Seriesamlar-program

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie samlar program

Inlägg av Wakuran »

Schysst Invisibles(?)-pastisch där på väggen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serie samlar program

Inlägg av pogono »

APenny4YourThoughts skrev:
pogono skrev:[Omfattande system för seriesamling]
Hur särskiljer du två kopior av samma tidning? Eller du inkluderar bara unika objekt i samlingen?
Snyggt sammanfattat citat.
Jag undviker generellt att ha kvar dubletter och byter in tidningar som kommer över mig. Men där det behövs har varje tidning en egen fil, med tillägget dublett (och triplett, kvadrlett, femtlett, sextlett och sjutlett.) [8)] Förstanummer får jag ha dubletter av. Och första årgången av Goliat får jag ha hur många ex som helst av varje nummer.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Serie samlar program

Inlägg av nicklas.johansson »

pogono skrev: Och första årgången av Goliat får jag ha hur många ex som helst av varje nummer.

... och jag som alltid undrat vart alla gamla Goliat tagit vägen. Nu vet jag!
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
cta
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 05:52

Re: Serie samlar program

Inlägg av cta »

Som ny samlare och inte har något register ännu och inte någon direkt datorvana - vilket program av Excel och Word är då lättast att göra ett register i?

Hade tänkt det skulle innehålla följande saker:
* Namn på serietidningen, årtal, nummer och skick.

Något mer man kan tänkas behöva i registret?

Tack på förhand.
Cta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serie samlar program

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har kört med Comic Book Manager, men har inte matat in särskilt mycket, kanske 1-2.000 blaskor bara. Grafiskt rätt ointressant, men har de saker som jag tyckte borde finnas.
http://download.cnet.com/Comic-Book-Man ... 78345.html

Funkar för löpande numrering (#267 och #31), men inte bra alls för den svenska varianten med 15/1978 och 2/1994, så samlar man svenskt bör man använda något annat.

Kan någon moderator justera särskrivningen i trådnamnet, please.

Fixat.
/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Serie samlar program

Inlägg av Grumme »

[OT] Utan att vilja trampa någon på tårna, kan inte någon moderator fixa till särskrivningen i rubriken? Jag får krypningar ända in i själen varje gång jag ser den... [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serie samlar program

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Tilldela en moderator uppgiften att ändra alla särskrivningar på forumet. 2016 är det färdigt. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Serie samlar program

Inlägg av Basse »

Bild

det var lättare att göra en bild än att förklara. "En bild säger mer än 1000 ord" och allt sånt där.

Men om man hade som comicspriceguide.com att det finns en spalt till höger som visar om tidningen finns till försäljning och hur många exemplar det finns.

Om man klickar på siffran som fungerar som en länk så kommer man till användaren eller man kanske bara får kontakt uppgifter och skickgradering för att slippa hantering av användare. Enklast möjligast :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie samlar program

Inlägg av Wakuran »

Basse skrev:http://www.flickr.com/photos/84647724@N07/7751727962/

det var lättare att göra en bild än att förklara. "En bild säger mer än 1000 ord" och allt sånt där.

Men om man hade som comicspriceguide.com att det finns en spalt till höger som visar om tidningen finns till försäljning och hur många exemplar det finns.

Om man klickar på siffran som fungerar som en länk så kommer man till användaren eller man kanske bara får kontakt uppgifter och skickgradering för att slippa hantering av användare. Enklast möjligast :)

Fixar bildlänk.

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar