Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Tanken är att lista utgivningar som aldrig gavs ut, för att underlätta för alla samlare.

Stål-Kalle # 10 2002
Finn & Fiffi # 73-75
En Djävuls mardröm
Tjocka släkten (kring (1985)
Oskyldigt dömd (kring 1985)
Agent-serien # 4 1968
Rockypocket # 4-5
Televinken # 2-3 1969
Larson! (samlingsvolym på svenska) http://www.booktopia.com.au/the-far-sid ... 02367.html
Rasmus Nalle # 1, 4 & 6 (kring 1968)

Jag blir gärna överbevisad och tar gärna emot fler tips på icke utgivna!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Jag är inte helt säker på definitionen av ett spöknummer, men Comet 1/86 ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Är där inte något nummer av Silverpilen som också gäckar samlare?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Grumme »

Seriepocket 162 - Blondie.
Annonserades men gavs aldrig ut, vilket även anges i Seriekatalogen.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Ellingen »

Asterix och hans tappra galler
Inbunden 1:a upplaga 1970
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Magnus »

Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).

OK, förtydligande:
Detta nummer har alltså givits ut för att sedan dras in igen, och platsar inte i listan. Men En lista med indragna nummer och prenumerationsnummer skulle kunna vara något. [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Allan Kämpe »

Kull barbaren nr 1 annonserades ut av Svenska serier förlag cirka 1973 men kom väl aldrig ut? [}:)] Jäklar vad besviken jag blev vill jag minnas!

Likadant med Frankenstein nr 6 1973 från samma förlag och undrar om det inte också gäller Varulven nr 13 (1973?).

Och så har vi ju Agent Marc Saunders nr 1-2012 (3:e numret totalt). [:(]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I sista numret av Thriller påannonserades ett nummer med omslag av Rolf Gohs. Det gavs aldrig ut.
Hur omslagsillustrationen såg ut kan ni se här:
http://www.comicartfans.com/GalleryPiec ... GSub=24423
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).


Kom den verkligen ut? Jag har aldrig sett något/någon till salu. Dom jag har varit i kontakt med är osäkra. Att det var något tjaffs med omslaget vet jag.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av germund »

burnout skrev:Kom den verkligen ut? Jag har aldrig sett något/någon till salu. Dom jag har varit i kontakt med är osäkra. Att det var något tjaffs med omslaget vet jag.
Även om en tidning inte kommer ut i butik kan det finnas kvar tryckta exemplar. Vi hade ju ett exempel med Agent X9, där inlagan skulle vara i färg men trycktes i svartvitt. Hela upplagan trycktes om, men naturligtvis finns det kvar en del svartvita exemplar. Valhall 13 trycktes med danska loggan (Valhalla, med A på slutet), varpå en ny upplaga trycktes upp. Okej, det är inga spöknummer, men det borde finnas tidningar som man hann trycka upp innan man insåg att de inte skulle distribueras alls, och i så fall kan så klart exemplar ha överlevt.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

burnout skrev:
Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).


Kom den verkligen ut? Jag har aldrig sett något/någon till salu. Dom jag har varit i kontakt med är osäkra. Att det var något tjaffs med omslaget vet jag.

Jag har sett ett ex och vet vem som äger det, så ja, den finns [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Magnus »

Looding skrev:
burnout skrev:
Magnus skrev:Action, 1991:1 (omslag Terminator)
Indraget nummer pga namnkonflikt med Actionserien (1991).


Kom den verkligen ut? Jag har aldrig sett något/någon till salu. Dom jag har varit i kontakt med är osäkra. Att det var något tjaffs med omslaget vet jag.

Jag har sett ett ex och vet vem som äger det, så ja, den finns [:)]


Jag har sett den på tradera, men det är länge sedan, kanske 7-9 år tillbaka.

Vet inte hur det kom ut ex. på marknaden, eller hur många.

Men den verkar vara väldigt ovanlig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av burnout »

germund skrev:
burnout skrev:Kom den verkligen ut?
Även om en tidning inte kommer ut i butik kan det finnas kvar tryckta exemplar. Vi hade ju ett exempel med Agent X9, där inlagan skulle vara i färg men trycktes i svartvitt. Hela upplagan trycktes om, men naturligtvis finns det kvar en del svartvita exemplar. Valhall 13 trycktes med danska loggan (Valhalla, med A på slutet), varpå en ny upplaga trycktes upp. Okej, det är inga spöknummer, men det borde finnas tidningar som man hann trycka upp innan man insåg att de inte skulle distribueras alls, och i så fall kan så klart exemplar ha överlevt.


Hypotetiskt (vet inte om det är rätt ord) Så skulle den platsa i en katalog eftersom den finns men vad jag förstår så kom den aldrig ut. Men skulle ett ex stjälas/lånas och sen säljas så finns den. Action fanns ju ute ser jag på svaren. Sen att det har gjorts reklam för sånt som aldrig kom som folk letar efter måste finnas med i en katalog, hur länge letade jag inte efter agent-serien nr 4 innan jag fick fram uppgifter på att den aldrig kom ut och dom ger ut 5 som nästa nr. Även reklam för nästa nr men tidningen läggs ned bör vara med, så man inte börjar leta som en galning efter något som inte finns, dom som samlar "sista" nr måste sitta på guldgruva med info om det.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av jens-olof »

Lär funnits en James Bond som t o m var tryckt, men kasserades eftersom en film hade släppts baserad på samma story och skulle tecknas om för ett album som skulle släppas med exakt samma handling som filmen.

Jens
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Schuberg »

burnout skrev: Sen att det har gjorts reklam för sånt som aldrig kom som folk letar efter måste finnas med i en katalog, hur länge letade jag inte efter agent-serien nr 4 innan jag fick fram uppgifter på att den aldrig kom ut och dom ger ut 5 som nästa nr.


Då kan jag fylla på med Fantomen Sy Barry söndagsäventyr #4 och 5 som synts i reklam tillsammans med utgivna #1-3.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Och så har vi ju Agent Marc Saunders nr 1-2012 (3:e numret totalt). [:(]

Här borde ju Mikael Bergkvist ha koll på vad som hände...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av JonasO »

Efter att ha köpt nr1 av "Elit serien" så betalade jag in för en prenumeration på (6?) nr.
Men p.g.a. en massa ståhej så stoppades tidningen. Jag fick ett brev där (om jag minns rätt) de skrev att isf 6 nr skulle det göras om till 4 album tror jag det var.
Men inget kom och jag tror inte jag fick tillbaka några pengar heller. (50:- ?)

Ursäkta att jag inte minns exakt men det var snart 30 år sedan =)

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Elitserien

Det blev kanske aldrig något.

JonasO
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har en närbesläktad fråga. Exemplaret jag fick av den första stora Tarzanboken hade ett helt annat omslag än de som jag nu senare sett på Tradera och andra ställen.

Omslaget saknas tyvärr numera, något som verkligen grämer mig. Men det var Tarzan i full brottningskamp med ett lejon lite i samma stil som den här fast med enfärgad bakgrund, det vara bara Tarzan och lejonet upplysta som i en manage ungefär. Inte tecknat av Russ Manning utan målat i en rätt fotorealistisk Turneraktig stil.
http://www.mysteryfile.com/Bi0113/Tarzan1.jpg

Fick mycket serier via en släkting på Semic och jag antar att han var på Williams innan dess. Med all säkerhet kom även denna bok/album från honom. Jag har försökt hitta fler exemplar av stora Tarzanboken men ser bara de gulaktiga med Tarzan ridande på en elefant.
http://www.seriesam.com/pc/storatarzanboken19711.jpg

Var det vanligt att den här typen av publikationer gjordes med alternativa omslag? Jag skulle verkligen vilja ha tag på ytterligare ett exemplar som har detta "mitt" omslag. Men det börjar kännas som det är en graal.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

JonasO skrev:Efter att ha köpt nr1 av "Elit serien" så betalade jag in för en prenumeration på (6?) nr.
Men p.g.a. en massa ståhej så stoppades tidningen. Jag fick ett brev där (om jag minns rätt) de skrev att isf 6 nr skulle det göras om till 4 album tror jag det var.
Men inget kom och jag tror inte jag fick tillbaka några pengar heller. (50:- ?)

Ursäkta att jag inte minns exakt men det var snart 30 år sedan =)

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Elitserien

Det blev kanske aldrig något.

JonasO


Elitserien blev föreningen Fria Seriers sista suck. De hade givit ut ett par album, tidigare, men det blev inget mer av med den satsningen. Jag tror material som redan var färdigställt publicerades i Elixir.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar