Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Johan Blixt »

Senaste inköpet:

Bild

Rick O'Shay av Stan Lynde från 10 januari 1975. Mitt Rick O'Shay-favoritäventyr! (Hämnaren, Fantomen nr 24–26/1975; Revolvermannen, Rick O'Shay 2, 1987.)
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Göran Semb »

Nice!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av smorkin »

Nice, indeed, och håller med om att det är en av de bästa episoderna! Tur för mig att jag aldrig riktigt fastnat för att köpa original för i så fall skulle jag varit extremt avundsjuk ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av rkaj »

Johan Blixt skrev:Senaste inköpet:


Mitt ansikte börjar anta samma färg som håret på smorkins profilbild här ...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Detta plockade jag upp i anslutning till årets Comic-con i San Diego:

Bild

Joëlle Jones hade i förväg låtit meddela att det inte fanns tid för något tecknande av henne i år, men i signeringskön hos Dark Horse föll hon till föga och presterade några skisser av den typ som ses i bilden ovan. De amerikanska serietecknarna är oerhört snabba i dessa sammanhang.

Bild

Detsamma gällde för Agnes Garbowska som berättade att hon tränat upp sitt snabbtecknande eftersom hon ville komma bort från den stressande kommissions-listan. Om hon kunde teckna medan fansen väntade var det bättre för alla parter eftersom man då kunde ha ett förhoppningsvis givande samtal medan tecknandet pågick. Och kunde ägna kvällarna åt andra verksamheter än tecknande på hotellrummet! Hon gick noggrannt till väga och förvissade sig om att ta reda på precis vilken dräkt jag ville att Harley Quinn skulle ha på sig (den hon fick i New 52 minus rullskridskorna). Då bilden gjordes i min skissbok är den också något större än de hon normalt åstadkom på 5"x5"-papper (vilket hon fick en slant extra för).

Jag har länge varit ute efter några sidor av den förtid bortgången Mike Parobeck och hos Anthony Snyder fanns det gott om sådana både från El Diablo, The Fly och The Batman Adventures. Efter mycket funderande blev det till sist dessa tre från El Diablo:

Bild BildBild

Jag visste att sidorna funnits listade hos Anthony's Comic Book Art i flera år, så jag blev inte förvånad (men mycket glad) när han efter några ögonblicks betänketid prutade $100 på totalsumman. Hade jag inte insisterat på att betala med kort hade han troligen slagit av $25 till... De två från nummer #9 bildar en hel sekvens där Rafael Sandoval sätter foten i munnen å det grövsta (och är tuschade av John Nyberg) medan sidan från nummer #14 är ett bra exempel på Parobecks känsla för serieberättande (se hur scenen ramas in tidsmässigt av första och sista rutan) och hans talang för miner och kroppsspråk (tuschat av Paul Fricke).

Klicka på bilderna för att se dem i större format i mitt CAF-galleri.

För övrigt kan nämnas att jag fick ett förstahandsexempel på hur bröderna Donnelly pimpar sina serieoriginal för att kunna ta (ännu) bättre betalt för dem. Jag sammanstrålade nämligen med vad som antagligen är ett av USA:s största Modesty Blaise-fans, Alan Dion, och tillsammans passade vi på att gå igenom Coolines Artworks sortiment av Modesty-strippar. Där fanns inte bara Holdaway och Romero representerade utan även ett par strippar av Burns, uppblandade med en del Spårhundarna. Men plötsligt medan vi assisterades av den ene Donnelly-brodern (den magre, gråhårige) dök det upp en stripp som inte såg rätt ut: Logotypen "Modesty Blaise by Peter O'Donnell" var något överdimensionerad och hade ingen yttre ram (som brukligt är). Strippnumret hade både siffror och bokstäver och det som skulle föreställa Modesty och Willie var helt uppenbart Susanne & Jacob. Både jag och Alan protesterade vilt (jag påpekade genast att strippnumret hade fel format) men då fick Donnelly-brodern genast *väldigt* dålig hörsel och kom på att han måste göra något viktigt i andra änden av montern...
Hoppas nu bara att ingen går på detta trick och betalar ett överpris i tron att det är en Modesty Blaise-stripp. [}:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den här kompletta 8-sidorshistorien från Josie #25 (januari 1967) med Josie, Melody och Pepper i huvudrollerna dök upp hos Gary Dolgoff för en tid sen. Naturligtvis snappade jag åt mig den omedelbart (och sen fick den ligga till sig ett tag hos koll. 635 i Oakland innan jag hade möjlighet att hämta upp den). Manus av Frank Doyle, teckningar av Dan DeCarlo och tusch av Rudy Lapick, inte Vincent DeCarlo som felaktigt angivits i GCD. Detta enligt Dan Parent som kan avgöra dylikt bättre än de flesta!

Har kan det specialstuderas hur DeCarlo tecknade Pepper helt annorlunda än de andra flickorna. Hon har samma rörelsemönster och poser som pojkarna i serien (marscherar när hon går, sitter med benen brett isär, har ofta händerna i fickorna eller innanför byxlinningen) tillsammans med en osviklig känsla för hur man skall klä sig. Stilen är lätt konservativ och kallas "preppy" tror jag.

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Klicka på bilderna för att se bättre skanningar i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av BoJustBo »

Jag är ju en konstskapare inte konstköpare i vanliga fall, men var tvungen att slå till när jag såg att en av mina favoritsidor av en av mina svenska favoritskapare fanns tillgänglig för en liten slant på bokmässan.

Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

BoJustBo skrev:Jag är ju en konstskapare inte konstköpare i vanliga fall, men var tvungen att slå till när jag såg att en av mina favoritsidor av en av mina svenska favoritskapare fanns tillgänglig för en liten slant på bokmässan.

Så trevligt att det är fler än jag som insåg vilket fyndläge det var! Men det var jobbigt att leta igenom hela bunten på ca 2 decimeter... [8D] Återkommer med mina inköp när de är skannade.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:
BoJustBo skrev:Jag är ju en konstskapare inte konstköpare i vanliga fall, men var tvungen att slå till när jag såg att en av mina favoritsidor av en av mina svenska favoritskapare fanns tillgänglig för en liten slant på bokmässan.

Så trevligt att det är fler än jag som insåg vilket fyndläge det var! Men det var jobbigt att leta igenom hela bunten på ca 2 decimeter... [8D] Återkommer med mina inköp när de är skannade.

Var den bara två decimeter? Känndes oändligt djup =P Slutade leta när jag hittade denna sidan då jag visste att jag bara skulle köpa ett ändå.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu har Archie Meets Batman '66 #3 kommit ut så jag kan visa upp de två sidorna från den som jag köpte av Dan Parent på SDCC i somras (han ville inte att de skulle bli offentliga i förväg):

Bild

Dan med sidor från Archie Meets Batman '66 #3.

Bild Bild

sidan 11 (helsides-splash) har Gotham Citys bovar och banditer förvandlat Pop's Choklit Shoppe i Riverdale till ett tillfälligt högkvarter och sidan 13 visar hur det går till när Veronica ställer till med pool-party i det Lodgeska residenset med Dick Grayson och Barbara Gordon som speciellt inbjudna gäster.
De tuschades sedan digitalt av J. Bone. Klicka på bilderna för att se större skanningar (och de publicerade sidorna med dialog) i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

Aaahh, det är Batman '66... därav "The ward of millionaire Bruce Wayne!?!?"-vitsen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Från årets bokmässa i Göteborg:

Bild

Natalia Batista hade vänligheten att trots ett späckat program och intensiv montertjänst hos Nosebleed Studio ta sig tid göra denna kommission av stråtrövaren Are från sin serie Sword Princess Amaltea i min skissbok. Fast med tanke på i vilken rasande fart de tre delarna av denna fantasyberättelse publicerades är det kanske inte så konstigt?
Klicka på bilden för att se en större skanning i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av smorkin »

Om någon känner för att investera en liten slant så är alla originalsidorna till den mest klassiska av klassiska EC-serier just nu ute på auktion:

https://comics.ha.com/itm/original-comi ... 192-118001

Skynda fynda? [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Om någon känner för att investera en liten slant så är alla originalsidorna till den mest klassiska av klassiska EC-serier just nu ute på auktion:

https://comics.ha.com/itm/original-comi ... 192-118001

Skynda fynda? [:o)]

Förhandstipset är att den kommer att hamna hemma hos George Lucas...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Årets halloweenkommission från Bill Galvan (som dessutom var belöning i Kickstartern för ett sällskapsspel han varit med och utvecklat):

Bild

Sabrina Spellman och Elvira har dragit iväg på en road trip i Elviras 1958 Ford Thunderbird Macabre Mobile a la Thelma & Louise.

Klicka på bilden för att se en större skanning i mitt Bill Galvan-galleri på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu har jag skannat sidorna jag köpte av Oscar Hjelmgren på bokmässan. Jag börjar med denna. Titelsidan från A.M.O.K. i Herman Hedning 8/2014:

Bild

Den som kan sin 50-tals science fiction kommer säkert att lyckas identifiera åtskilliga referenser i denna detaljerade bild. Klicka på den för att se en större version i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Den som kan sin 50-tals science fiction kommer säkert att lyckas identifiera åtskilliga referenser i denna detaljerade bild. Klicka på den för att se en större version i mitt CAF-galleri.

Dessutom är det väl en cameo av Rock Manlyfist där mellan den svarta apan och bruden ...?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

En Knallhatten-strip (eller flera) har alltid funnits på min önskelista!

Bild

Och då den är från slutet av 1955 är det väl inte otänkbart att det är Frank Frazetta som assisterat Al Capp...? [8D]

Klicka på bilden för att se en AVSEVÄRT större skanning i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Looding »

Såhär i Valhall- och Peter Madsen-tider kan det väl passa att dela med sig av ett verk från 2011. Trollfar Grumse ur Madsens Trollskogen, 56 × 77 cm. Alltså en ganska bamsig målning.

Bild
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Mu-Bai »

Angående Josie #25 nedan...
Nu har jag ändrat i GCD!
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Skriv svar