Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Jinime »

Labrador Road 26 skrev:Du menar nog Detective Comics #27 som var Läderlappens debut, #1 körde helt andra serier.
http://www.comicvine.com/detective-comi ... 00-105764/
http://www.comicvine.com/detective-comi ... 00-105763/


Ja, det menar jag förstås, skrev eller tänkte fel :P
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

Grumme skrev:
Agentum skrev:Fast hehe de skulle man ju inte köpa för den här lottovinsten sånt får man ju för inget redan.


Det är sant att de är hyfsat enkla att hitta i lässkick, men hur lätt skulle det vara att skapa en samling i toppskick?


Nej det klart kunde du annonsera stort med att du betalar väldigt mycket för NM exemplar så har du ju klart en genväg med pengarna, du kommer slippa snoka igenom så mycket då andra kommer att ha gjort det åt dig.

Frågan är dock om det för en samlare käns lika kul?

Jag vet inte då jag inte tillhör den typen, jag läser ju dock att "jakten" är viktig för många och at det nog aldrig blir riktigt klart utan isf fortsätter det genom att ytterligare en gren tas in i det hela.

En risk för mig som "rikare" inom serier är tyvärr det att jag komme öka inköpen så mycket att jag drunknar i serierna och inte hinner med alls längre, nu håller ekonomin ändå grepp om vad som kan hända så det inte spårar ur för mycket, jag kan inkludera en jäkla massa lite väl fort har jag märkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Farbror Kjell »

Riktigt hemsk tanke, vad skulle man då ha för utmaningar ?
Plötsligt blir allt tillgängligt, visst får man fortfarande söka upp objekten, i varje fall inledningsvis.
Efter ett tag har ryktet spritt sig om multimiljonären som samlar på serietidningar, och alla tänkbara erbjudanden
kommer att presenteras, seriösa såväl som oseriösa.

Kanske skulle jag låta utveckla ett enhetligt förvaringssystem för serier, pärmar, lådor, specialgjorda för sitt ändamål.

Förmodligen skulle scenariot bli som ur någon gammal MAD, fritt ur minnet, ingen aning om vare sig nummer eller årgång.
När du är helt ute, samlar du på rabattkuponger.
När du kan hänga med lite, samlar du på frimärken från exotiska länder.
När du är uppe i smöret, samlar du på tråkiga aktiebrev.

Fast någon trevlig veteranbil blir det säkert.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Grumme »

Farbror Kjell skrev:Riktigt hemsk tanke, vad skulle man då ha för utmaningar ?
Plötsligt blir allt tillgängligt, visst får man fortfarande söka upp objekten, i varje fall inledningsvis.
Efter ett tag har ryktet spritt sig om multimiljonären som samlar på serietidningar, och alla tänkbara erbjudanden
kommer att presenteras, seriösa såväl som oseriösa.


Man skulle ju kunna skapa utmaningar för sig själv, t.ex. genom att sätta en begränsad budget på hur mycket man får lägga på serier per år och sedan strikt hålla sig till den.
(Givetvis då med en "bucket list" av titlar som är så svåra att man får köpa dem ändå om tillfället dyker upp. [8] )

Fast å andra sidan så faller ju då trådens grundfråga, d.v.s. vad man skulle samla på om man vann drömvinsten.
Jaja, i-landsproblem finns det gott om. [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

haha, jo det roliga var just båda hur man skulle göra och hur det skulle kunna gå(även bli helt fel mao):-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Peral »

Jag skulle samla på seriesidor tecknade av framförallt svenska serietecknare. Så fort jag fick någon halvgalen idé för en serie, seriesida eller bild som jag inte ids teckna själv så skulle jag kontakta t.ex. Mikael Grahn eller Hedvig Häggman Sund där Gaston och Harley Quinn spelar Snooker.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

haha det vore nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Nima »

I serieväg hade jag nog fortsatt som vanligt men i större utsträckning. Köpa fler trades, prenumerera på fler titlar, antagligen skaffa alster av favorittecknare osv.
Det som skulle bli dyrt och onödigt är dock inte serierelaterat. Jag hade börjat köpa riktigt dyra och gamla samlingar med folksagor, från olika delar av världen.
"Samlar" redan lite smått på det och skulle nog bli mer seriös med detta om pengarna fanns i överflöd.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

ok intressant, det visste jag inte tat du gjorde.

Så avancerat tat du har tom original som sen Grimm tog som sina uppsamlade sagor? ofta franskt ursprung?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Jag skulle samla på seriesidor tecknade av framförallt svenska serietecknare. Så fort jag fick någon halvgalen idé för en serie, seriesida eller bild som jag inte ids teckna själv så skulle jag kontakta t.ex. Mikael Grahn eller Hedvig Häggman Sund där Gaston och Harley Quinn spelar Snooker.

