Skadade serier vid frakt

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av MAD »

Jag har varit nöjd de flesta gånger jag fått paket från Adlibris, däremot har jag vid ett par tillfällen fått TPB som lossnat helt i limningen första gången jag öppnade dem, jag skrev till Adlibris som erbjöd mig att skicka tillbaka dem och få nya men eftersom jag misstänkte att det skulle vara samma sak med de nya så fick jag en rabattcheck på 50:- istället.

Sen fick jag vid ett annat tillfälle en bok som hade någon plastbit fastlimmad på en sida mitt i, jag försökte ta bort den och sidan revs sönder, den skickade jag tillbaka och fick en ny.

Vid nån av mina beställningar från Amazon i England hade de packat ganska dåligt och en TPB hade blivit kantstött vilket jag mailade dem och påpekade, de skickade direkt ett nytt exemplar utan att jag behövde skicka tillbaka den defekta (som jag gav till en kompis, den var ju fullt läsbar). Däremot verkade de bli stötta när jag tyckte att deras packning kunde gjorts bättre, men det kunde jag ta när jag fick en ny bok utan problem :-)
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av sverre »

lennon skrev:En inte alldeles lätt fråga denna. Jag skickar en hel del, och oundvikligen så blir det skador förr eller senare trots att jag packar bra (inte kassaskåpssäkert) med kartongskiva och bubbelkuvert + albumen inslagna i tidningspapper. Jag brukar ta ansvar och posta nytt om kunden vill så, men det är väl egentligen till Posten/fraktbolaget man ska rikta sitt klagomål. Hade det varit högvärdigt gods jag skickade så hade det definitivt alltid blivit Posten/fraktbolaget som hade fått ta reklamationen. Nu är det nästan alltid till ett relativt lågt värde, och då får man liksom bjuda till.

Dock är det så att det är endast den som skickar ett paket som har en kundrelation med Posten. Som mottagare av varor kan jag inte reklamera till Posten utan jag måste vända mig till den jag beställde varor av.
Företaget har ansvar för varorna ända tills konsumenten fått varorna i sin hand. Om det är Posten som felat är det företaget som måste ta den striden.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av burnout »

sverre skrev:
Dock är det så att det är endast den som skickar ett paket som har en kundrelation med Posten. Som mottagare av varor kan jag inte reklamera till Posten utan jag måste vända mig till den jag beställde varor av.
Företaget har ansvar för varorna ända tills konsumenten fått varorna i sin hand. Om det är Posten som felat är det företaget som måste ta den striden.


Stämmer mycket bra det. Det enda som posten (och andra åkerier) ersätter är om det är betalt extra för försändelsen (typ rek eller försäkrat). Men du får fortfarande strida för det och inte säkert att du får full ersättning och skulle du få det levererat till dörren och någon i familjen tar i mot det (inte du) så kan du tok glömma ersättning. Men företag brukar packa bra, jag har inga problem med packningen , utan det är innantill läsning på beställning-ordern för kan det komma lite vad som helst i bland. Det brukar lösa sig snabb då. [:o)]
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av lennon »

sverre skrev:
lennon skrev:En inte alldeles lätt fråga denna. Jag skickar en hel del, och oundvikligen så blir det skador förr eller senare trots att jag packar bra (inte kassaskåpssäkert) med kartongskiva och bubbelkuvert + albumen inslagna i tidningspapper. Jag brukar ta ansvar och posta nytt om kunden vill så, men det är väl egentligen till Posten/fraktbolaget man ska rikta sitt klagomål. Hade det varit högvärdigt gods jag skickade så hade det definitivt alltid blivit Posten/fraktbolaget som hade fått ta reklamationen. Nu är det nästan alltid till ett relativt lågt värde, och då får man liksom bjuda till.

Dock är det så att det är endast den som skickar ett paket som har en kundrelation med Posten. Som mottagare av varor kan jag inte reklamera till Posten utan jag måste vända mig till den jag beställde varor av.
Företaget har ansvar för varorna ända tills konsumenten fått varorna i sin hand. Om det är Posten som felat är det företaget som måste ta den striden.

Utan att ge mig in i den snåriga juridiken så ska man som mottagare reklamera skada på ett paket till Posten. Posten har alltså ansvar för paketet från det att det blir inlämnat tills dess att det blir utlämnat. Vid större försändelser (mellan företag) så gör man normalt upp innan vilket leveransvillkor som gäller för köpet, ExWorks, CIF eller liknande.

I vilket fall så rör det ju sig här ofta om begränsade värden, och då ersätter väl de flesta företag utan att gnälla (eller att krångla med reklamationer).
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av Basse »

Som uppdatering på mitt ärende så är en order fixat. Jag får 12 st fräsha nummer skickade till mig utan extra kostnad och jag får behålla dom skadade. Nu inväntar jag en lite större strid mot ett företag i USA. Vi får se hur det går :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av MrKumquack »

Ziv skriver i Kalle Anka tråden:
zlv skrev:
tis 28 feb 2023, 14:32
Egmont parodin fortsätter här ...
Fick idag mitt FEMTE ex av Don Rosa 10 resp. Legendariska Äventyr 6(?), och denna gång var dom bara nerlagda i en alldeles för stor kartong med lite bubblor. Totalt oskyddade! Och självklart hade böckerna skramlat omkring och fått flera stötskador.
Räknade ut att på DRB 7-8-9-10 har jag fått totalt 13 utskickade, endast 3 har kommit fram oskadda.
Har klagat i flera årstid om att deras packning av böcker är undermålig, men inget händer. Nada.
Jag prenumererar oxå på Legendariska Äventyr från Egmont. Vet inte om det är för att jag inte får något annat samtidigt ifrån dem, men jag är supernöjd med paketeringen! Har – liksom du – fått sex album, och alla helt utan anmärkning eller stötskador.
Däremot tänker jag efter både en och två gånger om jag ska gambla när det gäller att köpa böcker från Amazon. Där snackar vi (oftast) väldigt uselt skydd för kulturgodset!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av Coppas »

Själv väntar jag fortfarande på Don Rosa-biblioteket # 10 - anmälde den saknad slutet på januari. Påminde om den i mitten på februari och väntar fortfarande.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av zlv »

Här är Egmonts senaste charad (utskick): (KAL7)
Oöppnat: https://i.imgur.com/7hWZP0Y.jpg
Öppnat: https://i.imgur.com/qRl72IX.jpg

Som synes är förpackningen för liten, att boken åkte fram och tillbaka i förpackningen hjälpte inte heller ... flera gånger har det kommit in smuts mm också, och nu när det snöar så riskera det att bli fuktskador.

Jag undrar vilka personer det är som accepterar dessa typer av skador...

Don Rosa-biblioteket # 10 slutade med att jag gick till butik och köpte istället, då dom inte gör fler än SEX försök!
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av MrKumquack »

zlv skrev:
ons 29 mar 2023, 14:07
Här är Egmonts senaste charad (utskick): (KAL7)
Oöppnat: https://i.imgur.com/7hWZP0Y.jpg
Öppnat: https://i.imgur.com/qRl72IX.jpg
Sådär ska det verkligen inte se ut! Jag fick min Branca vol.1 idag, och den hade – som vanligt – klarat frakten utan stöt- eller fuktskador.
Vet inte om du bara har haft otur med dina leveranser, eller är det så att du bor i nån obygd, som gör fraktavståndet längre än vad en stadsbo som jag har? Tänker som så, att ju färre som hanterar godset, och ju kortare tid det ska ligga och skumpa på vägarna, desto större vore chansen att det klarar sig mer helskinnat än det motsatta.
Tråkigt oxå att du inte får någon respons efter att ha klagat i åratal! Det tycker man att de borde ha tagit åt sig av.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av trimble »

Samma här, fick också min bok idag och inga frakt/fuktskador fanns på paketet, bor i lägenhet och brevbäraren ställer boken utanför ytterdörren.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av zlv »

Bor i Stockholms området, i lägenhet, brevbäraren ringer alltid på dörren innan dom ställer utanför dörren.

Har gjort många beställningar från Cobolt och Serier&Sånt och aldrig fått något fraktskadat, men med Egmont det är något helt annat ...
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Skadade serier vid frakt

Inlägg av Coppas »

zlv skrev:
ons 29 mar 2023, 14:07
Här är Egmonts senaste charad (utskick): (KAL7)
Oöppnat: https://i.imgur.com/7hWZP0Y.jpg
Öppnat: https://i.imgur.com/qRl72IX.jpg

Som synes är förpackningen för liten, att boken åkte fram och tillbaka i förpackningen hjälpte inte heller ... flera gånger har det kommit in smuts mm också, och nu när det snöar så riskera det att bli fuktskador.

Jag undrar vilka personer det är som accepterar dessa typer av skador...

Don Rosa-biblioteket # 10 slutade med att jag gick till butik och köpte istället, då dom inte gör fler än SEX försök!
Egmonst kundtjänst fungerar verkligen sisådär... väntar själv på Don Rosa-biblioteket # 10...

Anmälde utebliven bok i januari, sedan i slutet på februari och nu igen i mitten på mars. Även mitt senaste ex. av Fa årgångar hade ett sönderrivet omslag och man får erbjudadet om att få avdrag på 50 kronor... ja, men mina övriga 71 böcker i serien har ett helt omslag... De verkar inte riktigt förstå att man som samlare även vill ha det snyggt och om jag betalar 320 eller 270 pix inte gör så stor skillnad. Ville jag spara pengar skulle jag inte köpa några böcker alls.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar