Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Kapten Amerika »

Jag har funderat på serier som sällan eller aldrig nämns i samlarsammanhang, t.ex. Seriemagasinet. Det tycks finnas drivor och åter drivor av dem därute. Men det är kanske dumt att lämna dem åt sitt öde? Så därför två hypotetiska frågor till forumet:

Om man vill ha en komplett samling av en serie på svenska, vilken serie är det enklast att få tag på anser ni? Typ gå in på närmaste serieantikvariat, betala och gå ut med en komplett samling av serie X i VG eller NM-skick?

Vilken serie på svenska är det billigast att samla på och genom att besöka loppisar och serieantikvariat få ihop en komplett samling på typ ett år?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Wakuran »

Magnum kan nog vara ganska lätt. Tidningarna är billiga, men inte så osäljbara att handlare brukar sortera ut dem... Tidningar som läggs ner fort är ju också rätt lätta att få komplett. Elitserien t.ex. kom ju bara ut i ett enda nummer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Allan Kämpe »

Men att börja samla på en viss serie för att den är enkel att få tag i eller för att den är billig att köpa känns som ett väldigt bakvänt sätt att tänka!

Jag började samla på vissa serier för att jag älskade just dem och bara måste ha tag i tidningarna/albumen! Tillgänglighet och pris blir då en sekundär fråga. Men i vissa fall kan det förstås bli väldigt svårt (omöjligt) att få tag i/ha råd med dyrgriparna!

Men Seriemagasinet är nog inte så dumt val av samlarobjekt om man vill ha läsvärda serier för en relativt billig penning. Mike Nomad och Steve Roper - det var tuffa grabbar!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker det verkar roligast att samla på någonting där varje enskilt objekt är svinbilligt, men där svårigheten ligger i att hitta alla och bli komplett...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag kan absolut se tjusningen i att samla på saker där jag egentligen inte bryr mig så mycket om innehållet. Samlandet i sig har väldigt många bottnar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Ellingen »

Att bli komplett i Seriemagasinet är långt ifrån lätt.
Från mitten av 70-talet till slutet av 90 är säkert både lätt och billigt.
Resten kommer ta tid och kan bli relativt kostsamt.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av burnout »

Kapten Amerika skrev:Jag har funderat på serier som sällan eller aldrig nämns i samlarsammanhang, t.ex. Seriemagasinet. Det tycks finnas drivor och åter drivor av dem därute. Men det är kanske dumt att lämna dem åt sitt öde?


Ellingen skrev:Att bli komplett i Seriemagasinet är långt ifrån lätt.
Från mitten av 70-talet till slutet av 90 är säkert både lätt och billigt.
Resten kommer ta tid och kan bli relativt kostsamt.


Håller med, Jag samlar seriemaggor och är ännu inte komplett efter 10 år. dom flesta titlar är lätta att hitta i början, men när det börjar fela lite luckor här/där då är alla titlar svåra.

Kapten Amerika skrev:Om man vill ha en komplett samling av en serie på svenska, vilken serie är det enklast att få tag på anser ni? Typ gå in på närmaste serieantikvariat, betala och gå ut med en komplett samling av serie X i VG eller NM-skick?


Ska man börja samla billigt så börja med tidningar som inte kom ut så många av på 80-90 talet (även där kan bli problem) Dom går att hitta komplett så är det sen bara att byta upp sig i skick om det inte passar. [:)]

Kapten Amerika skrev:Vilken serie på svenska är det billigast att samla på och genom att besöka loppisar och serieantikvariat få ihop en komplett samling på typ ett år?


Här är problemet för dig,tyvärr. Vet man inte vad man gillar att läsa, varför då samla något som man inte tycker om, det kommer bara att kosta pengar hur billigt det än är att köpa det.

Enda rådet jag kan ge
Endera samlar man det man gillar i serieväg och lägger pengarna på det eller så byter man samlarområde tex. spik (dom med huvud och utan. längd och storlek kan bli problem, men man behöver å andra sidan inte så många av varje sort)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Magnus »

Billigast och lättast är någon riktigt kort serie från 1970-90.
T ex Flygande tefat, bägge tidningarna lär nog inte kosta mer än några tior.
http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Flygande+tefat
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Rent tekniskt är ju två nummer en samling, men jag gissar att trådskaparen är ute efter ett något mer långvarigt projekt.

Man kan ju nischa in sig och bara samla från 1990 och framåt av till exempel 91:an, Bamse, Fantomen eller Kalle Anka. Det skulle ta en vecka att bli komplett i någon av dem och kosta ungefär 1kr/tidning. Jag tror du kan ringa en seriehandlare och be dem samla ihop årgångarna på en eftermiddag.

En lite större utmaning, och ett sätt att få jaga/leta lite, är att sätta upp lite restriktioner kring hur tidningarna ska se ut.

"Jag ska samla Spindelmannen/Spider-Man från 1990 till 2013. Skicket måste vara VF 8.0 och alla bilagor måste vara intakta och följa samma skick. Inga prenumerationslappar på tidningarna får förekomma."

En sådan fokusering är inte busenkel att få komplett, men fullt möjlig och kommer antagligen att ta några år om man inte hetsköper till vilka priser som helst.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker ju det känns roligare att samla på en tidning som kom ut oftare, att det finns mängder av billiga tidningar, så att det är jakten att bli komplett som är problemet. Då är det nästan bara Knasen som finns kvar (även om första numret är väl dyrt, fast det skulle inte seriebutikerna sortera bort, så det kan paradoxalt nog vara enklare att hitta än många andra nummer). Acke och såna tidningar har bara månadsutgivning.

Seriepocket tror jag också det finns många billiga nummer av.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Bobo »

En tidning som har ett kallt/ljummet intresse bland köpare på tradera är Gustaf. En hel del nummer att införskaffa, men man behöver inte riskera att hamna i budgivning direkt [8] . http://seriekatalogen.se/index.php?v=1371

/Bobo

Edit: http://www.tradera.com/item/341529/1979 ... sta-nummer
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av rdbulldozer »

Judge Dredd tycker jag verkar vara en bra utmaning. Inte så många nummer men känns ändå som en "samling". Inte så dyra tidningar och nån enstaka tidning är lite "svårare".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Grumme »

Larson och Serieparaden borde vara rätt enkla. Har inte funnits så länge (-87 resp. -88), otroligt populära när det begav sig så de borde ha haft höga upplagor.
Dessutom är inte ens förstanumren i toppskick värda några summor att tala om.

Även Nemi borde falla under den kategorin, även om den inte var riktigt lika populär.

Som någon nämnde tidigare så är väl Seriepocketar också något det finns gott om, och dessutom en begränsad utgivning. (161 nummer)
Problemet där är väl att hitta de tidiga numren i bra skick eftersom de var limmade, och limmet oftast torkat, med lösa blad som följd. [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Rufus »

Groo utkom i få nr på svenska. Bra kul innehåll, vilket gjorde att de såldes en hel del exemplar och en hel del personer samlade på den, tror jag. Men sen föll den i glömska samtidigt som folk har tröttnat på sina samlingar och sålt.

Personligen samlar jag bara på sånt som jag gillar att läsa. Framför allt sånt som jag vill läsa om och om igen med jämna mellanrum, men man gör naturligtvis som man själv vill.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Grumme »

Anders1 skrev:Groo utkom i få nr på svenska. Bra kul innehåll, vilket gjorde att de såldes en hel del exemplar och en hel del personer samlade på den, tror jag. Men sen föll den i glömska samtidigt som folk har tröttnat på sina samlingar och sålt.


Vet inte riktigt om en utgåva på totalt 8 nummer (1&2 1984, samt 1-6 1985) riktigt är vad ts tänkt sig. [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av smorkin »

Är det inte ofta så att den billigaste serien också kan vara den svåraste att få tag på komplett, framförallt om den är lite äldre? Till exempel så skulle jag tro att det är enklare att få tag på en komplett uppsättning av Fantomen- eller Kalle Anka-tidningen fram till 1990 än exempelvis Starlet. Visserligen kommer du få pynta ut en herrans massa pengar för en komplett samling av de två förstnämnda men det är inte nödvändigtvis svårt att hitta, medan det inte spelar någon roll hur mycket pengar du har vad gäller Starlet för eftersom de är så billiga (Seriekatalogen: första numret 1966 dyrare, sen är det ingen skillnad i pris på ett ex från 1966 och ett från 1990) så finns det ingen som samlat på dem -> det finns inget sätt att få tag på dem.

Samma sak gäller förstås även utanför Sverige: Det finns Fantagraphics-tidningar från 80- och 90-tal som jag saknar som enligt alla prisguider kostar typ $2-3, men som ingen butik någonsin får inne/har inne. Men vill jag ha tag på en Action Comics #1 så är det busenkelt, även om jag skulle vara tvungen att sälja lägenheten för att få råd [:D]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Wakuran »

Jag brukar iofs se Starlet då och då i seriebutikerna eller hos Myrorna, så de är inte omöjliga att hitta, men de ligger ju ofta huller om buller i reabackar och så, så man behöver fortfarande vara beredd på en stor mängd "Diggin' through the crates".

Starlet uppfyller nog förresten kriterierna jag tänkt mig vad det gäller samlande, väldigt många exemplar, (jag får till en snabb överslagsräkning på närmare 900) varav varje enskilt är snorbilligt. Där borde man ha att göra några år framöver.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Magnus »

Kalle Ankas pocket.
Väldigt stor upplaga.
Speciellt lätt om du inte kräver 1:a upplaga av de tidiga årgångarna.
Simma lugnt!
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Kapten Amerika »

Tack för fantastiska svar!

Groo, Judge Dredd, Gustaf, Magnum, Starlet, Larson, Serieparaden och Kalle Ankas pocket är alla finfina förslag. Speciellt Starlet tror jag kan vara en sjujäkla utmaning. Seriepocket är nog också svår, just på grund av att limmet torkat => lösa sidor.

Flygande tefat och Elitserien och andra med 1-2 nummer känns också kul. Kanske i sig inte riktigt som nåt att direkt "samla", men om man skulle hitta fler titlar där det så att säga "bidde en tumme" av de stora planerna så kunde det sitta fint att ha i hyllan.

Nischandet, med egna restriktioner typ 91:an 1990-2010 i VF är också kul.

Min häst, kanske? Fast där är förstnumret bisarrt dyrt - 1000 kr för ett NM-ex.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Billigaste och/eller lättaste serien att samla på?

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Samlandet i sig har väldigt många bottnar.

Trevligt med fler som börjar tänka i dessa banor.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar