Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:Jag är inte helt säker på definitionen av ett spöknummer, men Comet 1/86 ...

Finns det någon reklam eller generell uppfattning om att en utgåva givits ut så ska den listas. Det är min definition.

APenny4YourThoughts skrev:Är där inte något nummer av Silverpilen som också gäckar samlare?

Just det! Silverpilen # 11 och 12 1980. Bra där!

Grumme skrev:Seriepocket 162 - Blondie.
Annonserades men gavs aldrig ut, vilket även anges i Seriekatalogen.

Mycket riktigt!

Ellingen skrev:Asterix och hans tappra galler
Inbunden 1:a upplaga 1970

Den har troligtvis aldrig sett dagens ljus, nä.

Allan Kämpe skrev:Kull barbaren nr 1 annonserades ut av Svenska serier förlag cirka 1973 men kom väl aldrig ut? [}:)] Jäklar vad besviken jag blev vill jag minnas!

Likadant med Frankenstein nr 6 1973 från samma förlag och undrar om det inte också gäller Varulven nr 13 (1973?).

Och så har vi ju Agent Marc Saunders nr 1-2012 (3:e numret totalt). [:(]

Kull Barbaren har jag aldrig sett och inte hört om heller, så när, med största sannolikhet existerar den inte.
Frankenstein # 6 1973 finns inte, helt rätt. Varulven # 13 1973 likaså.
Agent Marc Saunders finns det enbart två nummer av.

Joakim Gunnarsson skrev:I sista numret av Thriller påannonserades ett nummer med omslag av Rolf Gohs. Det gavs aldrig ut.
http://www.comicartfans.com/GalleryPiec ... GSub=24423

Jag misstänker att vi pratar om Thriller från 1989 http://seriekatalogen.se/edit.php?v=3229
Alltså # 6 1989?

germund skrev:Även om en tidning inte kommer ut i butik kan det finnas kvar tryckta exemplar. Vi hade ju ett exempel med Agent X9, där inlagan skulle vara i färg men trycktes i svartvitt. Hela upplagan trycktes om, men naturligtvis finns det kvar en del svartvita exemplar. Valhall 13 trycktes med danska loggan (Valhalla, med A på slutet), varpå en ny upplaga trycktes upp. Okej, det är inga spöknummer, men det borde finnas tidningar som man hann trycka upp innan man insåg att de inte skulle distribueras alls, och i så fall kan så klart exemplar ha överlevt.

Spännande! Är det för mycket att hoppas på att det finns en lista på detta?

jens-olof skrev:Lär funnits en James Bond som t o m var tryckt, men kasserades eftersom en film hade släppts baserad på samma story och skulle tecknas om för ett album som skulle släppas med exakt samma handling som filmen.

Jens

Snopet [:o)] Vet du vilket nummer, förlag eller år?

Schuberg skrev:
Då kan jag fylla på med Fantomen Sy Barry söndagsäventyr #4 och 5 som synts i reklam tillsammans med utgivna #1-3.

Toppen! Tack!

JonasO skrev:Efter att ha köpt nr1 av "Elit serien" så betalade jag in för en prenumeration på (6?) nr.
Men p.g.a. en massa ståhej så stoppades tidningen. Jag fick ett brev där (om jag minns rätt) de skrev att isf 6 nr skulle det göras om till 4 album tror jag det var.
Men inget kom och jag tror inte jag fick tillbaka några pengar heller. (50:- ?)

Nä, endast ett nummer har kommit.

Labrador Road 26 skrev:Jag har en närbesläktad fråga. Exemplaret jag fick av den första stora Tarzanboken hade ett helt annat omslag än de som jag nu senare sett på Tradera och andra ställen.

Omslaget saknas tyvärr numera, något som verkligen grämer mig. Men det var Tarzan i full brottningskamp med ett lejon lite i samma stil som den här fast med enfärgad bakgrund, det vara bara Tarzan och lejonet upplysta som i en manage ungefär. Inte tecknat av Russ Manning utan målat i en rätt fotorealistisk Turneraktig stil.
http://www.mysteryfile.com/Bi0113/Tarzan1.jpg

Spännande. Dock fungerar inte den första länken... Har nyss påbörjat en annan tråd som behandlar ämnet.

Många bra svar. Finns det fler måntro?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:
Wakuran skrev:Jag är inte helt säker på definitionen av ett spöknummer, men Comet 1/86 ...

Finns det någon reklam eller generell uppfattning om att en utgåva givits ut så ska den listas. Det är min definition.

Det är reklam för tidningen på näst sista sidan, men de flesta som känner till Comet har ju koll på bakgrundshistorien...

Dryga fjollor får inte kyssa vackra pojkar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:Det är reklam för tidningen på näst sista sidan

Dåså!

Wakuran skrev:men de flesta som känner till Comet har ju koll på bakgrundshistorien...

Dryga fjollor får inte kyssa vackra pojkar...

