Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en lista?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en lista?

Inlägg av pelig »

Hej!
Har hittat (jo faktiskt, bland en bunt andra - ointressanta - tidningar jag ärvt) detta fina och ovanliga ex av Fantomens Bilsamlaralbum. Man kunde köpa det separat 1958. Tanken var att man köpte Fantomen samma år och plockade ut medföljande bil-bilder. Dessa bilder skulle klistras in i detta samlaralbum, men som tur är har mitt ex inga inklistrade bilder.
Tacksam för tips om hur detta exemplar ska bedömas. Se bilder. Jag bedömer det som ett mycket fint ex, man vill inte bläddra eftersom spänsten är kvar i ryggen, hörnen är perfekt skurna och inte det minsta stötta. Ett svagt veck (några cm) vid ryggen på framsidan, ett svagt tryckmärke vid "t" i Fantomen. Baksidan har ett svagt veck i nederkant (3-4 cm) som passerar vägskylten Uppsala/Sigtuna...

På seriekatalogen.se står det "Samlaralbumet till Fantomens bilsamlarserie, # 15 - # 34 1958, är mycket ovanligt och eftertraktat. Mindre än 10 kända exemplar."
Då undrar jag, finns det en lista motsv Kalle 1/48? Jag tror mitt ex är okänt - tills nu! [:)]
På seriesam.se bedöms värdet till 2000 kr men det måste väl vara beroende på skick?

Här är bilderna:
Framsida
Ryggen, garanterat rostfria klammer
Baksida med vägmärken
Hörn 1
Hörn 2
Första uppslaget
Innehållsförteckning
Hoppas bildlänkarna ovan funkar, har inte använt den sajten tidigare...
/Pelig
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Wakuran »

Klart snyggt ex, i alla fall. Jag ser att Rolf Gohs tecknat omslaget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Ellingen »

Ett riktigt snyggt ex, tveklöst.
Utifrån bilderna i mina ögon inte sämre än VF. :-)

Med 'rätt' intressenter på Tradera känns 3-5000:- inte osannolikt.

Någon lista motsvarande 1/48 finns mig veterligen inte.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kanonfint exemplar. Grattis till det. Ryggbilden vittnar om en del mindre skav som kanske är tveksamma i VF 8.0, men jag skulle säga strax under. Någonstans FN/VF 7.0 till VF- 7.5. Ellingens värdering verkar rimlig.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av pelig »

Stort tack för svar! Skickgradering och värdering, klart intressant. Eftersom jag inte är någon storsamlare tror jag det blir försäljning, speciellt om det handlar om de pengarna... [:)]
Jag funderar dock fortfarande varför seriekatalogen.se skriver "Mindre än 10 kända ex"? Nån måste ju ha haft en lista, känns konstigt att bara plocka ur luften...
/Pelig (varför kan man inte lägga in profilbild förresten? [:(!] )
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Nima »

pelig skrev: (varför kan man inte lägga in profilbild förresten? [:(!] )


Hej och välkommen till Serieforum!
Du kan ladda upp den bild du vill ha i avatar-tråden (http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?t=4874), så fixar vår tekniker resten.
Fint ex också.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Wakuran »

Jag tror dessutom att det finns en regel om att du måste skriva minst tio inlägg innan du har rätt att välja en profilbild.

Efter det är det fritt fram att ladda upp bilden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Magnus »

pelig skrev:Jag funderar dock fortfarande varför seriekatalogen.se skriver "Mindre än 10 kända ex"? Nån måste ju ha haft en lista, känns konstigt att bara plocka ur luften...


Jag tror det rör sig om en gammal uppgift, troligen ärvd från tidigare kataloger.
Med dagens möjligheter, med internet osv. behöver man inte använda en sådan skrivning.

Sen tror jag att det kommit fram fler än 10 ex. genom åren. Så siffran borde nog justeras uppåt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av pelig »

Hej och välkommen till Serieforum! Du kan ladda upp den bild du vill ha i avatar-tråden

Tack! [:)] Måste bara fixa minst 5 inlägg tydligen, borde inte vara så svårt... :)

Jag tror det rör sig om en gammal uppgift, troligen ärvd från tidigare kataloger

Aha, låter rimligt.
/pelig
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:
pelig skrev:Jag funderar dock fortfarande varför seriekatalogen.se skriver "Mindre än 10 kända ex"? Nån måste ju ha haft en lista, känns konstigt att bara plocka ur luften...


Jag tror det rör sig om en gammal uppgift, troligen ärvd från tidigare kataloger.

Sen tror jag att det kommit fram fler än 10 ex. genom åren. Så siffran borde nog justeras uppåt.



Det är jag som har tagit fram den uppgiften på "10 ex". Under alla år, har jag haft koll på Tradera-Blocket just på "Bilalbumet" (nu har jag inte dom papperna tillgängliga) Tror det har sålts 4 st under 7 år på tradera/blocket och jag anser att det fortfarande är ca 10 st som finns i omlopp. Om det är 8 st eller 12 st spelar ingen roll då blir det ca 10 st, För vi vet inte hur många det är utan det en uppskattad siffra. Den billigaste 800:- och den dyraste var (tror jag) 8-9000:- (jag fick för min 4500:- har jag för mig, komplett men inte så fin som den som ligger ute här på sidan) Jag tror lite mer än 5 papp , det en av dom bättre jag sett.
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av pelig »

burnout skrev:Det är jag som har tagit fram den uppgiften på "10 ex". Under alla år, har jag haft koll på Tradera-Blocket just på "Bilalbumet" (nu har jag inte dom papperna tillgängliga) Tror det har sålts 4 st under 7 år på tradera/blocket och jag anser att det fortfarande är ca 10 st som finns i omlopp. Om det är 8 st eller 12 st spelar ingen roll då blir det ca 10 st, För vi vet inte hur många det är utan det en uppskattad siffra. Den billigaste 800:- och den dyraste var (tror jag) 8-9000:- (jag fick för min 4500:- har jag för mig, komplett men inte så fin som den som ligger ute här på sidan) Jag tror lite mer än 5 papp , det en av dom bättre jag sett.

Yes, det fanns en källa - kul! Låter som om du har stenkoll på detta specialalbum... [:)] Det kommer nog ut till försäljning snart, håll koll på http://www.tradera.com/auktioner/pelig om ni är intresserade! (Off-topic, men som newbie är man kanske ursäktad :) )

Rullade igenom lite bilder i tråden "Scanna, Visa, Berätta: Nytt & Äldre från samlingen" http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=19&t=954 och såg att Ellingen har också ett ex, även det ser rätt fint ut...
Nu har jag bara ett inlägg kvar så får jag lägga in en avatar (undrar varför det inte bara heter 'bild'? Hm, nåja)
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Isegrim »

Det heter Avatar för att det är din projecerade bild i cyberrymden (syftar på en gudoms mänskliga gestalt). Men.. användarbild funkar nog lika bra.
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av pelig »

Isegrim skrev:Det heter Avatar för att det är din projecerade bild i cyberrymden (syftar på en gudoms mänskliga gestalt). Men.. användarbild funkar nog lika bra.

OK tack, bra, då vet jag vad jag ska tänka på när jag väljer bild!
Mvh
pelig
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:
Magnus skrev:
pelig skrev:Jag funderar dock fortfarande varför seriekatalogen.se skriver "Mindre än 10 kända ex"? Nån måste ju ha haft en lista, känns konstigt att bara plocka ur luften...


Jag tror det rör sig om en gammal uppgift, troligen ärvd från tidigare kataloger.

Sen tror jag att det kommit fram fler än 10 ex. genom åren. Så siffran borde nog justeras uppåt.



Det är jag som har tagit fram den uppgiften på "10 ex". Under alla år, har jag haft koll på Tradera-Blocket just på "Bilalbumet" (nu har jag inte dom papperna tillgängliga) Tror det har sålts 4 st under 7 år på tradera/blocket och jag anser att det fortfarande är ca 10 st som finns i omlopp. Om det är 8 st eller 12 st spelar ingen roll då blir det ca 10 st, För vi vet inte hur många det är utan det en uppskattad siffra. Den billigaste 800:- och den dyraste var (tror jag) 8-9000:- (jag fick för min 4500:- har jag för mig, komplett men inte så fin som den som ligger ute här på sidan) Jag tror lite mer än 5 papp , det en av dom bättre jag sett.


Jag vill inte tjafsa med dig Burnout men håller med Magnus. [:)]
Albumet är otvetydigt ovanligt - hur många som finns enbart en gissning.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av burnout »

Ellingen skrev:
burnout skrev: För vi vet inte hur många det är utan det en uppskattad siffra.


Jag vill inte tjafsa med dig Burnout men håller med Magnus. [:)]
Albumet är otvetydigt ovanligt - hur många som finns enbart en gissning.


Vadå Tjafsa? Jag skriver ju det!! uppskattad (gissad) siffra. Jag vet om ca 7 st sen får man lägga på ett par till som är "Mörkertalet" bland annat detta ex som är här. Extremt ovanliga saker får/kan man göra en trolig uppskattning på tills saker dyker upp för ofta på nätet, det är då man ändrar om och ta bort "sällsynt". Det är som "Lekstugan 3½" jag vet om 3 st + en som är inbunden och inga fler. Den har aldrig varit ute/sålts på tradera. om den är "ovanlig" eller "extremt" vet jag inte (en del skulle möjligen kalla det en skittidning [:)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:
Ellingen skrev:
burnout skrev: För vi vet inte hur många det är utan det en uppskattad siffra.


Jag vill inte tjafsa med dig Burnout men håller med Magnus. [:)]
Albumet är otvetydigt ovanligt - hur många som finns enbart en gissning.


Vadå Tjafsa? Jag skriver ju det!! uppskattad (gissad) siffra. Jag vet om ca 7 st sen får man lägga på ett par till som är "Mörkertalet" bland annat detta ex som är här. Extremt ovanliga saker får/kan man göra en trolig uppskattning på tills saker dyker upp för ofta på nätet, det är då man ändrar om och ta bort "sällsynt". Det är som "Lekstugan 3½" jag vet om 3 st + en som är inbunden och inga fler. Den har aldrig varit ute/sålts på tradera. om den är "ovanlig" eller "extremt" vet jag inte (en del skulle möjligen kalla det en skittidning [:)]


Jag tycker det är bra om ni utarbetar något enhetligt för att hantera det här i seriekatalogen.se
Uppgiften är intressant att ge, för många svåra tidningar.

Har ni t ex räknat 7 st. på tradera av en tidning så tycker jag det är för snävt att säga "Det finns max. 10"
Även om vi inte vet mörkertalet så måste ni vara lite mer försiktiga med prognosen.
T ex finns det 5-10 tradera-sålda exemplar så kan man säga "Det finns max. 20 totalt"

Är det som Lekstugan 31/2, 3 sålda så kan man med ganska stor säkerhet säga att det max. finns 10 totalt.
Att säga att det finns mindre än 5 är mer kontroversiellt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:
Jag tycker det är bra om ni utarbetar något enhetligt för att hantera det här i seriekatalogen.se
Uppgiften är intressant att ge, för många svåra tidningar.

Har ni t ex räknat 7 st. på tradera av en tidning så tycker jag det är för snävt att säga "Det finns max. 10"
Även om vi inte vet mörkertalet så måste ni vara lite mer försiktiga med prognosen.
T ex finns det 5-10 tradera-sålda exemplar så kan man säga "Det finns max. 20 totalt"

Är det som Lekstugan 31/2, 3 sålda så kan man med ganska stor säkerhet säga att det max. finns 10 totalt.
Att säga att det finns mindre än 5 är mer kontroversiellt.



Liten förklaring.

När bilalbumet lades in (4-5 år sen ungefär) fanns det 2 kända ex som jag visste om, "mörkertalet blev då ca 10 st, sen har det kommit upp 5 st till med detta som ligger här.
Lekstugan är aldrig såld på någon sait, Det är/finns 3 kända ex (inget mer). Mörkertalet på den är/blir en gissning och realistiskt borde det finnas i alla fall 5-6 st till i gömmorna.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Hur gick diskussionen kring att ha med det överhuvudtaget? Känns spontant som att någon med väldigt starka Fantomen-intressen lobbade in den i katalogen? Det borde rimligen finnas hundratals andra liknande "sätt in x kr och få en gåva"-prylar som har lika stort berättigande.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Ellingen »

APenny4YourThoughts skrev:Hur gick diskussionen kring att ha med det överhuvudtaget? Känns spontant som att någon med väldigt starka Fantomen-intressen lobbade in den i katalogen? Det borde rimligen finnas hundratals andra liknande "sätt in x kr och få en gåva"-prylar som har lika stort berättigande.

Målsättningen är att få med så mycket som möjligt av kringmaterial, beställningsprylar o dyl.
Större/populärare titlar blir förstås 'lättare' då det är större omsättning/intresse.
Så nej. Ingen varken lobbade, trixade eller klackade. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Fantomens Bilsamlaralbum 1958, vilket skick? Finns en li

Inlägg av Ellingen »

Magnus, Burnout:
Generellt tycker jag antalsgissningar/uppskattningar inte hör hemma i kataloger.
Att vi inte känner till eller sett saker innebär inte att de inte finns.
Men det är en diskussion vi får ha internt i katalogprojektet.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar