Jag tror att man skulle behöva justera formatet en smula. Comics-böckerna levde i mångt och mycket på dagsstrippserier där en äventyrsepisod fick plats på sisådär tio sidor i det stora formatet som böckerna hade, och även när det gällde humor var det ju dagsstrippserier mestadels. De serier som hade en annan bakgrund, som Tintin, kändes fel tycket jag (och tycker jag) när jag läste böckerna som liten.
Istället skulle det nog behöva bli någonting tjockare och mer i serietidningsformat. Om man hade en 4-500 sidor på sig skulle det nog gå att få ihop någonting riktigt bra, och varierat. En mkt snabb höftning av innehåll som är från 2000-talet, i slumpmässig ordning allteftersom jag kommer på det, och med lite tonvikt på Sverige (så en del svenska inslag som skulle kunna bytas mot mer internationella):
- En episod av "Rumic World": Takahashis excellenta slice-of-life-serie med fristående episoder som hon gör en om året av. Bra exempel på manga av typ vardag+humor.
- En episod ur Urasawas "Sneeze", för mer allvarlig manga.
- Cul de Sac-strippar.
- Några exempel på bra nordiska strippserier, välj bland t ex Rocky, Pondus, Zelda, Bästis, ...
- Några sidor av Lewis Trondheims ensidesserier, typ Kaput & Zösky. Fransk modern humorist.
- "The Man with the Getaway Face" av Cooke. Bra hårdkokt deckare.
- Någon SH3-serie av Ahlgren, för att dels få en superhjälteserie, dels en modern svensk serie. Varför inte "Debut" från Seriemix?
- Apropå Seriemix tycker jag att Krantz serier i Seriemix 10 var utmärkta, så släng in en av dem med.
- Någon av Jonah Hex-numren från v2 av serien; det var fristående äventyr, och ofta väldigt bra och spännande både tecknings- och manusmässigt.
- Thor: God of Thunder 18. Teckningar av europeiska räven Pastoras med ett fristående Thor-äventyr, skriven av Jason Aaron. Så mix av USA/Europa, och bra dessutom

- Någon av Jaime Hernandez senare Love and Rockets-serier; han håller klassen med bravur.
- Någon av Simon Hanselmanns Megg/Mogg/Uggla-serier. Det behövs lite råare serier också, för en bra blandning

- Någon serie av Florence Cestac, förslagsvis från hennes "Les Démons de l'existence"-svit.
- Någon Yotsuba&!-episod; det är svårt att förbigå Yotsuba&! när det handlar om bästa serierna på 2000-talet

Ok, hittills sisådär 250s skulle jag säga, och jag skulle gärna fortsätta, men nu ska jag äta middag

Det saknas definitivt något modern europeiskt åt drama-hållet men de är ofta alltför långa; allt ovan är max typ 24s långt. Så där skulle jag behöva fundera lite mer...