Vilket inte jag gör. Berätta gärna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Comet 3/85 innehöll den allra sista serien med Rolf Gohs Mystiska 2:an, om 12-13-åringarna Stefan och Sacho. Här åker Stefan och Sacho på semester till någon skärgårdsö tillsammans med Stefans flickvän i vardande Mona i samma ålder, samt hennes bror Kjell någonstans i 20-någontingårsåldern. Efter att Sacho känt sig utstött och förnedrad av Stefan och Mona, börjar han istället närma sig Kjell och inleda ett trevande förhållande där de till slut kysser varandra.

Efter det tog det fyr, Konsum vägrade distribuera fler nummer av tidningen som snart drogs in och fick läggas ner, och Gohs släppte inga fler serier på närmare 20 år innan Barnkorståget, som gick i Fantomen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av smorkin »

Som jag fick det berättat för mig när det skedde (dvs debaclet efter Comet 3/85) så var det minst lika mycket att högre chefer (uppe på yttersta toppen, dvs Bonnier själva) stoppade tidningen som att olika affärer blev skrämda för att sälja den.

Och lite kan jag faktiskt förstå det. Att Fågelön (titeln på Gohs serie) är en riktigt usel serie må vara hänt, med styltigt språk, osammanhängande presentation och ett slut som är samtidigt extremt klichéartat och obegripligt. Jag har svårare att överse med hur Kjell och Sachos förhållande framställs, med Kjells smygfotografering av de mycket yngre barnen (i serien ser Kjell ut som om han är långt över de 20, snarare uppåt 30, men det står aldrig hur gammal han ska vara, medan Sacho och de andra ser ut som typ 13-14, max). Om Sacho hade fått en betydligt mer framträdande roll tror jag det hade kunnat kännas bättre, men ärligt talat tycker jag att det fins alldeles för mycket i serien som känns som en skildring av barns sexualitet från vuxnas perspektiv; kort sagt för mycket av att barnens kroppar framställs som sexiga.

Sen är jag övertygad om att mycket av upprördheten vid tillfället förstås handlade om att det var homosexualitet snarare än de för en nutida läsare rätt uppenbara pedofila inslagen; jag skulle misstänka att det var det huvudsakliga problemet för många av kritikerna. Kom ihåg att vid den tidpunkten sågs homosexualitet som någonting hotfullt av många, medan pedofili (dvs sunt normal heterosexuell dito...) absurt nog i sig inte sågs lika allvarligt. Det var trots allt bara några få år innan som svenska ministrar och personer i maktställningen propagerade för att lagen skulle ändras så att sex med barnen inte skulle vara olagligt längre, i den sexuella frihetens namn. [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av smorkin »

Tillbaka till ämnet: Jag passade på att läsa om Comet 3/86, som själv var svindlande nära att bli ett spöknummer (den skulle först inte släppas, men till slut dök den upp även om tidningen sen lades ner innan det utannonserade numret 1/86 dök upp). I tidningen fanns reklam för Etikett 1/86, med Hitler-omslaget. Jag är inte säker men var det inte så att den tidningen aldrig officiellt släpptes utan att den istället trycktes om med ett annat omslag/annat innehåll? Jag har något svagt minne av att Kåge (då hette hans butik Goa Gänget och låg på Söder, numera driver han Comics Heaven i Gamla stan) var mycket glad eftersom han lyckats lokalisera en låda med den första varianten av tidningen :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Tillbaka till ämnet: Jag passade på att läsa om Comet 3/86, som själv var svindlande nära att bli ett spöknummer (den skulle först inte släppas, men till slut dök den upp även om tidningen sen lades ner innan det utannonserade numret 1/86 dök upp). I tidningen fanns reklam för Etikett 1/86, med Hitler-omslaget. Jag är inte säker men var det inte så att den tidningen aldrig officiellt släpptes utan att den istället trycktes om med ett annat omslag/annat innehåll? Jag har något svagt minne av att Kåge (då hette hans butik Goa Gänget och låg på Söder, numera driver han Comics Heaven i Gamla stan) var mycket glad eftersom han lyckats lokalisera en låda med den första varianten av tidningen :-)


"Nr 1/1985 drogs in och trycktes om som 1/1986"

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Etikett
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
smorkin skrev:Tillbaka till ämnet: Jag passade på att läsa om Comet 3/86, som själv var svindlande nära att bli ett spöknummer (den skulle först inte släppas, men till slut dök den upp även om tidningen sen lades ner innan det utannonserade numret 1/86 dök upp). I tidningen fanns reklam för Etikett 1/86, med Hitler-omslaget. Jag är inte säker men var det inte så att den tidningen aldrig officiellt släpptes utan att den istället trycktes om med ett annat omslag/annat innehåll? Jag har något svagt minne av att Kåge (då hette hans butik Goa Gänget och låg på Söder, numera driver han Comics Heaven i Gamla stan) var mycket glad eftersom han lyckats lokalisera en låda med den första varianten av tidningen :-)


"Nr 1/1985 drogs in och trycktes om som 1/1986"

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Etikett

Aha, tack; då var det 1/85 som Kåge lyckats leta upp och reklamen för Etikett 1/86 i Comet var för det nummer som faktiskt kom ut :-) Någon som vet hur det är med omslagen på 1/85 (spöknumret) vs 1/86, är det samma? Jag borde ha ett ex någonstans av 1/85 men tyvärr är det nog i källaren -> kommer inte dyka upp förrän jag flyttar till någonstans med mer plats...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:
Wakuran skrev:"Nr 1/1985 drogs in och trycktes om som 1/1986"

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Etikett

Aha, tack; då var det 1/85 som Kåge lyckats leta upp och reklamen för Etikett 1/86 i Comet var för det nummer som faktiskt kom ut :-) Någon som vet hur det är med omslagen på 1/85 (spöknumret) vs 1/86, är det samma? Jag borde ha ett ex någonstans av 1/85 men tyvärr är det nog i källaren -> kommer inte dyka upp förrän jag flyttar till någonstans med mer plats...

I princip. 1/85 har texten "Semester" och 1/86 har texten "Skandal". Finns bilder hos Seriesam.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Happy Hamster »

Har Sandman: Dolls House någonsin kommit ut i Sverige?
Jag har för mig att jag såg en annons för den i nån tidning i mitten av 90talet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Tidiga Sandman gick ju i Inferno, men jag vet inte exakt vilka serier som var med. Du är säker på att det inte var reklam för den engelska samlingen?

Och apropå Inferno tror jag det var reklam i sista numret för ett kommande nummer där man satsade på nya Vertigo-serier, bl.a. Animal Man.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av UlfK »

Svenska Seriers Monster #2 annonserades, men kom aldrig ut.

Dennis sålde sambundna årgångar via tidningen i början av sextiotalet, tror det var årg. 1960-61, en halv årgång per volym, men jag har aldrig sett något ex eller träffat någon som sett ett exemplar, så jag är tveksam om de finns

Red Clowns TV-album #2 1973.

Bertil Almqvists Sagan om Grållen, del 2

Helan och Halvan & C:o #3 och #4 1974

Bajonettserien #87
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av nicklas.johansson »

Wakuran skrev:Och apropå Inferno tror jag det var reklam i sista numret för ett kommande nummer där man satsade på nya Vertigo-serier, bl.a. Animal Man.

I sista numret av Inferno påar man för tre nya tidningar som aldrig såg dagen ljus. Den första var Animal Man med Swamp Thing som biserie. Den andra var Hellblazer med Shade som biserie och den tredje var Doom Patrol med Sandman som biserie.

Jag skulle tro att om man tittar i slutet på flera av Epix tidningar från 1992 så kan man hitta annonser för tidningar som aldrig kom ut.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Jan Guillous "Vägen till Jerusalem" blev väl aldrig av. Jag har inte sett den och kan inte hitta att den någonsin givits ut.
http://www.aftonbladet.se/kultur/notise ... 0367956.ab
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Rasmus Nalle # 6 finns, det var # 11 jag inte sett röken av, men nu är den förhoppningsvis på väg hem. De okända nallarna är nu alltså # 1 resp # 4.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
NoraX4
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 10 jul 2015, 15:07

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av NoraX4 »

Varför gavs aldrig serierna ut tror ni [:)]
hej
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Oftast sålde väl föregående nummer så pass dåligt. Det är min hypotes för merparten i alla fall.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av burnout »

Man brukar väl säga att efter 3-4 nr så vet man om utgivningen bär sig eller inte. Vad jag förstått så måste bolaget ha framförhållning och annonsera om kommande nr, men det innebär inte att det nr är på väg till tryckningen. läggs tidningen ned så har du reklamen i sista nr som aldrig kommer och då blir det ett "spöknr" som alla letar efter.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

På reprinter har jag aldrig fattat problemet, det måste väl rätt fort visa var det går då?

Iofs äre kanske inte försäljning kontra returer så snabbt som det är idag, men ger du ut serier som du inte reprintar så måste man ju ha betydligt större framförhållning.

Och de här med spöknummer bör vara vanligt när många försvann från marknaden här under 90tal?

Vi har ju haft en rätt skitnödig utgivning i Sverige med underliga nedläggningar baserat på annat än vad som verkar vettigt, som för lågt antal nummer sålda än vad nån förutsåg men långt ifrån konkurshotande, noll andra chanser och idiotiska uppstarter baserade på amerikanska talking head stripserier som i sig själva aldrig håller som tidning.
Ok jag fattar att man köper namnet där och stoppar in en massa annat med, men det tycks inte vara en helt lyckad väg till succe.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

En tidning som kanske kommer gäcka framtida Bamse-samlare är Bamse-extra nummer 3 2016.
Nummer 1, 2, 4 finns (och nummer 5 kommer senare i år) men nummer 3 existerar inte.
Eller... det är en plastpåse.
I påsen finns ett antal tidigare utgivna tidningar som distribueras tillsammans. Plastpåsen har Bamse-extras logga tryckt på sig samt nummer 3 2016. Endast för extremsamlare.
Skriv svar