Dyra mutanter salda pa auktion

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av Cadial »

Som icke-samlare trodde jag alltid att Action comics var den dyraste, men tydligen tog jag fel: Fran msn.com:
Är du intresserad av att köpa första numret av X-men? Den såldes nyligen på auktion för 3,4 miljoner kronor.

Auktionsbyrån Heritage Auctions slog rekord när man sålde den bäst bevarade förstaupplagan av X-men under torsdagen. På samma auktion såldes första numret av serietidningen Avengers, den kostade 1,9 miljoner kronor.Både X-men och Avengers är skapade av det välkända förlaget Marvel. Den senaste tiden har det uppstått ett stort intresse för tidningar som kom ut under Marvels "silverålder". En period som varade mellan slutet av 50-talet fram till 70-talet. Under denna perioden föddes superhjältar som Spider-Man, Hulken och X-men. Det är serietidningarna som kom ut under denna period som säljs för de största beloppen, rapporterar Hollywood Reporter.

Första numret av X-men är nu världens näst dyraste serietidning. Den enda serietidning som är dyrare är Spider-Man som auktionbyrån Heritage också säljer just nu. Tidigare har första numret av Spider-Man sålts för 7 miljoner kronor.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av MagnusR »

Cadial skrev:Som icke-samlare trodde jag alltid att Action comics var den dyraste, men tydligen tog jag fel: Fran msn.com:
Är du intresserad av att köpa första numret av X-men? Den såldes nyligen på auktion för 3,4 miljoner kronor.

Auktionsbyrån Heritage Auctions slog rekord när man sålde den bäst bevarade förstaupplagan av X-men under torsdagen. På samma auktion såldes första numret av serietidningen Avengers, den kostade 1,9 miljoner kronor.Både X-men och Avengers är skapade av det välkända förlaget Marvel. Den senaste tiden har det uppstått ett stort intresse för tidningar som kom ut under Marvels "silverålder". En period som varade mellan slutet av 50-talet fram till 70-talet. Under denna perioden föddes superhjältar som Spider-Man, Hulken och X-men. Det är serietidningarna som kom ut under denna period som säljs för de största beloppen, rapporterar Hollywood Reporter.

Första numret av X-men är nu världens näst dyraste serietidning. Den enda serietidning som är dyrare är Spider-Man som auktionbyrån Heritage också säljer just nu. Tidigare har första numret av Spider-Man sålts för 7 miljoner kronor.


De måste mena dyraste för Silver Age eller något liknande.

/Magnus
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det kan också handla om den dyraste tidningen som de har sålt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av Agentum »

Som sagt de här auktionerna med de här firman och vissa andra käns alltid tveksamma då det förekomer att de byter ägare inom den cirkeln bara och snart är ute igen, allt för att trissa ett värde för folk med mer pengar än vett, när tidningar verkligen sålts till privatpersoner så brukar priserna var betydande lägre även om det inet handlar om nåt vi kan köpa.

Priserna låter absurda, då skull de ju ha stigit enormt på bara 10 år skulle jag säga, kanske har de det med, GS1, Uncanny X-men 1 och AF15 har ju kostat en del.

Dollarn har iofs bombat en hel del med men alltså Uncanny X-men 1 3.9 miljoner luktar för mig skumrask tyvärr.

För det är väl inet X-men 1 här ändå? den var aldrig populär och är i det nämaste en helt ignorerad period, 70-talsvarianten har varit den dyrare av dem med antingen då Giant Size 1 UXM eller vilket nummer nu det blir som är UXM 1? 7x nånting va?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag är tämligen säker på att det INTE är #94 (första med nya teamet) som avses. Det är ganska säkert #1 av X-Men som avses. Är det inte det, är priset totalt vansinnigt och löjeväckande på samma gång. #94 kostar ett par tusen dollar i toppskick, inte mer.

Comicspriceguide listar #1 på $800 000 i GM 10.0. Jag är osäker på om det ens existerar en sådan tidning, eller om det är ett fiktivt värde utifrån den bästa (som senast jag kollade var en CCG:ad NM+ 9.6).

Den tredje du nämner är Giant-Size UXM #1 och ligger kring $1500 i NM 9.4.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Dyra mutanter salda pa auktion

Inlägg av Agentum »

Är den så dyr, oj, det var en floppserie som ingen ser som X-men idag egentligen, hade inte nystarten komit hade de inte varit nånting alls idag.

I vilket fall dyr ändå, men jag är so msagt tveksam över de här rekorden då det varit spåå mycket skit runt det förr och sen när "äkta" försäljningar av Action 1 eller Tec 27 verkligen blivit av så har priserna varit typ 3djedelen av deras rekord.

Mern tiderna kanske förändras, det är ett tag sen jag följde med på det härt och kollad lite om snacket om alal exemplar som oftast är kända redan likt svenska KA 1or, finns forum bar för samlande och de följer sånt här extremt noga i detalj, flera har sett exemplaren osv och det uppenbarade sig en stor bluffmarknad, särskilt då CGC körde gräddfil för vissa och godkände retaurerade tidningar som orörda och hundratals av dem såldes på marknaden, sen vägrade de offentliggöra en komplett lista från personerna utan satte ett datum bara, så månag av dessa är i omlopp ännu, de som misstänker nåt håller ju käften då de ju äger dem och vill ha pengar vid försäljuning.

De ägdes ju av bla dessa Heritage, misstanke om övergradering av egna blaskor var enorm tex. oftast gälldre det nummer ingen har koll på säg Batman 16 elelr nåt, mellanpristidningar, de går att bluffa ut och tjäna kanske någar tiotals tusen extra per blaska utan att nån märker och det handlar om tusentals tidningar, för som sagt keynummer eller förstanumer de är så välkända att där kommer ev. fusk fram direkt.

CGC graderade för ett pris som inte var vettigt beräknades det att det är uppenbart att nåt är på tok, ingen möljer en blaska förbi 3 proffsgraderar gubbar eller nåt och plastar in den osv för de pengarna, CGC misstänktes att drivas för eget bruk främst och kontroll av marknadspriser helt nekelt, inget att göra åt givetvis.

Många ser det väl so men fördel att man då litar på graderingen och inte behöver träffa säljaren, det går ju så länge systemet är värt nåt, den dag det inet är det så ka nman knäcka de där plastbehållarna över knät.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar