Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Looding »

En lista om vanligt förekommande defekter på specifika utgåvor tycker jag kan vara på sin plats. Rena feltryck till fysiska defekter.
Bamse # 9 samt 10 (riss i nederkant)
Gustaf # 1 1984 (veck på omslaget vid svansen)
Hergés arkiv (flagnad/sprucken laminering, främst i ryggen)
Kalle Anka & C:o - Den kompletta samlingen del 2 1952 (fel innehåll, en ny utgåva gavs ut)
Marsupilamis äventyr # 10 (rispa i omslagets nederkant)
Spirous äventyr # 47 - Mannen som inte ville dö (några sidor på norska)

Vi kan lika gärna ta upp dålig limning. Se upp för dessa så du inte får lösbladssystem:
Al Crane
Andra världskriget # 1-6
Blixt Gordon - Roboten från rymden
Conan (Carlsen Comics) # 1-4
Flink och Fummel # 1-2
Han som föddes två gånger - samlingsvolym
Jakten
Ka-Zar
Mardrömmarnas stad
Nick Fury - agent för SHIELD
Spindeln (Carlsen Somics) # 1-2
Steve Pops @ 1-2


Någon som kan upplysa mig om Carl Barks Samlade Verk? Några band har tryckts om, eller hur?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Rufus »

Looding skrev:Någon som kan upplysa mig om Carl Barks Samlade Verk? Några band har tryckts om, eller hur?


Där handlade det väl om olika tryck på ryggen (eller första och sista sidorna i inlagan), och att de i så fall snarare ska vara med i den andra tråden om varianter?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Där handlade det väl om olika tryck på ryggen (eller första och sista sidorna i inlagan), och att de i så fall snarare ska vara med i den andra tråden om varianter?

Som sagt vet jag för lite om det och hoppas någon kan upplysa om hur det står till. Har hört om både olika ryggar men också fel i innehållet. I vilket fall så handlar det om regelrätta feltryck, ett omedvetet "val" från förlagets/tryckeriets sida, och är således inte varianter i den bemärkelsen.
Senast redigerad av 1 Looding, redigerad totalt 0 gånger.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Wakuran »

Bamse 12/77, både vanliga och julalbumvarianten ska ha katastrofalt dålig limning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Allan Kämpe »

När det gäller dålig limning:
Jeff Hawke - Special-Comics 1975

Det kanske gällde för alla Special-Comics men det har jag dålig koll på.
De övriga i serien som jag kommer på var:
Knallhatten
Modesty Blais 1, 2, 3
Spårhundarna 1, 2
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Bobo »

Scooby Doo 1/73 har väl samma riss-problem som Bamse -74

Sen som lite kuriosa kan jag säga att jag snackat med ansvarige utgivaren av Gustaf 1/84 och han kände inte till något problem med omslaget. Jag mejlade lite bilder på ett antal NM-ex jag har där alla har samma problem. Han tyckte jag var lite väl petig .... [:(]

/Bobo
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Grumme »

När det gäller CBSV, så hade mitt exemplar av vol. XI, fel figurer på insidan pärmen. (Kalle med brandyxa istället för Oppfinnar-Jocke på enhjuling).
Det var även många som fick ett nytt exemplar av vol. XV, p.g.a. att en sida tryckts dubbelt, och en annan sida då saknades.

I tråden om CBSV står med all säkerhet andra småfel som uppkommit. [:)]

http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=79
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av UlfK »

Looding skrev:Kalle Anka & C:o - Den kompletta samlingen del 2 1952 (fel innehåll, en ny utgåva gavs ut)


Felet, för de som undrar, är att första numret i samlingen (KA # 7 1952) har rätt omslag men fel inlaga. (Inlagan från #1 1953).
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Rufus »

När det gäller dålig limning lägger jag till MAD-pocketen Don Martin knasar på. Jag har aldrig sett den utan lösa blad.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Defekter som påverkat stora delar av upplagan

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:Spirous äventyr # 47 - Mannen som inte ville dö (några sidor på norska)

Blandningar av olika skandinaviska språk har jag sett några gånger... Album och tidningar trycks väl ofta utomlands, och tryckarna har väl inte koll på skillnader mellan språken... (Ibland kan man ju se det på textningen, iofs...)

Buck Danny - Operation Mercury hade jag någon variant som var en blandning på svenska och danska, men dessutom med lösbladssystem, så det kan eventuellt vara en förfalskning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar