Den nya värnplikten

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Den nya värnplikten

Inlägg av JKarlsson »

Jag tog ut detta från 91:an-tråden eftersom det började bli diskussion om den nya värnplikten snarare än 91:an-serien.

Rufus
Moderator



Efter år av att bli kallad omodern och ur tiden så är 91:an idag en av de mest aktuella serierna, skulle jag vilja säga.
Man beslutar idag att återinföra Värnplikten ;)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

JKarlsson skrev:Efter år av att bli kallad omodern och ur tiden så är 91:an idag en av de mest aktuella serierna, skulle jag vilja säga.
Man beslutar idag att återinföra Värnplikten ;)

Det verkar iofs som den nya värnplikten är långt ifrån allmän, och kommer ligga långt under nivåerna på 70- och 80-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Wakuran skrev:
JKarlsson skrev:Efter år av att bli kallad omodern och ur tiden så är 91:an idag en av de mest aktuella serierna, skulle jag vilja säga.
Man beslutar idag att återinföra Värnplikten ;)

Det verkar iofs som den nya värnplikten är långt ifrån allmän, och kommer ligga långt under nivåerna på 70- och 80-talet...


Snarare mer aktuell nu än på väldigt länge. Nu har ju samma situation som på Rudolfs tid Beväringar och stamanställda ;)
Dock Är den inte allmän............ Än.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Rufus »

Jag känner mig faktiskt ganska tveksam till återinförandet av värnplikt. Jag tycker inte att det är förenligt med ett demokratiskt samhälle. Har vi ett demokratiskt samhälle eller inte?

Och sen ifrågasätter jag stridskvaliteten när det gäller tvångsrekryterade personer. Jag tror att man bör satsa på motiverade personer för att det ska bli bra.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Sir-L »

Hur är det inte förenligt med demokrati att alla, som är lämpade, är med och försvarar samhället?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Rufus »

Sir-L skrev:Hur är det inte förenligt med demokrati att alla, som är lämpade, är med och försvarar samhället?


Just detta att tvinga någon till det. Är det demokratiskt?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:
Sir-L skrev:Hur är det inte förenligt med demokrati att alla, som är lämpade, är med och försvarar samhället?


Just detta att tvinga någon till det. Är det demokratiskt?

Ja. Demokrati är inte att göra som man, som enskild individ, vill. Utan att jämka sig efter vad majoriteten vill.

Nu säger jag inte att majoriteten kanske vill ha värnplikten, men teoretiskt är det det som är demokrati.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Rufus »

Förvisso innebär demokrati en hel del jämkning, t.ex. inom politiken. Men jag tycker ändå att det finns ett demokratiskt problem när det gäller detta. Eller oförenligt med det allmänna synsättet att vi har ett fritt samhälle.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Sir-L »

Kan jag till viss del hålla med om. Tex borde det väl hållits folkomröstning om värnplikten. Iof så spelar det egentligen ingen roll då det inte är beslutande, utan bara rådgivande. De folkvalda kan ju bara strunta i vad folket säger. Det är ju helt befängt tycker jag , om nu någon skulle bry sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Wakuran »

Friheten är väl iofs aldrig absolut, den är alltid reglerad i någon mån, och då är ju frågan om en värnplikt är motiverad.

Som argument för kan man hävda att då medborgarna får tillgång till samhällets fördelar, har de skyldighet att försvara det vid behov, som argument emot att striderna ofta har sitt ursprung i överhetens maktspel och personliga vinning, och inte har mycket att göra med allmänhetens liv och strävanden...

Nu är de där argumenten väl iofs rent allmänt hållna, och det verkar fortfarande vara så i Sverige att om man inte vill göra lumpen, så kommer det vara enkelt att slippa undan utan egentliga reprimander...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Nu är de där argumenten väl iofs rent allmänt hållna, och det verkar fortfarande vara så i Sverige att om man inte vill göra lumpen, så kommer det vara enkelt att slippa undan utan egentliga reprimander...


Kanske blir det så ja. Jag resonerade principiellt. Det kanske inte blir lika besvärligt som det var tidigare för "den ovillige", men det är väldigt luddigt än så länge med information. Och det ska tydligen vara för både grabbar och tjejer. Det verkar faktiskt väldigt ogenomtänkt, särskilt med tanke på att det tydligen ska sätta igång redan i höst. Det fanns även tidigare tjejer som gjorde lumpen, men de var väldigt få och väldigt engagerade (typ yrkesbefälsaspiranter) och de gick med på att duscha med grabbarna. Nu ska det då komma betydligt fler tjejer, varav många då betydligt mindre engagerade. Kommer dom att gå med på att duscha med grabbarna? Jag tror att det kommer att behövas en hel del ombyggnationer. Har regeringen tänkt på det?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Wakuran »

Jag antar att det går att köra könsseparata luckor eller så, med vissa av barackerna specifikt för kvinnor...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Kattmannen »

Jag ser hellre att vi har en yrkesarmé kompletterad med att få göra lumpen frivilligt. Nu införs ju värnplikten igen, hoppas då att det blir ovillkorlig rätt för de som önskar att få göra vapenfri tjänst. Försvaret bör få kolla upp de mönstrande så att de inte får in kriminella och nazister eller andra som inte bör få tillgång till vapen. Vi har ju inte ”värnplikt” när det gäller andra områden än försvaret, så jag förstår inte varför just försvaret ska ha värnplikt. Vi alla (förutom de som knappt har någon inkomst) bidrar ju till samhället genom att betala skatt.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Rufus »

Kattmannen skrev:Jag ser hellre att vi har en yrkesarmé kompletterad med att få göra lumpen frivilligt. Nu införs ju värnplikten igen, hoppas då att det blir ovillkorlig rätt för de som önskar att få göra vapenfri tjänst. Försvaret bör få kolla upp de mönstrande så att de inte får in kriminella och nazister eller andra som inte bör få tillgång till vapen. Vi har ju inte ”värnplikt” när det gäller andra områden än försvaret, så jag förstår inte varför just försvaret ska ha värnplikt. Vi alla (förutom de som knappt har någon inkomst) bidrar ju till samhället genom att betala skatt.


Jag håller med dig. Det har varit väldigt dåligt med info om hur dom har tänkt sig att det ska vara, men jag hörde på nyheterna att det tyvärr kommer att vara någon form av straff för dom som vägrar att vara med. Jag förmodar att det "hör till" när det handlar om värnplikt. Jag håller också med om att det borde finnas möjlighet med vapenfri tjänst eller att bidra ekonomiskt till försvaret istället, för dom som hellre vill det. Och en militär allians med andra länder i samma situation som oss (för att få tillgång till fler frivilliga soldater) vore att föredra istället för "neutralitet", anser jag.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Göran Semb »

Det finns inte en chans att man kommer att kalla in hela årskullar till annat än mönstring; vi har inte råd att utbilda hela årskullar utan att lägga mycket, mycket mer pengar på försvaret än det finns acceptans för. Så det rör sig enligt Wiki och http://www.regeringen.se/artiklar/2017/03/regeringen-ateraktiverar-monstring-och-grundutbildning-med-varnplikt/ om 4 000 per år som kommer att uttas till tjänstgöring.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya värnplikten

Inlägg av Wakuran »

Jag har inte riktigt koll på uppgifterna vad gäller mönstring respektive tjänstgöring, men siffrorna verkar ung. som vid sluttampen på värnplikten tidigare...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar