Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Mathon
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 09:06

Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av Mathon »

Detta hör kanske hemma i Fantomentråden men jag valde att lägga den här iallafall. Håller på att gå igenom en del serier som jag så att säga fick med på köpet när jag köpte en seriesamling på blocket. Hittade denna Fantomentidning och om jag fattar det rätt så finns det en något ovanligare variant av just detta nummer. Den ovanligare varianten skall ha dubbla pärmar med reklam för Fantomendagen på Grönalund och det verkar ju vara den varianten jag har men jag skulle gärna vilja få det bekräftat av någon vänlig själ här på forumet :)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av Wakuran »

Man får hoppas det, för den vanliga varianten är tydligen inte värd en krona ens, nästan som 14/ och 25/73 som bara är värda 12 kr i NM... :shock:

http://seriekatalogen.se/index.php?v=192
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av rkaj »

Sådär ser även mitt exemplar ut. Min har en adresslapp till en prenumerant på baksidan (Någon här som heter Alexander och bor (bodde) i Stockholm?), så det är möjligt att butiksnumren inte hade extraomslaget, men jag misstänker att hela upplagan hade det. Det är ju en serie (På Robin Hoods tid) på den inre baksidan också.

För övrigt innehåller tidningen två riktigt bra fantomenserier, båda tecknade av Hasse Lindahl, och en Team Fantomenartikel om samma Lindahl. Ett riktigt höjdarnummer!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av rdbulldozer »

Det stämmer utmärkt att det finns en variant som heter "Fantomendagen på Grönan" Den är inte så svår att få tag på... Ellingen säjer den just nu på Tradera
http://www.tradera.com/fantomendagen-pa ... _154136377
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av Offissa Pupp »

1986 kan ha varit det år jag prenumererade på Fantomen. Och precis som rkaj säger minns jag detta som ett bra nummer. Även om jag tyckte att det verkade rätt osannolikt att en djurpark (eller vad det nu var) utan protester kunde ställa ut en "vildman"....
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av rkaj »

Offissa Pupp skrev:Även om jag tyckte att det verkade rätt osannolikt att en djurpark (eller vad det nu var) utan protester kunde ställa ut en "vildman"....


"Djurparken" var ju gangsterbossens privata samling kuriositeter, så det kan man väl acceptera som premiss för ett bra äventyr! [8D]
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av Schuberg »

Som svar på frågan som ställts, så är det inte varianten "Fantomendagen på grönan" som du har i din ägo utan det vanliga numret som fanns i butik. Hur varianten som delades ut på Grönan ser ut kan du återse i auktionslänken som "rdbulldozer" hänvisar till här ovan.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Fantomen nr 12 1986, utgåva?

Inlägg av Offissa Pupp »

rkaj skrev:"Djurparken" var ju gangsterbossens privata samling kuriositeter, så det kan man väl acceptera som premiss för ett bra äventyr! [8D]

Ha - ja det visar ju inte minst på det svåra med att ha synpunkter på en serie 26 år senare [:)]
Skriv svar