Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av Ellingen »

APenny4YourThoughts skrev:
Mathon skrev:Hehe ja jag har förstått allt eftersom jag läst igenom forumet att dessa båda herrar har lite olika åsikter. [:o)]


Vi är bästisar! [8D]


Hade du inte varit rädd för dig själv hade vi säkert kunnat bli det..... [;)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av APenny4YourThoughts »

"We're all just gonna get on board, hold hands and sing Kumbaya?" [;)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Gus1963
Fine
Inlägg: 210
Blev medlem: sön 06 nov 2005, 22:24
Ort: Sverige

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av Gus1963 »

Sålde detta album för något halvår sedan som definitivt höll FN. Har letat efter bilder på det som jämnförelse men tydligen har jag varit duktig och städat efter mig för de är borta. Det albumet hade dock skyddsomslaget kvar vilket var kantstött och med riss, kanske därför det kallas skyddsomslag:-)
Men det skall ju vara någon av de som samlar på förstanummer, precis som någon skrev så är det ju inte någon som köper det av nostalgiska skäl längre.
Men som en jämnförelse så tror jag det slutade runt 2000:-. Men tiderna varierar och köpare kommer och går och det är ett speciellt album med begränsad köpkrets.
Men, Lycka till!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av jens-olof »

Önskar jag hade haft råd att köpa det, upptäckte till min irritation
av det var 1935 års upplaga jag hade...

Nå, det är mycket jag vill ha, som jag inte kan köpa! [:D]

Jens
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av Magnus »

Gus1963 skrev:Sålde detta album för något halvår sedan som definitivt höll FN. Har letat efter bilder på det som jämnförelse men tydligen har jag varit duktig och städat efter mig för de är borta. Det albumet hade dock skyddsomslaget kvar vilket var kantstött och med riss, kanske därför det kallas skyddsomslag:-)
Men det skall ju vara någon av de som samlar på förstanummer, precis som någon skrev så är det ju inte någon som köper det av nostalgiska skäl längre.
Men som en jämnförelse så tror jag det slutade runt 2000:-. Men tiderna varierar och köpare kommer och går och det är ett speciellt album med begränsad köpkrets.
Men, Lycka till!


Att sälja en FN och att sälja en G+ är helt olika saker.
Det kan gott hända att kundkretsen är helt annorlunda för Mathon´s album.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av jens-olof »

Magnus skrev:
Gus1963 skrev:Sålde detta album för något halvår sedan som definitivt höll FN. Har letat efter bilder på det som jämnförelse men tydligen har jag varit duktig och städat efter mig för de är borta. Det albumet hade dock skyddsomslaget kvar vilket var kantstött och med riss, kanske därför det kallas skyddsomslag:-)
Men det skall ju vara någon av de som samlar på förstanummer, precis som någon skrev så är det ju inte någon som köper det av nostalgiska skäl längre.
Men som en jämnförelse så tror jag det slutade runt 2000:-. Men tiderna varierar och köpare kommer och går och det är ett speciellt album med begränsad köpkrets.
Men, Lycka till!


Att sälja en FN och att sälja en G+ är helt olika saker.
Det kan gott hända att kundkretsen är helt annorlunda för Mathon´s album.


Tillhör själv de som hellre köper en F/G än Fn när det kommer till riktigt gamla album, eftersom
jag vill läsa allt jag köper utan att vara rädd att råka böja ett hörn, eller att klamrarna käkar
upp mitten bara jag öppnar den. Fast får jag dem för samma pris tänker jag om... [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med skickgradering - Jocke från 1929

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:Ett annat tips på Tradera. Om du har bestämt för att du verkligen vill sälja, sätt 1kr i utrop utan reservationspris. Sätt inte 400kr i utrop. Det kommer att avskräcka en del budare direkt. Kan de däremot vara med i budgivningen upp till kanske 200kr så kommer det att sporra dem att kanske bjuda mer än vad de egentligen hade tänkt från början.


Generellt håller jag med, men då gäller det ofta lite nyare serier, som det finns fler som är intresserade av, nostalgiker utanför den vanliga skaran seriesamlar extremister. Som vi redan konstaterat är det nog inte många på tradera idag som mins den här boken från sin barndom. Då finns risken att det i stället bara blir en enda (väldigt nöjd) budgivare, som alltså får boken för utropspris.

Så om du säljer, sätt ett utropspris du tycker är kanske lite lågt men i alla fall rimligt. Försök också lägga auktionen vid ett bra tillfälle (det finns en tråd där vi debatterar vad som är ett bra tillfälle, även om vi kanske inte nådde konsensus så finns det värdefulla tankar där) och ha den öppen så länge som möjligt. Sen skadar det ju inte att göra reklam för auktionen så mycket som möjligt, både här på forumet, på facebook / twitter eller vad du brukar använda, och kanske på något boksamlarforum om det nu finns något sådant ...
Skriv svar