Detta plockade jag upp i anslutning till årets Comic-con i San Diego:
Joëlle Jones hade i förväg låtit meddela att det inte fanns tid för något tecknande av henne i år, men i signeringskön hos Dark Horse föll hon till föga och presterade några skisser av den typ som ses
i bilden ovan. De amerikanska serietecknarna är oerhört snabba i dessa sammanhang.

Detsamma gällde för
Agnes Garbowska som berättade att hon tränat upp sitt snabbtecknande eftersom hon ville komma bort från den stressande kommissions-listan. Om hon kunde teckna medan fansen väntade var det bättre för alla parter eftersom man då kunde ha ett förhoppningsvis givande samtal medan tecknandet pågick. Och kunde ägna kvällarna åt andra verksamheter än tecknande på hotellrummet! Hon gick noggrannt till väga och förvissade sig om att ta reda på precis vilken dräkt jag ville att Harley Quinn skulle ha på sig (den hon fick i
New 52 minus rullskridskorna). Då bilden gjordes i min skissbok är den också något större än de hon normalt åstadkom på 5"x5"-papper (vilket hon fick en slant extra för).
Jag har länge varit ute efter några sidor av den förtid bortgången
Mike Parobeck och hos
Anthony Snyder fanns det
gott om sådana både från
El Diablo,
The Fly och
The Batman Adventures. Efter mycket funderande blev det till sist dessa tre från
El Diablo:

Jag visste att sidorna funnits listade hos Anthony's Comic Book Art i flera år, så jag blev inte förvånad (men mycket glad) när han efter några ögonblicks betänketid prutade $100 på totalsumman. Hade jag inte insisterat på att betala med kort hade han troligen slagit av $25 till... De två från nummer #9 bildar en hel sekvens där Rafael Sandoval sätter foten i munnen å det grövsta (och är tuschade av
John Nyberg) medan sidan från nummer #14 är ett bra exempel på Parobecks känsla för serieberättande (se hur scenen ramas in tidsmässigt av första och sista rutan) och hans talang för miner och kroppsspråk (tuschat av
Paul Fricke).
Klicka på bilderna för att se dem i större format i
mitt CAF-galleri.
För övrigt kan nämnas att jag fick ett förstahandsexempel på hur bröderna Donnelly pimpar sina serieoriginal för att kunna ta (ännu) bättre betalt för dem. Jag sammanstrålade nämligen med vad som antagligen är ett av USA:s största Modesty Blaise-fans,
Alan Dion, och tillsammans passade vi på att gå igenom Coolines Artworks sortiment av Modesty-strippar. Där fanns inte bara Holdaway och Romero representerade utan även ett par strippar av Burns, uppblandade med en del
Spårhundarna. Men plötsligt medan vi assisterades av den ene Donnelly-brodern (den magre, gråhårige) dök det upp en stripp som inte såg rätt ut: Logotypen "Modesty Blaise by Peter O'Donnell" var något överdimensionerad och hade ingen yttre ram (som brukligt är). Strippnumret hade både siffror och bokstäver och det som skulle föreställa Modesty och Willie var helt uppenbart Susanne & Jacob. Både jag och Alan protesterade vilt (jag påpekade genast att strippnumret hade fel format) men då fick Donnelly-brodern genast *väldigt* dålig hörsel och kom på att han måste göra något viktigt i andra änden av montern...
Hoppas nu bara att ingen går på detta trick och betalar ett överpris i tron att det är en Modesty Blaise-stripp.
![Vaf-n! [}:)]](./images/smilies/icon_smile_evil.gif)