevligt fynd!

Hehe ja jag har förstått allt eftersom jag läst igenom forumet att dessa båda herrar har lite olika åsikter. [:o)]

Ja jag har kollat seriekatalogen, borde kanske nämnt det.
Nä att det skulle vara någon extrem guldklimp har jag aldrig trott och jag vet inte ens om jag ska sälja den men om så blir fallet vill jag iallafall ha en vettig skickgradering för att beskriva albumet och nu har jag fått det [:)]
Ja den är definitivt trevlig att titta på trots tidens tand. Tack! [:)]

Mathon

Inläggav Mathon » tor 11 aug 2011, 12:30

jens-olof skrev:
Mathon skrev:Har förstått att detta med skickgradering inte är någon lek här på forumet och diskussioner är ju alltid trevligt, bara ni inte blir ovänner [;)]

Om du ska lägga ut på på Tradera, så ska du nog undvika, eller ha det enbart som komplement
till Poor-Mint skalan (som är oerhört mer etaberad hos "Gemene man"), sifferskalan!
Den är inte särskit etablerad, utom för en kärna utav de närmast sörjande.. [:D]

Ska du få in kulor, så måste du lägga ut en produkt som "gemene man" kan relatera till, och om
du kallar albumet enbart "2,5", så kommer de flesta tycka "Va?" och kanske i värsta fall undviker
att bjuda.

Jens

Uttryckte mig tyvärr lite slarvigt var mer tänkt som en allmän beskrivning av mina tankegångar, naturligtvis skulle en beskrivning även innehålla referenser till Poor-Mint skalan. Men tack för kommentaren, jag är som sagt inte alls insatt i detta med skickgraderingar och kunde mycket väl gjort det misstaget du just beskrev. [:)]

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 11 aug 2011, 12:35

Det jag helst skulle vilja göra är att känna hur löst inlagan sitter fast i pärmen.
Känns den ganska stabil så blir det troligen närmare 3,0.
Men känns den ganska lös så blir det nog närmare 2,0.

Annars verkar det vara ett trevligt ex. i de lägre samlarskicken, som ger ett hyfsat rent och snyggt intryck.

Marknaden är inte den allra bästa för så här jättegamla serier i lägre skick.
De som kan minnas Jocke och nostalgiköpa borde vara närmare 90 år.
Simma lugnt!

Mathon

Inläggav Mathon » tor 11 aug 2011, 18:24

Magnus skrev:Det jag helst skulle vilja göra är att känna hur löst inlagan sitter fast i pärmen.
Känns den ganska stabil så blir det troligen närmare 3,0.
Men känns den ganska lös så blir det nog närmare 2,0.

Annars verkar det vara ett trevligt ex. i de lägre samlarskicken, som ger ett hyfsat rent och snyggt intryck.

Marknaden är inte den allra bästa för så här jättegamla serier i lägre skick.
De som kan minnas Jocke och nostalgiköpa borde vara närmare 90 år.

Ja nu vet jag ju inte riktigt hur jag ska kolla det utan att rycka sönder albumet och det vill jag ju inte [;)]
Men jag kan säga att det "känns" som att hela inlagan sitter ordenligt på plats trots utseendet på första/sista uppslaget och ryggen. När man öppnar albumet verkar inte inlagan "röra" sig åt något håll den inte borde om du förstår vad jag menar.

Nä skaran nostalgiköpare är nog rätt begränsad [:o)]

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tor 11 aug 2011, 18:34

Ett annat tips på Tradera. Om du har bestämt för att du verkligen vill sälja, sätt 1kr i utrop utan reservationspris. Sätt inte 400kr i utrop. Det kommer att avskräcka en del budare direkt. Kan de däremot vara med i budgivningen upp till kanske 200kr så kommer det att sporra dem att kanske bjuda mer än vad de egentligen hade tänkt från början.

Auktioner med mycket bud generar mer intresse och fler potentiella köpare får en känsla av att de "måste vara med när det smäller". Jag kan garantera dig att du kommer att få exakt vad marknaden tycker att den är värd. Ingen kommer att kunna "stjäla" en sådan serieraritet om den presenteras på rätt sätt. Min gissning är att du kommer att få nära eller strax över Seriekatalogens riktvärde.
Senast redigerad av 1 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tor 11 aug 2011, 18:36

Mathon skrev:Hehe ja jag har förstått allt eftersom jag läst igenom forumet att dessa båda herrar har lite olika åsikter. [:o)]

Vi är bästisar! [8D]

Återgå till "Om seriesamlandets ädla konst"