Omslagsvarianter - lista

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

Här samlar vi olika utgåvor av samma publikation. Här hör alltså inte styvare omslag från exempelvis Kalle Anka hit, likaså ska inte heller inbundna utgåvor av tidigare mjukpärmar tas upp här. Annat omslag + samma publikation = listas här. Nytryck av exempelvis Spirou och Lucky Luke går också bort av den enkla anledningen att de är nytryck och således inte en variant som trycktes samtidigt.

En närbesläktad tråd har påbörjats, men den var mer snäv (viewtopic.php?f=19&t=9252).

Här är de jag kan komma på:

91:an # 10 1974 samt # 13 1977 (de vanliga utgåvorna samt I-16 350 år och Sture Hegerfors)
91:an genom tiderna (olika undertitlar)
Action, senare indragen och utgiven med ändrad titel: Thrillerserien (olika titlar samt olika motorcykelförare) (tveksam om den ska vara med här men nu är den det)
Agent X9 # 10 2000 (Göteborgsupplaga)
Agent X9 specialalbum 1985 samt 1985 (med och utan pris och år på omslaget)
Bamses tandskola (med spegelvänd (!) spegelbild)
Bruno Björn och Benny Burro - Storviltsjakten (med och utan nummer och år på omslaget)
De roligas teknik (olika omslag)
Fantomen - De bästa äventyren # 1-4 (olika streckkoder)
Fantomendagen på Grönan (olika omslag)
Jan Lööfs serier 1 (olika färgsättningar på titeltexten)
Katten Nils & Morris (olika streckkoder)
Kalle Anka - mitt liv i ett eggskal (olika baksidor)
Kalle Ankas minpocket # 1-14 (med och utan pris och nummer på omslaget)
Kalle Ankas pocket # 306-340 (med och utan pris på omslaget)
Karl-Alfred # 1 1946 (med och utan texten "medföljer som tidningsbilaga")
Knasen # 5 2003 (med och utan pris och år på omslaget)
Knasen (album) # 13-15 (utan tilläggstexten "succéalbum")
Loranga del 1 samt del 2 (olika streckkoder)
Magnum Special # 1 1993 (utan nummer på omslaget)
Mia (1994) (med och utan pris och omslaget)
Mumin # 2 1981 (Götabanken-omslag och vanliga upplagan)
Pilot # 7 1977 (olika färger på loggan)
Polarstrutsen och andar fenomen (olika streckkoder)
Pondus # 3 2001 (Göteborgsupplaga och vanliga upplaga)
Spider-Man # 1 1999 (olika scener)
Spindelmannens bröllopsnummer # 2 1991 (med och utan dräkt)
Stora Tarzanboken 1 (olika omslag)
The real Ghostbusters # 1 1988 samt # 5 1989 (med och utan pris)
Transformers # 6 1987 (med och utan pris på omslaget)
Veckans serier # 27 1942 (gratisexemplar samt vanlig upplaga)

Någon som kan spåna fram fler?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Med Göteborgs-upplaga menar du gratistidningarna från seriemässan Comics va? Jag föredrar att kalla dom Comics´87, Comics´88 eller dyl beroende på året. Den första var förövrigt inte ens i Göteborg. Det finns många fler såna tidningar. Framför allt med Knasen. Även tidningen Don Martin med lottnr och signering av Don Martin själv. Ellingen sålde ett sådant ex på Tradera nyligen.

Kalle Ankas Pocket nr 28 Stål-Kalle finns med två olika omslag. Dock kanske det ena aldrig kom ut i handeln utan bara finns som enstaka arkivex hos Egmont (om ens det)? Men den finns med på foton i reklam i andra utgåvor.

Dylan hör väl också hit? Det gavs ut en gratistidning-variant av första numret.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Med Göteborgs-upplaga menar du gratistidningarna från seriemässan Comics va? Jag föredrar att kalla dom Comics´87, Comics´88 eller dyl beroende på året. Den första var förövrigt inte ens i Göteborg. Det finns många fler såna tidningar. Framför allt med Knasen. Även tidningen Don Martin med lottnr och signering av Don Martin själv. Ellingen sålde ett sådant ex på Tradera nyligen.

Kalle Ankas Pocket nr 28 Stål-Kalle finns med två olika omslag. Dock kanske det ena aldrig kom ut i handeln utan bara finns som enstaka arkivex hos Egmont (om ens det)? Men den finns med på foton i reklam i andra utgåvor.


Med Göteborgsupplaga menar jag precis det du säger. Dock sa man göra skillnad på publikationer som enbart gavs ut för det ändamålet och löpande utgivningar som hade en "tvilling" på mässan. Don Martin-tidningen som du nämner var ju enbart för mässan och numreringen skedde väl med stämpel (?) och signeringen för hand. Så den räknas inte [:)]
Har Germund kanske har svaret om Kalle-pocketen finns eller ej?

Anders1 skrev:Dylan hör väl också hit? Det gavs ut en gratistidning-variant av första numret.

Den nya som nyss kommit? Det är ett typ av särtryck som medföljer som jag uppfattat det och således inte en variant.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Wakuran »

Epix 9/90, nytt omslag med anledning av att Schröders flickvän stuckit med hans son.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Marvel »

Parodi (album) - Imse vimse spindelman

Med och utan pris och nummer på omslaget.

Edit: Från Hergés arkiv
Senast redigerad av 1 Marvel, redigerad totalt 0 gånger.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Looding skrev:
Anders1 skrev:Dylan hör väl också hit? Det gavs ut en gratistidning-variant av första numret.

Den nya som nyss kommit? Det är ett typ av särtryck som medföljer som jag uppfattat det och således inte en variant.


Nej, nej, jag menar första utgivningen på 1990-talet.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Nej, nej, jag menar första utgivningen på 1990-talet.

Aha, reklambladet! Eller vad man ska kalla det. Fast det är bara ett smakprov, inte två varianter.
Senast redigerad av 1 Looding, redigerad totalt 0 gånger.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Looding skrev:Don Martin-tidningen som du nämner var ju enbart för mässan och numreringen skedde väl med stämpel (?) och signeringen för hand. Så den räknas inte [:)]


Enligt Seriekatalogen (Alvglans) från 1996-97 är det nr 9/1990 men med just annat omslag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:
Looding skrev:
Anders1 skrev:Dylan hör väl också hit? Det gavs ut en gratistidning-variant av första numret.

Den nya som nyss kommit? Det är ett typ av särtryck som medföljer som jag uppfattat det och således inte en variant.


Nej, nej, jag menar första utgivningen på 1990-talet.

Fast det var väl mest ett smakprov som distribuerades via Fantomen? Det har getts ut liknande smakprov med Manga Mania, Shonen Jump och X-Men, vad jag minns.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:
Looding skrev:
Anders1 skrev:Dylan hör väl också hit? Det gavs ut en gratistidning-variant av första numret.

Den nya som nyss kommit? Det är ett typ av särtryck som medföljer som jag uppfattat det och således inte en variant.


Nej, nej, jag menar första utgivningen på 1990-talet.

Fast det var väl mest ett smakprov som distribuerades via Fantomen? Det har getts ut liknande smakprov med Manga Mania, Shonen Jump och X-Men, vad jag minns.


Den fanns där också ja. Men även enskilt, och det var betydligt mer än bara ett "reklamblad".
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Den fanns där också ja. Men även enskilt, och det var betydligt mer än bara ett "reklamblad".

Mer än ett reklamblad, absolut, men det finns ingen variant. Det finns en längre version, men ingen variant på den 20-sidiga tidningen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Kalle Anka & Co :s Minilandsnummer borde också räknas med här, eller får den inte vara med för att varianten har annat format?

Sen har vi alla nytryck av förstanummer. Eller räknas de inte när de är inhäftade i annan tidning?

Just vad som ska räknas i det här fallet, kan verkligen diskuteras.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Kalle Anka & Co :s Minilandsnummer borde också räknas med här, eller får den inte vara med för att varianten har annat format?

Sen har vi alla nytryck av förstanummer. Eller räknas de inte när de är inhäftade i annan tidning?

Just vad som ska räknas i det här fallet, kan verkligen diskuteras.


Ett förtydligande verkar vara på sin plats: Om det samtidigt tryckts två olika varianter av samma nummer så ska de in i listan. Nytryck är tryckta oftast långt senare.
Miniland-numret däremot platsar enligt mig! En variant som reklam och en som vanlig tidning.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av germund »

Looding skrev:Miniland-numret däremot platsar enligt mig! En variant som reklam och en som vanlig tidning.
Hur menar ni här? Omslaget gick på Minilandsnumret och Kalle 21/1967, men de har helt olika innehåll. Finns det en större variant av Minilands-tidningen?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Looding »

germund skrev:Hur menar ni här? Omslaget gick på Minilandsnumret och Kalle 21/1967, men de har helt olika innehåll. Finns det en större variant av Minilands-tidningen?

På så vis! Jag fick för mig att innehållet var det samma. Om det ej är fallet så ska den ej vara med här.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Epix 9/90, nytt omslag med anledning av att Schröders flickvän stuckit med hans son.

OT.

Hans eller deras son? Det är ju en viss skillnad. Slut OT.

Inte helt säker på vad som efterfrågas men Felix fick nya omslag vid någon tidpunkt, de två första jag har är blå men har sett att de finns med andra omslag i färg. Känner inte till när bytet skedde.

När det gäller Mystiska 2:an är mitt exemplar av "Dockan som inte kunde sova" i svartvitt inne i själva serien, men vet att den finns i färg. Möjligen är det några skillnader på omslagen mellan dessa två.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Epix 9/90, nytt omslag med anledning av att Schröders flickvän stuckit med hans son.

OT.

Hans eller deras son? Det är ju en viss skillnad. Slut OT.

Deras son var det. Hon stack utomlands med sin nya man.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Anders1 skrev:Kalle Ankas Pocket nr 28 Stål-Kalle finns med två olika omslag. Dock kanske det ena aldrig kom ut i handeln utan bara finns som enstaka arkivex hos Egmont (om ens det)? Men den finns med på foton i reklam i andra utgåvor.
Som jag letade efter den som liten. Det coola omslaget med Stål-Kajsa på motorcykel och en livrädd Stål-Kalle. Men... jag tror aldrig det trycktes någon sådan pocket. Jag misstänker att det bara togs fram ett dummyomslag som användes i reklamsammanhang. Har aldrig sett något ex. Ska vi kalla den här kombinationen för "spökomslag"? [:)]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av jens-olof »

Lite osäker på tryck, tror att vissa är nytryck men ganska nära förstaupplagan.
Tänker på "Finn och Fiffi", där en del har vit text på omslagen men kan även ha
gul text.

Jens
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omslagsvarianter - lista

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:
Anders1 skrev:Kalle Ankas Pocket nr 28 Stål-Kalle finns med två olika omslag. Dock kanske det ena aldrig kom ut i handeln utan bara finns som enstaka arkivex hos Egmont (om ens det)? Men den finns med på foton i reklam i andra utgåvor.
Som jag letade efter den som liten. Det coola omslaget med Stål-Kajsa på motorcykel och en livrädd Stål-Kalle. Men... jag tror aldrig det trycktes någon sådan pocket. Jag misstänker att det bara togs fram ett dummyomslag som användes i reklamsammanhang. Har aldrig sett något ex. Ska vi kalla den här kombinationen för "spökomslag"? [:)]


Jo, jag undrade också mycket kring om det där numret med det omslaget finns eller inte. Ganska säkert kom det dock aldrig ut i handeln i alla fall. Har du letat i Egmonts/Hemmets Journals arkiv efter den? Vore ju trevligt att få det klarlagt hur det ligger till.
Skriv svar