"Commisions" till privatpersoner verkar ju rätt vanligt i USA, men jag tror inte svenska tecknare brukar syssla med sånt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:ok intressant, det visste jag inte tat du gjorde.

Så avancerat tat du har tom original som sen Grimm tog som sina uppsamlade sagor? ofta franskt ursprung?


En liten sidogrej vid sidan av serieintresset [:)]

Mja, har ju givetvis inget sådant i nuläget, men det skulle som sagt vara något jag skulle ta tag i om man någon gång blev ekonomiskt oberoende.
Nu kör jag ju främst på svenska översättningar av gamla sagor (i ganska liten utsträckning), men tyska originalsamlingar av Grimms sagor eller deras "Deutsche Sagen", Franska Perrault, gamla keltiska samlingar osv. Det hade inte suttit helt fel! [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Agentum »

Nej, jag förstår dig, jag finner ett intresse jag med i det där även om jag inte samlar, folksagor säger en hel del om tiden, Grimm kan vi ju avgöra direkt la in mycket kristet kortrekt i sagorna som jag tror var tom hårdare än de skrev ner dem och då är ju redan deras varinanter hårdare än senare spår.

HC Andersen är värd att kolla upp med egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Nej, jag förstår dig, jag finner ett intresse jag med i det där även om jag inte samlar, folksagor säger en hel del om tiden, Grimm kan vi ju avgöra direkt la in mycket kristet kortrekt i sagorna som jag tror var tom hårdare än de skrev ner dem och då är ju redan deras varinanter hårdare än senare spår.

HC Andersen är värd att kolla upp med egentligen.


Absolut. Vissa grejor ändrade väl Grimm, t ex så var drottningen i Snövit inte längre hennes biologiska mamma utan styvmor istället.
Och anspelningar på sex rök väl helt och hållet.
Men många gånger gånger blev mycket också mer våldsamt.
Har sex band med HC Andersen, tycker om konstsagor också!

Ber om ursäkt för att jag drog diskussionen OT.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:Jag skulle samla på seriesidor tecknade av framförallt svenska serietecknare. Så fort jag fick någon halvgalen idé för en serie, seriesida eller bild som jag inte ids teckna själv så skulle jag kontakta t.ex. Mikael Grahn eller Hedvig Häggman Sund där Gaston och Harley Quinn spelar Snooker.

Kom bara ihåg att när det gäller Hedvig är JAG först i kön! [;)]

Wakuran skrev:"Commisions" till privatpersoner verkar ju rätt vanligt i USA, men jag tror inte svenska tecknare brukar syssla med sånt.

Alla porträtt Fredrik Strömberg fått tecknade åt sig av diverse serieskapare är antagligen undantaget som bekräftar regeln. I övrigt är det nog en monetär fråga. Ge svenska serieskapare mer pengar än vad de tjänar på sina reklam- och illustrationsjobb så ställer de säkert upp. Men den kundkretsen som är beredd att göra detta är inte stor i Sverige. (Möjligen kan detta räknas som kommission av en svensk serieskapare.)

När det gäller Grummes ursprungliga frågeställning skulle jag vid sidan av att anskaffa den bermudagula Aston Martin DBS vars rättmätiga hemvist är MITT garage, även använda delar av vinsten till att flytta upp i division tre (eller möjligen två) när det gäller serieoriginalsamlande. En och annan kommission skulle det säkert också bli. (Terry Dodson, Amanda Conner, Emanuela Lupacchino, Jaime Hernandez, Ulf Jansson...)

EDIT: Jag skulle också utöka samlingen av exklusiva halmhattar. [:o)]
Senast redigerad av 3 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gång.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:"Commisions" till privatpersoner verkar ju rätt vanligt i USA, men jag tror inte svenska tecknare brukar syssla med sånt.

Tror Bergkvist erbjudit det, men ingen aning ifall någon nappat över huvud taget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Peral »

Ja men kommer du ha ett stort antal miljoner att handla upp bilder från HHS? Jag gillar verkligen hennes stil, men det finns ett stort antal andra svenska serieskapare som jag också gillar. Det stora problemet är att jag inte spelar. (Jag har dock en vadslagning med UlfK gällande ett foto)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Du vinner drömvinsten på lotto - Vad skulle du samla på?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Det stora problemet är att jag inte spelar. (Jag har dock en vadslagning med UlfK gällande ett foto)

Inte heller jag spelar om pengar. De ytterst få gångerna som jag slår vad med någon står det bara en krona på spel, som mer en symbolisk gest. Fast man får inte mycket serier, eller annat samlarvärt, för en krona så där gör det varken från eller till.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar