Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Vad tycker ni om leksaker och en massa pyssel i serier? Jag är lite skeptisk men min dotter (11år) tycker om det. Fast hon säger att hon inte läser serierna utan vill bara ha sminket om det är något sådant i någon serietidning. Vad tycker ni?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker ju mest det tar upp plats i hyllorna... On i 9 fall av 10 känns det dessutom som billigt skräp som inte håller en månad, men det finns väl där av en anledning... =/

När Seriefrämjandet delat ut tidningar från Egmonts restlager (eller hur de nu har fått dem) har ju vissa barn kommit fram och rivit ut leksaken och lämnat tidningen... Det känns litet bittert...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Jag tycker ju mest det tar upp plats i hyllorna... On i 9 fall av 10 känns det dessutom som billigt skräp som inte håller en månad [...]

De brukar inte ens hålla en dag.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:Jag tycker ju mest det tar upp plats i hyllorna... On i 9 fall av 10 känns det dessutom som billigt skräp som inte håller en månad [...]

De brukar inte ens hålla en dag.


Jag fattar inte heller poäng med det. Jag pratade just med min andra dotter (9år) och hennes vän om det. (9år). Kompisen sa vist: "I och med leksaken tappar man ju syftet med tidningen. Tidningen skall ju läsas". De yngre barnen kanske gillar det va vet jag. Men leksakerna brukar ju som ni säger vara lite värdelösa.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker man skall satsa på riktigt bra berättelser istället så barnen fastnar för läsandet. Lägg ner pyssel och leksaker anser jag. I USA har det väl inte så mycket pyssel och leksaker i serierna eller? Jag har aldrig fått något sådant i alla fall. Tack och lov.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:Jag tycker man skall satsa på riktigt bra berättelser istället så barnen fastnar för läsandet. Lägg ner pyssel och leksaker anser jag. I USA har det väl inte så mycket pyssel och leksaker i serierna eller? Jag har aldrig fått något sådant i alla fall. Tack och lov.

I USA säljer man ju iofs knappt serietidningar till barn längre... Antingen köper föräldrarna böcker med Raina Telgemeier, eller också är det medelålders samlarnördar som går till specialbutikerna... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag önskar man kunde komma tillbaka till 70-80-talet igen. Det fanns så mycket serier och välja på då. Folk köpte massvis med serier och läste dem och förmodligen njöt av läsning dessutom. Det borde kunna tillbaka igen eller är det kört? Jag tror man måste rikta sig till rätt målgrupp först och främst och sen välja ut riktigt vassa berättelser så folk börjar känna lite mer för serierna. Det var på 90 talet de började med leksaker i Spider-Man tidningarna. Jag blev så trött på det. Just nu skulle vilja gå tillbaka till 80-talet och gå in i vilken affär som helst och bara köpa en massa olika "godis". Alla affärer har ju fortfarande några serier men det blir ju bara färre och färre. [:I]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:Det var på 90 talet de började med leksaker i Spider-Man tidningarna. Jag blev så trött på det. Just nu skulle vilja gå tillbaka till 80-talet och gå in i vilken affär som helst och bara köpa en massa olika "godis". Alla affärer har ju fortfarande några serier men det blir ju bara färre och färre. [:I]

Leksaker i Spider-Mantidningarna? Menar du Kids-varianten då, eller? Den reguljära varianten hade väl bara postrar och sånt?...

Edit. Seriekatalogen nämner iofs 13/2000 Bilaga: Kastpilar + piltavla, men det ser ut som en engångsföreteelse?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:Det var på 90 talet de började med leksaker i Spider-Man tidningarna. Jag blev så trött på det. Just nu skulle vilja gå tillbaka till 80-talet och gå in i vilken affär som helst och bara köpa en massa olika "godis". Alla affärer har ju fortfarande några serier men det blir ju bara färre och färre. [:I]

Leksaker i Spider-Mantidningarna? Menar du Kids-varianten då, eller? Den reguljära varianten hade väl bara postrar och sånt?...

Edit. Seriekatalogen nämner iofs 13/2000 Bilaga: Kastpilar + piltavla, men det ser ut som en engångsföreteelse?

Nädå. Det förekom en hel del leksaker i reguljära tidningen. Typ japanskt jojo, plastkula med sugpropp och fjäder, som man tryckte ihop och väntade på att den skulle hoppa upp.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:Det var på 90 talet de började med leksaker i Spider-Man tidningarna. Jag blev så trött på det. Just nu skulle vilja gå tillbaka till 80-talet och gå in i vilken affär som helst och bara köpa en massa olika "godis". Alla affärer har ju fortfarande några serier men det blir ju bara färre och färre. [:I]

Leksaker i Spider-Mantidningarna? Menar du Kids-varianten då, eller? Den reguljära varianten hade väl bara postrar och sånt?...

Edit. Seriekatalogen nämner iofs 13/2000 Bilaga: Kastpilar + piltavla, men det ser ut som en engångsföreteelse?

Nädå. Det förekom en hel del leksaker i reguljära tidningen. Typ japanskt jojo, plastkula med sugpropp och fjäder, som man tryckte ihop och väntade på att den skulle hoppa upp.


Ja det var en hel del leksaker i den "vanliga" tidningen i alla fall i några nummer.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Agentum »

skräp, men de vill väl ha ungar eller deras att föräldrar att köpa tidningar för skräpets skull antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av BoJustBo »

Som en person som inte började läsa serier på riktigt föränn 12 års åldern så kan ju jag säga att jag aktivt undvek serier som hade leksak medföljande, kändes pinsamt att köpa. Sedan efter tonåren så slutade jag köpa serier i tidningsform vilket såklart inte var relaterat till detta fenomen.

Så vitt jag vet har USA aldrig kört med så mycket tilläggs gimmicks. England å andra sidan. 2000ADs första nummer tillexempel har ju bara en stor reklam för sin leksak över hela omslaget (något dom som tur med slutade med snabbt.)
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Dude »

Svaret är ganska enkelt, bifogar förlaget en leksak med tidningen säljer den bättre. Minns att marveljanne skrev en ledare om detta i Spider-Man. Gällande den serien var det i början på 2000-talet som det var en leksak med i nästan varje nummer.

Jag köper inga nya serier i butik längre, men hade jag gjort det hade jag stört mig otroligt mkt på leksaken, många gånger förstör den omslaget på tidningen. Men nu är jag som 30+ kille inte huvudmålgruppen förde tidningar som bifogar leksak ;)

Posters måste jag säga gillar jag skarpt, är det någon snygg kan man rama in och hänga upp på väggen!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det kanske var på 2000talet de började med leksaker i Spider-Man? Det var i vilket fall som helst störande. Vad skulle man göra med skiten? Den nyaste Avengerstidningen som jag köpte igår som nu är ute i affärerna har ju en Iron-Man mask över hela framsidan. Man ser ju knappt att det är en tidning längre. Är det en tidning eller leksaker plus en liten serietidning också??? Serietidningen är på 25 sidor sen en massa pyssel. Jag blir så trött över utvecklingen.

Jag tror ungar/ungdomar vill/behöver läsa lite mer. 79:90 kr som hittat, hehe. Men visst riktigt unga barn kanske blir helt till sig av Iron-Man masken, va vet jag? Själv längtar jag bara tillbaka till 70-80-talet igen. Jag tror som sagt man kan fånga dagens yngre barn/äldre barn/ungdomar med schysst läsning och bra och tjocka serier. Det blir ju bara mer och mer leksaker i vissa av serierna och mindre och mindre läsning. Jag har inget emot leksaker i sig så klart. Jag tycker om konceptet som kommer i leksaksaffären där man kan köpa leksaker/figurer och kan få en liten pysselbok/"nästan-serie" på köpet. Men det är på leksaksaffären det. I tidningssektionen i affärer vill jag ha serier utan leksaker i. Jag är väl sentimental och gammal...
Senast redigerad av 1 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gånger.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Sir-L »

BoJustBo skrev:Som en person som inte började läsa serier på riktigt föränn 12 års åldern så kan ju jag säga att jag aktivt undvek serier som hade leksak medföljande, kändes pinsamt att köpa. Sedan efter tonåren så slutade jag köpa serier i tidningsform vilket såklart inte var relaterat till detta fenomen.

Så vitt jag vet har USA aldrig kört med så mycket tilläggs gimmicks. England å andra sidan. 2000ADs första nummer tillexempel har ju bara en stor reklam för sin leksak över hela omslaget (något dom som tur med slutade med snabbt.)
Bild

Ja, i Storbritannien hade de redan leksaker med på 40-/50-talen, kanske tidigare ändå?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Leksaker i serietidningar. Vad tycker ni om det?

Inlägg av Agentum »

Ja, man kan ju inte säga så mycket om det, tråkigt att det behövs, på min tid hade vi inte velat ha billiga leksaker mer än en serie att läsa det är då helt säkert.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar