Om serieoriginal!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Allan Kämpe »

Herregud vilken hemsk färgläggning av ett underbart snyggt svartvitt original! Grattis K-E Lindkvist till kapet! [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Sir-L »

K-E Lindkvist skrev:[...]Första numret kan läsas här (pdf-format) i sin helhet. Jag tycker den borde platsa i Agent X9...
[...]
Om ryktet talar sant kommer förresten Cobb att bli TV-serie i en inte alltför avlägsen framtid.

Hoppas Agent X9-redaktionen läser detta och iaf funderar på saken. TV-serien borde ju vara ett extra plus för saken (även om det snarlika argumentet inte funkade för "Whiteout").
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av larsa66 »

Sir-L skrev:
K-E Lindkvist skrev:[...]Första numret kan läsas här (pdf-format) i sin helhet. Jag tycker den borde platsa i Agent X9...
[...]
Om ryktet talar sant kommer förresten Cobb att bli TV-serie i en inte alltför avlägsen framtid.

Hoppas Agent X9-redaktionen läser detta och iaf funderar på saken. TV-serien borde ju vara ett extra plus för saken (även om det snarlika argumentet inte funkade för "Whiteout").


Var det samma Barreto som hoppade in på Fantomens Söndagssidor före Beatty?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Var det samma Barreto som hoppade in på Fantomens Söndagssidor före Beatty?

Eduardo, ja, det bör vara han. Han halkade ju in där på Team Fantomen ett tag, om jag inte minns fel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Allan Kämpe skrev:Herregud vilken hemsk färgläggning av ett underbart snyggt svartvitt original! Grattis K-E Lindkvist till kapet! [:)]

Tack så mycket. Jag misstänker att det måste blivit något fel vid reproduktionen för så där kan det väl inte ha varit meningen att det skulle se ut?

larsa66 skrev:Var det samma Barreto som hoppade in på Fantomens Söndagssidor före Beatty?

Ja, det var det. Om han inte avlidit i hjärnhinneinflammation 2011 hade han säkert fortsatt med Fantomen. Under sin sejour på Judge Parker uträttade han underverk:

Bild

I samband med hans bortgång tipsade jag om vad man bör läsa av honom på bloggen. Det finns mycket att välja på, men testa gärna någon av Elseworlds-grejorna han gjorde för DC, till exempel Master of the Future, Scar of the Bat eller Lex Luthor: The Unauthorized Biography. Brukar gå att hitta för rimliga pengar hos till exempel http://mycomicshop.com/.

Men bäst är han i de 15 första numren av The Shadow Strikes! Det är en läsupplevelse av rang! Och inte särskilt dyrt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Något som jag inte väntade mig att få se på Science Museum i London: Serieoriginal!

Bild

Dan Dare av Frank Hampson.

Bild

La Femme piège av Enki Bilal. Kul!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag försöker lista ut till vilka äventyr Frank Hampsons original tillhör?! Men det är svårt att se!
Det vänstra ser nästan ut som ett färgskissutkast av Frank Hampson som hans tecknarteam sedan gjorde en färdig sida av.

Frank Hampson hade ett stort team av medarbetare (för att framställa veckotidningen Eagle) och han tecknade ofta sina huvudkaraktärer efter mänskliga modeller. Ett tidskrävande sätt att arbeta som blev för dyrt i längden. Frank Bellamy efterträdde Frank Hampson 1960 (som mer eller mindre fick sparken efter 10 år - trots att det var han som skapat Dan Dare - men Hampson hade frånsagt sig rättigheterna till figuren i kontraktet!)

Edit: Efter lite detektivarbete har jag kommit på att det vänstra originalet mycket riktigt är ett färgskissutkast från Dan Dares första äventyr Voyage to Venus.
Det högra originalet lommer från äventyret Operation Saturn och föreställer huvudstaden Titan City på Saturnus! [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Allan Kämpe skrev:Jag försöker lista ut till vilka äventyr Frank Hampsons original tillhör?! Men det är svårt att se!

Jag borde naturligtvis tagit en bild av skylten där det beskrevs när och hur sidorna publicerades, men så mycket kommer jag ihåg att den högra är från "Operation Saturn" som gick i Eagle under första halvan av 1953. Den vänstra är troligen äldre då jag vill minnas att de var uppsatta på väggen i kronologisk ordning. Inalles var det fyra stycken, men bilden av de andra två blev inte helt lyckad...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Allan Kämpe »

K-E Lindkvist skrev:
Allan Kämpe skrev:Jag försöker lista ut till vilka äventyr Frank Hampsons original tillhör?! Men det är svårt att se!

Jag borde naturligtvis tagit en bild av skylten där det beskrevs när och hur sidorna publicerades, men så mycket kommer jag ihåg att den högra är från "Operation Saturn" som gick i Eagle under första halvan av 1953. Den vänstra är troligen äldre då jag vill minnas att de var uppsatta på väggen i kronologisk ordning. Inalles var det fyra stycken, men bilden av de andra två blev inte helt lyckad...


Tack för länken K-E Lindkvist - fanns mycket matnyttig info om Dan Dare och Frank Hampson där... [:)]

Passade på att beställa en lucka i samlingen från Titan books som innehåller Frank Hampsons sista avsnitt (Safari in Space) av Dan Dare (cirka 1959). http://www.bokus.com/bok/9781848563728/classic-dan-dare-safari-in-space/
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tyvärr kunde inte Gert Lozell komma till SIS i år, så han skickade detta med post istället:

Bild

Omslaget till 91:an 4/2015 som bland annat innehöll sista delen av "Skånska kriget". En detalj skiljer det från den publicerade versionen (bortsett rån att Gert gjorde hela bakgrunden i datorn, därav den skissartade versionen på originalet) [;)] . Notera hur kraftigt beskuren bilden är. Jag frågade vikarierande redaktör Lisa Medin om detta men hon kunde inte ange någon specifik orsak, utan det kan vara flera grejor som spelar in när detta bestäms.

Ett vackert omslag som väl fångar stämningen i serien. Gert är utan tvekan en av de bästa 91:an-tecknarna! Klicka på bilden för att se det i större format på CAF.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har börjat skanna det som kom med hem från San Diego, men de större konstverken får vänta tills jag är tillbaka på jobbet nästa vecka och har tillgång till A3-format. Jag börjar med de här som är något mer hanterbara.

Rich Koslowski hade tagit sig tid att tuscha den Sabrina-teckning Bill Galvan gjorde åt mig i samband med hennes 50-årsjubileum:

Bild

Väldigt bra om jag får säga det själv! Rich kan sina saker. Kolla gärna in hans tuschning av Fernando Ruiz skisser i den lätt illamåendeframkallande Archie vs Predator som precis avslutats i dagarna.

Sen gjorde Bill detta bidrag i min skissbok:

Bild

Det är inspirerat av den ondskefulla organisationen "United Girls Against Jughead" som figurerar i Archie #649, och här är tre av medlemmarna avbildade: Ethel Muggs, Trula Twyst och Wendy "Double W" Weatherbee. Bill ritade så många av tjejerna som han hann med i sitt pressade schema. Jag funderar på att be Rich tuscha även denna.

Klicka på bilderna för att se dem i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Rich Koslowski hade tagit sig tid att tuscha den Sabrina-teckning Bill Galvan gjorde åt mig i samband med hennes 50-årsjubileum:

Det ser ut som Koslowski även tuschat Galvans signatur, men det kanske bara är en illusion... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Det ser ut som Koslowski även tuschat Galvans signatur, men det kanske bara är en illusion... [;)]

Nix (bra försök [;)] ), den fyllde Bill i alldeles själv på fredagen när jag träffade honom.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är ytterligare två utökningar av konstsamlingen från juli.

På Comic-con hade Rich Koslowski i år som gimmick att göra porträtt i vattenfärg av seriefigurer, ca 4" i fyrkant. Naturligtvis beställde jag "en okynnig Veronica" av honom och detta är vad jag kunde hämta upp när jag passerade hans bord i Artist's Alley dagen därpå:

Bild


Gisèle Lagacé lade oväntat men mycket välkommet till detta strålande porträtt av Sabrina Spellman som en bonus i samband med en affär rörande några av hennes (tämligen syllsynta) originalsidor från Archie. Det är få nu verksamma tecknare förunnat att kunna göra denna dam full rättvisa (mycket svårare än man kan tro), men Gisèle är definitivt en av dem:

Bild

Om man klickar på bilderna kommer man till något större versioner i mitt CAF-galleri.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Johan Blixt »

Bild

Då gäller det bara att bita ihop och köpa en strip av Raymond så är min Rip Kirby-samling komplett …
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Göran Semb »

Nice. Vad kostar en Raymond?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Allan Kämpe »

Mycket snygg stripp med Rip Kirby måste jag säga - grön av avund! :mrgreen:
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Johan Blixt skrev:Då gäller det bara att bita ihop och köpa en strip av Raymond så är min Rip Kirby-samling komplett …

Men du måste väl också ha en där Williamson assisterat Prentice? (Eller är det en sån du visar ovan...? Williamson var särskilt dominerande under tidigt 60-tal.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av germund »

Göran Semb skrev:Nice. Vad kostar en Raymond?
Den frågan måste besvaras från fall till fall. Strippar utan Rip eller andra "säljande" faktorer är svårsålda och kan säkert fås för enstaka tusenlappar, medan höjdar-exemplen kostar många många gånger mer. Det högsta pris jag på rak arm minns för en enskild dagsstripp är närmare 40 000kr (4000 euro) men jag har inte följt marknaden och det skulle inte förvåna mig om några gått högre än så.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om serieoriginal!

Inlägg av Johan Blixt »

Den dyraste jag sett på Heritage Auctions gick för $7,800 (http://comics.ha.com/itm/original-comic-art/alex-raymond-rip-kirby-daily-comic-strip-original-art-dated-4-10-54-king-features-syndicate-1954-/a/7076-92283.s?ic4=ListView-ShortDescription-071515). Ingen Rip lustigt nog men mycket vacker.

Nog tycker jag att det ser ut en del som Williamson på min strip men det är inget som Heritage nämner i beskrivningen.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Skriv svar